Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/27
Om man jämnför Truppen med förra året tycker jag att vi fått en bättre och mer dynamisk backsida.. Bättre och bredare centrarsida...
Hellberg är toppklass, bäst i SHL i mitt tycke.
Problemet med vår trupp i år är vår svaga backup till Hellberg, och att forwardsidan är för trubbig.. Vi har väldigt många fw men bara 5-6 spetsiga fw av totalt 17 (!) st..
Vi har ingen som helst täckning bakom topp sex, och det är förutsatt att Gunler levererar och är skicklig nog för topp 6.
Sagt det förut, om vi tittar på fw/c 7-17, så borde vi ha tagit in ytterligare en spets fw för att Tävla om topp 6. (och därmed åtminstone ha en fw som enkel kan täcka upp för skada/sjukdom på topp 6 fw.
7-17 fw: ( Vi kommer alltså ha hela 5 fw som inte kommer vara med I line up, 2 för många)
Stockselius Josefson Nordmark Hartmann Kruger Blomgren Hank Salsten Pettersen och Grewe..
Tycker Wikegård och MDB har överdrivit vikten av bredd. Kan förstå om man sitter på 17fw i slutet av säsongen pga saker som hänt.. Men det hade varit klart bättre om 2 av dessa 3 , Hank, Nordmark, Grewe inte kontraktterats och att vi istället tagit in en spets fw för konkurrens och täckning högre upp.
Problemet med vår trupp i år är vår svaga backup till Hellberg, och att forwardsidan är för trubbig.. Vi har väldigt många fw men bara 5-6 spetsiga fw av totalt 17 (!) st..
Vi har ingen som helst täckning bakom topp sex, och det är förutsatt att Gunler levererar och är skicklig nog för topp 6.
Sagt det förut, om vi tittar på fw/c 7-17, så borde vi ha tagit in ytterligare en spets fw för att Tävla om topp 6. (och därmed åtminstone ha en fw som enkel kan täcka upp för skada/sjukdom på topp 6 fw.
7-17 fw: ( Vi kommer alltså ha hela 5 fw som inte kommer vara med I line up, 2 för många)
Stockselius Josefson Nordmark Hartmann Kruger Blomgren Hank Salsten Pettersen och Grewe..
Tycker Wikegård och MDB har överdrivit vikten av bredd. Kan förstå om man sitter på 17fw i slutet av säsongen pga saker som hänt.. Men det hade varit klart bättre om 2 av dessa 3 , Hank, Nordmark, Grewe inte kontraktterats och att vi istället tagit in en spets fw för konkurrens och täckning högre upp.
Silly Season 2026/27
Har vi full trupp kan juniorerna fortfarande lånas ut till Ha om det behövs för att hålla igång laget. Skador, sjukdomar och jvm är det varje säsong.SkallePer skrev: ↑2026-07-08 16:25:33 Om man jämnför Truppen med förra året tycker jag att vi fått en bättre och mer dynamisk backsida.. Bättre och bredare centrarsida...
Sen håller jag inte med om att Marmeladen är en dålig backup till Hellberg. Han är grym, bara att det är svårt att mäta sig med Hellberg. Får vi mer ordning från start med defensiven så kommer han ge oss poäng också.
Tycker även att spetsen finns där i tillräcklig utsträckning, givet en till spetsforward. Vi har ju ett mer helt och komplett Shl-lag i år kontra föregående säsong spelare för spelare. Både Hartmann, Pettersen och Blomgren skulle kunna fylla ut i en topp 6 om det behövs i vissa matcher.
Vi ska klättra sakta men säkert, vi kan inte ta in spets i överflöd och tro det blir succé, vilket heller inte budgeten tillåter.
In Wikegård we trust!
Silly Season 2026/27
Vi hamnar i en diskussion där det är lätt att hamna. ""En mans skräp är en annan mans skatt"".Nypovich skrev: ↑2026-07-08 16:35:11Har vi full trupp kan juniorerna fortfarande lånas ut till Ha om det behövs för att hålla igång laget. Skador, sjukdomar och jvm är det varje säsong.SkallePer skrev: ↑2026-07-08 16:25:33 Om man jämnför Truppen med förra året tycker jag att vi fått en bättre och mer dynamisk backsida.. Bättre och bredare centrarsida...
Sen håller jag inte med om att Marmeladen är en dålig backup till Hellberg. Han är grym, bara att det är svårt att mäta sig med Hellberg. Får vi mer ordning från start med defensiven så kommer han ge oss poäng också.
Tycker även att spetsen finns där i tillräcklig utsträckning, givet en till spetsforward. Vi har ju ett mer helt och komplett Shl-lag i år kontra föregående säsong spelare för spelare. Både Hartmann, Pettersen och Blomgren skulle kunna fylla ut i en topp 6 om det behövs i vissa matcher.
Vi ska klättra sakta men säkert, vi kan inte ta in spets i överflöd och tro det blir succé, vilket heller inte budgeten tillåter.
Jag tycker att dom 3 fw du nämner inte kan ta roller i topp6 och leverera. Tittar man på förra säsongen, och många övriga, så producerat dom ganska skralt, även dom matcher där dom spelat högre upp eller fått mycket istid.
Marmenlind är väl en ok målvakt, men igen, han är ""bra": men vinner väldigt sällan matcher åt oss.
Jag hör vad du säger men håller inte med, väldigt lite om.ens något pekar mot att Blomgren eller Pettersen kan leverera i topp 6. Chansen att Marmelind kan vara stabil över tid och vinna rimligt många matcher åt oss är förmodligen något större men tyvärr är jag tveksam. Som den pessimist jag är.
Är nog inga enorma summor som skiljer på ytterligare en spetsig forwards lön, kontra vad tex Hank och Grewe tjänar tillsammans. Den skillnaden för att få in en skickligare fw är värt det och något vår budget ska klara av.
Respekterar din åsikt och hoppas du får rätt gällande DM.
-
AlltidOavsett
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Jag är väldigt förväntansfull på värvningen av Brouillard, tycker att vi förra säsongen saknade någon som smäller till och står upp för laget när det behövs. I matchserien mot Malmö såg det stundtals ut som pojkar mot män på rinken och vikten av att vi nu fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven ska inte underskattas.
Om det nu kommer in någon riktigt spetsig målskytt som kan ersätta Frondells produktion så tror jag att detta laget kan överraska många. Om Björck stannar så kommer han att vara en av SHLs bästa centrar. Nordmark och Stockselius kommer att få spela sig in i truppen, likt Viggo gjorde förra säsongen. Blomgren, Salsten, Pettersen, Snively, Hudon och Lindström kommer med största sannolikhet även att höja sig efter första säsongen i SHL.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
Om det nu kommer in någon riktigt spetsig målskytt som kan ersätta Frondells produktion så tror jag att detta laget kan överraska många. Om Björck stannar så kommer han att vara en av SHLs bästa centrar. Nordmark och Stockselius kommer att få spela sig in i truppen, likt Viggo gjorde förra säsongen. Blomgren, Salsten, Pettersen, Snively, Hudon och Lindström kommer med största sannolikhet även att höja sig efter första säsongen i SHL.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
Silly Season 2026/27
Håller med till 100%. Sagt att det ska komma in (minst) en till topp 6 forward, och jag tycker att även den spelaren bör ha lite tyngd. Första kedjan mot Malmö i slutspelet, med Snively (175 cm), Björck (177 cm) och Hudon (178 cm), liksom laget i övrigt såg tunna ut mot Malmö i slutspelet, vilket tycker jag, var avgörande varför vi förlorade.AlltidOavsett skrev: ↑2026-07-08 17:13:41 Jag är väldigt förväntansfull på värvningen av Brouillard, tycker att vi förra säsongen saknade någon som smäller till och står upp för laget när det behövs. I matchserien mot Malmö såg det stundtals ut som pojkar mot män på rinken och vikten av att vi nu fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven ska inte underskattas.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
Silly Season 2026/27
Det jag menar är inte att dom tre nämnda ska vara bärande/poänggörare i en topp 6. Menade mer att om någon av våra tilltänkta topp 6 står över någon match, då är dom absolut ett komplement till att fylla en sån lucka tillfälligt. Sen är dom absolut inte några som vi ska förlita oss på där över tid.SkallePer skrev: ↑2026-07-08 17:00:29Vi hamnar i en diskussion där det är lätt att hamna. ""En mans skräp är en annan mans skatt"".Nypovich skrev: ↑2026-07-08 16:35:11Har vi full trupp kan juniorerna fortfarande lånas ut till Ha om det behövs för att hålla igång laget. Skador, sjukdomar och jvm är det varje säsong.SkallePer skrev: ↑2026-07-08 16:25:33 Om man jämnför Truppen med förra året tycker jag att vi fått en bättre och mer dynamisk backsida.. Bättre och bredare centrarsida...
Jag tycker att dom 3 fw du nämner inte kan ta roller i topp6 och leverera. Tittar man på förra säsongen, och många övriga, så producerat dom ganska skralt, även dom matcher där dom spelat högre upp eller fått mycket istid.
Marmenlind är väl en ok målvakt, men igen, han är ""bra": men vinner väldigt sällan matcher åt oss.
Jag hör vad du säger men håller inte med, väldigt lite om.ens något pekar mot att Blomgren eller Pettersen kan leverera i topp 6. Chansen att Marmelind kan vara stabil över tid och vinna rimligt många matcher åt oss är förmodligen något större men tyvärr är jag tveksam. Som den pessimist jag är.
Är nog inga enorma summor som skiljer på ytterligare en spetsig forwards lön, kontra vad tex Hank och Grewe tjänar tillsammans. Den skillnaden för att få in en skickligare fw är värt det och något vår budget ska klara av.
Respekterar din åsikt och hoppas du får rätt gällande DM.
Gällande målvaktsfrågan, jag tror det blir svårt att ta in någon som är flera nivåer bättre till ett rimligt pris. Man ska ändå tänka att Hellberg kommer stå majoriteten av matcherna. Vilken målvakt, mycket bättre än Marmelind, vill ge sig in som solklar tvåa? Tror det det blir svårt att hitta bara så där.
Men det som folk vill se mer av är alltså spetsigare spelare i större utsträckning? Klart jag gärna hade sett tre femmor där alla kan gå som toppkedja, men det blir nog orimligt med allt från lovad roll, lön, minuter, pp-tid osv.
Om hank och grewe tjänar 200- 250 tillsammans (högt räknat?) så kan ju en spets gå på lite till också. Men du förlorar bredden och det är ju oftast en framgångsfaktor.
In Wikegård we trust!
Silly Season 2026/27
Rutger skrev: ↑2026-07-08 17:35:45Håller med till 100%. Sagt att det ska komma in (minst) en till topp 6 forward, och jag tycker att även den spelaren bör ha lite tyngd. Första kedjan mot Malmö i slutspelet, med Snively (175 cm), Björck (177 cm) och Hudon (178 cm), liksom laget i övrigt såg tunna ut. Vilket, tycker jag, var avgörande varför vi förlorade.AlltidOavsett skrev: ↑2026-07-08 17:13:41 Jag är väldigt förväntansfull på värvningen av Brouillard, tycker att vi förra säsongen saknade någon som smäller till och står upp för laget när det behövs. I matchserien mot Malmö såg det stundtals ut som pojkar mot män på rinken och vikten av att vi nu fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven ska inte underskattas.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
Silly Season 2026/27
Om vi snackar size, har ni koll på att Brouillard är 178cm och 78kg va? Snubben är def inte någon tyngd, även om han kanske gillar att "smälla på" så är det nog inte busenkelt för honom mot "Malmös stora män". Han är nog inte direkt storlek och tyngd, så hoppas vi plockar in någon till som iaf inte är 20kg lättare än min gamla gubbkropp.Rutger skrev: ↑2026-07-08 17:38:12Rutger skrev: ↑2026-07-08 17:35:45Håller med till 100%. Sagt att det ska komma in (minst) en till topp 6 forward, och jag tycker att även den spelaren bör ha lite tyngd. Första kedjan mot Malmö i slutspelet, med Snively (175 cm), Björck (177 cm) och Hudon (178 cm), liksom laget i övrigt såg tunna ut. Vilket, tycker jag, var avgörande varför vi förlorade.AlltidOavsett skrev: ↑2026-07-08 17:13:41 Jag är väldigt förväntansfull på värvningen av Brouillard, tycker att vi förra säsongen saknade någon som smäller till och står upp för laget när det behövs. I matchserien mot Malmö såg det stundtals ut som pojkar mot män på rinken och vikten av att vi nu fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven ska inte underskattas.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
-
Fragglepot
Silly Season 2026/27
Timrå är nog det tydligaste exemplet på lag som blivit sämre i år.tadaa123 skrev: ↑2026-07-08 13:56:34 Ska tydligen vara skicklig på att trampa pucken ur zon och är inte rädd för att hålla i den, det gillar jag. Det är det som vi behövde Kylington för
Folk som skriker kval överdriver tycker jag. HV är kaos som vanligt, Björklöven nykomlingar (dock inte så bra koll på hur stark truppen är), Linköping är kaos, Örebro har också gjort om mycket och helt ny tränare. Timrå är väl heller inget riktigt hot på papper?
Vi har i alla fall stark stomme med våra tränare och trupp. Vi har rensat bort många spelare som inte hörde hemma i SHL och bara tuggade pengar från oss. Befintliga spelare kommer höja sig.
Heja heja
Björklöven är ju svåra, men nykomlingar har ju en tendens att klara sig första året.
HV har väl stärkt upp där det behövdes, en ny tränare.
LHC har tappat en del, men samtidigt tagit in en grym målvakt. Deras trupp underpresterade rejält förra året, så de kan ju studsa till i år.
Örebro har haft en riktigt stark silly. Tror på Filander. Så där tror jag att det blir övre halvan.
Enligt mig handlar det inte så mycket om att vi har blivit sämre, utan att fler konkurrenter har blivit bättre. Så det kan nog bli tight i år.
-
AlltidOavsett
Silly Season 2026/27
Yes. Som jag skrev så har vi fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven, inte alla. Vejdemo, Hartmann, Hank, Gunler och LC.captcash skrev: ↑2026-07-08 18:25:49Om vi snackar size, har ni koll på att Brouillard är 178cm och 78kg va? Snubben är def inte någon tyngd, även om han kanske gillar att "smälla på" så är det nog inte busenkelt för honom mot "Malmös stora män". Han är nog inte direkt storlek och tyngd, så hoppas vi plockar in någon till som iaf inte är 20kg lättare än min gamla gubbkropp.Rutger skrev: ↑2026-07-08 17:38:12Rutger skrev: ↑2026-07-08 17:35:45Håller med till 100%. Sagt att det ska komma in (minst) en till topp 6 forward, och jag tycker att även den spelaren bör ha lite tyngd. Första kedjan mot Malmö i slutspelet, med Snively (175 cm), Björck (177 cm) och Hudon (178 cm), liksom laget i övrigt såg tunna ut. Vilket, tycker jag, var avgörande varför vi förlorade.AlltidOavsett skrev: ↑2026-07-08 17:13:41 Jag är väldigt förväntansfull på värvningen av Brouillard, tycker att vi förra säsongen saknade någon som smäller till och står upp för laget när det behövs. I matchserien mot Malmö såg det stundtals ut som pojkar mot män på rinken och vikten av att vi nu fått in storlek och tyngd i några av nyförvärven ska inte underskattas.
X-Björck-Hudon
Snively-Vejdemo-Gunler
Pettersen-JJ-Hartmann
Blomgren-Kruger-Salsten
Silly Season 2026/27
Jag är rädd att sinnesro är en lyx för SHL-lagens fans nuförtiden. Vissa lag undantaget.DIF_Soldier skrev: ↑2026-07-08 14:17:45 Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.
Heja DIF osv.
Tänker att vi har ett par år kvar av etablerande. Och att det är svårt att få hem beprövade kort. De är för attraktiva annorstädes. Är nog generellt så att vi många år kommer behöva få in obeprövade kort då det helt enkelt är för attraktivt för potentiella SHL-toppspelare med andra ligor.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Silly Season 2026/27
Skulle lätt ta nedflyttning nästa år om du slutade skriva i forumet dåDIF_Soldier skrev: ↑2026-07-08 14:17:45 Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.
Heja DIF osv.
Silly Season 2026/27
Det mesta hänger på att vi fixar att ha ett grundspel redan från början istället för den katastrof som rådde förra säsongen från seriestarten fram till typ avslutningen av grundserien (även om spelet började se halv-OK ut redan under den rekordlånga förluststreaken.)DIFLuWi skrev: ↑2026-07-08 19:35:21Jag är rädd att sinnesro är en lyx för SHL-lagens fans nuförtiden. Vissa lag undantaget.DIF_Soldier skrev: ↑2026-07-08 14:17:45 Kan inte svara alla, men jag avslutar med att säga att jag hoppas att ni får rätt och jag får fel. Som sagt, inget annat än oro och det bottnar nog i att jag personligen skulle få det väldigt svårt att klara av en nedflyttning till. För sinnesrons skull hade jag därför hellre sett beprövade kort.
Heja DIF osv.
Tänker att vi har ett par år kvar av etablerande. Och att det är svårt att få hem beprövade kort. De är för attraktiva annorstädes. Är nog generellt så att vi många år kommer behöva få in obeprövade kort då det helt enkelt är för attraktivt för potentiella SHL-toppspelare med andra ligor.
Utan det så spelar det ju knappt någon roll hur bra spelare ett lag har på pappret.
Silly Season 2026/27
Norrmännen kommer att flyga i år.
Där har vi en ordentlig förbättringspotential.
Allt skitsnack att vi skulle hamna i negativt kval låter så jävla dumt.
Vi har en ganska ung trupp som har fått 1 års erfarenhet av elitserien.
Att påstå att vi skulle bli sämre nästa år låter inte rätt.
Frondell och Eklund gjorde en jättebra säsong , men det finns andra som kommer att steppa in
Och göra det ännu bättre. Återigen med Viggo Björk top 6. Utan VB 7-10
Där har vi en ordentlig förbättringspotential.
Allt skitsnack att vi skulle hamna i negativt kval låter så jävla dumt.
Vi har en ganska ung trupp som har fått 1 års erfarenhet av elitserien.
Att påstå att vi skulle bli sämre nästa år låter inte rätt.
Frondell och Eklund gjorde en jättebra säsong , men det finns andra som kommer att steppa in
Och göra det ännu bättre. Återigen med Viggo Björk top 6. Utan VB 7-10
4-3-3
-
Knickedick
Silly Season 2026/27
Jag tror att den viktigaste och mest avgörande delen för om vi ska förbättra oss eller inte, ligger hos fys och med. Kan vi vara skadefria i större del så att vi får kontinuitet och stabilitet i Line-upen så kommer vi klara oss bättre än förra säsongen.
Jag vill tro att det finns mer att hämta i Josefson men framförallt Hudon, även Grewe lär ha mer att ge och tänk om vi skulle få tillbaka en ohämmad och återhämtad Krüger.
Att vara skadefria kommer ge oss möjligheten att formera laget som vi vill för att få bästa resultatet, där finns mycket för oss att vinna gentemot föregående säsonger.
Jag vill tro att det finns mer att hämta i Josefson men framförallt Hudon, även Grewe lär ha mer att ge och tänk om vi skulle få tillbaka en ohämmad och återhämtad Krüger.
Att vara skadefria kommer ge oss möjligheten att formera laget som vi vill för att få bästa resultatet, där finns mycket för oss att vinna gentemot föregående säsonger.