Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Östgöten

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Östgöten »

odburt skrev:Prio ett måste ju vara att skaffa en ny målvakt.

Åker SSK ur så ska vi köpa ut Bjurling och få hit honom illa kvickt. Med det lag vi har idag och Björn i målet hade vi lätt varit där vi var när han var här sist, d.v.s. topp-4 och semifinal.
Bjurling är en bra idé om SSK åker ut, men det hänger mycket på hur bra betalt han vill ha. Annars har Wesslau/Ridderwall spelat upp sig rejält och jag är inte orolig för att de är Elitseriemässiga nästa säsong. Wesslau/Ridderwall har periodvis varit väldigt spända, något som växer bort med ökad erfarenhet. Wesslau/Ridderwall tjäna nog drygt 50 000 kr per månad (inklusive sociala avgifter) och en målvakt som Bjurling kräver nog 200 000 kr per månad så frågan är om han är värd lönen relativt två inpelade och lovande målvakter. Felet sportansvariga gjorde var att ta upp två unga målvakter samtidigt!
odburt skrev: Prio två bör vara en stabil defensiv back, skicklig i uppspelen, gärna i backpar med Printz, då har vi Falk, Ragge, Timmy och någon som kan lira ihop med Printz som kan sköta uppspel på ett redigt sätt. Niklas Andersson har förvisso spelat upp sig, men så himla bra är han inte.
Niklas Andersson har väl drygt 50 000 kr per månad och han håller bredvid en erfaren back. Niklas har definitivt spelat upp sig. Om Staffan Kronwall väljer att komma hem och han finansieras med att Falken går i pension kan DIF få följande backpar:

Ragge - Staffan Kronwall
Timmy P - A. Holmqvist
Printz - N. Andersson
O. Eklund - A. Urbom

Staffan Kronwall leder den interna poängligan för backar i Toronto Marlies, så helt oäven med pucken är han defenitivt inte. Vidare skulle Staffan vara en bra back att luta sig mot när Ragge går i pension.
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Mja, Bjurling var inte alltför nöjd efter kvartsfinalerna, i och med att han inte fick något stöd från ledningen. Vet inte vad han tycker om det nu dock.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

Skall ju tilläggas att den gode Bjurling spelade slutspelet med "sprained shoulder".
Vill dock inte se honom i Djurgårdsdressen igen.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Lucas

Inlägg av Lucas »

Åker SSK ut så hoppas jag att vi kan sno Klasen och Björne, vore riktigt bra förstärkningar. Känner mig dock lite kluven till vem man ska släppa, Riddarn eller Wesslau.. I vilket fall skulle jag gärna vilja se Björne som 1sta keeper. Om man sedan lyckas få hem Mackan plus eventuellt Staffan Kronwall, tycker jag vi är klara. Det är (i mina ögon) inte helt omöjligt, men det beror självklart på hur giriga alla dessa herrar är.

Samtidigt har vi ett gäng gamligar som vi måste se över; Ronnie, Falk, Ragge, Linkan. Hoppas att alla dessa orkar en säsong till (minst), för vi har ingen riktig stomme att falla tillbaka på om dessa plötsligt sticker. Förhoppningsvis så sticker bara en, vore katastrof annars.

Så, prio 1, målvakt - Björne
Prio 2, back - Staffan (vet inte riktigt hur realistiskt det är att han kommer tillbaka, men vore ju underbart)
Ersättare där framme;
Figren är här på ett lån (om jag inte misstar mig), så han lär väl ryka i vilket fall som helst. Klasen vore en bra ersättare i mina ögon.
Linkan (god forbid att han drar) är omöjlig att ersätta. Marcus Nilson skulle vara den enda som jag skulle vilja fylla det löne gapet med, men vill ju självklart helst se Lindquist + Nilson i action ;)

Ibland önskar jag att vi hade "trade" systemet här i ES (och ibland inte), men tycker det vore bra om man kunde locka hit sig någon vettigare back än Niklas Andersson. Visst han har ryckt upp sig, men ändå, tycker inte han platsar i DIF. Ser hellre att man forsätter utveckligen av Oskar Eklund, Deilert, eller Urbom.

I övrigt såg jag att Fransson inte är nöjd i LHC och planerar att sticka. 1) Ja, jag hatar LHC och 2) jag gillar inte att plocka upp deras "rester" (även fast jag tycker att Tim Eriksson har varit spännande att följa, lika som Honken Jr.), men, han spelar ju trots allt där för att han är hyfsat bra (bör tillläggas att jag bara gissar, så rätta mig om jag har fel). Ryktas att han ska till äckliga Leksand.. Men om dom inte går upp, skulle jag tycka att det vore en hyfsad värvning (har fått för mig att han är för det mesta en defensiv pjäs). Minns att Linkan klassat honom som den jobbigaste backen han har mött (det kanske inte spelar någon större roll men you get the point!).
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Fransson spelade i princip samtliga sista tio minuter mot DIF i kvartsfinal 3 förra året.
Uthållig back som kan användas i både bp och pp.
Han är helt klart ett spännande namn inför nästa säsong.

Andreas Falk i HV71 är en extremt underskattad center som jag tycker man ska lägga energi på inför kommande säsong. Kommer förmodligen få förlängt med HV, men hur det än blir är det värt ett försök, helt klart.

Tuffhet på forwardssidan efterlyses. Lee Gorens kontrakt med fbk går ut. Visserligen dyr, men det skulle utan tvekan vara en bra förstärkning. Ahlén är väl annars tänkt till den rollen, men Goren har ett vassare målsinne vilket skulle gynna Bremberg.

Som tidigare sagt är självklart Thoresen och Nilson högt upp på önskelistan vad gäller tuffhet kontra målsinne.
Säg den glädje som varar
Lucas

Inlägg av Lucas »

Helvete. Detta låter inte bra alls. Helvete. Skit.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4226824.ab
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

I utbyte mot vem är det värt att släppa Linkan egentligen? Mats Sundin? Jaromir Jagr?

vill inte se linkan försvinna :cry:

Edit:
Frasse skrev:
...Dessutom förhandlar man för fullt med herrarna Bremberg och Anger och där den sistnämnda ser ut att välja Schweiz då Djurgården inte erbjuder de pengar han är värd/vill ha...
Från ett annat forum, litar nog fan lite mer på Frasse än aftonbladet faktiskt, men klart man blir lite orolig.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Tomten85

Bremberg lämnar Dif?

Inlägg av Tomten85 »

Hej!

Läste tidigare idag på skvallerblaskan nummer 1 (aftonbladet) där det stod att Dif inte hade för avsikt att förlänga Brembergs kontrakt?!! Jag hoppas verkligen att detta bara är en tidningsanka från deras sida för att skapa rubriker?..

Enligt Bremberg (vad aftonbladet säger) så påstås det att han själv börjat inse att Dif inte vill ha kvar honom / att han inte ingår i Djurgårdens framtidsplaner?

Jag vet att jag/vi (som läser här) knappast kommer få en dementi av någon i föreningen gällande denna fråga, men jag vill samtidigt lyfta den.

Bremberg MÅSTE vara kvar i Dif ni fråga mig! ...Eller vad tycker ni andra Djurgårdare?

//Linus
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Lucas skrev:Helvete. Detta låter inte bra alls. Helvete. Skit.

Ros snackar. Han är en jävla tomte. Han vet hur man vinklar artiklar.

Ändå känns det jobbigt. Bremberg klarar minst ett år till på hög nivå, och att se honom avsluta sin karriär i Ryssland eller i en annan elitserieklubb (hemska tanke!), istället för framför stående ovationer och en tårfylld publik i Hovet skulle kännas hemskt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Tengil
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tengil »

Skulle det ligga någon sanning i pravdas artikel och Linkan tvingas bort är jag den förste som lämnar tillbaka mitt medlemskort i guld isärklippt i två delar...

Han är en av väldigt få spelare med klass i dagens DIF och om han offras tvivlar jag starkt på föreningens framtid och vägen de styrande valt.

När Håkan Södergren och Thomas Eriksson skeppades vidare förstod och accepterade jag det. Inte detta...
lassebjorn

Inlägg av lassebjorn »

Hej alla hockeyvänner,

Skulle vilja dela ut lite personliga tips..i all vänlighet.

Gustaf Weslau= Bra! tro på dig själv, vi litar på dig
Ridderwall = mentalträning finns, du kan.

Backar:

In med den "lille Uhrbom" låt Ragge sköta om honom så har ni en Ragge nr2.
Skjut mera..gäller alla backar, mest Falk vad väntar du på?

Centrar:

Bra jobbat i sista matcherna (Holmqvist bör dock skjuta backhand i fritt läge, det är tillåtet)

Forwards:

Hårdare hemjobb. För klent av b.l.a Ottosson, Anger.
Calle G får guldstjärna. Henrik Eriksson bör en kirurg/naptrapat se över handlederna på.

Kör hårt grabbar.
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Lucas skrev:Helvete. Detta låter inte bra alls. Helvete. Skit.

Jag hoppas att detta är ett sätt från Linkan och hans agent att sätta lite press på Djurgården. Att gå ut med en sån här nyhet precis när säsongen drar ihop sig och Linkans värde för laget ökar ger dem ett bra förhandlingsläge när supportrar får panik och sportchefer ligger i buskarna och lurar.

Jag tror inte de släpper Linkan utan kamp. Han har varit den viktigaste spelaren i ett antal år och är den enskilt största orsaken till att Djurgården fortfarande spelar i Elitserien. Jag tror han vill fortsätta sin karriär i Djurgården och jag tror Djurgården vill ha honom kvar.

Vi får se...
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Om sportkommitén släpper Linkan frivilligt är det den största skandalen i DIF någonsin. Han vill vara kvar i DIF och då skall han fan också få vara det. Förmodligen föreningens bästa spelare genom tiderna som har minst 2 år kvar på toppnivå skall stanna i klubben, annars är något helt galet.

Linkan SKA stanna!
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
Busmicke

Inlägg av Busmicke »

Kan bara hålla med om att Linkan till varje pris (nästan) ska försöka hållas kvar.
Om han väljer att åka till Ryssland och dra in lite stålar sista åren förstår jag det, och då får han min välsignelse.

Men om vi slarvar bort linkan till ett svenskt elitlag är det inget annat än ett prakt fiasko!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Busmicke skrev:Men om vi slarvar bort linkan till ett svenskt elitlag är det inget annat än ett prakt fiasko!
Hur jag än försöker kan jag inte se Linkan framför mig i en Hv/Lhc-tröja, det går liksom inte.
Vet inte heller om jag skulle klara av det rent psykiskt...
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Låst