Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Gunler- Krüger- Stockselius
Hartmann- Salsten- Grewe
Pettersen- Blomgren- Hank.
Det som stör mig mest är att ingen av våra rightare känns tillräckligt bra för försteskytt i förstaline samtidigt som ingen av dem känns som den framspelare jag vill ha för att sätta upp Hudon. Egentligen tycker jag forwardssidan är ”tjock” men jag saknar en förste puckförare/passningsläggare.
Min poäng är att vi aldrig får sätta oss i förra säsongens situation där vi helt avsaknar slutspelstyngd. Var direkt genant hur överlägsna Malmö var oss fysiskt. Fjärdekedjan måste vara speciellt framtagen för det. Inte en samling petade sura misslyckade spetsspelare.
Silly Season 2026/27
-
Knickedick
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
Då ligger vi ändå i mitten av serien om vi kollar vikt. Skellefteå ett av de lättaste lagen i serien. Tror knappast det är tyngden vi förlorar på.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Hartmann- Salsten- Grewe
Det som stör mig mest är att ingen av våra rightare känns tillräckligt bra för försteskytt i förstaline samtidigt som ingen av dem känns som den framspelare jag vill ha för att sätta upp Hudon. Egentligen tycker jag forwardssidan är ”tjock” men jag saknar en förste puckförare/passningsläggare.
Min poäng är att vi aldrig får sätta oss i förra säsongens situation där vi helt avsaknar slutspelstyngd. Var direkt genant hur överlägsna Malmö var oss fysiskt. Fjärdekedjan måste vara speciellt framtagen för det. Inte en samling petade sura misslyckade spetsspelare.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Finns ingen som nämnt vikt.mb81 skrev: ↑2026-08-15 10:08:50Då ligger vi ändå i mitten av serien om vi kollar vikt. Skellefteå ett av de lättaste lagen i serien. Tror knappast det är tyngden vi förlorar på.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Hartmann- Salsten- Grewe
Utrycket tyngd i hockey har inget av göra med spelarnas vikt i kilo på ett papper.
Silly Season 2026/27
Är det någon i laget som spelar med tyngd och kraft så är det väl ändå Blomman. Men det är fan tajt om platser i dom två sista kedjorna.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Hartmann- Salsten- Grewe
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Exakt! Blomman har många egenskaper som bara skulle behöva blomma ut ordentligt. Jag tycker egentligen det finns potential i honom att kunna bli en annan spelare en att bara vara påtänkt för botten två kedjorna om han tar det där sista stegen. Jag tyckte han såg fin ut i träningsmatchen och som någon sa, det står lite mellan honom och Stockselius om vem som tar den där chansen. Men som vi är överens om så är det otroligt tight mellan botten6 forwards. Hoppas någon verkligen tar chansen på försäsongen och visar framfötterna!daaviid skrev: ↑2026-08-15 11:32:06Är det någon i laget som spelar med tyngd och kraft så är det väl ändå Blomman. Men det är fan tajt om platser i dom två sista kedjorna.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Hartmann- Salsten- Grewe
Silly Season 2026/27
"Många är små och väger lätt." Så det var väl just det du gjorde.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 10:51:37Finns ingen som nämnt vikt.mb81 skrev: ↑2026-08-15 10:08:50Då ligger vi ändå i mitten av serien om vi kollar vikt. Skellefteå ett av de lättaste lagen i serien. Tror knappast det är tyngden vi förlorar på.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.Knickedick skrev: ↑2026-08-14 16:52:43 Jag tror något sånt här skulle ge bäst utdelning. Men inte säker på var man ska göra av alla botten 6 FWD vi faktiskt har i laget.
Ny - Åman - Snivve
Josef- Vejdemo- Hudon
Hartmann- Salsten- Grewe
Utrycket tyngd i hockey har inget av göra med spelarnas vikt i kilo på ett papper.
Vi rök väl mot Malmö pga skador på viktiga spelare och brist på skicklighet skulle jag säga iaf.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Jag förstår att du har tolkat det så, ”små” är absolut ett dumt ord av mig att ta med.mb81 skrev: ↑2026-08-15 13:02:20"Många är små och väger lätt." Så det var väl just det du gjorde.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 10:51:37Finns ingen som nämnt vikt.mb81 skrev: ↑2026-08-15 10:08:50Då ligger vi ändå i mitten av serien om vi kollar vikt. Skellefteå ett av de lättaste lagen i serien. Tror knappast det är tyngden vi förlorar på.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.Manijock skrev: ↑2026-08-15 07:40:43
Bättre. Spännande tung fjärde. Kliver inte Stockselius fram har vi täckning med Blomgren.
Vi rök väl mot Malmö pga skador på viktiga spelare och brist på skicklighet skulle jag säga iaf.
Att väga lätt eller inte har mer med balans, tyngdpunkt och motståndsstyrka att göra. Samt hur man använder sin kropp i kontakt. Man kan ha många kilo på vågen men ändå falla som en fura på isen så fort det blir kontakt.
En spelare som har många kilo på vågen men inte tacklar eller som undviker fysiskt spel blir ju aldrig tyngre att ta emot än en spelare som väger mindre men som använder sina kilo för att åka rakt in i bröstet på motspelaren.
Det har ju iaf inte med snittvikten i ett lag på pappret att göra utan mer hur med hur villig du är att spela fysiskt, hur bra balans du har i kroppskontakt, vilken tajming du har i tacklingar. Dessutom är det ofta hastigheten som skapar mest kraft att stoppa för motståndarna och på så sätt blir man ett ”tungt” lag att möta.
Jag pratar generellt, inte bara mot Malmö.
Hoppas jag gjort mig förstådd med vad jag menar.
Silly Season 2026/27
Lugnt!Knickedick skrev: ↑2026-08-15 14:17:00Jag förstår att du har tolkat det så, ”små” är absolut ett dumt ord av mig att ta med.mb81 skrev: ↑2026-08-15 13:02:20"Många är små och väger lätt." Så det var väl just det du gjorde.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 10:51:37Finns ingen som nämnt vikt.mb81 skrev: ↑2026-08-15 10:08:50Då ligger vi ändå i mitten av serien om vi kollar vikt. Skellefteå ett av de lättaste lagen i serien. Tror knappast det är tyngden vi förlorar på.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 09:41:28
Håller helt med, tynd, kraftfullhet och fart tycker jag har saknats. Grejen är att många av våra spelare är små och väger lätt.
Att väga lätt eller inte har mer med balans, tyngdpunkt och motståndsstyrka att göra. Samt hur man använder sin kropp i kontakt. Man kan ha många kilo på vågen men ändå falla som en fura på isen så fort det blir kontakt.
En spelare som har många kilo på vågen men inte tacklar eller som undviker fysiskt spel blir ju aldrig tyngre att ta emot än en spelare som väger mindre men som använder sina kilo för att åka rakt in i bröstet på motspelaren.
Det har ju iaf inte med snittvikten i ett lag på pappret att göra utan mer hur med hur villig du är att spela fysiskt, hur bra balans du har i kroppskontakt, vilken tajming du har i tacklingar. Dessutom är det ofta hastigheten som skapar mest kraft att stoppa för motståndarna och på så sätt blir man ett ”tungt” lag att möta.
Hoppas jag gjort mig förstådd med vad jag menar.
Tycker nog vi saknade mer I skicklighet än i grit egentligen förra säsongen. SHL är en liga där det inte premieras speciellt att till exempel att tacklas. Sen vilken hockey som man föredrar är väl en annan sak. Luleå under bulan tacklades väl knappt alls, Växjö likaså.
Sen ska spelarna absolut vara duktiga på att försvara egna målet osv men det största problemet jag kände ifjol var att vi var dåligt på komma ur zon med puck under kontroll. Hoppas det blir bättre denna säsong.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Helt ärligt kan jag tycka att SHL blivit en ganska tråkig liga där det saknas skilighet överlag. Att det mesta går ut på strukturerat styr och uppställningsspel och att ge bort så lite chanser som möjligt till motståndaren.mb81 skrev: ↑2026-08-15 14:55:25Lugnt!Knickedick skrev: ↑2026-08-15 14:17:00Jag förstår att du har tolkat det så, ”små” är absolut ett dumt ord av mig att ta med.mb81 skrev: ↑2026-08-15 13:02:20"Många är små och väger lätt." Så det var väl just det du gjorde.Knickedick skrev: ↑2026-08-15 10:51:37Finns ingen som nämnt vikt.
Hoppas jag gjort mig förstådd med vad jag menar.![]()
Tycker nog vi saknade mer I skicklighet än i grit egentligen förra säsongen. SHL är en liga där det inte premieras speciellt att till exempel att tacklas. Sen vilken hockey som man föredrar är väl en annan sak. Luleå under bulan tacklades väl knappt alls, Växjö likaså.
Sen ska spelarna absolut vara duktiga på att försvara egna målet osv men det största problemet jag kände ifjol var att vi var dåligt på komma ur zon med puck under kontroll. Hoppas det blir bättre denna säsong.
Jag är helt överens med dig om att strukturen i egen zon var vårt största problem. Att vi inte hittade ett enkelt och effektivt sätt att omsätta puckinnehav i egen zon till omställningar utan att vi istället blev fast i egen zon med långa anfall och våg efter våg mot Hellberg som var tvungen att storspela utan att vi fick ett break.
Kan vi minska tiden i egen zon så kommer mycket vara vunnet.