Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Innan vi pratar om nya förvärv måste man också kolla på de vi tagit in. Faktum är ju att i stort sett samtliga nyförvärv varit kassa.
Wesslau - duglig i allsvenskan, håller inte i ES. i så fall som ren back up. flopp.
Schneider - bra, men bara i två matcher. hyfsat skott, men slarvig i defensiven. flopp.
A Holmqvist - duktig i PP. okej annars. ingen flopp direkt, även om man hade hoppats på mer.
N Andersson - platsar inte i en vilsen backuppsättning. flopp.
Ragnarsson - en av seriens bästa backar. toppvärvning.
M Holmqvist - ska vara en landslagscenter, men är ren utfyllnad. sämst plus/minus i ES. jätteflopp
Tim Eriksson - gör ett habilt jobb, men producerar för lite. besvikelse, men ingen riktig flopp.
Figren - kämpar, men producerar inget alls. kunde lika gärna sätta in egen junior. rejäl flopp.
M Kristoffersson - konstig värvning som försvann direkt.
Kanske är det sportchefen Järlefeldt som ska bort?
Wesslau - duglig i allsvenskan, håller inte i ES. i så fall som ren back up. flopp.
Schneider - bra, men bara i två matcher. hyfsat skott, men slarvig i defensiven. flopp.
A Holmqvist - duktig i PP. okej annars. ingen flopp direkt, även om man hade hoppats på mer.
M Holmqvist - ska vara en landslagscenter, men är ren utfyllnad. sämst plus/minus i ES. jätteflopp
Tim Eriksson - gör ett habilt jobb, men producerar för lite. besvikelse, men ingen riktig flopp.
Figren - kämpar, men producerar inget alls. kunde lika gärna sätta in egen junior. rejäl flopp.
- Lee Harvey Oswald
DIF krälar likt kräftor & räkor på botten & får helt enkelt ta "skräpet som blir över", osäker på om nån annan sportchef skulle gjort det bättrejensa öhling skrev:Innan vi pratar om nya förvärv måste man också kolla på de vi tagit in. Faktum är ju att i stort sett samtliga nyförvärv varit kassa.
Annars en korrekt analys, tycker dock att Ragge efter att ha matchats sjukt hårt fått en långvarig svacka där han gått från toppvärvning till "bara godkänd"
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
-
Håller med föregående talare, godkänd är han inte mer. Jag va lyrisk efter första 10 matcherna, men jag har tappat greppet om Ragnarsson. Jag tar alla dagar i veckan våran älskade finne tillbaka.
Undrar hur intresserade vi var av Prestberg? För där missade vi faktiskt en målskytt, även om jag inte personligen gillar honom efter hans år i Färjestad.
DIF <3
DIF kan ju värva en psykolog till att börja med.
MoDo värvar en målvakt med NHL meriter...
Djurgården värvar Kristoffersson som sedan hellre väljer Italien än Djurgården och Elitserien?!?
Någonting är sjukt i Djurgården och det värsta är att ingen verkar att göra något åt det
Djurgården värvar Kristoffersson som sedan hellre väljer Italien än Djurgården och Elitserien?!?
Någonting är sjukt i Djurgården och det värsta är att ingen verkar att göra något åt det
Ja det är helt sjukt. En målvakt är vad vi behöver, istället värvar vi Krisse i 2 matcher.LiteOn skrev:MoDo värvar en målvakt med NHL meriter...
Som många skrivit innan, så borde DIF inte ligga här om man kollar på laguppställningen.
Men underprestationer av vissa spelare, darriga målvakter, och tränare som inte kan få fart på spelarna eller behålla vissa femmor intakta så de får en chans att spela ihop sig.
Hade iofs behövt en tränare som hade gett DIF ett eget spel. men detta är lite sent nu, De flesta lag har sånt här klart innan säsongen. Men inte DIF nej. De tror sådan saker löser sig av sig själva. Se vart vi ligger nu.
Ärligt talat tror jag inte vi klarar av ett kval mot Leksand,aik,Mora m.fl - hungriga lag som är på väg upp och med ETT EGET SPEL.
Så här har det sett ut sen säcken tog vid, DIF har väl inte haft ett eget spel sen torped hockeyn, var väl enda gången spelarna visst vilken uppgift de hade på isen. och svaret hur det blir då ingen har en susning vad man ska göra, varken spelare,tränare eller styrelsen(för det ekonomiska, eftersom det också går åt helvete som allt annat) så är det bara att titta vart DIF ligger med 15 omg kvar...
There is no I in TEAM!!!!
Kollat runt på marknad över klubblösa spelare,och det är inte mycket att hurra över!
Hittade dock 2 namn som skulle kunna tillföra något iaf,men dock skulle nog dessa herrar kräva mer pengar än vad dom skulle prestera för.Och ingen av dom har lyckats i Elitserien förut,men som sagt marknaden verkar inte ha så mycket mer att erbjuda för tillfället.
Spelarna jag pratar om är:
Mike Johnson och Ronald Petrovicky.
Hittade dock 2 namn som skulle kunna tillföra något iaf,men dock skulle nog dessa herrar kräva mer pengar än vad dom skulle prestera för.Och ingen av dom har lyckats i Elitserien förut,men som sagt marknaden verkar inte ha så mycket mer att erbjuda för tillfället.
Spelarna jag pratar om är:
Mike Johnson och Ronald Petrovicky.
- Remy Lebeau
Ursäkta? Skillnaden mellan Säcken och Monten & Johansson är att Säcken lär sig jobba med resuserna, och gör det otroligt bra. Med Säcken vek vi aldrig ner oss på samma sätt som vi gjort med Micke och Tomas. Defensiven prioriterades med Säcken vid rodret, men då var det samtidigt mindre snurr och mer rakt på mål, vilket årets DIF har otroligt svårt att göra.Bigge skrev: Så här har det sett ut sen säcken tog vid, DIF har väl inte haft ett eget spel sen torped hockeyn, var väl enda gången spelarna visst vilken uppgift de hade på isen.
Spelet som vi har nu ser precis ut som när Säcken var sjuk förra året, och när Micke och Tomas skötte spelet. Hade vi haft Säcken hade vi aldrig varit där vi är nu. Det må vara hänt att många tyckte att vi inte hade något eget spel förra säsongen, men han fick alla att spela för varandra, och det gick hyffsat, eller hur?
För övrigt så tvivlar jag på nyförvärv om vi nu ligger -8 miljoner kronor..
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
- Lee Harvey Oswald
Så sant!Remy Lebeau skrev: Ursäkta? Skillnaden mellan Säcken och Monten & Johansson är att Säcken lär sig jobba med resuserna, och gör det otroligt bra. Med Säcken vek vi aldrig ner oss på samma sätt som vi gjort med Micke och Tomas. Defensiven prioriterades med Säcken vid rodret, men då var det samtidigt mindre snurr och mer rakt på mål
Säcken var oerhört duktig på just detta, & ändå fick han bitvis utstå ganska hård kritik här inne på forumet pga i mångas ögon konstig matchning av laget.
Tycker Säcken bevisat med Saik i år att han är en klok kompetent tränare som jobbar efter det resurser som finns tillgängliga.
Vad Montén/Johansson försöker jobba med är ännu oklart
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Ok, kanske minnet som sviker en, men fick för mig att DIF inte hade eget spel då heller, och precis som du säger så gjorde han det bra med den ekonomi och spelare DIF hade att tillgå just då. Men kan inte hålla med dig, om att vi aldrig vek ner oss. Fanns många sådana stunder då vi vek ner oss, speciellt det dilemmat vi hade att vi tappade allt inför tredje perioden(om ni kommer ihåg)Remy Lebeau skrev:Ursäkta? Skillnaden mellan Säcken och Monten & Johansson är att Säcken lär sig jobba med resuserna, och gör det otroligt bra. Med Säcken vek vi aldrig ner oss på samma sätt som vi gjort med Micke och Tomas. Defensiven prioriterades med Säcken vid rodret, men då var det samtidigt mindre snurr och mer rakt på mål, vilket årets DIF har otroligt svårt att göra.Bigge skrev: Så här har det sett ut sen säcken tog vid, DIF har väl inte haft ett eget spel sen torped hockeyn, var väl enda gången spelarna visst vilken uppgift de hade på isen.
Spelet som vi har nu ser precis ut som när Säcken var sjuk förra året, och när Micke och Tomas skötte spelet. Hade vi haft Säcken hade vi aldrig varit där vi är nu. Det må vara hänt att många tyckte att vi inte hade något eget spel förra säsongen, men han fick alla att spela för varandra, och det gick hyffsat, eller hur?
För övrigt så tvivlar jag på nyförvärv om vi nu ligger -8 miljoner kronor..
Senast redigerad av Bigge den 2009-01-11 14:33:15, redigerad totalt 1 gånger.
There is no I in TEAM!!!!
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säcken hade också en av de bästa (mest självklara?) egenskaperna en coach skall ha; pondus. Han kunde ryta till så att spelarna lyssnade, hade en aktivitet i båset och ett kroppspråk som verkade något mer engagerande än "jag-står-som-en-fågelholk-i-båset-och-fattar-ingenting"- Johansson och "flinet"-Montén.
Hagos till SSK...
- Doyle
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Låt Hagos floppa i Tälje. Snart, sanna mina ord är han i råttsvart och floppar både i elitserien och allsvenskan i en o samma säsong 

Säcken var inte mycket värd på det här forumet föregående säsong innan Ossi anslöt till DIF under hösten. Vad DIF saknar just nu är en defensiv back av MYCKET hög klass och en målvakt som likt Daniel Larsson räddar DIF från kvalserien. Jag är övertygad att det varken gör till eller från om DIF hade haft kvar Säcken eller om Montén/Johansson hade tränat SAIK. Många skribenter på forumet letar bara efter syndabockar för att DIF:s lag ligger på kvalserieplats och enklast är det att skylla på Thomas Montén, som är andratränare bakom Micke Johansson. Det är slående hur mycket mer skit Montén får jämfört med Micke Johansson, fast det är Micke som formellt är förstatränare. Inse att laget 2008/2009 är betydligt sämre än laget 2007/2008.Lee Harvey Oswald skrev:Remy Lebeau skrev: Ursäkta? Skillnaden mellan Säcken och Monten & Johansson är att Säcken lär sig jobba med resuserna, och gör det otroligt bra. Med Säcken vek vi aldrig ner oss på samma sätt som vi gjort med Micke och Tomas. Defensiven prioriterades med Säcken vid rodret, men då var det samtidigt mindre snurr och mer rakt på mål
Forwards, försvar och målvakter är ett snäpp sämre i år än föregående år. Det enda som är bättre med DIF i år en föregående år är att vi i år har backar som är bättre offensivt. Mot det ska ställas att backarna har stora problem i egen zon. Jag listar nedan de stora försämringarna i laget:
1. Linkan är betydligt sämre i år än föregående säsong.
2. Larsson/Ridderwall var grymt mycket bättre än Wessalu/Ridderwall.
3. Hörnqvist är en grymt mycket bättre avslutare än Tim Eriksson, som jag förmodar var tänkt att ersätta nämnde målskytt.
4. Saknaden av Ossi är gigantisk och Ragge har defnitivt inte ersatt vår finske backklippa.
5. Ronnie Petersson är bedrövlig jämfört med det spel han presterade föregående säsong.
6. Per Bäcker är betydligt bättre defensivt än hans ersättare Michael Holmqvist med -21 i +/- statistiken.
7. För att försämra läget ytterligare har DIF haft grymt mycket problem med skador (Engqvist, Timmy P, Ragge, Otto och Fimpen).
Jag tror att jag täckt det viktigaste punkterna. Egentligen är det ända positiva att Calle G, Henrik E och Jacob J har bildat en betydligt bättre fjärdekedja än DIF hade föregående säsong bestående av Johan "tappa pucken på egen blå" Ryno, Dick "inte jobba defensivt" Axelsson och Andreas "förlora tekningar i egen zon" Engqvist (som spelat grymt i år och blivit en mycket bättre tekare).