Bästa/Sämsta domare i Elitserien?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Bästa/Sämsta domare i Elitserien?

Inlägg av sthlm_dif »

Marcus Vinnerborg är den absolut bästa domaren. Överlägset bäst på alla punkter.
Däremot vem som får priset som elitseriens sämsta domare är ett svårt val... Robert Lahti, Rönnmark, Rådbjer eller Lärking? Ja, alla är lika värdelösa. Lahti är en pajas bara, och de övriga 3 är gnagarsvin. Usch för dom.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Robinhansen

Re:

Inlägg av Robinhansen »

Diffe89 skrev:
JoeG skrev:Andersson????
Såg du matchen mot HV slutet av November? Vi hade vunnit den matchen om inte Andersson hade varit en så pass störd domare. Ronnie Pettersson fick en utvisning efter att han hade legat ner på isen och blivit sparkad av Mika Hannula.
Han blev utvisad i princip på grund av att han försökte håll Hannulas ben från att sparka honom. HELT SJUKT!!!
Var väl tjocka, feta Lärking som dömde den matchen?

EDIT: Och det var den 30:e oktober.

moget... han är människa som alla andra och man gör fel. detfinns inget pinsammare en och höra publiken skrika skit efter en domare som gör sitt jobb eller tänker fel för kanske 1 halv sekund och då är han hatat i prinsip, man får inte alltid som man vill och det hjälper inte och skrika skit efter en domare som gör ett väldigt bra jobb. att ni orkar
Philip.dif

Inlägg av Philip.dif »

så om dem flesta domare i elitserien dömer fel fel fel fel fel och fel så ska vi förlåta dem ?!

klart man blir sur när man e taggad och står i klacken.
JK är Sveriges Bästa Hockeyklack!!!<3
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Philip.dif skrev:så om dem flesta domare i elitserien dömer fel fel fel fel fel och fel så ska vi förlåta dem ?!

klart man blir sur när man e taggad och står i klacken.
ja varför ska du inte förlåta dom vi säger att du jobbar och gör lite ibland vill du höra dina kamrater eller dom runt om dig som ser att du gör fel vill du att dom ska skrika " fitta", hora" osv ? skulle du vilja det trots att du förösker göra ditt bästa
Användarvisningsbild
Busmicke

Inlägg av Busmicke »

Man kan väl inte kräva att domaren gör allt rätt om inte spelarna gör det eller?

Kanske lite petigt inägg av mig, men faktiskt, som det nämts tidigare så gör domarna ibland tavlor, och det gör ju faktiskt spelarna också, trotts att de tjänar betydligt mycket mer än domarna, och dessutom tränar dagligen... :)
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Busmicke skrev:Man kan väl inte kräva att domaren gör allt rätt om inte spelarna gör det eller?

Kanske lite petigt inägg av mig, men faktiskt, som det nämts tidigare så gör domarna ibland tavlor, och det gör ju faktiskt spelarna också, trotts att de tjänar betydligt mycket mer än domarna, och dessutom tränar dagligen... :)
Du är inte petig alla gör ju fel och ofta får domarn skit av trångsynta suportrar med noll förståelse om vad en domare går igenom en match
Hillbilly
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hillbilly »

Robinhansen skrev:
Busmicke skrev:Man kan väl inte kräva att domaren gör allt rätt om inte spelarna gör det eller?

Du är inte petig alla gör ju fel och ofta får domarn skit av trångsynta suportrar med noll förståelse om vad en domare går igenom en match
EH, okej.. ditt resonemang känns lite kom-så-håller-vi-alla-varandra-i-handen-mentalitet??
Det här är på högsta nivå, elitnivå, ingen välgörenhetsorganisation. Vi måste ha domare som är på samma nivå.
Vår domarkår är under all kritik, dom håller alldeles för låg klass. Många gånger är det så man skäms över domarkvalitén i vår högsta serie. Ser dom aldrig på hockey internationellt?
Jag tycker det är ett stort problem för svensk hockey och bör absolut vara en sak som skall tas upp på förbundsnivå. I stort sett hela vår domarkår bör bytas ut. Men så fort det höjs röster om det så kommer debatten köras över med att -det är ju inte alltid så lätt, eller -man är ju inte mer än människa. Den debatten hör hemma i korpenserierna, där ska man vara tacksam att vi har domare som vill ställa upp. Eller en annan klassiker är ju att ta upp hur stökig publiken är, det brukar våra förbund vara bra på att starta huligan-debatter så fort den fridlysta domarkåren kritiseras..
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Hillbilly skrev:
Robinhansen skrev:

EH, okej.. ditt resonemang känns lite kom-så-håller-vi-alla-varandra-i-handen-mentalitet??
Det här är på högsta nivå, elitnivå, ingen välgörenhetsorganisation. Vi måste ha domare som är på samma nivå.
Vår domarkår är under all kritik, dom håller alldeles för låg klass. Många gånger är det så man skäms över domarkvalitén i vår högsta serie. Ser dom aldrig på hockey internationellt?
Jag tycker det är ett stort problem för svensk hockey och bör absolut vara en sak som skall tas upp på förbundsnivå. I stort sett hela vår domarkår bör bytas ut. Men så fort det höjs röster om det så kommer debatten köras över med att -det är ju inte alltid så lätt, eller -man är ju inte mer än människa. Den debatten hör hemma i korpenserierna, där ska man vara tacksam att vi har domare som vill ställa upp. Eller en annan klassiker är ju att ta upp hur stökig publiken är, det brukar våra förbund vara bra på att starta huligan-debatter så fort den fridlysta domarkåren kritiseras..
Elitserien är 4e "bästa" ligan domarna blir bättre när ligan blir bättre elitserien har tappat i kvalité, så även domaren det är inte domaren som är felet om en spelare åker ut på en utvisning så gör han, om någon domare missar något så gör han det, domaren har alltid missat saker i matcher enda sen hockey starta för första gången lär dig acceptera det.
Hillbilly

Inlägg av Hillbilly »

Elitserien är 4e "bästa" ligan domarna blir bättre när ligan blir bättre elitserien har tappat i kvalité, så även domaren det är inte domaren som är felet om en spelare åker ut på en utvisning så gör han, om någon domare missar något så gör han det, domaren har alltid missat saker i matcher enda sen hockey starta för första gången lär dig acceptera det.[/quote]

Robinhansen>>
Självklart är det en spelares fel om denne gör ett regelbrott som genererar i en utvisning. och självklart kan en domare missa saker i en match. Det är inte det saken handlar om. Jag tror inte riktigt du fattar galoppen i det hela. Du verkar inte se så mycket mer ishockey än just några elitseriematcher. Hur länge har du följt svensk hockey? Om du jämför domarstandarden dom senaste 20 åren i svensk ishockey har den sjunkit bra mycket mer än vad hockeyns standard har. Och elitserien som nu då rankas som fjärde(?) bästa ligan ska definitivt snegla på framförallt dom ligor som är bättre för att ta lärdom. Domarna är en av dom absolut viktigaste byggstenarna och som till stor del sätter standarden för ishockeyn.
Vet inte om det är värt att lägga energi på att förklara hockey och hockeydomare för dig men det är så mycket mer än en felblåst icing eller en feldömd utvisning. Det handlar om ledarskap, spelförståelse, kommunikation, psykologi, situationsanpassa sina bedömningar mm mm listan kan göras lång och det har jag absolut inte tid med nu då det börjar bli dags att bege sig ner till tälje. Kanske kan vi ta det någon gång över en öl när du fått åldern inne.

lev väl..
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Hillbilly skrev:Elitserien är 4e "bästa" ligan domarna blir bättre när ligan blir bättre elitserien har tappat i kvalité, så även domaren det är inte domaren som är felet om en spelare åker ut på en utvisning så gör han, om någon domare missar något så gör han det, domaren har alltid missat saker i matcher enda sen hockey starta för första gången lär dig acceptera det.

Robinhansen>>
Självklart är det en spelares fel om denne gör ett regelbrott som genererar i en utvisning. och självklart kan en domare missa saker i en match. Det är inte det saken handlar om. Jag tror inte riktigt du fattar galoppen i det hela. Du verkar inte se så mycket mer ishockey än just några elitseriematcher. Hur länge har du följt svensk hockey? Om du jämför domarstandarden dom senaste 20 åren i svensk ishockey har den sjunkit bra mycket mer än vad hockeyns standard har. Och elitserien som nu då rankas som fjärde(?) bästa ligan ska definitivt snegla på framförallt dom ligor som är bättre för att ta lärdom. Domarna är en av dom absolut viktigaste byggstenarna och som till stor del sätter standarden för ishockeyn.
Vet inte om det är värt att lägga energi på att förklara hockey och hockeydomare för dig men det är så mycket mer än en felblåst icing eller en feldömd utvisning. Det handlar om ledarskap, spelförståelse, kommunikation, psykologi, situationsanpassa sina bedömningar mm mm listan kan göras lång och det har jag absolut inte tid med nu då det börjar bli dags att bege sig ner till tälje. Kanske kan vi ta det någon gång över en öl när du fått åldern inne.

lev väl..[/quote]
vad är åldern inne fr dig? jag är 22.. domarn är viktig men det har med hela kvalitén på matchen liga och göra vi är inte bättre en så här i svensk hockey
Steef

Inlägg av Steef »

Jag tycker domarna inte har ett lätt jobb och jag tror inte alla klarar det,men jag skulle vilja se er som klagar mycket på domarna döma nån match själv. vad vet jag om domeri då? jag är utbildad fotbollsdomare, ass domaransvarig för strömsbro hockey. men det är klart man bilr förbanad på domarn om han gör "fel" det gäller att kuna kontrolera sig själv(händer även att jag kallar domare fula saker). jag har desutom träffat en elitseredomare idag före och efter brynäs-timrå, och det var väldigt intresant och gav miog ökad förståelse. många på det här forumet skulle må gott av att träffa domare och diskutera med dem.
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Steef skrev:Jag tycker domarna inte har ett lätt jobb och jag tror inte alla klarar det,men jag skulle vilja se er som klagar mycket på domarna döma nån match själv.
De som klagar på att Wesslau är dålig ska stå en match själv i Elitserien! Samma sak med de som klagar på Andreas Holmqvist!

Man måste delta själv för att kunna veta hur det är!!
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Alla domare är Sämst men vissa är minde sämst än andra... Sämst slulle ja vilja säga att Lärking,rådbjer och persson är.

Kuben brukar vara Godkänd men de va han fan inte igår...
DIF <3
Steef

Inlägg av Steef »

Crashmash skrev:
Steef skrev:Jag tycker domarna inte har ett lätt jobb och jag tror inte alla klarar det,men jag skulle vilja se er som klagar mycket på domarna döma nån match själv.
De som klagar på att Wesslau är dålig ska stå en match själv i Elitserien! Samma sak med de som klagar på Andreas Holmqvist!

Man måste delta själv för att kunna veta hur det är!!
mitt budskap är att alla ska sluta klaga så jävla mycket bara för det går dåligt
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

Den bästa domaren skulle jag säga är Vinnerborg faktiskt.

Resterande domare är dåliga. Ingen av de är värre än någon annan tycker jag.
Skriv svar