Jim Morrison skrev: ↑2026-09-22 20:16:24
Jag får omkalibrera. Vi kommer självklart inte att byta tränare efter två omgångar, och jag har svårt att se att Wikegård skulle göra något annat än att ge Kimby fullt förtroende under kontraktstiden.
Det innebär att vi sannolikt kommer att fortsätta på samma spår: Hellberg får rädda oss när det behövs och vi låter gärna motståndarna ha pucken. Det fungerade tillräckligt bra förra säsongen för att ge det en chans till, även om jag personligen hade hoppats på några tydligare steg framåt i spelet.
Nu är det som det är. Stötta laget, hoppas att bitarna faller på plats och att ett giftigt PP kan väga upp en del av det som saknas i övrigt.
Det är som förra gången vi åkte ur. Det är inte helt uruselt, men det är en dålig start kombinerat med misstag i helt fel lägen, och sen domino.Tycker det syns redan nu att spelarna tänker för mycket. Och usla domslut, fokus på fel saker. Bärande spelare (tränare) som inte är med från start osv.
Klart det finns tid att räta upp detta. Felet var att börja med ett handikapp på Globen. Hockeyspelare har oerhört klena psyken och man behöver göra vad man kan för att ge medvind. Speciellt i DIF. Sånemyr tänkte med plånboken istället och det kan stå oss dyrt.
Växjö tyvärr en måstematch.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2026-09-22 20:33:12, redigerad totalt 1 gånger.
Det är som att vi kompenserar bristande spelsystem med dyra spelare som kan lösa det individuellt. Så var det även i Allsvenskan, stark trupp men fick kämpa för varje poäng mot sämre lag. Man önskar ju att vi ska bli den där maskinen som bara rullar på och alla vet exakt vad de ska göra men vi kommer ju aldrig dit trots att vi strösslar pengar på dyra spelare.
Torpeden skrev: ↑2026-09-22 20:32:36
Det är som att vi kompenserar bristande spelsystem med dyra spelare som kan lösa det individuellt. Så var det även i Allsvenskan, stark trupp men fick kämpa för varje poäng mot sämre lag. Man önskar ju att vi ska bli den där maskinen som bara rullar på och alla vet exakt vad de ska göra men vi kommer ju aldrig dit trots att vi strösslar pengar på dyra spelare.
Det landar på tränarna.
Ja kimby har tre halvdana år i Almtuna, honken har varit ass hos juniorerna inom vår organisation och andersson är även han inne på sitt första seniorjobb. Att kimby var lite spännande kan jag köpa och han tog ändå upp oss men är ju helt uppenbart att det är för lite kunnande på ledarsidan.
Galet att vår tränarstab består av två tidigare j20-tränare och en tidigare Almtuna tränare. Vi var utcoachade nästan alla matcher förra säsongen. Inget grundspel överhuvudtaget, ändå fortsätter vi säsongen efter utan att förändra något.
AlltidOavsett skrev: ↑2026-09-22 20:43:39
Galet att vår tränarstab består av två tidigare j20-tränare och en tidigare Almtuna tränare. Vi var utcoachade nästan alla matcher förra säsongen. Inget grundspel överhuvudtaget, ändå fortsätter vi säsongen efter utan att förändra något.
Håller med. Spelare för ca 50 miljoner i lönekostnader.
Hall och Hermansson är hyfsat gröna med. Men är uppbackade av rutinerade gubbar.
Tycker inte det är schysst mot Kimby. Att inte backa upp honom med minst en erfaren ass tränare. Utan ställa 3 st med 1 år på nacken i Sveriges största klubb. Jag kan inte förstå det beslutet. Tills jag blir överbevisad, så är det jävla idioti!
Senast redigerad av Osten östlund den 2026-09-22 21:11:00, redigerad totalt 2 gång.
Vi har inga ursäkter i år. Inte sist in på marknaden, lika lång försäsong som alla andra, god tid till förberedelser, fått behålla våra dyraste spelare och adderat massa spets med bland annat externa pengar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Är mer än leds på att höra Kimbys företagsledar snack efter en dålig insats, där hans försök att låta korrekt och kallt analytisk istället blir till floskler och repetitioner där den nästan religösa "resan" alltid är i fokus. När är vi framme från vår resa? Finns det några delmål längst vägen? Vad borde vi ha passerat vid detta lag? När detta snack förs över till en ny säsong, med många nya spelare men med samma uppenbara problem i spelet så börjar man ju undra vad han de håller på med i det dagliga och om de tvingar på sin märkliga hockey på de nya och oförstörda. Speciellt bakspelet är hitills lika uselt som förra året, trots att det funnits mycket tid att lägga om taktiken till något som spelarna klarar av att göra med förhoppningsvis någotlunda bra resultat.... hoppas bara att det finns en liten plan B i bakfickan hos Wiken och Dueboje om man märker att detta är påväg utför likt förra vintern. Satsar man dessa pengar på ett lag så ska man slåss i toppen, allt annat är ett misslyckande organisatoriskt!
Hall och Hermansson är hyfsat gröna med. Men är uppbackade av rutinerade gubbar.
Tycker inte det är schysst mot Kimby. Att inte backa upp honom med minst en erfaren ass tränare. Utan ställa 3 st med 1 år på nacken i Sveriges största klubb. Jag kan inte förstå det beslutet. Tills jag blir överbevisad, så är det jävla idioti!
Jim Morrison skrev: ↑2026-09-22 21:08:06
Vi har inga ursäkter i år. Inte sist in på marknaden, lika lång försäsong som alla andra, god tid till förberedelser, fått behålla våra dyraste spelare och adderat massa spets med bland annat externa pengar.
Vi har en akilleshäl. Pressen här är större än nån annanstans, det kan snabbt bli en mental låsning. Det hände 2012, det hände 2022. Det är inte försvarbart att inleda en säsong i Globen för bondefest med det i historien.
Man kan tycka att "spelarna ska hantera det" och så vidare. Men att man inte lärt sig vad som händer när DIF får en dålig start och det börjar storma efter TVÅ degraderingar på kort tid är lika mycket ledningens fel.
Prio måste vara att göra våra spelare så bekväma som möjligt så fort som möjligt, det är inget du kan leka med. VI SKA SPELA PÅ HOVET, vår borg. Men det gjorde man inte, man tänkte med plånboken och röven, och nu är pressen stor på torsdag.
Jag garanterar att Emilio hade satt den där pucken om vi hade spelat i vår riktiga arena. Garanterar.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2026-09-22 21:19:02, redigerad totalt 1 gånger.
De hade också bra system att visa upp när de kom. Kimby hade inget liknande. Imponerade i Almtuna men det är en väldig skillnad
2 matcher in, lite mer tålamod måste man ha. Men med tanke på förra säsongen så kan inte detta få fortsätta hur länge till som helst, varningsklockorna ringer redan. Kimby måste leverera resultat inom en jävligt snar framtid, annars är det vårt ansvar att få honom bortplockad, medans säsongen går att rädda...
Osten östlund skrev: ↑2026-09-22 21:33:19
Ja man behöver ju få se ngt som visar. Att Kimby har en idé framåt.
Nu är det bara en repris på förra säsongen.
- Hellberg måste vinna matcherna
- Utvisningar som ingen kan förklara
- Spelare spelar på fel positioner, byter formationer.
- Intervjuer/PK efter matcher. Så har Kimby alla svar. Men verkligheten är "Månda hela veckan ", filmen.
Jag tror att ju snabbare vi alla inser att det kommer se likadant ut den här säsongen desto bättre.
Bit ihop, slut upp på Hovet och stötta laget oavsett. Vi vet att vi kan vinna jävligt mycket bara genom vårt tryck på vår riktiga hemmaarena. Vi supportrar kan självklart inte säga något om inte vi gör vårt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.