Silly Season 2026/27
-
Detblir3poäng
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 2017-02-14
Silly Season 2026/27
Gunler är väl en ok värvning, där handler det mycket om vad man har för plan. Är det tänkt som en poängspelare trot jag på flopp, men om man ser det som en breddspelare med poängpotential så är det en ok värvning. Hartmann däremot är jag mycket frågande till. Hade varit en riktigt bra breddvärvning om det inte var så att vi redan har mer än fullt på den lagdelen. Gillar den spelstilen som han har men just nu känns han som överflödig i det lag som vi redan har. Och att det är på hela 3 år + utköp gör ju inte saken bättre. 3 år på en sån här spelare när han är 32 år tycker jag är helt absurt måste jag säga! Ska bli MYCKET intressant att höra vad Wiken och Due-boje har att säga om hur man tänkt när man komponerat ihop det här laget på årsmötet på onsdag!
-
Knickedick
- Inlägg: 3979
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Ja jag delar den också. Jag är bara inte säker på att det krävs en 32-årig, förmodligen dyr relativt sett, på 3årskontrakt för att kunna råda bot på det. Men inte negativ till det Hartmann kan bidra med till laget utan snarare kanske hur man ser på det långsiktiga lagbygget i sin helhet och vad det får för konsekvenser att ta in just specifikt Hartmann och vad han kostar. M.mManijock skrev: ↑2026-06-22 14:06:56Känslan från alla uttalanden är ju att Grewe är en bra bit bort ändå. Väldigt förvånad om han spelar direkt i höst.Knickedick skrev: ↑2026-06-22 14:00:46 Vad innebär värvningen av Hartmann för resten av laget.
Stockselius lär inte komma tillbaka nu och det trodde jag inte innan heller. Kan detta vara ett beslut som får Nordmark att dra över pölen redan nu?
Hamnar Blomgren i kläm här eller är Grewe så pass skadad att han inte kommer kunna spela i början av säsongen?
Märklig längd, men man får väl lita på ledningen här. Delar ju deras upplevelse om våran extrema brist på tyngd och grit ifjol. Snudd på parodiskt att se Malmös karlar kasta runt våra små pojkspolingar som om det var det enklaste i världen.
Men problemet är ju att Salsten, Pettersen osv finns kvar.
Senast redigerad av Knickedick den 2026-06-22 14:21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Silly Season 2026/27
Jag försöker trycka bort min oro över truppen med att MDB inte sitter själv och beslutar över truppbygget (á la Jocke) och att det finns betydligt mer kunniga personer involverade i detta än mig. Det som dock fortfarande oroar mig är backsidan. Sett från perspektivet att vi kommer från en säsong med rekordstora förluster så har vi inte direkt, i skrivande stund, en backsida som känns jättetrygg.
Silly Season 2026/27
Man får väl anta att Hartmann är ruskigt billig i drift om man signar på 3 år.
-
Osten östlund
- Inlägg: 4610
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Inte superkoll på Hartmann. Minns dock att han var bra mot oss. I playout mot Timrå.
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Samt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan ( om inte ngn lämnar/blir skadad ).
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Samt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan ( om inte ngn lämnar/blir skadad ).
Silly Season 2026/27
Hartmann är inte spets han är bredd, 3-4 femman jobbar hårt helt okej i spelet men verkligen inte topp 6Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:50:22 Inte superkoll på Hartmann. Minns dock att han var bra mot oss. I playout mot Timrå.
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Sampt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan?
-
Osten östlund
- Inlägg: 4610
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
Så 3-4 linan konkurrerar JJ, Emilio, Salsten, Blomman, Grewe, Hartmann , Hank, Nordmark och ev Kruger. Det får vi väll vara nöjda med.fryppe skrev: ↑2026-06-22 14:51:54Hartmann är inte spets han är bredd, 3-4 femman jobbar hårt helt okej i spelet men verkligen inte topp 6Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:50:22 Inte superkoll på Hartmann. Minns dock att han var bra mot oss. I playout mot Timrå.
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Sampt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan?
Men ett utköp på en spelare till 3-4 linan?
Silly Season 2026/27
Tror inte det va allt för dyrt, sen är han nog inte jätte mycket i månaden heller.Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:59:16Så 3-4 linan konkurrerar JJ, Emilio, Salsten, Blomman, Grewe, Hartmann , Hank, Nordmark och ev Kruger. Det får vi väll vara nöjda med.fryppe skrev: ↑2026-06-22 14:51:54Hartmann är inte spets han är bredd, 3-4 femman jobbar hårt helt okej i spelet men verkligen inte topp 6Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:50:22 Inte superkoll på Hartmann. Minns dock att han var bra mot oss. I playout mot Timrå.
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Sampt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan?
Men ett utköp på en spelare till 3-4 linan?
Silly Season 2026/27
Hartman 4e ihop med
Kruger / Blomman/ (Hank nåt byte då o då )
Grewe måste vara på väg bort annars är dessa värvningar
Bedrövligt fel gjorda .
Kruger / Blomman/ (Hank nåt byte då o då )
Grewe måste vara på väg bort annars är dessa värvningar
Bedrövligt fel gjorda .
The DIF ONE
-
Osten östlund
- Inlägg: 4610
- Blev medlem: 2022-08-10
Silly Season 2026/27
2 år kvar på kontraktet. Ryktades ha 120- 150K/mån. Samt tackade nej till vårat första bud. Solem kostade väll 400-500 K för lånet, som referens? Men visst MDB blåste förhoppningsvis Nubben på midsommarafton, när gubben var dygnrakfryppe skrev: ↑2026-06-22 15:00:24Tror inte det va allt för dyrt, sen är han nog inte jätte mycket i månaden heller.Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:59:16Så 3-4 linan konkurrerar JJ, Emilio, Salsten, Blomman, Grewe, Hartmann , Hank, Nordmark och ev Kruger. Det får vi väll vara nöjda med.fryppe skrev: ↑2026-06-22 14:51:54Hartmann är inte spets han är bredd, 3-4 femman jobbar hårt helt okej i spelet men verkligen inte topp 6Osten östlund skrev: ↑2026-06-22 14:50:22 Inte superkoll på Hartmann. Minns dock att han var bra mot oss. I playout mot Timrå.
I HNs chatt. Pratar dom om Hartmann som spets, top 6 och pp. Är det så MDB med resonerar? Sampt Viggo och Kruger fortsätter. Så är vi nog färdiga på forwardsidan?
Men ett utköp på en spelare till 3-4 linan?
Silly Season 2026/27
Grävde lite löne poster Hartman hade förra året
Sebastian Hartmann Timrå 1 204 000 kr
Nu har gubben eventuellt en tillgång som kan fylla i HUR mycket vi betalar i övergång
Inget ska sopas under matan återkommer !
Sebastian Hartmann Timrå 1 204 000 kr
Nu har gubben eventuellt en tillgång som kan fylla i HUR mycket vi betalar i övergång
Inget ska sopas under matan återkommer !
Senast redigerad av GULD den 2026-06-22 15:13:37, redigerad totalt 1 gånger.
The DIF ONE
- DIF_Soldier
- Inlägg: 7961
- Blev medlem: 2006-12-02
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Ort: Stockholm.
Silly Season 2026/27
Börjar likna något om
Hudon-Björck/X-Snively
X-X-Gunler
Pettersen-Vejdemo-Hartmann
Salsten-Josefson-Blomgren
Nordmark, Hank
Grewe out.
Men är det
Hudon-Björck/NY-Snively
X-Vejdemo-Gunler
Pettersen-Josefson-Hartmann
Hank-Salsten-Blomgren
Nordmark
…då blir det HA, utan tvekan.
Hudon-Björck/X-Snively
X-X-Gunler
Pettersen-Vejdemo-Hartmann
Salsten-Josefson-Blomgren
Nordmark, Hank
Grewe out.
Men är det
Hudon-Björck/NY-Snively
X-Vejdemo-Gunler
Pettersen-Josefson-Hartmann
Hank-Salsten-Blomgren
Nordmark
…då blir det HA, utan tvekan.
Säg den glädje som varar
- Jim Morrison
- Inlägg: 11526
- Blev medlem: 2009-12-01
Silly Season 2026/27
Hur ser laget ut jämfört med förra säsongen?
Centersidan
En klar förbättring. Förra säsongen hade vi större delen av tiden Krüger, Salsten, Josefson och Rensfeldt, med några matcher av Palve och Björck. Nu ser det ut att bli Björck, Vejdemo, Josefson och Salsten.
Om vi dessutom får in en tydlig förstacenter och kan flytta ner Josefson till fjärdekedjan skulle centersidan hålla väldigt hög SHL-klass. Även med nuvarande uppställning är det dock en tydlig förbättring jämfört med förra året.
Forwardsidan
Här skulle jag säga försämring eller möjligtvis status quo.
De största tappen är Frondell och Eklund. Där fick vi enorm produktion till en väldigt låg kostnad, vilket är svårt att ersätta. Eftersom vi ännu inte vet vem den sista forwardsvärvningen blir får man väl säga att ersättarna är Ny, Hartmann och Gunler.
Jag ser inte Hartmann som bättre än någon av spelarna vi tappar, men om den sista värvningen håller hög klass kan det väga upp. Gunler verkar ha tappat lite sedan sin senaste SHL-sejour, men tanken är väl att han ska bli det vi hoppades att Ylönen skulle vara.
I övrigt är forwardsbesättningen i stort sett densamma. Där får man hoppas på ett genombrott från Stockselius eller Nordmark.
Backsidan
Kanske en marginell förbättring.
Om Lucas Carlsson håller sig skadefri får vi in en betydligt bättre tvåvägsback än LaLeggia, även om vi sannolikt tappar lite offensiv produktion. Samtidigt finns det offensiv uppsida även i Lucas spel.
Om vi dessutom värvar den tydliga etta som det har pratats om tycker jag att kombinationen av Ny och Lucas Carlsson blir starkare än Kylington och LaLeggia sett till helheten.
Lindström kan också gynnas av att inte behöva bära rollen som uttalad förstaback.
Däremot hade jag nog inte förlängt med både Sissons och Holm. Där är jag lite orolig för bristen på skridskoåkning, samtidigt som Holm börjar komma upp i åren, vilket ibland kan leda till en ganska snabb nedgång.
Målvakter
Oförändrat jämfört med förra säsongen.
Sammanfattningsvis tycker jag att vi är ett något bättre lag än förra året. För att ta större kliv än förväntat krävs dock att flera spelare fortsätter utvecklas. Vi har också fått in lite mer storlek i truppen, vilket jag ser som positivt. Det krävs också att vi skruvar lite på spelet och inte spelar lika destruktivt som vi gjorde förra säsongen. Börja äga lite puck och driva lite offensivt spel.
Samt(!) hitta kedjor tidigt och HÅLL I DOM. Ju färre kedjekombinationer som möjligt desto bättre.
Centersidan
En klar förbättring. Förra säsongen hade vi större delen av tiden Krüger, Salsten, Josefson och Rensfeldt, med några matcher av Palve och Björck. Nu ser det ut att bli Björck, Vejdemo, Josefson och Salsten.
Om vi dessutom får in en tydlig förstacenter och kan flytta ner Josefson till fjärdekedjan skulle centersidan hålla väldigt hög SHL-klass. Även med nuvarande uppställning är det dock en tydlig förbättring jämfört med förra året.
Forwardsidan
Här skulle jag säga försämring eller möjligtvis status quo.
De största tappen är Frondell och Eklund. Där fick vi enorm produktion till en väldigt låg kostnad, vilket är svårt att ersätta. Eftersom vi ännu inte vet vem den sista forwardsvärvningen blir får man väl säga att ersättarna är Ny, Hartmann och Gunler.
Jag ser inte Hartmann som bättre än någon av spelarna vi tappar, men om den sista värvningen håller hög klass kan det väga upp. Gunler verkar ha tappat lite sedan sin senaste SHL-sejour, men tanken är väl att han ska bli det vi hoppades att Ylönen skulle vara.
I övrigt är forwardsbesättningen i stort sett densamma. Där får man hoppas på ett genombrott från Stockselius eller Nordmark.
Backsidan
Kanske en marginell förbättring.
Om Lucas Carlsson håller sig skadefri får vi in en betydligt bättre tvåvägsback än LaLeggia, även om vi sannolikt tappar lite offensiv produktion. Samtidigt finns det offensiv uppsida även i Lucas spel.
Om vi dessutom värvar den tydliga etta som det har pratats om tycker jag att kombinationen av Ny och Lucas Carlsson blir starkare än Kylington och LaLeggia sett till helheten.
Lindström kan också gynnas av att inte behöva bära rollen som uttalad förstaback.
Däremot hade jag nog inte förlängt med både Sissons och Holm. Där är jag lite orolig för bristen på skridskoåkning, samtidigt som Holm börjar komma upp i åren, vilket ibland kan leda till en ganska snabb nedgång.
Målvakter
Oförändrat jämfört med förra säsongen.
Sammanfattningsvis tycker jag att vi är ett något bättre lag än förra året. För att ta större kliv än förväntat krävs dock att flera spelare fortsätter utvecklas. Vi har också fått in lite mer storlek i truppen, vilket jag ser som positivt. Det krävs också att vi skruvar lite på spelet och inte spelar lika destruktivt som vi gjorde förra säsongen. Börja äga lite puck och driva lite offensivt spel.
Samt(!) hitta kedjor tidigt och HÅLL I DOM. Ju färre kedjekombinationer som möjligt desto bättre.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2026-06-22 15:33:29, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Silly Season 2026/27
DIF_Soldier skrev: ↑2026-06-22 15:12:32 Börjar likna något om
Hudon-Björck/X-Snively
X-X-Gunler
Pettersen-Vejdemo-Hartmann
Salsten-Josefson-Blomgren
Nordmark, Hank
Grewe out.
Men är det
Hudon-Björck/NY-Snively
X-Vejdemo-Gunler
Pettersen-Josefson-Hartmann
Hank-Salsten-Blomgren
Nordmark
…då blir det HA, utan tvekan.
Det diffar inte allt för mycket på den där listan.
Tror inte den där extraspelaren gör allt för mycket skillnad.
Hudon-Björck-ny
Snively-vejdemo-gunler
Pettersen-jj-hartmann
Hank-salsten-nordmark
Blomgren
känns väl ändå relativt vasst.
Det är ändå rätt bra knuff i vår top 6.
