Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
We are doomed! Doomed I tell you…
Silly Season 2026/27
Nu efter alla säsonger DIF har fått fram 2-3 NHL spelare varje år, så börjar man nästan inse att vissa lag som bara värvar gör det smartare än att producera egna spelare, det går absolut inte att bygga ett lag för toppen på SHL , eller få nån form att kontinutet när killarna bara drar så fort dollartecknen syns i ögonen.
-
Knickedick
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:05:12 Vad är det egentligen NHL erbjuder resten av hockeyvärlden i utbyte mot det här systemet? Varför accepterar vi det ens?
Svenska, finska, tjeckiska och schweiziska klubbar lägger enorma resurser på att identifiera, utbilda och utveckla spelare från barnsben. Vi bygger akademier, anställer tränare och tar hela risken. Sedan kommer NHL in och plockar de bästa spelarna precis när klubbarna ska börja få avkastning på investeringen.
Det är ett fullständigt absurt upplägg. Ingen annan miljardindustri skulle acceptera att stå för hela utvecklingskostnaden medan någon annan tar vinsten.
Och draften är kanske den mest bisarra delen av allt. En NHL-klubb kan sitta på rättigheterna till en spelare de aldrig träffat, aldrig utvecklat och aldrig investerat en krona i. Bara för att de ropade upp hans namn på ett möte för några år sedan.
Tänk om resten av hockeyvärlden faktiskt hade en ryggrad och sa nej. Vill ni ha spelaren? Vänta tills kontraktet löpt ut eller betala vad han är värd. Precis som alla andra får göra.
Istället har vi byggt ett system där resten av världens ligor fungerar som NHL:s gratisakademier. Vi tar kostnaderna, NHL tar stjärnorna.
Skrota draften. Skrota hela idén om att NHL ska ha någon form av gudagiven rätt till spelare de inte äger, inte utvecklat och inte betalat för. Och om spelarna vill lämna allt och dra vid 13-14 års ålder till någon juniorliga i Nordamerika för att eventuellt ha en chans till NHL vid 18 så LÅT DOM DRA.
Men vad är alternativet egentligen?
ALLA vill spela i NHL såklart och vi kan aldrig äga spelarna.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Det enda det skulle leda till är att vi skulle förlora fler topp-spelare tidigare eftersom spelarna inte skulle skriva långa kontrakt. Eller inte välja att skriva kontrakt med den klubben som inte gick med på en NHL-klausul. Vi skulle få 0 kronor för spelarna.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:10:26Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
Silly Season 2026/27
långa kontrakt är inget värda ändå, då det till 99% finns NHL klasuler. NHL sitter bara och skrattar åt övriga världen.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:15:02Det enda det skulle leda till är att vi skulle förlora fler topp-spelare tidigare eftersom spelarna inte skulle skriva långa kontrakt.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:10:26Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Kortsiktigt kanske. Men om övriga ligor hade ryggrad nog att agera gemensamt skulle maktbalansen förändras över en natt och klubbarna få betalt för de spelare de faktiskt fostrat.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:15:02Det enda det skulle leda till är att vi skulle förlora fler topp-spelare tidigare eftersom spelarna inte skulle skriva långa kontrakt.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:10:26Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
Det är just den här uppgivenheten som gör att ingenting förändras. “Det går inte”, “de är för stora”, “vi måste acceptera det”. Samma argument varje gång någon föreslår att man ska stå upp för sina egna intressen.
NHL har inte den här makten för att de förtjänat den. De har den för att resten av hockeyvärlden frivilligt har gett bort den.
Någon gång måste man sluta böja sig och börja ställa krav. Historien är full av exempel på människor och organisationer som vunnit något genom att utmana starkare motståndare. Den är betydligt fattigare på exempel där man lyckats genom att kapitulera innan striden ens börjat.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Silly Season 2026/27
Vet inte ens om jag vill se nån junior i Djurgården denna säsong, skulle dom lyckas skapligt så drar dom som Viggo, och som jag tolkat det så är det Viggo själv som valt att stanna i canada, vilket är hans val, men det smakar bajs i munnen då han inte hade varit i närheten av NHL utan att DIF gett han möjligheten förra säsongen.
Silly Season 2026/27
Det är väl rädslan för en eventuell återgång till mörkret som rådde fram till strax före milennieskiftet när det första avtalet skrevs om någon förhandling skulle skita sig.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:20:20Kortsiktigt kanske. Men om övriga ligor hade ryggrad nog att agera gemensamt skulle maktbalansen förändras över en natt och klubbarna få betalt för de spelare de faktiskt fostrat.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:15:02Det enda det skulle leda till är att vi skulle förlora fler topp-spelare tidigare eftersom spelarna inte skulle skriva långa kontrakt.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:10:26Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
Det är just den här uppgivenheten som gör att ingenting förändras. “Det går inte”, “de är för stora”, “vi måste acceptera det”. Samma argument varje gång någon föreslår att man ska stå upp för sina egna intressen.
NHL har inte den här makten för att de förtjänat den. De har den för att resten av hockeyvärlden frivilligt har gett bort den.
Någon gång måste man sluta böja sig och börja ställa krav. Historien är full av exempel på människor och organisationer som vunnit något genom att utmana starkare motståndare. Den är betydligt fattigare på exempel där man lyckats genom att kapitulera innan striden ens börjat.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Jag förstår din frustration, det gör jag verkligen. Men jag vet också att vi lever i ett kapitallistiskt system. Där pengar och makt styr. Vi har haft det så som du föreslår fram till mitten av 1990-talet när en man vid namn Jean-Marc Bosman utmanade starkare motståndare och förändrade hela elitidrotten för de aktiva. Du vet säkert vad Bosmandomen innebär. Men har du någon idé hur vi ska förändra den hierarki som just nu råder i hockeyvärlden så är jag den förste att ställa mig bakom dig.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:20:20Kortsiktigt kanske. Men om övriga ligor hade ryggrad nog att agera gemensamt skulle maktbalansen förändras över en natt och klubbarna få betalt för de spelare de faktiskt fostrat.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:15:02Det enda det skulle leda till är att vi skulle förlora fler topp-spelare tidigare eftersom spelarna inte skulle skriva långa kontrakt.Jim Morrison skrev: ↑2026-07-12 00:10:26Alla vill spela i Premier League men om dom klubbarna vill ha en spelare så får dom KÖPA DEN eller vänta tills kontraktet gått ut.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:09:34 Man kan tycka vad man vill och flippa hur mycket som helst.
Jag är dock rädd för att vi skulle utarma svensk hockey ännu mer och att de följder som skulle bli inte skulle vara till gagn för Djurgården långsiktigt.
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Centersida
Vejdemo
JJ
Stockselius
Salsten
Krüger kanske
Jag tänker också tillägga att jag tror jävligt mycket på Dorian.
Vejdemo
JJ
Stockselius
Salsten
Krüger kanske
Silly Season 2026/27
Tror jag med. Att Viggo lämnar är en risk man räknat med.
Ska bli spännande att se vilka som kommer in.
Silly Season 2026/27
Tror inte dorian är har tillräckligt bra skridskoåkning för SHL tyvärr, jag är också nyfiken på honom men han behöver minst ett år innan i J20.Knickedick skrev: ↑2026-07-12 00:33:12 Centersida
Vejdemo
JJ
Stockselius
Salsten
Krüger kanske
- Art Vandelay
Silly Season 2026/27
Jämförelsen mellan hockey och fotboll är svår att göra. Fotboll är en världsidrott med en uppsjö starka ligor. Inom hockeyn finns bara NHL som har en monopolställning. Därför kommer aldrig något att förändras, tyvärr.
Silly Season 2026/27
Hade det inte varit rimligt att folk som draftas topp 10 medför ytterligare pengar till utvecklingsklubbarna då det är riktig spets vi pratat om. Måste vara mer värt…