Säcken bästa coachen?
Säcken bästa coachen?
Det har snackats om många coacher den här säsongen. Jag tänker då på Roger Melin som många journalister utnämnde menade kunde välja och vraka bland ES-klubbarna i Sverige, om diverse leksandskandidater och sparkade Färjestadare. Radiosportens expertkommentator L-G Jansson menade att Luleå inte hade agerat rätt som värvat en utländsk coach - Slavomir Lener och tippade laget utanför slutspel, tji fick han.
Men några har hamnat lite i skymundan dit hör främst Säcken, Challe och Moras Harri Rindell tycker jag. Både DIF och Mora var på förhand utdömda, bottentippade. Om få trodde på DIF så trodde _ingen_ ingen alls på Mora. Men ändå har det inte varit tal om att sparka tränarna eller chockvärva, tränarna och laget har fått utstå hårda ord i media och säkert från fans med. Men internt har de - så vitt jag kan förstå - givits stort förtroende och arbetsro. Klubbarna har trott på sina tränare och tränarna har visat förtroende för sina spelare.
DIF har stulit massor av poäng mot lag som på papperet är överlägset Djurgården medan Mora har krigat på i det tysta men visat stor effektivitet inte minst mot lagen på den nedre halvan av tabellen.
Efter säsongen brukar ofta coachen i det lag som vinner SM-guld hyllas, men hur svår uppgift hade Stephan Lund med sitt Frölunda ifjol..? Fjolårets bästa coach var nog kanske Harald Lückner som tog Mora till fortsatt överlevnad. Bästa coach i år? Jag vill nog framhålla Slavomir Lener - men så bankar mitt Luleåhjärta starkt också. Två andra starka kandidater måste vara Moras Harri Rindell samt Djurgårdens Challe&Säcken. Gemensamt för alla dessa är att de tycks ha skapat harmoni och lagkänsla som i sin tur lett till moral och vinnarkänsla.
Jag är övertygad om att alla spelare vill vinna, vill ta poäng och nå målen. Spelare som Ledin, Kåberg, Jönsson har oerhörda hjärtan och massor av vilja men om tränaren är på gränsen till sammanbrott tyngd av sin uppgift så låser det sig. Fråga Kulon Lennartson och Pirro Alexandersson i år eller se på Tomas Jonsson och Per Mårts ifjol.
Jag trodde att DIF skulle ligga på en tionde - elfteplats så här dags, alternativt att Svanberg och grabbarna i styrelsen hostat till lite och kraxat fram 10-15 miljoner och värvat en landslagsfemma. Men i Challe och Säcken har DIF fått en konstellation som kunnat bygga självförtroende istället för att skapa press och ångest. De har alltid backat upp sina spelare och verkligen fått dem att prestera, helt klart är de starka kandidater till årets bäste coacher i Elitserien.
Men några har hamnat lite i skymundan dit hör främst Säcken, Challe och Moras Harri Rindell tycker jag. Både DIF och Mora var på förhand utdömda, bottentippade. Om få trodde på DIF så trodde _ingen_ ingen alls på Mora. Men ändå har det inte varit tal om att sparka tränarna eller chockvärva, tränarna och laget har fått utstå hårda ord i media och säkert från fans med. Men internt har de - så vitt jag kan förstå - givits stort förtroende och arbetsro. Klubbarna har trott på sina tränare och tränarna har visat förtroende för sina spelare.
DIF har stulit massor av poäng mot lag som på papperet är överlägset Djurgården medan Mora har krigat på i det tysta men visat stor effektivitet inte minst mot lagen på den nedre halvan av tabellen.
Efter säsongen brukar ofta coachen i det lag som vinner SM-guld hyllas, men hur svår uppgift hade Stephan Lund med sitt Frölunda ifjol..? Fjolårets bästa coach var nog kanske Harald Lückner som tog Mora till fortsatt överlevnad. Bästa coach i år? Jag vill nog framhålla Slavomir Lener - men så bankar mitt Luleåhjärta starkt också. Två andra starka kandidater måste vara Moras Harri Rindell samt Djurgårdens Challe&Säcken. Gemensamt för alla dessa är att de tycks ha skapat harmoni och lagkänsla som i sin tur lett till moral och vinnarkänsla.
Jag är övertygad om att alla spelare vill vinna, vill ta poäng och nå målen. Spelare som Ledin, Kåberg, Jönsson har oerhörda hjärtan och massor av vilja men om tränaren är på gränsen till sammanbrott tyngd av sin uppgift så låser det sig. Fråga Kulon Lennartson och Pirro Alexandersson i år eller se på Tomas Jonsson och Per Mårts ifjol.
Jag trodde att DIF skulle ligga på en tionde - elfteplats så här dags, alternativt att Svanberg och grabbarna i styrelsen hostat till lite och kraxat fram 10-15 miljoner och värvat en landslagsfemma. Men i Challe och Säcken har DIF fått en konstellation som kunnat bygga självförtroende istället för att skapa press och ångest. De har alltid backat upp sina spelare och verkligen fått dem att prestera, helt klart är de starka kandidater till årets bäste coacher i Elitserien.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Bästa DIF-coachen jag upplevt måste vara Putte Carlsson. Killen var / är helt enorm. Allra helst skulle jag vilja se Lasse Falk vid hans sida. Dessa båda herrar skulle i alla fall kunna styra upp vårt försvarsspel.
Putte borde förövrigt beredas större plats inom DIF hockey nu med. Slöseri att inte utnyttja denna urkraft. Putte själv kanske inte är så sugen, men jag skulle gärna se honom som ny VD i DIF. Han har i alla fall hockeykunskaper vilket jag betvivlar nuvarande VD besitter.
Att Putte dessutom är en lysande lagbyggare torde väl de flesta känna till...
Putte borde förövrigt beredas större plats inom DIF hockey nu med. Slöseri att inte utnyttja denna urkraft. Putte själv kanske inte är så sugen, men jag skulle gärna se honom som ny VD i DIF. Han har i alla fall hockeykunskaper vilket jag betvivlar nuvarande VD besitter.
Frågan är bara om Putte har de egenskaper som krävs för att vara VD.Kall-El skrev:Bästa DIF-coachen jag upplevt måste vara Putte Carlsson. Killen var / är helt enorm. Allra helst skulle jag vilja se Lasse Falk vid hans sida. Dessa båda herrar skulle i alla fall kunna styra upp vårt försvarsspel.
Ingen seger utan offer
Kall-El - Jag är fundersam till Putte. Det finns något bittert över honom när han uttalar sig om Djurgården. När han refererar matcher och uttalar sig i media (tänker främst på det han sa i Stockholm City) så får jag känslan av att han egentligen inte pratar till lyssnaren/läsaren utan mest vill passa på att ge Djurgårdens ledning en näsbränna. Lite "vad var det jag sa?" och i mina ögon är det en bitterhet över att kanske inte finnas i klubben och få vara med och styra längre.
Jag vet inte om det är så men någonting känns avigt. Men precis som du säger så är Putte en baddare på hockey och någon som borde jobba närmare DIF men skulle det vara så att hans ideér och ideologier inte stämmer överens med det Djurgårdens ledning vill idag så hoppas jag att vi kan återkomma i ärendets Puttes medverkan vid senare tillfälle.
Kagen - välskrivet som alltid.
Jag vet inte om det är så men någonting känns avigt. Men precis som du säger så är Putte en baddare på hockey och någon som borde jobba närmare DIF men skulle det vara så att hans ideér och ideologier inte stämmer överens med det Djurgårdens ledning vill idag så hoppas jag att vi kan återkomma i ärendets Puttes medverkan vid senare tillfälle.
Kagen - välskrivet som alltid.

Putte är nog bitter på DIFs utveckling de senaste åren och detta med all rätt. Det funkar inte att bara rusa på framåt som man gjorde under flera säsonger och skita i junisverksamhet. Det går inte att bara strunta i fansen osv.
Här kan jag ha fel, men jag har för mig att det var under Puttes ledning som vi med en nedbantat gäng stockholmskillar vann 3 raka SM-guld. Putte är helt enkelt bäst i mina ögon. Skulle vara jävligt spännande att få in honom som sportchef om nu inte VD-posten är för honom.
Personligen har jag mycket större förtroende för Putte än vad jag har med nuvarande ledning den saken är säker.
Här kan jag ha fel, men jag har för mig att det var under Puttes ledning som vi med en nedbantat gäng stockholmskillar vann 3 raka SM-guld. Putte är helt enkelt bäst i mina ögon. Skulle vara jävligt spännande att få in honom som sportchef om nu inte VD-posten är för honom.
Personligen har jag mycket större förtroende för Putte än vad jag har med nuvarande ledning den saken är säker.
-
Sofia> Snyggaste avataren- som alltid.Sofia© skrev:Kall-El - Jag är fundersam till Putte. Det finns något bittert över honom när han uttalar sig om Djurgården. När han refererar matcher och uttalar sig i media (tänker främst på det han sa i Stockholm City) så får jag känslan av att han egentligen inte pratar till lyssnaren/läsaren utan mest vill passa på att ge Djurgårdens ledning en näsbränna. Lite "vad var det jag sa?" och i mina ögon är det en bitterhet över att kanske inte finnas i klubben och få vara med och styra längre.
Kagen - välskrivet som alltid. :)
Ingen seger utan offer
Kall-El skrev:Putte är nog bitter på DIFs utveckling de senaste åren och detta med all rätt. Det funkar inte att bara rusa på framåt som man gjorde under flera säsonger och skita i junisverksamhet. Det går inte att bara strunta i fansen osv.
Då har vi reflekterat över samma saker men ser på det på olika sätt. Putte får det att se ut som om att DIF inte satsar på juniorer vilket naturligtvis inte stämmer och han får det att se ut som om att det inte finns någon kraft bakom namnet/organisationen Djurgården längre vilket inte heller stämmer. Djurgården är på uppsving efter ett svidande stålbad ekonomiskt. Genom att med medial makt få Djurgården att framstå som om dom var på helt fel spår skadar bara föreningen mer än det bygger upp och den "bitterheten" är oproffsig att gå ut med på det vis som han gör. Personlig vendetta kan han pyssla med man mot man bakom låsta dörrar. Skulle gärna se Putte som ledamot eller talangscout men inte som någon med större makt då hans personlighet låter sig styras av "hämd och bitterhet".
Jag tycker att Djurgårdens ledning, organisation samt tränare gör ett riktigt bra jobb med tanke på den uppförsbacke man jobbar i ekonomiskt. Vi supportrar och andra med DIF-hjärtan vet väldigt lite om vad som pratas om bakom lyckta dörrar och det är som sig bör med tanke på att om det vore "öppna" diskussioner så skulle våra hemliga konkurrensvapen med mera förlora sin kraft.
Ser till exempel en stor styrka i att DIF kan agera snabbt i situationer som 25-årsjubileet då Challe med vackra ord stod på isen och berättade hur viktigt det är att vi fans finns där på plats och i samma andetag gå ut med ett fantastiskt erbjudande till oss på resterande matcher.
Nu var det ju Putte som sänkte Djurgårdens hela juniorverksamhet, vilket han verkar ha glömt bort. Det var Putte som körde en Färjestad och outsourcade DIF:s J20-lag till Huddinge, som fick ta över Djurgårdens plats i J20 SuperElit (Huddinge låg inte ens i högsta juniorserien då).Kall-El skrev:Putte är nog bitter på DIFs utveckling de senaste åren och detta med all rätt. Det funkar inte att bara rusa på framåt som man gjorde under flera säsonger och skita i junisverksamhet. Det går inte att bara strunta i fansen osv.
Huddinge hade sedan länge spelat ut sin roll som främste utvecklare av spelare och den nya konstellationen var inte speciellt framgångsrik. Det var Waltin som drog igång J20-laget igen, men DIF fick börja om från botten i seriesystemet och arbeta sig upp igen till där man är idag. Vill inte ens tänka på hur många bra spelare i 82-83-84-85-kullarna som DIF gick miste om på grund av Puttes Huddingeromantik.
Han har gjort otroligt mycket för Djurgården genom åren, men ledare har precis som spelare ett bäst-före-datum.
Har för mig att Putte i ett flertal intervjuer sagt att DIF åter är på rätt väg, men att denna rätta vägen mer är ett resultat av tvång än aktivt val. Detta tror jag för övrigt är helt sant.
Glöm inte bort att vi har haft samma styrelse under ett flertal säsonger och även om det är dessa som nu för oss genom stålbadet är det också delvis de som orsakat det hela.
Det där med de billiga biljetterna har antagligen endast att göra med det faktum att så lite folk dyker upp kring matcherna. Har svårt att tänka mig att de slängt fram detta erbjudande bara för att vara snälla.
Personligen ser jag att Putte som en mer eller mindre unik lagbyggare som vi borde utnyttja. Har för mig att tanken bakom samarbetet med HUddinge hade att göra med att Putte ville ge lovande junisar en möjlighet att spela in sig i Huddinges A-lag för att sedan något år senare flyttas upp till DIF. En tanke som i alla fall på pappret känns väldigt smart då alla vet hur svårt det är för juniorer att ta steget upp till A-laget. För att göra organisationen mer effektiv valde man då att låta hela denna verksamhet ligga ut i Huddinge. Att Huddinge är en duktig plantskola råder det inte heller någon tvekan om. Bara att räkna hur många DIF-spelare som plockats från den föreningen de senaste 10 åren.
Glöm inte heller bort att Putte var med och byggde på grunden för fotbollslagets framgångar. Putte har defintivt många år kvar innan hans bäste före datum går ut. Däremot känns det som att delar av nuvarande styrlse börjar lukta lite illa...
Slutsats; In med Putte nu!
Glöm inte bort att vi har haft samma styrelse under ett flertal säsonger och även om det är dessa som nu för oss genom stålbadet är det också delvis de som orsakat det hela.
Det där med de billiga biljetterna har antagligen endast att göra med det faktum att så lite folk dyker upp kring matcherna. Har svårt att tänka mig att de slängt fram detta erbjudande bara för att vara snälla.
Personligen ser jag att Putte som en mer eller mindre unik lagbyggare som vi borde utnyttja. Har för mig att tanken bakom samarbetet med HUddinge hade att göra med att Putte ville ge lovande junisar en möjlighet att spela in sig i Huddinges A-lag för att sedan något år senare flyttas upp till DIF. En tanke som i alla fall på pappret känns väldigt smart då alla vet hur svårt det är för juniorer att ta steget upp till A-laget. För att göra organisationen mer effektiv valde man då att låta hela denna verksamhet ligga ut i Huddinge. Att Huddinge är en duktig plantskola råder det inte heller någon tvekan om. Bara att räkna hur många DIF-spelare som plockats från den föreningen de senaste 10 åren.
Glöm inte heller bort att Putte var med och byggde på grunden för fotbollslagets framgångar. Putte har defintivt många år kvar innan hans bäste före datum går ut. Däremot känns det som att delar av nuvarande styrlse börjar lukta lite illa...
Slutsats; In med Putte nu!
Ja, men vad blev resultatet? Samtliga spelare som DIF fick upp från samarbetet var spelare som Djurgården hade haft i sin organisation redan innan man outsourcade och samtidigt försvann nästan samtliga landslagsspelare som kom fram i Stockholmsområdet ut i landet. Dessutom fick Djurgården hålla på och tjafsa med Huddinge för att få tillbaka sina egna fostrade spelare. Patrik Nilson var en av de spelare som Huddinge vägrade släppa till Djurgården, trots att han enbart spelade i Huddinge för att DIF överlåtit sitt J-lag till Huddinge! Innan samarbetet hade DIF ett av Sveriges bästa J20. Nu är man på väg tillbaka dit men det har varit en lång vandring. Under tre säsonger fick man spela i lägre J20-serier.Kall-El skrev:Har för mig att tanken bakom samarbetet med HUddinge hade att göra med att Putte ville ge lovande junisar en möjlighet att spela in sig i Huddinges A-lag för att sedan något år senare flyttas upp till DIF. En tanke som i alla fall på pappret känns väldigt smart då alla vet hur svårt det är för juniorer att ta steget upp till A-laget. För att göra organisationen mer effektiv valde man då att låta hela denna verksamhet ligga ut i Huddinge. Att Huddinge är en duktig plantskola råder det inte heller någon tvekan om. Bara att räkna hur många DIF-spelare som plockats från den föreningen de senaste 10 åren.
Självklart bedriver Huddinge fortfarande bra verksamhet, men dom är inte i närheten av den plantskola som dom var under 80- och 90-talen. Då producerade Huddinge elitseriespelare i parti och minut, men hur många har egentligen kommit fram från Huddinge de senaste 6-7 åren från deras A-lag?
Och om man ville ge lovande juniorer chansen i Huddinges A-lag hade det räckt att i så fall låna ut vederbörande till Huddinge. Var det verkligen nödvändigt att överlåta tre hela årskullar DIF-pojkspelare plus en plats i J20 SuperElit för att få in 6-7 spelare i deras A-lag?
Kan tänka mig att det var ett försök att göra organisationen kring juniorverksamheten mer effektiv. Att det sedan kanske inte funkade så bra är en annan historia. Vidare kan man tänka sig att det fanns ekonomiska intressen bakom det hela. Planhyror i Stockholm, ja bara att få istider klan vara svårt, är höga och jag kan tänka mig att man gjorde en del besparingar på att förlägga verksamheten ute i Huddinge.
Om Huddinge strulade med att slussa tillbaka spelare har jag ingen aning om, men om detta var fallet är ju det snarast en miss när man skrev avtalet och bör inte på något sätt användas för att skjuta den sportsliga i sank.
Alla försök faller inte väl ut, men jag har full förståelse för att man prövade med tanke på hur svårt de var och fortfarande är att slussa in juniorer på ett vettigt sätt i a-laget.
Om Huddinge strulade med att slussa tillbaka spelare har jag ingen aning om, men om detta var fallet är ju det snarast en miss när man skrev avtalet och bör inte på något sätt användas för att skjuta den sportsliga i sank.
Alla försök faller inte väl ut, men jag har full förståelse för att man prövade med tanke på hur svårt de var och fortfarande är att slussa in juniorer på ett vettigt sätt i a-laget.