Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Vi_e_Djurgårn

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Kan bara säga att Mackan inte är en spelare man köper in för att ersätta Linkan, snarare komplettera honom.

Visst mackan gjorde 35? poäng här under lock-out säsongen, men han klassas fortfarande som en defensiv forward. Skälet till att folk tror att han ska göra massa poäng, är att han fortfarande är bättre än många offensiva forwards i ES trots att han är defensiv.

Därför vore Mackan perfekt, i DIF, inte som ett alternativ till Linkan.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Remy Lebeau skrev:
Bigge skrev:Vet inte om detta stämmer, eller det är bara tidningar som vill skapa en rubrik, bara för DIF inte hört av sig till Linkan ang kontraktförslaget.
Annars ser det mörkt ut. Vem i DIF eller hans ersättare skulle kunna göra över 50 poäng?

http://www.hockeyexpressen.se/elitserie ... nkans-krav
Det finns inga citat någonstans där någon i Djurgården säger att dom inte har råd. Engström säger ju att dom ska lägga fram ett mer konkret bud, och att dom vet att det kommer kosta. Spelare som Schneider, Ölvestad, Anger och Falk tjänar rätt bra och kan samtliga lämna. Deras ersättare lär inte kosta lika mycket, och då frigörs pengar. För Schneiders lön lär man kunna få två skapliga spelare med tanke på att han drar in runt 200 000 i månaden.
Uppskattade löner (inklusive arbetsgivaravgifter):

1. Schneider - 200 000 kr/månad
2. Ölvestad - 150 000 kr/månad
3. Anger - 100 000 kr/månad
4. Falk - 150 000 kr/månad (kan ha mer)

Snittlönen i Elitserien ligger på mer än 150 000 kr/månad

För ovanstående spelare får DIF inga spets - bara bredd
Vi_e_Djurgårn

Schneider lever inte upp till sin lön, även om han gjort en okej säsong.

Ölvestad gör tyvärr inte heller det.

Anger är som jag ser det underbetald, i alla fall om man ser tills nästa år.

Falk, gör ju sitt med sin rutin, men kanske dags att sluta som sagt. Vill inte se massa välgörenhetskontrakt till de gamla hjältarna, alla måste göra rätt för sin lön. Falk gör sitt jobb, om den där lönen stämmer, men jag tror inte han kommer göra det särskilt länge till.
Torpedo Novgorod
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Största problemet är att vi inte har någon sniper, när Anger började göra mål så började laget vinna. När Anger tappade formen så har det blivit 3 raka utan vinst.
Sa det redan innan Engqvist blev skadad att vi behöver någon målgörare, för Hörnqvist blev aldrig ersatt.
Holmqvist värvades men han är en defensiv forward och Josefsson blev uppflyttad i fjärdekedjan, så där stog vi utan någon som kan göra mål gång på gång.

Backarna såg okej ut, ytterforwardsen gjorde sitt jobb och Wesslau växte sig in i målvaktsrollen. Men just en center som sprutar in mål fattas.
Vi_e_Djurgårn

Precis, en Bengan behövs verkligen. Nu har Anger gjort fler mål än vad Bengan gjorde sist, men han levererade på en utspridd nivå. En-två pålitliga målskyttar som sätter sina lägen, behövs verkligen, även om många är "skitmål".
Spicegold

Inlägg av Spicegold »

Ja visst, en målskytt som kan göra 30 mål/säsong behöver vi och så en som vågar stå framför mål och ta lite stryk (#13# M.Nilsson), i går var de katastrof i pp 5 mot 3, ingen stod framför Hadelöv och skymde, bedrövligt. Ett par backar lär vi oxå behöva för att ersätta Schneider, Ronnie och Falk (slutar ?) DIF har tydligen lagt bud på "Musse" men varför ?? han fyller 36 nästa år. Nä Musse, köp en skoter och flytta till Skellefteå.
Vi_e_Djurgårn

Det känns som om det bara är Holmqvist som verkligen kan sätta en puck från blå i powerplay, utan styrning. Han har förvisso missat mål en hel del, men mycket är för att han inte vågar skjuta mer då han missar. Skulle nog behöva ha en till back med grymt skott, till den andra powerplay linan. Printz kan, men får inte ut sitt offensiva spel tyvärr.

Att satsa slantarna på Musse känns kanske som att satsa fel. Varför inte Linus Klasen och Linthner?

Vid nämnadet av Linthner kommer säkert många tro att jag är vimsig, men han kan i alla fall göra mål. Hur bra är till exempel Linkan defensivt? Hans femma har ju inte fin +/- direkt, trots att de gör massa mål. Ser framför mig Linkans smörpass till Linthners skott. Vart håller han hus just nu förresten?
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Lintner spelar i KHL med Dinamo Minsk och tjänar omkring 175.000 kronor per månad.
Bild
Vi_e_Djurgårn

Har han kontrakt nästa år?
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Varför värva en back om man saknar en målgörare? Om det är antalet mål/poäng som räknas är jag övertygad om att det går att hitta lämpligare kandidater för samma peng.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Vi_e_Djurgårn skrev:Har han kontrakt nästa år?
Eh, av min erfarenhet med offensiva "stjärn" backar (Holmqvist, Schneider), så tycker jag inte vi ska slänga dom på Litner. Jag vet själv inte mer om honom än vad jag läst av vissa som skrivit här. Hans beskrivs som skit i defensiven. Det sades också om Holmqvist, men jag (och säkert många andra) gjorde vårat bästa för att inte lyssna på det. Vi tänkte istället, äh, hur dålig kan han va egentligen? Det löser om man slänger in Ragge bredvid honom. Åh så fel jag hade. Ett prakt exempel på hur usel han var i defensiven hittar vi i senaste matchen mot SAIK. Han såg ut som en stor jävla buffel utan skor som hade sprungit 35 varv runt Stockholm när han jagade en liten gnagare runt buren. Jag såg tio sekunder innan pucken åkte in i mål (via hans klubba) att det skulle sluta så. Fy faan säger jag bara. Spela honom i PP eller när vi har fullt ös i offensiven men aldrig när det andra laget är på gång..

Nu tänker jag ta åt mig det alla har sagt om Litners defensiv och bara avfärda tanken. Han kommer generera fler mål bakåt än framåt.
Vi_e_Djurgårn

Många mål kan göras från blå i PP. Det behövs bra alternativ då inte Linkans sidledspassar går att genomföra varje PP. Forwards krigar ofta till sig pucken bakom mål, sedan kan backar fylla på i slottet för skottlägen. Just nu är det ungefär bara Ragge som kan dom inåkningarna bra, såg två sådana av honom igår.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Man kan bolla hur mycket som helst med spelartruppen inför nästa säsong.(om vi fortf är kvar i elitserien då) Men om vi utgår ifrån att vi blir kvar så behöver vi helt enkelt fler spelare som producerar runt 30 pinnar per säsong.
Frågan är då om det är värt att släppa "Linkan" för att då möjligt kunna få in två 25-30 poängsspelare istället!? Svårt det där.
En större förändring måste hursomhelst göras
för bevisligen har det ju inte funkat med årets spelartrupp. Vad som är grundläggande för det kan man ju också disktuera.
Av de spelare som står utan kontrakt skulle jag kunna tänka mig att "släppa" följande. Och dessutom helt enkelt finna andra lösningar till de som inte håller måttet av vissa spelare under kontrakt. Och "byta" dom mot följande.

Niklas Andersson - Sanny Lindström
David Schneider
Borde bli likvärdig kostnad om man kan bryta Anderssons kontrakt och inte förlänga med Schneider. Med Sanny i laget har vi utöver Ragge en riktigt bra defensiv back som dessutom är ganska spelskicklig. Skulle vara ett kanonbyte enligt mig

Ronnie Pettersson - Robin Jonsson
David Printz
Ungefär likvärdigt med föregående "byte" pengamässigt skulle jag tro. En stabil högerskjutande back med styrkan i defensiven. Liksom Sanny är Robin Jonsson också stockholmare så det passar ju in i "mallen". En mycket bra backbesättning skulle vi förfoga över isf

Niklas Anger - Linus Klasen
Klasen lär väl dra snäppet mer i lön än vad Anger gjort under dessa två säsonger. Tar egentligen emot släppa Anger, men tror hans lönekrav är hutlösa efter hans två "Succésäsonger". Linus Klasen tror jag har potential att bli en poängmakare av rang och det är ju inte så att vi har överdrivet många sådana.

Jimmie Ölvestad - Marcus Nilson
Nichlas Falk
Jimmie har enligt mig gjort sitt för den här gången. Han är helt enkelt för dålig. Sedan att han har ett enormt djurgårdshjärta spelar liksom ingen roll längre. Han håller inte måttet, thats it. Falk tror jag gör rätt i att lägga av när han fortfarande behärskar liret skapligt. Finns risk för fiasko vid en fortsättning. För dessa båda herrars löner borde vi ha råd med Mackan som skulle vara en underbar förstärkning.

Sedan förlänger vi ytterligare två år med Otto och Oscar Eklund.

ALLA pengar som blir över(om det nu blir några) ska sedan läggas på en STABIL förstamålvakt. Varför inte Björn Bjurling? Hade gärna sett att vi bryter kontraktet med Wesslau eller Riddarn eller till och med båda och värvar in Bjurling istället. Och låter Owuya vara andrakeeper.

Går min "plan" iland står vi med följande lag 2009/2010

Målvakter:
Björn Bjurling
Mark Owuya

Backar:
Marcus Ragnarsson
Andreas Holmqvist
Timmy Pettersson
Oscar Eklund
Robin Jonsson - NY
Sanny Lindström - NY
Junior 1
Junior 2

Forwards:
Fredrik Bremberg
Kristofer Ottosson
Nicklas Danielsson
Tim Eriksson
Michael Holmqvist
Jacob Josefsson
Marcus Krüger
Carl Gustafsson
Christian Eklund
Henrik Eriksson
Andreas Engqvist
Marcus Nilson - NY
Linus Klasen - NY

Sedan fyller vi på med juniorer vid skador.
Vad tror ni med lite koll på löner osv? Skulle detta vara ekonomiskt genomförbart?
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

jensa85 skrev:Man kan bolla hur mycket som helst med spelartruppen inför nästa säsong.(om vi fortf är kvar i elitserien då) Men om vi utgår ifrån att vi blir kvar så behöver vi helt enkelt fler spelare som producerar runt 30 pinnar per säsong.
Frågan är då om det är värt att släppa "Linkan" för att då möjligt kunna få in två 25-30 poängsspelare istället!? Svårt det där.
En större förändring måste hursomhelst göras
för bevisligen har det ju inte funkat med årets spelartrupp. Vad som är grundläggande för det kan man ju också disktuera.
Av de spelare som står utan kontrakt skulle jag kunna tänka mig att "släppa" följande. Och dessutom helt enkelt finna andra lösningar till de som inte håller måttet av vissa spelare under kontrakt. Och "byta" dom mot följande.

Niklas Andersson - Sanny Lindström
David Schneider
Borde bli likvärdig kostnad om man kan bryta Anderssons kontrakt och inte förlänga med Schneider. Med Sanny i laget har vi utöver Ragge en riktigt bra defensiv back som dessutom är ganska spelskicklig. Skulle vara ett kanonbyte enligt mig

Ronnie Pettersson - Robin Jonsson
David Printz
Ungefär likvärdigt med föregående "byte" pengamässigt skulle jag tro. En stabil högerskjutande back med styrkan i defensiven. Liksom Sanny är Robin Jonsson också stockholmare så det passar ju in i "mallen". En mycket bra backbesättning skulle vi förfoga över isf

Niklas Anger - Linus Klasen
Klasen lär väl dra snäppet mer i lön än vad Anger gjort under dessa två säsonger. Tar egentligen emot släppa Anger, men tror hans lönekrav är hutlösa efter hans två "Succésäsonger". Linus Klasen tror jag har potential att bli en poängmakare av rang och det är ju inte så att vi har överdrivet många sådana.

Jimmie Ölvestad - Marcus Nilson
Nichlas Falk
Jimmie har enligt mig gjort sitt för den här gången. Han är helt enkelt för dålig. Sedan att han har ett enormt djurgårdshjärta spelar liksom ingen roll längre. Han håller inte måttet, thats it. Falk tror jag gör rätt i att lägga av när han fortfarande behärskar liret skapligt. Finns risk för fiasko vid en fortsättning. För dessa båda herrars löner borde vi ha råd med Mackan som skulle vara en underbar förstärkning.

Sedan förlänger vi ytterligare två år med Otto och Oscar Eklund.

ALLA pengar som blir över(om det nu blir några) ska sedan läggas på en STABIL förstamålvakt. Varför inte Björn Bjurling? Hade gärna sett att vi bryter kontraktet med Wesslau eller Riddarn eller till och med båda och värvar in Bjurling istället. Och låter Owuya vara andrakeeper.

Går min "plan" iland står vi med följande lag 2009/2010

Målvakter:
Björn Bjurling
Mark Owuya

Backar:
Marcus Ragnarsson
Andreas Holmqvist
Timmy Pettersson
Oscar Eklund
Robin Jonsson - NY
Sanny Lindström - NY
Junior 1
Junior 2

Forwards:
Fredrik Bremberg
Kristofer Ottosson
Nicklas Danielsson
Tim Eriksson
Michael Holmqvist
Jacob Josefsson
Marcus Krüger
Carl Gustafsson
Christian Eklund
Henrik Eriksson
Andreas Engqvist
Marcus Nilson - NY
Linus Klasen - NY

Sedan fyller vi på med juniorer vid skador.
Vad tror ni med lite koll på löner osv? Skulle detta vara ekonomiskt genomförbart?
Mackan har klart med ytterliggare ett år med SKA S:t petersburg och Björn Bjurling säger själv att han inte kommer spela med Djurgården då "de inte har råd med marknadsmässiga löner".
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
AnteKr

Inlägg av AnteKr »

Frasse skrev:
Mackan har klart med ytterliggare ett år med SKA S:t petersburg och Björn Bjurling säger själv att han inte kommer spela med Djurgården då "de inte har råd med marknadsmässiga löner".
Tveksamt att Mackan är klart för "ytterligare" ett år när han inte äns spelar i nämnd klubb. :roll:

För övrigt, vad är din källa till detta?
Låst