Vi_e_Djurgårn skrev:...Som jag skrev i Sillytråden, så är det dumt att försöka se Mackan som en ersättare till Linkan.
Man ersätter inte en offensiv forward med en defensiv, och ger den defensiva(Mackan) en börda att leverera över 40 pinnar per säsong...
Under lockoutsäsongen gjorde Mackan betydligt mycket mer poäng än Fredrik Bremberg.
1. Nils Ekman (F) 44 18 27 45 106
2. Marcus Nilson (F) 48 17 22 39 110
3. Mariusz Czerkawski (F) 46 15 9 24 20
4. Daniel Tjärnqvist (D) 49 12 12 24 30
5. Daniel Rudslätt (F) 50 10 8 18 50
6. Dan Boyle (D) 32 9 9 18 47
7. Mikael Johansson (F) 41 3 15 18 6
8. Patrick Thoresen (F) 30 10 7 17 33
9. Fredrik Bremberg (F) 37 5 9 14 18
10. Kristofer Ottosson (F) 34 4 9 13 8
Att påstå att Mackan skulle vara sämre offensivt än Fredrik Bremberg är felaktigt. Lockoutsäsongen gjorde Mackan 3 gånger mer poäng än Fredrik. Marcus Nilson skulle vara en Patrik Kjellberg som kan leda laget. Fredrik Bremberg är ingen ledare på isen som leder laget. Vad DIF saknar är ledare på planen och idag finns bara en och det är Marcus Ragnarsson.
Linkan är en brilliant spelare, men han är ingen Rikard Wallin, Johan Davidsson eller Jörgen Jönsson. Fredrik är därför inte ha en lön som Johan Davidsson och Rikard Wallin för det är han inte värd. Fredrik har varit bra under våren, men det beror mycket på att han har två städgummor i form av Otto och Anger i samma kedja. Fredrik var usel under hösten när han spelade med Michael Holmqvist och Tim Eriksson, som inte är lika starka defensivt. Att Linkan skulle vara värd drygt tre gånger så hög lön som Anger eller drygt två gånger så hög lön som både Ragge och Otto kan jag faktiskt inte hålla med om. Givetvis vill jag att Linkan ska spela i DIF nästa säsong, men inte till vilket pris som helst.
Om du hade varit lite uppmärksam under den säsongen så skulle du vetat att Linkan var oerhört skadebenägen och näst intill aldrig kom till spel utan småskavanker. Att dessutom Wikegård mer eller mindre satte honom i frysboxen när han inte vad skadad gjorde ju det inte lättare för Linkan.
Saken är att Linkan fortfarande klassas som en offensiv forward och har sin offensiva roll. Jag tror inte att Mackan skulle ha levererat lika mycket som Bremberg. Eftersom Mackan kan defesiven bra, men även är en bra offensiv spelare, vore det högintressant och se honom med Linkan. En bättre Ottosson, även om Otto är på sitt sätt ovärderlig i vissa lägen.
Pinsamt att jämföra lockoutsäsongen med en vanlig säsong för Linkan. Gör om, gör rätt!
Jag vill hemskt gärna ha in Mackan, men INTE på bekostnad av Bremberg. Och snacket om att "vi kan få 2-3 andra spelare för hans lön" är ju bara löjligt. Visst, men vem fan vill ha ännu fler medelmåttor? Det finns inte många i elitserien (kommer inte på en enda, faktiskt) som har de kvalitéer Linkan har. Att vi då skulle ge upp honom skulle vara så....jävla....fel och helt enkelt förödande.
Ja, verkligen! Linkan behöver bara en bra omgivning, så blir resterande spelare ännu bättre. Samspelet mellan Ragge och Linkan har ju fungerat, flera assist till varandras mål. Andreas Honken, kommer in på ett snöre ibland, vilket kan tränas in tills nästa säsong. Det har fungerat periodiskt med Anger och Otto, dels för att de fått börja spela tillsammans först på slutet.
Linkan ska inte ersättas, det går inte. Ersätt hans passar som andra missar, av två som förhoppningsvis sätter flera av dom. Anger kan fortsätta, med Mackan hoppas jag.
Finns ICKE på kartan att Linkan ska bort, Linkan är DIF och har räddat oss i många säsonger. Det är en stabil poäng produktion som är väldigt svår att hitta ute på marknaden.
Nej jag säger så här behåll Linkan till fast han är dyr och kasta ut spelare som antagligen har höga löner som Tim Eriksson, David Schnider, Jimmie Ölvestad, Ronnie Petterson. Dessa herrar bör plockas ut helt klart, de är inte värda sina löner (iaf inte Ölve & Ronnie). Istället plocka in en bra lekkamrat med linkan för dessa pengar och storsatsa på våra fina junisar.
Nisse Ekman, känns väldigt spännande. Ja - tack!
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
-daniel- skrev:Och snacket om att "vi kan få 2-3 andra spelare för hans lön" är ju bara löjligt. Visst, men vem fan vill ha ännu fler medelmåttor? Det finns inte många i elitserien (kommer inte på en enda, faktiskt) som har de kvalitéer Linkan har. Att vi då skulle ge upp honom skulle vara så....jävla....fel och helt enkelt förödande.
Ska erkänna direkt att jag inte har någon superkoll på vad en "medelmåtta" i Elitserien tjänar men är det verkligen runt 150.000:-/månad? (Linkans påstådda lönekrav delat på två).
Ett annat problem med Linkan är att vi lägger alla ägg i en korg. Blir han skadad eller hamnar i en formsvacka så står vi där med ett ganska blekt lag framåt.
Skulle Linkan ha haft en riktig "sniper" till lekkamrat så hade vi legat i toppen. Någon som är bättre än Anger, en Brendel typ Linkan är oerhört viktig och det är också viktigt att DIF hittar någon som kompletterar honom.
Tommy Mörth skrev:Missförstå mig nu rätt, jag älskar Fredrik Bremberg och det han presterat för DIF år efter år. Men när man läser inläggen här på forumet så verkar det som att många vill ha honom kvar till vilket pris som helst. Enligt media begär Linkan 325.000:-/månad för nästa säsong och det är han säkert värd om man ser till vad övriga lag betalar sina stjärnspelare, men är han värd det för DIF?
För drygt 300.000:-/månad får man 3 riktigt bra elitseriespelare istället för 1 toppspelare. Som läget är i DIF nu och inför nästa säsong tror jag att det vore bättre att släppa honom till en utländsk klubb så han får casha in under sina sista aktiva år och istället köpa in 2-3 rutinerad poängmaskiner som ger juniorerna det stöd de behöver. De senaste säsongerna har ju visat att Linkan omöjligt kan axla hela ansvaret att ta DIF till toppen. Vi behöver en bättre bredd!
Vad tycker ni?
öööö? vilken planet är du från egentligen?snittlön kring en elitspelare är runt 100 000 kr/månad så då får vi då i princip 3 halvdanna eltispelar som vi redan har gott om. linkan förtjänar löneökning och han gör fler poäng en 3 halvdanna spelare tillsammans , bredden kmr om vi får mer publik då får dif mer pengar då får vi mer bredd dummer,
Exakt, glöm inte heller att Bremberg är en så erkänd spelare att han drar folk till matcherna bara på det. Lite som Foppa fast i mindre utsträckning naturligtvis.
Men man vet att när Linkan är på isen så kan vad som helst hända.
Vi får inte glömma hans värde i det sammanhanget. Vet inte om hans tröjor säljer bra, men det kan jag tänka mig.
Off topic:
Skulle vara intressant med statistik över vems tröjor som säljer bäst.
Busmicke skrev:Exakt, glöm inte heller att Bremberg är en så erkänd spelare att han drar folk till matcherna bara på det. Lite som Foppa fast i mindre utsträckning naturligtvis.
Men man vet att när Linkan är på isen så kan vad som helst hända.
Vi får inte glömma hans värde i det sammanhanget. Vet inte om hans tröjor säljer bra, men det kan jag tänka mig.
Off topic:
Skulle vara intressant med statistik över vems tröjor som säljer bäst.
Även om folk tycker många av spelarna i elitserien är överbetalda så är inte Bremberg det. Han har burit DIF på sina axlar i flera säsonger han ska ha lönelyft utan att behöva be om det.
Vi är alla överens om att Fredrik Bremberg är en fantastisk hockeyspelare. Efter jul har han för det mesta varit briljant. MEN, under lagets svacka november-december, hur bra var han då? Är det någon som tror att det under den perioden hade gått sämre utan "Linkans" medverkan?
Är det inte troligt att vissa andra spelare hade kunnat göra fler poäng om de har gjort om de dels fått spela princip nonstop alla powerplay och dels sluppit allt defensivt ansvar?
Hur är det förresten med +/-statistiken för "Linkans del?
Jag älskar "Linkan" men börjar tröttna lite på att hans defensiva brister så sällan vägs in i de här diskussionerna. Särskilt som han visat att han verkligen kan bidra defensivt när han kämpar ordentligt!!!
Visst har han sina brister defensivt, men han är och ska vara offensivt lagd. Det är hans roll. Vi kan inte ha ett helt lag med två-vägs spelare utan måste ha spets på vissa poster, det trodde jag alla visste som kan något om hockey.
Först måste vi konstatera att en spelare med Fredrik Brembergs spelsinne skulle vara oersättlig i vilket elitserielag som helst. Hans prestation de senaste säsongerna är högst anmärkningsvärd sett utifrån att han faktiskt (jo, faktiskt) spelar i ett av seriens sämsta lag. Det kan varenda tränare och hockeyexpert i landet skriva under på.
Föreställ er då hur mycket poäng han kunde producera i en bättre omgivning...
"Linkan" vill ha betalt därefter, är värd det och bör få det.
Klubben borde istället fimpa spelare som underpresterar (Falken, Ronnie mfl), fortsätta satsningen på juniorerna och framför allt köpa in en riktig klasspelare som kan komplettera "Linkan" och laget som helhet.