Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Affse skrev: Det är nog troligt att vi spelat i Allsvenskans utan Linkan, men att det också innebär att han har det största DIF hjärtat är väl inte självklart . Att han valt att spela kvar beror också på att han faktiskt har ett kontrakt. Visst jag vill också ha kvar Linkan men absolut inte till vilket pris som helst. För mig är spelare som Otto och Ragge vikitigare och av nån anledning har jag aldrig hört dom gnälla om uteblivna satsningar, missat slutspel etc.
Nä, har inte sagt att han har det största DIF hjärtat. Jag debatterar bara för att ledningen skall göra allt i sin makt för att behålla honom resten av hans karriär - allt annat är otänkbart.

Ragge och Otto är våra två andra fruktansvärt viktiga spelare som man också skall lägga allt tänkbart krut på att behålla (Ragge är ju som bekant klar för 1 säsong till så där är jag helt nöjd), men de är nog som personer något mer ödmjuka än vad Linkan är och gnäller & klagar sällan.

Det jag vill få fram är bara det uppenbara; trots Linkans något loja attityd och brist på kämpainsats är han så enormt jävla viktig för oss att han är värd vartenda öre han kräver.
xxwinniehxx

Inlägg av xxwinniehxx »

Visst är Linkan viktig. Men snubben har aldrig, märk ALDRIG, lyckats någon annanstans än i Djurgår´n. Så det borde ju tala mot att han drar till någon bondeklubb för att få lira slutspel. Slutspel förresten, har Linkan någonsin varit bra i ett sådant? I eliteserielunken är han outstanding, men när det hettar till och verkligen VERKLIGEN gäller (som mot ssk i torsdags) då viker han tyvärr ner sig. Och har så alltid gjort.

Men för ett DIF i det här tillståndet är han livsviktig.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

xxwinniehxx skrev:Visst är Linkan viktig. Men snubben har aldrig, märk ALDRIG, lyckats någon annanstans än i Djurgår´n.
Det är väl ändå en sanning med modifikation. Han öste ju in poäng i både AHL och Schweiz. Malmö var väl mindre lyckat och när han kom tillbaka till DIF var han väldigt skadedrabbad plus att han kanske hamnade lite i skuggan av alla NHL-lirare under lockouten.

Annars håller jag med, Linkan är livsviktig!
Lycka är att vara djurgårdare
xxwinniehxx

Inlägg av xxwinniehxx »

Rash skrev:
xxwinniehxx skrev:Visst är Linkan viktig. Men snubben har aldrig, märk ALDRIG, lyckats någon annanstans än i Djurgår´n.
Det är väl ändå en sanning med modifikation. Han öste ju in poäng i både AHL och Schweiz. Malmö var väl mindre lyckat och när han kom tillbaka till DIF var han väldigt skadedrabbad plus att han kanske hamnade lite i skuggan av alla NHL-lirare under lockouten.

Annars håller jag med, Linkan är livsviktig!
"Öste" får nog också ses som en sanning med modifikation.. han snittade knappt 1 p/match i Schweiz. I NHL misslyckades han kapitalt. I landslaget har han aldrig varit någon höjdare. Inte i något slutspel heller. Mönstret går igen. Drar han till Schweiz igen så okej, men fan inte till LHC eller nåt dylikt..då kommer han enbart förlora sin legendstatus och troligtvis misslyckas. Men men, det är ju det här med pengar också.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

1 poäng per match är väl vad han har snittat hos oss också de senaste säsongerna?
Misslyckades kapitalt i NHL vet jag inte mycket om iofs och han har väl varit med i ett VM för landslaget och gjorde väl knappast bort sig?
Vad gäller Linkans storhet i de stora matcherna så vet jag inte om man kan kräva så mycket mer av honom. Linkans styrka är ju att leverera, som tidigare nämnts, minst 1 poäng per match, oavsett hur det ser ut i matchen och vilka vi möter.

Det skulle göra otroligt ont att se Linkan flytta på sig, framförallt till en annan ES klubb. Det som talar för att han flyttar inom landet är väl familjeskäl.
Men det är som du säger, flyttar han till en annan ES klubb kommer han tappa anseende inom DIF-familjen, inget snack där, oavsett om man kan unna Linkan framgång eller ej.
Stadion

Inlägg av Stadion »

Kanske bara är jag men känns i det mesta av snacket väldigt off topic...
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Du får jättegärna utveckla vad det är i snacket du tycker är offtopic?
Stadion

Inlägg av Stadion »

Ja, ta det här bara med statistiken exakt vad har det med trådens syfte, och det finns mycket mer än så men jag har varken tid eller lust att ta upp det.
Vi_e_Djurgårn

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Jag tror nog att Linkans uttalande om att, "man vill ju gå till slutspel" och "en annan ES klubb kan vara intressant", kan vara en liten pik till föreningen. Lite som att "nu får ni börja satsa här, för jag helst i Stockholm".

Jag tror nog att Linkan helst stannar i Djurgården, och jag skulle också bli less om inte framgångarna kom någon gång. Undrar om det är jobbigt som 35-åring att flytta utomlands för att spela. Det är väl runt då man börjar etablera sig någonstans osv. Fast på intervjun lät det inte så.

Linkan kostar mycket, en bra omgivning runt honom kostar också mycket. Men väl värd om vi ska ta oss någonstans. Undrar verkligen vad det blir för år nästa år. Ett till "överleva år", eller ett nytt 07/08, en början på en ny slutspelsera(som dog ett år senare).

Som jag skrev i en annan tråd, så börjar jag fundera på hur DIF värvar. De senaste fyra åren, har alltid forwardssidan varit den starkare(eller är det bara jag som tycker det?). Det är svårt att jämföra forwards och backar, men ja tycker att DIF alltid haft en sämre backbesättning och att forwardssidan hållit hyfsat hög klass med tanke på tabellägena.

Är det inte bättre att bygga ett lag bakifrån och lägga mest pengar på bra backar så man håller tätt? Givetvis måste målvakterna vara bra, men backar kan ibland göra målvakten bra.

Försvar är bästa anfall =)... fick med en klyscha också.. skönt
sorunda_99

Inlägg av sorunda_99 »

Håller till stor del med dig, jag tror dock inte på att värva ihop lag funkar, det blir ingen lagkänsla. Dif har denna säsong haft en grym stämning i laget (om man följt med på hemsidan under säsongen) och det ger väldigt mycke, läste idag på hockeykanalen att Anger trivs otroligt bra i klubben men han vet inte om han stannar (troligvis beroende på pengar?) men jag skrev i en annan tråd att jag tror Dif kommer topp 5 nästa år, med riktigt hungriga juniorer, utvecklade målvakter, några grovjobbare, och någon finlirare :D

VI ÄLSKAR DJURGÅRN!!!
Alltid Oavsett Förevigt DJURGÅRDEN
Torpedo Novgorod

Inlägg av Torpedo Novgorod »

En liten genomgång av truppen...

Målvakter
Stefan Ridderwall 09/10
Gustaf Wesslau 09/10

Wesslau blev bättre och bättre, Ridderwall hade några bra dagar. Alla vill väl se något stabilare i målet men bra målvakter är hårdvaluta. Man satsar troligvis vidare på duon.

Utgående kontrakt:
Mark Owuya 08/09 - Mycket bra säsong i Almtuna, dom vill säkert ha honom kvar om dom blir kvar i allsvenskan. Säkerligen finns det fler intresserade klubbar.
DIF måste kunna höja budet vilket innebär speltid, och det blir då på bekostnad av antingen Wesslau eller Ridderwall. Ett litet triangeldrama kommer det bli om inte DIF ger lite mer pengar för ett 2-årskontrakt och lånar ut Owuya en säsong och blir lovad speltid den nästföljande säsongen.

Backar
Andreas Holmqvist 09/10
Timmy Pettersson 09/10
Marcus Ragnarsson 09/10

Niklas Andersson 09/10 - Skulle lånas ut men sen blev det en massa skador i laget och han fick vara kvar, har inte imponerat under säsongen. Utlåning?
Alexander Deilert 09/10 - Utlånad både till Almtuna och Frisk Asker (Norge) under säsongen, blev petad i A-laget av Urbom. Fortfarande en talang men är han tillräckligt bra för att få speltid eller är det bättre att han får bra med speltid i allsvenskan och utvecklas?

Utgående kontrakt:
Oscar Eklund 08/09 - Väldigt lite speltid då han alltid har varit småskadad m.m., svårt att sia.
Ronnie Pettersson 08/09 - Sett otroligt seg ut iår, var nog sista året för Ronnie.
David Printz 08/09 - Om S.Kronwall kommer så får Printz inte nytt kontrakt, annars borde det vara givet.
David Schneider 08/09 - Bra säsong och en spelare som DIF och varje klubb behöver, men hur mycket tjänar vår lilla amerikan egentligen?

Forwards
Nicklas Danielsson 09/10
Christian Eklund 10/11
Andreas Engqvist 10/11
Carl Gustafsson 09/10
Michael Holmqvist 09/10
Jacob Josefson 09/10
Marcus Krüger 10/11
Tim Eriksson 09/10
Henrik Eriksson 09/10

Rätt så välfyllt redan, 9st. Och ingen som direkt är i farozonen att bli utlånad.

Utgående kontrakt:
Niklas Anger 08/09 - Själv räknar jag inte med Anger nästa år, får såna starka vibbar då han snackar om nästa sesse. 1000spänn på att han spelar i Schweiz nästa säsong.
Fredrik Bremberg 08/09 - Diskuteras redan på alla trådar i hela forumet om Linkan.
Nichlas Falk 08/09 - Trots åldern så ser han pigg ut, 25p är klart godkänt. 1 år till? Som back?
Robin Figren LÅN - Har kontrakt med Edmonton och tanken är att han kommer tillbaka.
Kristofer Ottosson 08/09 - Väldigt tyst om Otto fast kontraktsförhandlingarna börjades för länge sen, kanske väntar på att Linkan bestämmer sig? Linkan lämnar = Otto lämnar?
Jimmie Ölvestad 08/09 - Vill knappast till någon annan elitserieklubb och tror inte att det finns något överdrivet intresse från utländska klubbar. Sänk lönen en aning och låt han tacklas ytterligare en säsong.
Mikael Ahlén 08/09 - DIF verkar inte vilja ha Ahlén, trots skador på slutet så kallades han inte tillbaka utan juniorer kom in. Och inga kontraktsförhandlingar har gjorts så det blir nog inget spel i DIF nästa år.

Juniorer
Vilka juniorer blir uppflyttade?
Klart att Krüger lirar med A-laget från start nästa år.
-Stefan Söder? (90), skyttekungen.
-Patric Cehlin? (91), 2 inhopp i A-laget under säsongen.
-Gabriel Landeskog? (92), DIF´s yngsta spelare genom tiderna.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

torpedo// vi kan inte behålla alla medelmåttor.

Vi måste försöka göra oss med så många som möjligt ur Ölvestad, Fimpen, Danielsson, Figren, Ronnie, Falk, Tim Eriksson och bröderna Holmqvist. Tyvärr har ju några av dem kontrakt även över nästa år.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Spelare jag tycker man bör satsa på:

Tellan (kan mycket väl gå, Tellan är ett så starkt namn att man förmodligen kan ragga externa finansiärer som vill stödja värvningen)
Sanny L
Rudslätt (enl. uppgifter också på G in)
Mackan Nilson
Nisse Ekman

Vem som helst kan räkna ut att alla dessa spelare tillsammans skulle lyfta oss till nya höjder, och att alla knappast är rimliga på samma gång. Prio 1 måste vara att få hem Tellan tycker jag.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Torpedo Novgorod skrev:Robin Figren LÅN - Har kontrakt med Edmonton och tanken är att han kommer tillbaka.
Islanders var det väl?
sorunda_99

Inlägg av sorunda_99 »

Ojojojojoj - Du kan inte bli av med ett helt lag och göra en Linköping, man bygger inte ett lag med pengar, Dif har nog bland de starkaste moralerna i ett lag och nästa säsong med någon ny blir grym, dessa spelare du snackar om ska försvinna, kan hålla med om att ronnie kanske försvinner för att han slutar (annars bra under säsongen, när han var hel) Resten av dem du skriver är bra, jobbar för laget och bidrar till en grym stämning i laget vilket krävs :)
Alltid Oavsett Förevigt DJURGÅRDEN
Låst