Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2026-08-20 17:19:00
DjurgårdareiNorrland skrev: 2026-08-20 16:36:22 Gunler firar inte jul i Stockholm.
Risk för säsongens flopp.
Gissar att han står på 2+3 när vi går in i December.

Vejdemo tror jag kommer bli jätteviktig, men kommer inte ha någon betydande produktion. Känns snarare som att hans fjolår var ett undantag. Ska vi gissa på 8+10?

Åman, Josefson tror jag vi får betydligt mer av.

Får hoppas sista pusselbiten blir en Hudon-typ.
Varför dömer folk ut Gunler efter två försäsongsmatcher?
Menar inte att döma ut honom. Tror däremot inte han kommer vara nära en toppspelare i SHL, mer bredd med offensiv uppsida. Baserat på vad han gjort hittils. Bättre än det så är det snarast en positiv överraskning.

Hudon - Åman - Snively får vara stora loket och sedan får vi han en jämn drös på 20-25 poäng vardera där bakom.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2026-08-20 16:36:22 Gunler firar inte jul i Stockholm.

Vejdemo tror jag kommer bli jätteviktig, men kommer inte ha någon betydande produktion. Känns snarare som att hans fjolår var ett undantag. Ska vi gissa på 8+10?

På grund av hans bakgrund tror jag. Vissa spelare har den där "flytta hem"-auran som också många finska spelare besitter och jag tror att Gunler hör dit för många. Manuel Ågren, Hultström, Strandberg, Cederqvist i viss mån. Finns många exempel på spelare där man känner på sig att de för eller senare hamnar (närmare) hemmaplan.

När Hulström på bred östgötska stog och skrävlade "ja har vari djeurgårdare sen ja va lejten" så tänkte man nånstans, visst grabben, det där kommer inte hålla

Att Luleå tar över Gunlers kontrakt om det börjar gnissla framåt jul är därför ingen dålig gissning.
Säg den glädje som varar
Manijock

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

DIF_Soldier skrev: 2026-08-20 21:27:37

På grund av hans bakgrund tror jag. Vissa spelare har den där "flytta hem"-auran som också många finska spelare besitter och jag tror att Gunler hör dit för många. Manuel Ågren, Hultström, Strandberg, Cederqvist i viss mån. Finns många exempel på spelare där man känner på sig att de för eller senare hamnar (närmare) hemmaplan.

När Hulström på bred östgötska stog och skrävlade "ja har vari djeurgårdare sen ja va lejten" så tänkte man nånstans, visst grabben, det där kommer inte hålla

Att Luleå tar över Gunlers kontrakt om det börjar gnissla framåt jul är därför ingen dålig gissning.
Absolut ingen tokig teori. Kan absolut vara så! Tycker hela killen skriker om att han kommer hänga med skallen om det går emot. Är ju bara en gissning och en känsla.

Motbevisa mig MER ÄN GÄRNA
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Känslan är mest att han håller på att formas till forumets nya hackkyckling, baserat på ganska lösa magkänslor och spekulationer. Det verkar nästan som att det alltid måste finnas någon som får den rollen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av -daniel- »

Patetiska inlägg om Gunler. Så löjligt rakt igenom, vi har spelat 2 jävla träningsmatcher.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Silly Season 2026/27

Inlägg av diftobbe89 »

Manijock skrev: 2026-08-21 07:25:22
DIF_Soldier skrev: 2026-08-20 21:27:37

Absolut ingen tokig teori. Kan absolut vara så! Tycker hela killen skriker om att han kommer hänga med skallen om det går emot. Är ju bara en gissning och en känsla.

Motbevisa mig MER ÄN GÄRNA
På vilket sätt skriker han det? Försöker bara förstå. Han har ju knappt hunnit landa i Stockholm och än mindre visat vad han går för i tävlingssammanhang för att göra en seriös bedömning. Blir ju mest fantasier och nonsens. Tråkig start för killen men klart vissa vill hitta årets nya hackkyckling. Det står mellan Gunler och Hartmann va? :wink:
Spela fult
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2026-08-21 08:46:33 Patetiska inlägg om Gunler. Så löjligt rakt igenom, vi har spelat 2 jävla träningsmatcher.
Jim Morrison skrev: 2026-08-21 08:19:45 Känslan är mest att han håller på att formas till forumets nya hackkyckling, baserat på ganska lösa magkänslor och spekulationer. Det verkar nästan som att det alltid måste finnas någon som får den rollen.
Jim frågade varför folk hackar på Gunler och jag gav en förklaring till varför jag tror att det är så. Jag delar inte åsikten själv. Men OM det börjar strula är det inte osannolikt att han hamnar i Luleå.
Säg den glädje som varar
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2026/27

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

-daniel- skrev: 2026-08-21 08:46:33 Patetiska inlägg om Gunler. Så löjligt rakt igenom, vi har spelat 2 jävla träningsmatcher.
Ja men han har inte spelat 2 träningsmatcher hela sin karriär.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2026-08-21 09:19:53
Ja men han har inte spelat 2 träningsmatcher hela sin karriär.
Alltså, allt handlar väl om förväntningar. Jag tänker i alla fall inte att han ska ligga på 40+ poäng utan snarare vara ett bra komplement i en toppkedja, till exempel med Hudon och Åman eller Snively och Vejdemo.

Sist han spelade i SHL för flera säsonger sedan låg han på över 20 poäng så han har redan visat att han håller i den här ligan. Förhoppningsvis finns det utvecklingspotential på det i rätt miljö.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Gunler har sett fin ut i början av säsongen. Förväntningarna borde väl ligga på ungefär 0.5 ppg. Ingen tror väl han ska ligga på samma nivå som Hudon eller Snively.
Användarvisningsbild
DIF#1

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF#1 »

Så länge vi hittar ett betydligt bättre grundspel i år och bättrar på vårt PP så bör man kunna känna sig lugn. Förra året var enbart överlevnad och spelmässigt var vi riktigt dåliga stora delar av säsongen. Sätter vi spelet så kommer målen och vinsterna. Hellre att vi spelar bra än att man måste sitta med hjärtat i halsgropen och hoppas på storspel från Hellberg för att lyckas ta poäng.
Blir spännande att se om vi kan få fler jämna matcher i år mot bättre motstånd. Och då har vi några killar som kan avgöra täta matcher.
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
mb81

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

DIF#1 skrev: 2026-08-21 10:56:21 Så länge vi hittar ett betydligt bättre grundspel i år och bättrar på vårt PP så bör man kunna känna sig lugn. Förra året var enbart överlevnad och spelmässigt var vi riktigt dåliga stora delar av säsongen. Sätter vi spelet så kommer målen och vinsterna. Hellre att vi spelar bra än att man måste sitta med hjärtat i halsgropen och hoppas på storspel från Hellberg för att lyckas ta poäng.
Blir spännande att se om vi kan få fler jämna matcher i år mot bättre motstånd. Och då har vi några killar som kan avgöra täta matcher.
Håller med i det mesta. Men just PP var väl godkänt ifjol? Kanske berodde mer på vissa väldigt skicklig pp-spelare i Hudon, Snively och LaLeggia mer än taktiskt bra.
Andrealdo

Silly Season 2026/27

Inlägg av Andrealdo »

Jag har ingen jättebra känsla inför säsongen. Att Viggo Björck stack ett år tidigare än förväntat har ställt till en hel del. Ersättaren Nils Åman är bra, men för ett lag som vill förbättra sin niondeplats så är Åman enligt mig inte en center för en förstakedja. Att Åman dessutom kommer in på en lön på enligt uppgifter 470 000 kronor i månaden är galet (summan verkar stämma enligt flera källor). Vi hamnade i ett svårt förhandlingsläge där Leksand lockade honom och där Åman visste att vi var desperata efter en ny förstacenter och då fick vi öppna plånboken rejält, även om finansiärer klev in. Men hur blir lagkänslan om Åman inte levererar och tjänar mycket mer än lagkamraterna som gör lika många poäng?

Men men, jag försöker välja glädjen. Åman kan bli bra. Han är en bra framspelare och kan bli bra ihop med Hudon och sen vår sista forwardsvärvning som jag hoppas kommer snart. I andra kedjan vill jag faktiskt lyfta fram Stockselius, han är väldigt lovande och kan få mer utveckling än Gunler av att lira i andrakedjan. Eftersom Gunler är mer av en målskytt vill jag inte heller ha honom i samma kedja som målskytten Vejdemo. Josefson och Krüger får gå som alternerande centrar i tredje eftersom båda är skadebenägna, i den kedjan ska Gunler stå för målen och Hartmann för slitet. Och sen en härlig fjärdekedja med Salsten, Pettersen och Blomgren som bidrar med både hårt jobb och en del poäng. Sen finns då även Grewe och Henrik Eriksson som reserver.

Det kan bli bra detta. Får vi in en till spetsforward har vi likvärdigt lag med ifjol och det skulle kunna räcka till slutspel. Men målet med säsongen måste vara att ordna nytt kontrakt för att sen kunna bygga något riktigt stort till säsongen därpå.

Hudon Åman Xxx
Stockselius Vejdemo Snively
Gunler Josefson/Kruger Hartmann
Pettersen Salsten Blomgren

Extra: Grewe, H Eriksson
Skriv svar