Bremberg, en helig ko?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
stolpskott

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av stolpskott »

Att vi skulle få slagkraftigare lag nästa år vågar jag inte ens säga. Det var så det kändes inför denna säsongen, och våra nyförvärv, M.Holmqvist och Tim Eriksson m.fl producerar fan inte ett skit. Det är Linkan, Linkan som får göra alla målen och när han inte sätter sina lägen då förlorar vi eller spelar vi lika.

Att ifrågasätta att Linkan inte är värd 325K per månad efter allt han har gjort för oss är tjänstefel som Djurgårdare nästan.

Spelar ingen roll, värvar vi en Forward som tydligen ska producera för han verkar jävligt vass så gör han inte det ändå, så känns det just nu...

Det finns bara EN Fredrik Bremberg och han är OERSÄTTLIG!
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Den som trodde att Michael Holmqvist skulle producera vet jag inte riktigt vad jag tror om. Defensivt så spelade han inte bra i början heller, men han har växt under säsongen. Kul om han fortsätter såhär nästa säsong.

Tim Eriksson har gjort 5 resp. 6 poäng under vad han gjort i Elitserien innan, och då har han fått lite speltid det sista. Hade inga förväntningar på att han skulle göra 40 poäng. 04/05 gjorde han 11 poäng, förra säsongen 12 ...
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Tommy Mörth skrev:
-daniel- skrev:Linkan är värd 325.000 SEK / månaden, förstår inte hur folk kan debattera mot det. Han är en av seriens absolut vassaste spelare och tror han kan skulle kunna få ännu mer om han (äckligt vidriga tanke) skulle signa upp för exempelvis LHC. Och ja, han är värd det FÖR OSS. Förstår ni inte vart vi hade legat om vi inte hade haft Linkan senaste 5 åren...? I allsvenskan, om ens det. Snarare konkurs.
Det är nog ingen som tycker att Linkan inte är värd 325.000:-/månaden, det var inte riktigt det jag menade.

Lek med tanken att du ersätter Linkan med 2 spelare som producerar 25 poäng var, då har du fått lika många poäng för samma pengar. Att sprida poängen över fler spelare är bättre då det gör laget mindre beroende av enskilda spelare.

Linkan är på inget sätt oersättlig och vi hade nog haft ungefär samma placering i tabellen de senaste åren med eller utan honom eftersom vi haft råd med fler, men självklart lite sämre, spelare.

Att skriva långtidskontrakt med unga spelare är så klart lockande för klubben men vore jag en ung lovande junior hade jag passat mig för det. Det räcker ju med en säsong i NHL så har du tjänat mer än vad du gör på säg 5 säsonger som välbetald elitseriespelare.
Om vi värvar 2 stycken spelare som producerar 25 poäng per säsong så har vi ju ingen spets iöverhuvudtaget. Vem ska kliva fram i dem avgörande situationerna när vi behöver våra bästa spelare? Dem hade inte varit lite sämre, utan mycket sämre! Vi hade slutat som t.ex SSK med ditt s.k "scenario"!
Philip.dif

Inlägg av Philip.dif »

Emil Svelander skrev:Linkan ska stanna, inget snack om saken. Elitseriens överlägset bästa forward och DIF:s bästa spelare genom tiderna.

Plocka istället bort medelmåttorna som Anger, Ölvestad, Danielsson, Schneider och möjligtvis Falken som troligen lyfter ganska rejäla löner. Linkan är den enda offensiva spetsen vi har. Varför göra oss av med honom? Utan Linkan tror jag inte att klubben hade existerat.

Och kom inte och säg att Mackan Nilson kan ersätta Linkan.

Bort med Anger??Schneider?? Schneider var nog den enda jag såg igår som verkligen krigade på planen, förmodligen tillsammans med nån annan men jag har glömt bort matchen..
Sen att Anger ska bort kan jag inte heller hålla med om, han har det inte lätt att spela när han inte får lira i sin ordinarie femma.

Vi behöver fler killar som Ölvestad, dock som lirar lite smartare och med en bättre tajming, att alltså inte dra på sig dumma utvisningar men som ändå kan sätta respekt.
JK är Sveriges Bästa Hockeyklack!!!<3
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Philip.dif skrev:Bort med Anger??Schneider?? Schneider var nog den enda jag såg igår som verkligen krigade på planen, förmodligen tillsammans med nån annan men jag har glömt bort matchen..
Sen att Anger ska bort kan jag inte heller hålla med om, han har det inte lätt att spela när han inte får lira i sin ordinarie femma.
Schneider har inte presterat efter mina förväntningar på honom. Slarvar bort mycket puckar, samt för dålig i powerplay. Gillar inte att ha utlänningar som inte producerar. La jag till att han tar onödiga utvisningar också.

Anger har haft en kanonsäsong, men är riktigt ojämn. Frågan är om vi ska satsa vidare på honom. Mitt svar är nej, förutsatt att Järlefeldt har någon plan över vem som kan ersätta.
Vi_e_Djurgårn

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Jag tycker nästan att hela laget består av Ölvestad typer, i någon form. Spelare som förvisso åker mycket skridskor och kämpar, men framåt blir det inget. Personligen tycker jag att vi behöver en liknande Linkan till, som kan spela pucken och sätta dit den om det behövs.

Vi måste ha spelare som kan skjuta, som skjuter bättre än Anger till och med trots sina mål. Otto är likadan, har gjort fler mål än jag trodde, men bränner ändå kopiösa lägen.
Användarvisningsbild
Doyle
Säsongskort: Ja

Inlägg av Doyle »

Djurgårn står och faller inte med Bremberg. Det är allt runt Bremberg som måste förstärkas.

Känns som alla ansvariga för det sportsliga nu under flera års tid lutat sig mot en spelare, Fredrik Bremberg.

Bremberg har mig veterligt vädjat under många år till föreningen att en satsning måste göras för att vidmakthålla varumärket Djurgården.

Detta varumärke börjar nu mer och mer att urvattnas. Att man nu meddelar högt flygande planer om mångmiljonsponsring mm är något som bara måste uttryckas...att det sedan bara är luft bakom dessa ord vet ingen av oss idag. Men känslan då finanskrisen snart knackar på var mans dörr är inte så himla positiv.

Jag lider med de ansvarig för hockeyverksamheten i Djurgården. Vi har levt på ytterligt små marginaler och med hårsmån klarat oss från degradering flera år i rad.

Känns som en total omrekonstruktion i Djurgårn hockey måste till. I kristider som dessa handlar det om att finna kreativa lösningar som inga andra ens har kommit på. Hitta nytt blod som har inflytande och förtroende i affärsvärlden och inte är rädda att fatta obekväma beslut.

Allt handlar om att äta eller ätas...just nu känns det som vi håller på att käkas upp av landsorten...

KOM IGEN Djurgårn, överraska mig med ett nytt spännade scenario som ingen tidigare tänkt på, visa att kreativiteten finns, våga ta steget ut ur garderoben och möt upp verkligheten :? Ingen kan ta ifrån oss det finaste som finns, sammanhållningen i Djurgårdsfamiljen, med den kan vi komma oerhört långt :!:
Philip.dif

Inlägg av Philip.dif »

Vi_e_Djurgårn skrev:Jag tycker nästan att hela laget består av Ölvestad typer, i någon form. Spelare som förvisso åker mycket skridskor och kämpar, men framåt blir det inget. Personligen tycker jag att vi behöver en liknande Linkan till, som kan spela pucken och sätta dit den om det behövs.

Vi måste ha spelare som kan skjuta, som skjuter bättre än Anger till och med trots sina mål. Otto är likadan, har gjort fler mål än jag trodde, men bränner ändå kopiösa lägen.
Det jag menar med att vara "Mer som ölvestad" är att vara mer tuffare i närkamperna, min egen åsikt från matchen igår var att vi förlorade alldelles för många närkamper (förutom i början av sista) och vek ner oss ibland, jag säger inte att grabbarna inte försökte men ibland kändes det väldigt lojt..

Sen behöver vi definitivt en målgörare.
JK är Sveriges Bästa Hockeyklack!!!<3
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

DIF_Soldier skrev:Jag är precis som du oerhört kluven. Allt handklar egentligen om tillit. Man vet vad man får av Bremberg, både positivt och negativt. Man vet var man har honom år ut och år in.

Om man skulle köpa in andra toppspelare istället för honom så vet man inte det, och det är häri problemet ligger - man vågar inte gambla. DIF behöver en spelare som kan göra 50+ varje säsong, och med tanke på hur läget ser ut så är det en jävla risk att ta. Den här spelaren MÅSTE göra över 50 poäng varje säsong, annars är det godnatt som det ser ut i dag.

Vågar vi chansa? Om den här spelaren får resten av laget att producera så är han en flipp och en lyft framåt. Gör han det inte däremot blir det kvalserien.

Men, DIF behöver förändring, och det är synd att säga det men med Bremberg som tungan på vågen varje år kommer vi ingenstans, varken sportsligt eller ekonomiskt.

Ja, jag är villig att släppa Bremberg om han ersätts av en spelare med pondus och ledaregenskap som får Danielsson, Tim Eriksson mfl. att göra en 30p-säsong utan att nödvändigtvis behöva spela i samma kedja.

Som Calle Johansson sa: "Det är en one-man show". Om den nya spelaren innebär six-man show så ska vi utan tvekan satsa.
Precis! Jag tror att ledningen har samma tankebanor. Det är en alldeles för stor risk att ta. Släpper man Linkan och ersättaren/ersättarna floppar då är vi illa ute. Linkan är ormen och DIF är ormtjusaren. Byter vi ut ormen är det inte säkert den dansar för oss. Men som Doyle var inne på, det är inte bara på isen som förändringar måste till. Hela DIF som organisation måste förändras.
Vi_e_Djurgårn

Jaha okej, jo jag tycker detsamma. Det var inte mycket folk på mål igår i alla fall. Djurgården vinner mycket då vi vinner närkamper framför mål också. Tycker att dom unga vinner mycket genom sin spelstil, men de behöver vinna mer i defensiv zon för att det ska hålla.

Som sagt, har vi kvar Bremberg vet vi vad vi får. Vågar inte ens tänka på de 3-4 senaste åren, om man släppt Linkan för att chansa på någon annan, särskilt om den floppat.

Linkan - Otto - Mackan ?
Tommy Mörth

Inlägg av Tommy Mörth »

stolpskott skrev:Om vi värvar 2 stycken spelare som producerar 25 poäng per säsong så har vi ju ingen spets iöverhuvudtaget. Vem ska kliva fram i dem avgörande situationerna när vi behöver våra bästa spelare? Dem hade inte varit lite sämre, utan mycket sämre! Vi hade slutat som t.ex SSK med ditt s.k "scenario"!
Nu har vi ju faktiskt facit för Bremberg och hans spetskompetens men inte för scenariot med fler jämna spelare. Det är väl slutspel vi siktar på varje år (förr om åren var det guld men det känns avlägset nu...) och då räcker det inte med 1 Linkan.
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Att en vass sniper vore välkommet håller nog alla med om men att offra Anger för att han bränner för många lägen men samtidigt pytsar 20+ känns ju bara galet. Anger tar sig till lägena och självklart missas det en hel del. Hur många lägen bränner inte tex Voutilainen i Hv, Skröder i Modo eller Bengan ifjol?

I en drömvärld möjligen, hittar vi en målskytt som sätter dit merparten av Linkans passningar. Hade vi å andra sidan inte Linkan i laget så spelar det fan ingen roll hur vassa målskyttar vi haft för vem hade dukat upp lägena istället?

Behåll Linkan och Anger!!
Vi_e_Djurgårn

Du har helt rätt. Linkan gör möjlighet till att lägen finns och spelare som Anger tar sig dit och sätter många lägen. Men vi behöver fler än Anger. Vi behöver kanske en målskytt som kan skapa lägen själv utan Linkans hjälp, i en annan femma.

Under en för lång period och i för många matcher har Linkan varit det enda hotet framåt. Såg bättre ut förra året, med jämnare poängspridning.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

Fredrik "Linkan" Bremberg är vad man over there kallar för en franchise spelare och skall till varje pris behållas.
Han är spelaren som själv kan vända en match och kommer med lite tur även vara spelaren som lockar andra "tongivande" spelare att vilja spela för Djurgården.
Vi kommer inte kunna hitta samma kompetens ute på marknaden, oavsett om vi får in friska miljoner eller ej.

Finns andra spelare som lyfter betydligt mer i lön än vad deras prestationer borde vara värda.
Tänker inte nämna några namn men åtminstone ett par av dem har redan nämnts i denna tråd.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Vi_e_Djurgårn skrev:...Som jag skrev i Sillytråden, så är det dumt att försöka se Mackan som en ersättare till Linkan.

Man ersätter inte en offensiv forward med en defensiv, och ger den defensiva(Mackan) en börda att leverera över 40 pinnar per säsong...
Under lockoutsäsongen gjorde Mackan betydligt mycket mer poäng än Fredrik Bremberg.

1. Nils Ekman (F) 44 18 27 45 106
2. Marcus Nilson (F) 48 17 22 39 110
3. Mariusz Czerkawski (F) 46 15 9 24 20
4. Daniel Tjärnqvist (D) 49 12 12 24 30
5. Daniel Rudslätt (F) 50 10 8 18 50
6. Dan Boyle (D) 32 9 9 18 47
7. Mikael Johansson (F) 41 3 15 18 6
8. Patrick Thoresen (F) 30 10 7 17 33
9. Fredrik Bremberg (F) 37 5 9 14 18
10. Kristofer Ottosson (F) 34 4 9 13 8

Att påstå att Mackan skulle vara sämre offensivt än Fredrik Bremberg är felaktigt. Lockoutsäsongen gjorde Mackan 3 gånger mer poäng än Fredrik. Marcus Nilson skulle vara en Patrik Kjellberg som kan leda laget. Fredrik Bremberg är ingen ledare på isen som leder laget. Vad DIF saknar är ledare på planen och idag finns bara en och det är Marcus Ragnarsson.

Linkan är en brilliant spelare, men han är ingen Rikard Wallin, Johan Davidsson eller Jörgen Jönsson. Fredrik är därför inte ha en lön som Johan Davidsson och Rikard Wallin för det är han inte värd. Fredrik har varit bra under våren, men det beror mycket på att han har två städgummor i form av Otto och Anger i samma kedja. Fredrik var usel under hösten när han spelade med Michael Holmqvist och Tim Eriksson, som inte är lika starka defensivt. Att Linkan skulle vara värd drygt tre gånger så hög lön som Anger eller drygt två gånger så hög lön som både Ragge och Otto kan jag faktiskt inte hålla med om. Givetvis vill jag att Linkan ska spela i DIF nästa säsong, men inte till vilket pris som helst.
Skriv svar