Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Döden
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Döden »

Osten östlund skrev: 2026-07-22 12:38:43
Art Vandelay skrev: 2026-07-22 12:17:40
Urklund skrev: 2026-07-22 11:19:44 Otrolig värvning och snabbt agerat efter tappet av Viggo där det historiskt mer känts som att vi försökt invänta talanger från NHL istället för att riva av plåstren direkt. Att vinna vår iår väl trejde dragkamp i Sverige om toppspelare har man väl knappt vart med om förr, där vi verkligen börjar agera som en storklubb istället för någon som letar russin i kakan. Intressant att sportbladet rapporterar nedan, tyder i vart fall på att Wiken och MDB agerat väldigt resolut där.

"Tidigare under tisdagen fick andra SHL-klubbar beskedet att Åman hade bestämt sig för att flytta till Schweiz, men sedan blev han plötsligt klar för Djurgården utan att andra SHL-klubbar fick chansen att vara med och lämna bud. Flera andra SHL-klubbar hade anmält ett starkt intresse sedan en längre tid tillbaka och var beredda att erbjuda en månadslön på över 300 000 kronor."

Även helt fantastiskt att ha så många svenska primespelare låsta på kontrakt på flera år framöver, så vi framöver kan fokusera på att addera bredvid dessa.
Det där var intressant info. Låg väl inte i artikeln från början vill jag minnas?

Vi ska nog inte dra slutsatsen att vi helt plötsligt är förstavalet bland spelare på grund av det sportsliga. Förmodligen lassade vi upp en rejäl jävla summa för Åman men i det här fallet var det berättigat. Sen lär det väl finnas en out för Schweiz eller liknande men vi får i alla fall ha honom minst en säsong.
Klart vi lassade. Men hade även varit intressant att veta vilka mer faktorer som spelade in?

Lär vara finnas dom som kunnat betala mer. Förmånligare skatter. Gissa själv. Så har förmodligen DIFs nätverk erbjudit utbildning/jobb till respektive.

Samt så måste ju vi definitivt haft dom sämsta faciliteterna av samtliga intressenter. Bl a åka buss i full utrustning ut till Mälarhöjden, i slaskiga Januari. Är det väll ingen klubb som är i närheten av att kunna erbjuda?
Jag tror, på riktigt, att vi supportrar är en dragningskraft, att få spela på rätt sida på ett kokande hovet är en usp.
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

Knickedick skrev: 2026-07-22 09:37:19
Fragglepot skrev: 2026-07-22 09:29:18
Knickedick skrev: 2026-07-22 09:25:39
Fragglepot skrev: 2026-07-22 07:13:49
Knickedick skrev: 2026-07-21 23:27:05

Högberg kan jag vara beredd att hålla med om. Hultström har sett sina bästa dagar.
Högberg tror jag är absolut topp, Hultström hade ju sin poängmässigt bästa säsong innan han stack till Alperna. Men såklart kan åldern ha börjat komma ikapp där.
Poängmässigt absolut. Men Hulta har ju varit hårt kritiserad för sin slarvighet med pucken och spelet över hela banan. Jag tror mer att det handlar om desperation att LHC plockar in honom igen.
Ja kanske det. Plus att han ville komma hem till Linköping.

Dock har ju LHC en hel del kapital på sin backsida som mycket väl kan komma upp i nivå i år. Framförallt med en topp-slips.
Jag hade inte haft något problem att ersätta LaLeggia med Hulta. Så länge vi fick in 1-2 defensiva pjäser utöver honom.
Linköpings huvudproblem verkar vara internt, de får inte ihop gruppen p.g.a. för många individualister som tillåts hållas. Nu har de förvisso gjort sig av med Kovacs, men jag ser inte att laget blivit starkare förutom på målvaktssidan. En till skada på Fantenberg, som är svårt att veta var han står, så är dom körda på backsidan också.

Jag är otroligt nöjd med värvningen av Brouillard som ersättare till Laleggia. Tror han blir ett utropstecken för oss.
Offensivt så är de ju helt klart sämre utan Kovacs än med. Men i långa loppet så tror jag att det kommer att gynna dem.
Men det gäller ju att få ihop truppen med. Backsidan och målvaktssidan skulle kunna vara i topp i ligan OM de får ihop laget.

Hur som helst. Åman känns som en riktigt lovande värvning. Får vi in en till stark forward, samt att Brouillard överraskar (hoppas på en Nardella 2.0), så känns läget ganska positivt.
Användarvisningsbild
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-22 13:45:46
Art Vandelay skrev: 2026-07-22 12:36:29
Remy Lebeau skrev: 2026-07-22 12:32:39 Viggo spelade i DIF knappt 2 år och är en svikare, hora och allt möjligt. 😅

I vintras var han en hjälte för att han valde och vinna J20 SM guld, men nu önskar folk honom olycka och diverse andra saker.
Tufft och hata på en 18 åring som får denna chans och möjlighet.

Nivån här ibland..
Om Winnipeg bestämt sig för att dom ville ha över honom redan nu finns det ingenting Viggo kunde göra. Absurt att skuldbelägga honom.
Trött på argumentet att spelare är totalt viljelösa våp inför NHL. De är fullt kapabla att föra sin talan. Uttrycker man en önskan om ett år till hemma så lyssnar klubben.

Tongångarna om Viggo svänger efter hans beteende.
I vintras gjorde han bra, nu dåligt. Du döms efter ditt handlande och han bröt kontrakt sent i juli som tack för kaffet. Enkel ekvation.

Nåväl, han är utkastad med huvudet före och hockeymässigt död för oss. Minnet av honom kommer snart att tyna bort som en unken prutt i höstvinden.Framåt!
Jag är också trött på det argumentet men det förändrar inte verkligheten bara för det. Om en ny arbetsgivare säger till dig att vi önskar att du börjar direkt men du istället vill vänta ett halvår så är det inte en jättebra början. Jag hade också önskat att spelaren och vi som klubb hade haft mer att säga till om.
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av #10 »

Pettsson skrev: 2026-07-22 12:00:04 Det osar ju inte hög intelligens på forumet när det slängs horunge och diverse kvädningsord mot 18 åriga talanger som väljer att testa vingarna i världens bästa liga. Personligen önskar jag Viggo all lycka i NHL och förhoppningsvis ser vi honom i världens finaste tröja när tiden är rätt!

Hoppas vi kan sätta sprätt på pengarna vi har fått från nhl kontrakten och löser en brutal vinge som ska gå i förstakedjan tillsammans med Åman och Hudon.
Du har nog rätt i att alla på forumet inte är rymdfisiker 8)
Praljak

Silly Season 2026/27

Inlägg av Praljak »

Manijock skrev: 2026-07-22 12:56:43
Praljak skrev: 2026-07-22 11:34:07
Manijock skrev: 2026-07-22 10:42:08
B.I.B.A skrev: 2026-07-22 10:39:43
Manijock skrev: 2026-07-22 10:35:46

Krüger gjorde alla rätt när han lämnade. Precis i tid när han förväntades gå. Josefson köper jag, han gick också innan han betalade tillbaka, men Marcus ska man bara ha respekt för. Mika likaså.
Kruger valdes i slutet av runda 5. Chicago hade ingen förväntning på att han skulle komma in och göra skillnad på kort tid. Helt annan sak om man väljs i början av förstarundan.
Som Frondell då.... Skitsamma! Viggo väljer att inte betala tillbaka och vi ersätter honom med en stark spelare. Skönt att vi inte slår ihjäl oss i fallet!

Hoppas Björck får en miserabel säsong.
Vaddå inte betala tillbaka ??
Jävla pissluffar beteende att sitta och gnälla att han lämnade
Både du och han soldaten
Otydligt? Okej Tok-Conny

Jag och Soldaten är inte eniga i mycket men här är vi det. Även om jag inte är något fan för de starka förolämpningarna.

Jaja kalla mig vad du vill men löjlig och lågbegåvad är du iaf
Hillberry blue

Silly Season 2026/27

Inlägg av Hillberry blue »

Att kalla en 18-åring som lever sin hockeydröm för horunge och svikare är lågt. Är ju inte så länge sedan det var annat ljud i skällan. Det blir nog bra det här ändå till slut.
Svanken

Silly Season 2026/27

Inlägg av Svanken »

DIF_Soldier skrev: 2026-07-21 23:14:12 Åh-MAN! Nu är jag team MDB!

Ber horungen Björck, som sätter oss i skiten i juli, köra upp klubban där solen aldrig skiner för att sedan presentera klass.

Lite finare, lite bättre. Fuck you Viggo, välkommen Nils!
Hade gärna kört in klubban i dig och skickat dig till solna lille gnagarunge
Hillberry blue

Silly Season 2026/27

Inlägg av Hillberry blue »

…och icke att förglömma: han valde bort JVM för att stanna kvar med DIF och spela final med J20, det är inte horunge och svikare i mina ögon.
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Hoppas Lindström kan rycka upp sig och vi får bra träff på nya backarna. Mumma vad Hellberg kommer må bra då!
Puckey

Silly Season 2026/27

Inlägg av Puckey »

Vill vi se de bästa juniorerna stanna längre är det nog dags att se över rookieavtalen. Rätta mig om jag har fel, men de ligger väl på fastställda nivåer enligt kollektivavtal (med en del prestationsbonusar)?

Det finns karriärer som tar slut innan de hinner börja på grund av skador. Det räcker egentligen med en enda säsong på ett entry level contract i NHL så är framtiden säkrad, till skillnad från om det skiter sig medan man står på 25 000kr i månaden. Kan förstå om det känns lättare att tänka att man ska ge tillbaka mot slutet av karriären med den vetskapen (vilket för få tyvärr gör numera).

NHL har flexiblare regler för att plocka över juniorer som draftats i förstarundan. Vi borde kontra med en annan lönenivå för de spelarna, som tillsammans med försäkringar gör det ekonomiska valet mindre akut. Skulle vilja se att SHL visade muskler här och tog fram verktyg för klubbarna att behålla talangerna längre. Det är inte som att det var dåliga utvecklingsmöjligheter Viggo hade framför sig med en tilltänkt roll i förstalinan och en organisation som fungerat bra för honom.

Men fan vilken silly vi gör ändå. Får vi verkligen in en till bärande vinge måste det vara den bästa sen KG shoppade loss med Thoresen, Hultström, Brodin, Sallinen och Anderson?
Manijock

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

Praljak skrev: 2026-07-22 14:34:22
Manijock skrev: 2026-07-22 12:56:43
Praljak skrev: 2026-07-22 11:34:07
Manijock skrev: 2026-07-22 10:42:08
B.I.B.A skrev: 2026-07-22 10:39:43
Kruger valdes i slutet av runda 5. Chicago hade ingen förväntning på att han skulle komma in och göra skillnad på kort tid. Helt annan sak om man väljs i början av förstarundan.
Som Frondell då.... Skitsamma! Viggo väljer att inte betala tillbaka och vi ersätter honom med en stark spelare. Skönt att vi inte slår ihjäl oss i fallet!

Hoppas Björck får en miserabel säsong.
Vaddå inte betala tillbaka ??
Jävla pissluffar beteende att sitta och gnälla att han lämnade
Både du och han soldaten
Otydligt? Okej Tok-Conny

Jag och Soldaten är inte eniga i mycket men här är vi det. Även om jag inte är något fan för de starka förolämpningarna.

Jaja kalla mig vad du vill men löjlig och lågbegåvad är du iaf
Haha åh nej vad uppjagad du blev då . Och ändå är det du som sprider förolämpningar omkring dig. Tur att man inte är den lättkränkta typen....En person som man aldrig träffat anser mig lågbegåvad, åh neeeeej hur ska man gå vidare :lol:
Manijock

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

Hillberry blue skrev: 2026-07-22 15:18:43 …och icke att förglömma: han valde bort JVM för att stanna kvar med DIF och spela final med J20, det är inte horunge och svikare i mina ögon.
JVM spelade han. Pojklaget sket han väl i däremot.

Jaja släpp honom nu. Han kommer inte vara i DIF något mer.
Manijock

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

Ny - Åhman - Hudon
Snively - Vejdemo - Gunler
Blomgren - Josefson - Hartmann
Grewe - Salsten/Krüger - Hank

Stockselius/Nordmark på tillväxt för att slå sig in. Skeppa Pettersen. Det har helt klart något! Hoppas Mackan kan komma in. Kan ju bli ett riktigt kul och relaterbart lag detta.
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2026/27

Inlägg av klintan85 »

Helt sjukt att kalla en 18-åring en svikare. Skyll på systemet istället för en ung kille som vill till NHL. Jag hoppas han gör succé i NHL. Både han Frondell och Eklund förtjänar alla framgångar. De har hjälp den här klubben mer än de gamla har gjort.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av #10 »

Vore intressant att se hur många här på forumet som skulle stanna kvar på sitt gamla jobb nåt år extra och riskera en ”arbetsskada” i stället för att skriva på ett nytt jobbavtal som säkrar din framtid ekonomiskt livet ut.
Skriv svar