Daniel Fernholm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Daniel Fernholm

Inlägg av Emil Svelander »

Efter att LHC slagit ut DIF ur slutspelet ifjol och Fernholm gjort ett matchavgörande mål var han väldigt nedstämd och lågmäld i intervjun. Han uttryckte också att det var fel lag att avgöra mot.

Lite av hjärtat finns nog kvar ändå...

Han är dock inte välkommen tillbaka i mina ögon.
Sjunger avgå Johnny...
MAP

Inlägg av MAP »

Cellus,

Det finns säkert en del människor som skulle byta ICA i Stockholm mot Coop i Linköping för dubbla lönen. Men dessa personer skulle säkert vara så rakryggade att de skulle erkänna att de gör det för pengarna. Ingen skulle väl hävda att "Coop i Linköping har så stora fina lokaler, så bra ventilation och satsar verkligen på ekologiska varor. Dessutom är det så nära till allt. Därför tog jag chansen."

Hade Fernholm sagt rakt ut att han vill ta chansen att tjäna pengar hade det nog tagits emot bättre. Det är allt skitsnack som gör folk förbannade.
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Pengar styr väldigt mycket i våra liv... och så kommer det alltid att vara.

Förstår lilla Fernholm, men som sagt gillar man en förening mer än pengar, då väljer man pengar.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Karln har ju faktiskt en Järnkamin tatuerad på ena skulderbladet till råga på allt.

Men nej, varken Fernholm eller Håkansson är välkomna tillbaka i min mening. Grovt tjänstefel om någon av dem signas igen...
Säg den glädje som varar
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Bobson skrev:Skönaste är ändå detta:

"Är KHL någonting som skulle locka?
- Ja, det är klart det lockar. Det är bra med pengar och det är den bästa ligan efter NHL."

Observera att ordet pengar kommer före "den bästa ligan..."

Kan inte någon till nästa match mot lhc trycka ut en stor sedel som banderoll med Fernholms ansikte på, samt att alla i klacken sjunger. "Can't buy me love", "if I was a rich girl", "money money money" eller varför inte "SMSa låna, SMSa låna"
Varför skulle någon (ickeryss) spela i KHL om inte för pengarna?
Användarvisningsbild
viktem
Säsongskort: Ja

Inlägg av viktem »

kungK2 skrev:
Bobson skrev:Skönaste är ändå detta:

"Är KHL någonting som skulle locka?
- Ja, det är klart det lockar. Det är bra med pengar och det är den bästa ligan efter NHL."

Observera att ordet pengar kommer före "den bästa ligan..."

Kan inte någon till nästa match mot lhc trycka ut en stor sedel som banderoll med Fernholms ansikte på, samt att alla i klacken sjunger. "Can't buy me love", "if I was a rich girl", "money money money" eller varför inte "SMSa låna, SMSa låna"
Varför skulle någon (ickeryss) spela i KHL om inte för pengarna?
Han nämner bara att det är främst pengarna Fernholm är ute efter. Att pengarna gick före laget/ligan. Skulle t.ex. Engqvist eller Dicken gå till KHL för mer pengar, så skulle jag förstå dom och jag skulle ta emot dom med öppna armar om dom senare ville avsluta sin karriär i DIF! Skulle dom däremot gå till en annan elitserieklubb så blir det svårare.

Linkan var välkommen tillbaka, men det var också för att han hade spelat i Djurgården mestadels av sin karriär. Att han nu gick till Malmö, vet jag inte varför. Någon som vet?
Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

viktem skrev:
kungK2 skrev:
Bobson skrev: Linkan var välkommen tillbaka, men det var också för att han hade spelat i Djurgården mestadels av sin karriär. Att han nu gick till Malmö, vet jag inte varför. Någon som vet?
Av den enkla anledningen att Hardy och/eller Waltin inte ville ha han.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Kojak

Inlägg av Kojak »

Så jävla sjukt att jämföra hockeyspelare och anställda på konsum/ica/vi och allt vad det heter.

Jag kan enkelt säga att jag inte skulle lämna Stockholm för några extra tusenlappar i månaden. Skulle må dåligt av att vara borta från DIF!

Men Ferna drog för både pengarnas skull, men också för att vinna SM-Guld. Hans tanke var självklart följande:
"I Linköping kan jag vinna Sm-Guld och på det viset synas ut mot NHL-klubbarna igen, då kan jag tjäna riktigt stora pengar. Dessutom är ju lönen sjukt bättre i LHC.."

Ja, i alla fall den andemeningen. Så att gå till Linköping var ett svek utöver det vanliga, speciellt när han hade ett uttalat stort Djurgårdshjärta.

Och jo, jag vill stå på läktaren och psyka Ferna. Varför? Han har inte direkt gjort sina bästa matcher i LHC när han mött oss och fått höra psykningarna från oss. Då han varit direkt usel! Och det är viktigt för DIF att våra motståndare är usla.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Han får knappast "Sjukt" mycket mer i lön i Linköping. Skillnaden mot hans lön I DIF kontra LHC är inte så stor som alla verkar/vill tro. Det är inte i Sverige man som spelare gör sig ekonomiskt oberoende, utan det är i övriga Europa och i NHL, som dom stora pengarna finns.

Hade inte haft något emot honom om person om han lämnat för att lönen var markant större i Linköping. Så är dock inte fallet. Han sålde sig för lite mer, villket är värre, speciellt när han påstår sig vara Djurgårdare.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Förstår inte vad frågan hur mycket mer lön i LHC han fick skall ha med saken att göra? För honom kanske det var "sjukt mycket mer pengar", allt är relativt. Kan nog lova dig att han säkerligen fick mer än en standardlöneökning på några fjuttiga procent.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

-daniel- skrev:Förstår inte vad frågan hur mycket mer lön i LHC han fick skall ha med saken att göra?
Är väl en jäkla skillnad på att dra till en liga i Europa och tjäna 2-5 miljoner per år, än att som uttalad "Djurgårdare" svika "klubben i sitt hjärta" för 50 000kr mer i månaden? Hade han enbart hållit käften och inte sagt att han var Djurgårdare så hade reaktionen inte varit likadan.

Många i dagens lag hade kunnat spela i andra lag där lönen är betydligt högre, men dom har något som Fernholm inte har. Hjärta.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Remy Lebeau skrev: Är väl en jäkla skillnad på att dra till en liga i Europa och tjäna 2-5 miljoner per år, än att som uttalad "Djurgårdare" svika "klubben i sitt hjärta" för 50 000kr mer i månaden? Hade han enbart hållit käften och inte sagt att han var Djurgårdare så hade reaktionen inte varit likadan.

Många i dagens lag hade kunnat spela i andra lag där lönen är betydligt högre, men dom har något som Fernholm inte har. Hjärta.
Tycker det där snacket är ganska fånigt faktiskt. 50.000:- mer i månaden är inte direkt småpotatis, även om du är hockeylirare och tjänar rätt bra från början.

Jag förstår att många tänker att "sveket" hade varit mindre om han faktiskt hade fått en löjligt mycket högre lön utomlands. Men han ville väl som folk påstått tidigare vinna SM-guld (lycka till...) och därmed göra sig själv mer attraktiv på utlandsmarknaden. Skyltfönster-principen. Tycker inte skillnaden är milsvid.

Ja, Fernholm gjorde totalt fel som gick ut och "skröt" om hur mycket ur-Djurgårdare han var när han sen drar till en annan ES-klubb. Men det rättfärdigar knappast - i mitt tycke - alla de reaktioner mot honom som stundtals känns jävligt pinsamma.

Återknyter till det jag skrev tidigare; hockey i dagens samhälle är ett jobb. Du kan ha mer hjärta för en klubb, absolut (och det har vi en hel del spelare som bevisat) men för många är det ett sätt att försörja familjen och ett sätt att inför framtiden tjäna ihop stålar så du klarar dig efter den relativt korta karriären. Det är tyvärr så det ser ut i dagsläget. Take it or leave it.
BIBO

Inlägg av BIBO »

Men skillnaden är att de personer som ser hockeyn som ett jobb inte öppet står och säger hur muycket man älskar laget.
Om vi tar (som någon gjorde tidigare) och relaterar till en konsum anställd som sen går till Ica för en högre lön så lovar jag att den personen inte står inför tusentals männiksor och säger att "jag älskar konsum och ha ralltid gjort det, konsum är affären i mitt hjärta blablabla.. Där har du den stora skillnaden på byta klubb eller svika och sälja sig som en h*ra
Android "För övrigt anser jag att alla som köpt klackbiljett och inte står och sjunger pissar på DIF Hockey."

Äkta kärlek varar hela livet!
Djurgårdens IF - för evigt trogen
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Om det är någonting som är fånigt så är det väl ändå att vissa tar upp argument för varför man gör en sådan här sak. Han är aldrig välkommen tillbaka till DIF.

Angående alla sånger om hans anhöriga så uppfattar i alla jag dem som oseriösa skämt internt.

Daniel ska däremot ha all skit i världen varje gång han möter DIF, oavsett var han än må spela. Man säger inte en sak och agerar tvärtemot efteråt. Inte emot DIF för pengar. För en riktig djurgårdare är heder större än pengar. Vad heder är - det är helt klart en fråga om definition.
Därför uttryckte jag också min skepsis emot Andreas Holmqvists ankomst, han har spelat i LHC och Frölunda för pengar, sen när han inte har möjlighet att spela i de klubbarna längre, då passar det. Det känslan fick i varje fall jag. Likadant fast tjugo resor värre hade det varit med Fernholm.

Det handlar inte om varifrån man kommer, t.ex. Nicklas Danielsson kom gissningsvis till oss för att fick goda sportsliga förutsättningar och inte för att han älskade klubben. Skulle han dra vidare för ändå bättre förutsättningar någon annanstans så fine. Han har inte sagt att han är superdjurgårdare och så vidare eller att han vill avsluta karriären hos oss.
Notera att jag inte har någonting emot Nicklas eller värvningar utifrån, men ibland känns det moraliskt fel. Jag börjar nu mer och mer ändå köpa att Andreas spelar hos oss eftersom han säger att han funnit harmonin, vilket är viktigt för honom och han verkligen vill stanna för att trivs så bra och att han gärna nobbar extra pengar för det.

Mycket om Andreas men han är ett annat exempel på spelare som också har kunnat få bättre pröjs på andra håll i ES.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

odburt skrev:Om det är någonting som är fånigt så är det väl ändå att vissa tar upp argument för varför man gör en sådan här sak. Han är aldrig välkommen tillbaka till DIF.
Du har missförstått, har aldrig argumenterat för Herr Fernholms agerande i den här frågan. Men jag kan tycka att 50.000:- extra i månaden trots allt är en ganska massiv löneökning. Min största poäng är dock att jag tycker han fått tagit oväntat & ovanligt mycket skit.

Håller absolut med alla om att en spelare med äkta Djurgårdshjärta självfallet hade stannat kvar i hans situation. Men nu gjorde han inte det och det var ju tråkigt...men that's it, liksom.

Håller dock inte med om att de pubertala Fernholm-ramsorna vår klack bidrar med verkar vara "interna skämt". Hur internt kan det bli när 500+ står och vrålar massa okvädningsord om en spelares mamma? Och hur mycket "skämt" är det? Personligen tycker jag det är pinsamt, och förresten anser inte jag att Fernholm är värd all den uppmärksam vi ger honom.

Gå vidare.
Skriv svar