Hur ser framtiden ut för Djurgården?
Re: Hur ser framtiden ut för Djurgården?
Vad tror ni om att lägga 2-3 matcher / säsong i Globen och göra storsatsningar på att fylla globen till sista plats vid dessa matcher. Det borde inte vara omöjligt. Detta skulle innebära oerhört mycket för ekonomin samtidigt som publiksnittet skulle öka med ca 1000 pers /match sätt över en hel säsong.
Precis vad jag har tänkt hela säsongenMofo23 skrev:Vad tror ni om att lägga 2-3 matcher / säsong i Globen och göra storsatsningar på att fylla globen till sista plats vid dessa matcher. Det borde inte vara omöjligt. Detta skulle innebära oerhört mycket för ekonomin samtidigt som publiksnittet skulle öka med ca 1000 pers /match sätt över en hel säsong.

Lördagsmatcher i januari och för all del även i februari mot lag som drar folk (läs Brynäs, Modo, Färjestad och inte minst Leksand om dom skulle gå upp), borde inte vara helt omöjligt att fylla Globen och tjäna några välbehövliga slantar

Vem som helst kan sticka upp, men vi är nummer ett!
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Hålled med till stora delar. Tycker dock inte man skall gå tillbaka till Globen helt & hållet, men däremot absolut förlägga ett gäng matcher framåt slutet av serien där - förstår fortfarande inte varför man inte gjorde så den här säsongen.grandstoff skrev:Hur man än vänder och vrider på siffrorna så pekar det mesta söderut just nu. En storsponsor och en rejäl långsiktig satsning (på alla plan) känns som en förutsättning för att Djurgården ska överleva. Jämför man dagens publiksiffror med de vi hade för fem år sedan har vi tappat ca 1 200 åskådare per match. Bara sett från förra året sänker vi publiksnittet med (just nu) 514 personer, vilket är största publiktappet i hela Elitserien. Detta trots tre storsatsningar, reklamkampanjer på stan och på TV. Denna sänkning på 1 200 personer per match sker ju samtidigt som övriga kostnader (inte minst spelarlöner) ökat dramatiskt.
Dessa siffror går inte att blunda för, ej heller att bortförklara med gratisbiljetter etc. Djurgården tappar publik år efter år. Det glädjande är att klacken hittat tillbaka, det sorgliga är att vi sakta tappar greppet om övriga publiken. Det finns säkert en mängd förklaringar till detta. Det är "fel" lag i Elitserien, vi spelar inga matcher i Globen, finanskris, alla lag i Elitserien drabbas...
Trenden måste vända, och det snabbt. Det är bra initiativ som tagits för att synas mer och öka lönsamheter i Hovet, men det krävs mer. Jobba stenhårt för att få in Ericsson som storsponsor, gå tillbaka till Globen där sponsorer får mycket mer utrymme och flirta skamlöst med den kundkategori som vi nu missar. Ska man satsa så måste man göra det ordentligt och på alla plan. Visa att man är en klubb med ambitioner och få bort fokus från den trasiga plånboken. Var, om inte i Stockholm, finns möjligheterna att detta ska lyckas?
Säg att man når ett publiksnitt på 7 500, viket är en höjning med ca 1 400 personer. Räkna med ca 150 kronor i intäkter från var och en av dessa (biljett, mat & dryck samt souvenirer) så har vi redan tjänat in över 5 500 000 kronor sett över en hel säsong med 27 hemmamatcher. Når man "bara" upp till 7 000 i snitt per hemmamatch så tjänar vi ändå 3,2 miljoner extra.
Annars slår du huvudet på spiken med det mesta.
- grandstoff
Globen är inte den optimala arenan att förlägga matcherna på, men sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv kan det vara en fördel att spela där. Sponsorer får större möjligheter att synas och vissa matcher kan dra mer publik än vad Hovet har kapacitet för. Framför allt i ett ev. slutspel och om/när Leksand och AIK tar klivet upp i Elitserien. Kostnadsmässigt har det inte varit en större belastning att spela på Globen, så det argumentet faller.-daniel- skrev:Hålled med till stora delar. Tycker dock inte man skall gå tillbaka till Globen helt & hållet, men däremot absolut förlägga ett gäng matcher framåt slutet av serien där - förstår fortfarande inte varför man inte gjorde så den här säsongen.grandstoff skrev:yadayada
Annars slår du huvudet på spiken med det mesta.
Nej, det går inte att skapa samma tryck på Globen som på Hovet, men om finns det en ekonomisk vinning i att spela på Globen anser jag att måste vi göra det.
Men det var ju sjukt mycket gratis biljetter förra säsongen på Globen så det går väl inte att jämföra? Dom har väl i stort sett slutat med fri biljetter i år.
- Tessan
- Medlem: Ja, ständig medlem
INTE tillbaka till Globen, men kan hålla med om att det hade varit bra här mot slutet för ekonomins skull.
- grandstoff
Några siffror på antalet gratisbiljetter vore intressant att se (och om dessa räknas med i den officiella statistiken), men även dessa besökare spenderar pengar inne på arenan...Stocky skrev:Men det var ju sjukt mycket gratis biljetter förra säsongen på Globen så det går väl inte att jämföra? Dom har väl i stort sett slutat med fri biljetter i år.
Med självklart, fribiljetter är av ondo. Oftast...

Även om det är mkt gratisbiljetter, är det fasen mycket bättre att ge gratisbiljetter så vi får fult hus då det genererar mer pengar i och med kiosk köp etc etc. Med det menar jag att man ska givetvis försöka sälja slut Globen, det tror jag man kan göra i slutet av serien när det är viktiga matcher.Stocky skrev:Men det var ju sjukt mycket gratis biljetter förra säsongen på Globen så det går väl inte att jämföra? Dom har väl i stort sett slutat med fri biljetter i år.
Spela de viktiga matcherna som drar mycket folk på slutet av serien i Globen, punkt slut. Detta har varit på tapeten länge nu, förstår inte varför inte DIF förstår detta. Gör som föregående säsong.
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Fördelen med Globen är att den lockar mer för finansiärer tror jag. Självklart ska vi spela en del matcher där.
Djurgården spelade 9 matcher förra säsonghen i Globen tre av dessa drog mer än 8094 (fullsatt hovet).
Totalt 7233 extra personer. Vilket gör att säsongens publiktapp endast skulle ha varit 184 personer (vid fullsatt ikväll) om det hade varit samma upplägg i år. 2 matcher drog fullt på hovet förra året 4 i år om det blir fullsatt ikväll. Säsongens stora publiktapp kom i november när man spelade som sämst 5484 i snitt.
Lägg en del lördagsmatcher på Globen, kanske med en annan prisbild så att det verkligen blir fullsatt. En del av det reducerade priset hämtas in på ökad paus försäljning. Med rätt upplägg kan man få en del av dessa personer att även komma till hovet.
Edit: December var ännu sämre 5290
Totalt 7233 extra personer. Vilket gör att säsongens publiktapp endast skulle ha varit 184 personer (vid fullsatt ikväll) om det hade varit samma upplägg i år. 2 matcher drog fullt på hovet förra året 4 i år om det blir fullsatt ikväll. Säsongens stora publiktapp kom i november när man spelade som sämst 5484 i snitt.
Lägg en del lördagsmatcher på Globen, kanske med en annan prisbild så att det verkligen blir fullsatt. En del av det reducerade priset hämtas in på ökad paus försäljning. Med rätt upplägg kan man få en del av dessa personer att även komma till hovet.
Edit: December var ännu sämre 5290
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Du har statistik på allt honken. Uppskattas, i alla fall från mig.
Tycker också att vi bör satsa på att fylla globen vid vissa helgmatcher. Men då ska det hypas galet. Gäller att DIF på något sätt får med sig JK, lockar barnfamiljer, lockar äldre gardet, slipsnissar osv. Bör vara minst 10 000 för att ses som lyckat/halv lyckat.
Får väl se vilka lag som går upp men Gnaget, Leksand, brynäs och Färjestad skulle nog funka.
Rent publikmässigt ser jag 30 fullsatta matcher på hovet än ett par på globen. Men det sker ju inte, och jag vill fan sätta alla bönder på plats nu. Och då behöver vi stålar.
Tycker också att vi bör satsa på att fylla globen vid vissa helgmatcher. Men då ska det hypas galet. Gäller att DIF på något sätt får med sig JK, lockar barnfamiljer, lockar äldre gardet, slipsnissar osv. Bör vara minst 10 000 för att ses som lyckat/halv lyckat.
Får väl se vilka lag som går upp men Gnaget, Leksand, brynäs och Färjestad skulle nog funka.
Rent publikmässigt ser jag 30 fullsatta matcher på hovet än ett par på globen. Men det sker ju inte, och jag vill fan sätta alla bönder på plats nu. Och då behöver vi stålar.
Född till sportchef.
-
När det är serielunk och 5000 på Hovet så skulle det inte komma 6400 bara för att matchen spelas i Globen.grandstoff skrev: Trenden måste vända, och det snabbt. Det är bra initiativ som tagits för att synas mer och öka lönsamheter i Hovet, men det krävs mer. Jobba stenhårt för att få in Ericsson som storsponsor, gå tillbaka till Globen där sponsorer får mycket mer utrymme och flirta skamlöst med den kundkategori som vi nu missar. Ska man satsa så måste man göra det ordentligt och på alla plan. Visa att man är en klubb med ambitioner och få bort fokus från den trasiga plånboken. Var, om inte i Stockholm, finns möjligheterna att detta ska lyckas?
Säg att man når ett publiksnitt på 7 500, viket är en höjning med ca 1 400 personer. Räkna med ca 150 kronor i intäkter från var och en av dessa (biljett, mat & dryck samt souvenirer) så har vi redan tjänat in över 5 500 000 kronor sett över en hel säsong med 27 hemmamatcher. Når man "bara" upp till 7 000 i snitt per hemmamatch så tjänar vi ändå 3,2 miljoner extra.
Ser hellre Djurgården spela på Hovet inför 6000 än i ett halvfyllt ekandes Globen.
Dom flesta matcher på Globen spelades inför 5500-6500. Var bara några matcher som drog upp snittet, man skulle kunnat fortsatt ha dom matcherna i Globen. Då skulle snittet se mycket bättre ut.
Största anledningen för publikminskningen är hur Djurgården har spelat, inte var.
Man ska komma ihåg att vi ökade vårt publiksnitt den inledande säsongen.
Sen kom hösten och på 15 matcher så blev det bara 2 vinster, 11 (!) matcher förlorades.
Ju bättre laget spelar = Mer publik, Ju sämre laget spelar = Mindre publik. Enkelt och logiskt.
Med resultaten så fick man en publiksiffra därefter.
Klacken kommer oavsett, det har t.o.m. kommit fler än tidigare. "I ur och skur" sjungs det och det stämmer.
Slipsnissarna är mer kräsna, dom kommer för att se vinster och framgång. Visst vill vi alla ha det, men vi har inte det som krav för att komma.
Sen tycker jag inte att man ska "flirta skamlöst" med medgångspublik.
Jag gissar på att du inte var på någon match när det gick som sämst (medgångssupporter, eller?). Klacken var halvfull, och det sjöngs inte på långa vägar i ur och skur.Torpedo Novgorod skrev:Klacken kommer oavsett, det har t.o.m. kommit fler än tidigare. "I ur och skur" sjungs det och det stämmer.
Slipsnissarna är mer kräsna, dom kommer för att se vinster och framgång. Visst vill vi alla ha det, men vi har inte det som krav för att komma.
Stämningen var katastrofal under vissa matcher.
Det var lika tomt i klacken som på långsidan.
Så att klacken ska inte på långa vägar rankas som den sektionen där alla kommer, "i ur och skur". För att det är bara skitsnack.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
-
Det är den enda sektion som har höjt antalet åskådare totalt, trots motgången. Resterande har sjunkit.sthlm_dif skrev:Jag gissar på att du inte var på någon match när det gick som sämst (medgångssupporter, eller?). Klacken var halvfull, och det sjöngs inte på långa vägar i ur och skur.Torpedo Novgorod skrev:Klacken kommer oavsett, det har t.o.m. kommit fler än tidigare. "I ur och skur" sjungs det och det stämmer.
Stämningen var katastrofal under vissa matcher.
Det var lika tomt i klacken som på långsidan.
Så att klacken ska inte på långa vägar rankas som den sektionen där alla kommer, "i ur och skur". För att det är bara skitsnack.
Sen ska man komma ihåg att det kommer en del folk dit bara för det är dom billigaste platserna.
Att ordbajsa mer om det kan man göra i Klacktråden.
Så försvann den sista realistiska chansen till slutspel den förlorade säsongen 2008/2009. Jag vill framföra ett stort och framförallt 100% hjärtligt tack till Tomas Montén, den sämsta match coachen jag någonsin sett i DIF. Dina flin i båset har verkligen saltat en riktigt usel säsong. Din fingerspetskänsla och vinnarskalle i båset har avgjort mången match till fördel för motståndarna. Den har också lett till den totala avsaknaden av desperation, stolthet och känslor som präglat så stora delar av skitsäsongen. Hoppas vi aldrig ses igen...
[*] Ärkeidioten Montén verkade inte en intresserad av att vinna - matcha Ronnie och Landeskog (no offence) i en förlängning?
[*] Niklas "han dansade en sommar" Anger kan likaväl lämna för Schweiz nästa år. En ny hot streak känns avlägsen. Men stanna gärna för all del.
[*] Jakob "den nya Mikael Johansson" Josefsson är en av få ljusglimtar den fruktansvärda säsong. Tack vare honom Krüger, Gustavsson och nya 14, Landeskog finns det lite framtidshopp kvar mitt i eländet. Hoppas Josefsson aldrig funderar på tränaryrket efter avslutad karriär
[*] Förmodligen sista gången vi såg Ronnie, Falk, Ölvestad, Anger och Schneider på Hovet.
[*] Tack vare Järlefeldts magi (bottenbetyg alla kategorier för årets värvningar) tvingas vi se Wesslau, Danielsson, Tim Eriksson (no offence men det blir ju aldrig några poäng), Niklas Andersson, Fimpen (ni vet han som skramlat ihop 10 pinnar denna säsongen)
[*] Vill det sig illa är Linkan borta till hösten. Vill det sig väl är Ölvestad borta. Fullständig bingo och Wesslau är bara ett riktigt dåligt minne när säsongen 2009/2010 är över.
Min depå må vara våldtagen av finanskrisen men denna skada känns som ett myggbett i jämförelse med den psykiska ohälsa firma Montén, Järlefeldt, Wesslau, Ridderwall, Ölvestad, Danielsson, Niklas Andersson, Eklund, Schneider åsamkat.
Har på riktigt tappat hår. - Nej jag skämtar inte. Främst när Wesslau fumlat ut returer (som vid 1-0 målet i kväll - där gick en nacktuss), Montén flinat i båset och Ölvestad passat på att unna sig en 2:a i offensivzon. Ragnarsson, Bremberg, Josefsson och Printz klarar sig undan med berömt godkänt. Anger är okej - resten av laget underpresterar och vilka som är direkt odugliga kan ni läsa mer om några rader upp.
Anmärkningsvärt är också att Printz (Ölvestad tycks vara lobotomerad) och i viss mån Ragnarsson som sagt ifrån, visat känslor och stått upp.
[*] Ärkeidioten Montén verkade inte en intresserad av att vinna - matcha Ronnie och Landeskog (no offence) i en förlängning?
[*] Niklas "han dansade en sommar" Anger kan likaväl lämna för Schweiz nästa år. En ny hot streak känns avlägsen. Men stanna gärna för all del.
[*] Jakob "den nya Mikael Johansson" Josefsson är en av få ljusglimtar den fruktansvärda säsong. Tack vare honom Krüger, Gustavsson och nya 14, Landeskog finns det lite framtidshopp kvar mitt i eländet. Hoppas Josefsson aldrig funderar på tränaryrket efter avslutad karriär
[*] Förmodligen sista gången vi såg Ronnie, Falk, Ölvestad, Anger och Schneider på Hovet.
[*] Tack vare Järlefeldts magi (bottenbetyg alla kategorier för årets värvningar) tvingas vi se Wesslau, Danielsson, Tim Eriksson (no offence men det blir ju aldrig några poäng), Niklas Andersson, Fimpen (ni vet han som skramlat ihop 10 pinnar denna säsongen)
[*] Vill det sig illa är Linkan borta till hösten. Vill det sig väl är Ölvestad borta. Fullständig bingo och Wesslau är bara ett riktigt dåligt minne när säsongen 2009/2010 är över.
Min depå må vara våldtagen av finanskrisen men denna skada känns som ett myggbett i jämförelse med den psykiska ohälsa firma Montén, Järlefeldt, Wesslau, Ridderwall, Ölvestad, Danielsson, Niklas Andersson, Eklund, Schneider åsamkat.
Har på riktigt tappat hår. - Nej jag skämtar inte. Främst när Wesslau fumlat ut returer (som vid 1-0 målet i kväll - där gick en nacktuss), Montén flinat i båset och Ölvestad passat på att unna sig en 2:a i offensivzon. Ragnarsson, Bremberg, Josefsson och Printz klarar sig undan med berömt godkänt. Anger är okej - resten av laget underpresterar och vilka som är direkt odugliga kan ni läsa mer om några rader upp.
Anmärkningsvärt är också att Printz (Ölvestad tycks vara lobotomerad) och i viss mån Ragnarsson som sagt ifrån, visat känslor och stått upp.