Säsongen 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
m0ng00se

Säsongen 2026/27

Inlägg av m0ng00se »

Frölunda bättre i Allt men överlag en rätt bra insats av oss mot ett topplag. Sämsta vi kan göra nu är att panika å kicka folk hit å dit. Jobba metodiskt skruva på detaljer. Har vi den här arbetsinsatsen och tar oss mer in mot slottet och är lite mer desperata kring mål så kommer poängen börja trilla in. Örebro och Linköping kommande matcher. Där bör vi plocka lite poäng om vi ska vara med framåt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

m0ng00se skrev: ↑2026-10-04 08:23:37 Frölunda bättre i Allt men överlag en rätt bra insats av oss mot ett topplag. Sämsta vi kan göra nu är att panika å kicka folk hit å dit. Jobba metodiskt skruva på detaljer. Har vi den här arbetsinsatsen och tar oss mer in mot slottet och är lite mer desperata kring mål så kommer poängen börja trilla in. Örebro och Linköping kommande matcher. Där bör vi plocka lite poäng om vi ska vara med framåt.
Jag tror vi kommer ta det beslutet längre fram oavsett så det enda som är skillnaden är att vi har mer tid på oss att rädda säsongen om vi gör förändringar nu.
Anti dump och sarg-ut.
Användarvisningsbild
DRC
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2026/27

Inlägg av DRC »

Zoomar man ut och tittar tillbaka på de senaste 30 omgångarna så är bilden nattsvart. Det finns ingen reason to believe att det här ska bli bättre. Samtliga spelare underpresterar och det finns och har inte funnits något fungerande spel. Jag orkar inte se backarna sätta varandra i skiten i egen zon mer. Jag klarar inte se fler talangfulla forwards åka och dumpa. Att sen läsa propagandan i appen får mig att spy. Vi skakade inte om Frölunda. Vi var piss. Och det var rapporteringen också.

Inte bara en bortkastad säsong, som just nu ser ut att ta oss till Allsvenskan, utan typ 30 bortkastade miljoner. Vänder vi inte det här är frågan när en sådan möjlighet uppstår igen.

För mycket snack på Sånemyr, Kimby och kanske Wikegård. Men Wikegård har iallafall fixat fram stålarna. Synd bara att han slösde bort dem på 4 år Gustav Lindström och 475 tkr i månaden på Nils Åman.
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Säsongen 2026/27

Inlägg av SkallePer »

Nypovich skrev: ↑2026-10-04 03:03:32
SkallePer skrev: ↑2026-10-04 01:02:21 1. KIMBY ANDERSSON UT
2. Bort med Pettersen eller Gunler (pga deras höga lön och lilla leverans)) och försök få in en ny spets FW.
3. Blixt ut, ny topp 6 back in. + Att Carlsson gör comeback. Ger oss 2 nya backar... Den med sämst form av Holm, JP eller Sissons blir 7e back. Bättre konkurrens.
4. Ett nytt/bättre ramverk att spela ishockey från ! Som ger oss fler ppoäng.
Tror knappast fler forwards som ska lära sig ett obefintligt spelsystem är löningen. Spets på forwards har vi så vi ska klara oss. Backarna däremot är ju den stora delen till att uppspelen går trögt, det slås pass på 35m utan mottagare och egen zon är som en hönsgård.
I och med att kimby ska bort så börjar man/alla såklart om, Så problemet du ser är inte stort. Alls.
Uppenbart att Pettersen som lyfter 200K + / mån vore bra att få bort. Med dom slantarna borde vi plockar in en Spets Fw.
Sniverly åker mycket skridskor men i övrigt totalt ofarlig.
Hudon är skickligare, gör en hel del bra saker och skapar en del.. Även om han kan mycket mer.
Idioti att sära på Han och Wahlstrom. Dom enda som lyckades skapa mot FBK i alla perioder.

Att avstå att plocka in en spets fw om man kan, för mer.eller mindre samma budget, är bara dumt.

Spelet bakifrån ställer oftast höga krav på Centern, också, Om man nu vill vara ett mer spelande lag! Det bör vi klara av.
Problemet är Kimby. Uppenbart. Bevisat över lång tid nu.
Sorgligt spel och är vi lika dåliga som förra säsongen på att släppa till lägen, och farliga lägen från slottet..
Om man spelar ett igelkott försvar där vi blir låga och har en liiiiten box. Så är det synnerligen en bedrift att släppa till så mycket.. Och vi är klappusla framåt. Skapar så lite, framförallt från slottet.

Med den truppen... VAR F.N ÄR KRAVEN WIKEGÅRD??
Är det här nivån ?? I så fall ska du sluta prata om utveckling och lederskap. Rimmar extremt illa med det DU tillåter i vår Herr trupp.
Användarvisningsbild
captcash

Säsongen 2026/27

Inlägg av captcash »

Jag är mest deppig över Sissons, han har verkligen varit precis usel, inget skott (ändå får han stå och skjuta i PP), så slö på rören att han inte kan vinna en 1on1 mot en rullstolsbunden och känns bara helt "off". Stark tvåa i "måste bort" håller jag med om Emilio som är hysteriskt dyr till vad han presterar, men han är också hårt utmanad av Gustav Lindström.

Bort med de 3 är allt som jag tycker behövs, de andra har spelet i sig och borde kunna komma igång, speciellt med en ny tränare, men dessa 3 ovan är helt fel satsningar och sjuk waste of stålar i relation till hur dyra de är, spec Emilio + Gustav.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
SkallePer

Säsongen 2026/27

Inlägg av SkallePer »

captcash skrev: ↑2026-10-04 12:20:31 Jag är mest deppig över Sissons, han har verkligen varit precis usel, inget skott (ändå får han stå och skjuta i PP), så slö på rören att han inte kan vinna en 1on1 mot en rullstolsbunden och känns bara helt "off". Stark tvåa i "måste bort" håller jag med om Emilio som är hysteriskt dyr till vad han presterar, men han är också hårt utmanad av Gustav Lindström.

Bort med de 3 är allt som jag tycker behövs, de andra har spelet i sig och borde kunna komma igång, speciellt med en ny tränare, men dessa 3 ovan är helt fel satsningar och sjuk waste of stålar i relation till hur dyra de är, spec Emilio + Gustav.
Ja. Lindström kan bli en dyr historia för oss. Och sissons ser stelopererad ut emellanåt..

Träff på en ny back + Carlssons intåg skulle kunna förändra vår backsida rejält. Både med och utan puck. Helheten och balansen har då förutsättningar att förändras till det klart bättre om 2 nya bättre backar kliver in i topp 6.

Trestegsraket :
1. Carlsson comeback.
2. Blixt, Emilio, Kimby UT.
3. Ny topp 4-5 back och Topp 6 fw In.
Det här behöver verkligen inte kosta så fruktansvärt mycket mer då vi gör oss av med 320K+ / mån. Värt varenda krona i merkostnad.

Kan vi göra dessa förändringar relativt samtidigt finns det gott hopp om en radikal förbättring.

Borde vara självklart för Wikegård att aktivt leta andra klubbar för Pettersen. Vi får en kalaspuff som pang för pengarna. Han har haft 14-15 månader på sig att visa att han är värd lönen.
Zirath borde spelas in istället för Pettersen. Vi får verkligen ingenting för dom 220K (?).
StatKing

Säsongen 2026/27

Inlägg av StatKing »

SkallePer skrev: ↑2026-10-04 13:12:36
captcash skrev: ↑2026-10-04 12:20:31 Jag är mest deppig över Sissons, han har verkligen varit precis usel, inget skott (ändå får han stå och skjuta i PP), så slö på rören att han inte kan vinna en 1on1 mot en rullstolsbunden och känns bara helt "off". Stark tvåa i "måste bort" håller jag med om Emilio som är hysteriskt dyr till vad han presterar, men han är också hårt utmanad av Gustav Lindström.

Ja. Lindström kan bli en dyr historia för oss. Och sissons ser stelopererad ut emellanåt..

Träff på en ny back + Carlssons intåg skulle kunna förändra vår backsida rejält. Både med och utan puck. Helheten och balansen har då förutsättningar att förändras till det klart bättre om 2 nya bättre backar kliver in i topp 6.

Trestegsraket :
1. Carlsson comeback.
2. Blixt, Emilio, Kimby UT.
3. Ny topp 4-5 back och Topp 6 fw In.
Det här behöver verkligen inte kosta så fruktansvärt mycket mer då vi gör oss av med 320K+ / mån. Värt varenda krona i merkostnad.

Kan vi göra dessa förändringar relativt samtidigt finns det gott hopp om en radikal förbättring.

Borde vara självklart för Wikegård att aktivt leta andra klubbar för Pettersen. Vi får en kalaspuff som pang för pengarna. Han har haft 14-15 månader på sig att visa att han är värd lönen.
Zirath borde spelas in istället för Pettersen. Vi får verkligen ingenting för dom 220K (?).
Förstår inte varför du sitter och drar till med dessa siffror när det är publikt (i och med hans avstängning) att han har 183k per månad.
Osten östlund

Säsongen 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Känns som en tidsfråga innan Emilio lämnar. 4 påsar förra säsongen. Den lönen nu. Dock kommer vi få ta en del av den säsongen ut. Lär ju inte vara någon som kommer pröjsa den lönen fullt ut. Kanske även skulle vara bra att släppa Sissons, uppgradera mot en R. Holm, Jeppe och Gurra L lär inte flytta någonstans pga av familj troligtvis.

Sedan är det bara be att LC håller, samt är minst 75% så bra, gällande förhoppningarna som finns.
Användarvisningsbild
Art Vandelay

Säsongen 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Osten östlund skrev: ↑2026-10-04 13:38:19 Känns som en tidsfråga innan Emilio lämnar. 4 påsar förra säsongen. Den lönen nu. Dock kommer vi få ta en del av den säsongen ut. Lär ju inte vara någon som kommer pröjsa den lönen fullt ut. Kanske även skulle vara bra att släppa Sissons, uppgradera mot en R. Holm, Jeppe och Gurra L lär inte flytta någonstans pga av familj troligtvis.

Sedan är det bara be att LC håller, samt är minst 75% så bra, gällande förhoppningarna som finns.
Emilio kan jag absolut se att man gör en Ylönen-lösning med. Dock inte Sissons. Man kan inte börja byta ut flera spelare till höger och vänster bara för det inte fungerar.
tobijoh

Säsongen 2026/27

Inlägg av tobijoh »

Känns som en hel del inte förstår ekonomi heller. Hur mycket pengar tror ni finns att tillgå? ”Skeppa X, Y och Z NU!!!!” är ju lätt att säga men vem ska pröjsa för det? Det är ju som om ni tror att man bara lägger ut en spelare eller tränare på Blocket och inväntar bud. Det måste finnas en motpart också som är villig att ta en bra bit av kostnaden för det vi vill bli av med. Ylönen förra året var ju flax att Örebro ville plocka men vem säger att de tog hela hans lön?
Osten östlund

Säsongen 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Art Vandelay skrev: ↑2026-10-04 13:47:47
Osten östlund skrev: ↑2026-10-04 13:38:19 Känns som en tidsfråga innan Emilio lämnar. 4 påsar förra säsongen. Den lönen nu. Dock kommer vi få ta en del av den säsongen ut. Lär ju inte vara någon som kommer pröjsa den lönen fullt ut. Kanske även skulle vara bra att släppa Sissons, uppgradera mot en R. Holm, Jeppe och Gurra L lär inte flytta någonstans pga av familj troligtvis.

Emilio kan jag absolut se att man gör en Ylönen-lösning med. Dock inte Sissons. Man kan inte börja byta ut flera spelare till höger och vänster bara för det inte fungerar.
En back och en forward. Det är för mycket?

Förra säsongen skickade vi väll Ragge, Berg , Kroghdal , Brodda , Ylönen. Minns ej om det var någon annan med? Under säsongen.

Ge Kylington en ny chans, är väll klubblös. Junis kan ta Emilios plats. Dyker det upp något bra under säsongen. Så försöker vi hugga det isåfall.
Användarvisningsbild
Art Vandelay

Säsongen 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Osten östlund skrev: ↑2026-10-04 14:03:51

Förra säsongen skickade vi väll Ragge, Berg , Kroghdal , Brodda , Ylönen. Minns ej om det var någon annan med? Under säsongen.

Ge Kylington en ny chans, är väll klubblös. Junis kan ta Emilios plats. Dyker det upp något bra under säsongen. Så försöker vi hugga det isåfall.
Jag ser inte anledningen till att skicka Sissons. Hans lön är säkert inte orimlig och vi behöver backar.

Håller med om Kylington. Förstår inte varför man inte gav det en säsong till med en full försäsong i benen. Antar att Wiken och co inte gillade hans attityd eller nåt. För det finns en klar uppsida i hans spel om han får lite stabilitet omkring sig.
Per-Allan

Säsongen 2026/27

Inlägg av Per-Allan »

”Vi kaxar till oss lite grann”, säger Djurgårdstränaren Michael Holmqvist på DIF hockeys hemsida.

Behövs nog lite mer än att bara vara lite småkaxiga om säsongen inte ska sluta i en degradering.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Användarvisningsbild
captcash

Säsongen 2026/27

Inlägg av captcash »

Art Vandelay skrev: ↑2026-10-04 14:11:24
Osten östlund skrev: ↑2026-10-04 14:03:51

Jag ser inte anledningen till att skicka Sissons. Hans lön är säkert inte orimlig och vi behöver backar.

Håller med om Kylington. Förstår inte varför man inte gav det en säsong till med en full försäsong i benen. Antar att Wiken och co inte gillade hans attityd eller nåt. För det finns en klar uppsida i hans spel om han får lite stabilitet omkring sig.
Förklara gärna vad du ser hos Sissons? Eller är det pga bristen av alternativ (typ Blixt) som du vill behålla vår Atlantångare som skjuter lama skott mitt på målisen och inte kan åka ifatt en knatte? ;)
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Praetori

Säsongen 2026/27

Inlägg av Praetori »

m0ng00se skrev: ↑2026-10-04 08:23:37 Frölunda bättre i Allt men överlag en rätt bra insats av oss mot ett topplag. Sämsta vi kan göra nu är att panika å kicka folk hit å dit. Jobba metodiskt skruva på detaljer. Har vi den här arbetsinsatsen och tar oss mer in mot slottet och är lite mer desperata kring mål så kommer poängen börja trilla in. Örebro och Linköping kommande matcher. Där bör vi plocka lite poäng om vi ska vara med framåt.
Lite så. Sen är ju den egentliga frågan inte helt avhängt det sportliga utan hur spelartrupp och tränarstab mår.
Är det "bra" finns egentligen ingen anledning till att inte gnugga sig fram. Finns det däremot groll behöver Wikem agera tidigt snarare än sent.
Men att byta tränare eller stab är sällan en faktisk lösning utan bara en styrelses sätt att undvika ansvar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar