Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

wardo skrev: 2026-06-03 09:29:39 För mig framstår detta enbart som valfläsk. Någon konkret detaljplan har fortfarande inte presenterats. Om alla politiker verkligen står bakom en ny arena och anser att frågan är så viktig, borde de ha lagt fram ett färdigt förslag i samband med dagens presskonferens
Självklart ingen slump att det sker nu. Även om dom vinner valet kommer denna fråga knappast prioriteras efteråt. Jag kanske låter väldigt cynisk men jag har läst om så många nya arenor så många gånger utan att det hänt ett skit.

Ge en konkret plan med en tidsram. Exakt vilket datum ska detta påbörjas?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Jim Morrison skrev: 2026-06-03 09:39:12
Ge en konkret plan med en tidsram. Exakt vilket datum ska detta påbörjas?
Finansieringsmodellen och vart arenan ska byggas ska utredas fram till årsskiftet. 8)
Avskaffa tre mot tre
rikkard

Ny arena?

Inlägg av rikkard »

Det hade varit en dröm om vi får vara med som delägare. Det gör inget att AIK är med på ett hörn. Det skulle ge oss ekonomiska förutsättningar att bli starkare på sikt. 10000 låter som en bra storlek och att den primärt ska vara en hockeyarena. Men som sagt, inget är klart innan det börjar byggas.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

Det här citatet låter förvisso som att det är en kostnadsfråga oavsett hur man gör vilket ger lite mer hopp.

– Jag är en av de som känner att det finns så mycket själ, och att det känns sorgligt. Men investeringarna som krävs för att det inte ska rasa ihop är så pass omfattande, och då bedömer vi att då är det mycket mer motiverat att bygga en anpassad ny arena. Så nej, det finns inget scenario där nuvarande Hovet blir kvar samtidigt som det byggs en ny arena, svarar finansborgarrådskandidat Emilia Bjuggren när hockeysverige.se frågar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Mash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Ny arena?

Inlägg av Mash »

Så de menar att arenafrågan som varit aktuell i minst två decennier plötsligt är löst år 2026 när samhället är mer politiskt laddat än någonsin? :lol: Tillåt mig att tvivla!

Det fiskas röster från både höger och vänster. Idrottsfrågan har aldrig varit på tapeten hos politiken, ingen anledning till att det ska förändras i år.
Användarvisningsbild
Rudi

Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Man kallar alltså till pressträff för att berätta att det kanske kommer byggas en ny arena?
dr111DIF

Ny arena?

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2026-06-03 10:06:12 Det här citatet låter förvisso som att det är en kostnadsfråga oavsett hur man gör vilket ger lite mer hopp.

– Jag är en av de som känner att det finns så mycket själ, och att det känns sorgligt. Men investeringarna som krävs för att det inte ska rasa ihop är så pass omfattande, och då bedömer vi att då är det mycket mer motiverat att bygga en anpassad ny arena. Så nej, det finns inget scenario där nuvarande Hovet blir kvar samtidigt som det byggs en ny arena, svarar finansborgarrådskandidat Emilia Bjuggren när hockeysverige.se frågar.

En annan sak som möjligen talar för är att det känns som att man generellt börjar komma lite ifrån föreställningen att precis varenda kvadratmeter mark man får loss måste byggas flerfamiljshus på. Men man är luttrad som sagt och vill ju inte tro på ett dyft som lovas under ett valår.

Jag saknar också lite mer info om det runtomkring med träningsmöjligheter osv. När man nu har hovet + söderstadion-tomterna är det guldläge att göra ett modernt hockeymecka med arena och två träningsisar intill kan man tycka? Antar att tallkrogen är skrotat i och med detta?
Användarvisningsbild
Andspe

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Rudi skrev: 2026-06-03 10:14:19 Man kallar alltså till pressträff för att berätta att det kanske kommer byggas en ny arena?
Valfläsk. Vi har hört det här förut.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
wardo

Ny arena?

Inlägg av wardo »

Snacket om att Stockholms stad skulle kasta Söderhovs detaljplan i papperskorgen och bygga en ny hockeyarena där gamla Söderstadion låg är ren fantasipolitik. Oavsett vilka som styr efter valet kommer ingen ny detaljplan för området att trollas fram över en natt.

Satsa 2 miljarder på att modernisera Hovet i stället. Det är både snabbare, billigare och betydligt mer realistiskt än att börja om från noll med en ny planprocess som riskerar att ta många år.

Jag är inte bitter…
Användarvisningsbild
Limp

Ny arena?

Inlägg av Limp »

Ändå ett antiklimax, men vad väntade man sig? :lol:

Sånemyr och Gustavson kan ju inte haft för kul utan körde bara presskonferens för att hålla sig på god fot med politikerna.
Osten östlund

Ny arena?

Inlägg av Osten östlund »

Limp skrev: 2026-06-03 11:47:32 Ändå ett antiklimax, men vad väntade man sig? :lol:

Sånemyr och Gustavson kan ju inte haft för kul utan körde bara presskonferens för att hålla sig på god fot med politikerna.
Då får man väll ta steget fullt ut. Propagera för S, VP och MP ( obs ironi, är ju trotsallt 2026 ). Via DIFs social kanaler, matcher etc etc. Vinner dom ej, så var det ju meningslöst att ställa upp som nickedockor.
Senast redigerad av Osten östlund den 2026-06-03 13:01:45, redigerad totalt 1 gånger.
Tellqvist32

Ny arena?

Inlägg av Tellqvist32 »

Sossarna vann ju valet i Solna för första gången på evigheter när man lovade en ny träningsanläggning till AIK Fotboll.

Inget spadtag har naturligtvis tagit och planerna är så vitt jag vet helt kastade i papperskorgen, det finns absolut ingen process kvar åtminstone.

Jag litar inte ett dugg på detta. Och om byggstart planerar till 2029 eller 2030 så är det ju enkelt att skjuta upp hela tiden eftersom det aldrig är "aktuellt".
Användarvisningsbild
Disciplinnämnden

Ny arena?

Inlägg av Disciplinnämnden »

Var tanken att vi skulle få driva den? Eller kommer vi ytterligare att bli rövkörda av något externt arenabolag?
*Förbjud trummor på våra hemmamatcher!*
Användarvisningsbild
captcash

Ny arena?

Inlägg av captcash »

Disciplinnämnden skrev: 2026-06-03 13:08:15 Var tanken att vi skulle få driva den? Eller kommer vi ytterligare att bli rövkörda av något externt arenabolag?
Tveksamt Sthlm lägger ett par miljarder på att bygga en ny arena, parkering, osv för att sen bara ge den till oss o ajk gratis att dela på.... vi är inte Leksand, no freebies!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Skriv svar