Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sthlm_dif »

Sluta skriva om "era nya ramsor".
Vi har redan för många olika ramsor på våra matcher.
Ungefär 1/3 (2/3 av våra ramsor kan alla, nästan alla) av våra ramsor kan bara 50% av klacken, lite värdelöst...
Så behåll de gamla ramsorna, som alla kan sjunga med i!
Självklart ska det in ett par nya ramsor, som är väl genomtänkta! :wink:
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Järnkamin90

Inlägg av Järnkamin90 »

+ kan man inte få till samba tåget till vårat lucia tåg?? :)
1 gång per sässong precis som storsattsning 8)

men då menar jag på hemmaplan i närheten av "Lucia"
Användarvisningsbild
Sebbe G

Inlägg av Sebbe G »

Hur går texten till den här???

Har den något namn föresten????
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Ge oss lite glädje, kämpa påå
Vi sjunger för våra färger gul-röd-blåå
Ända fram till guldet ska vi nåå
Vi skrattar åt vrak och pissar på aik
Åh aaaaallaaa veeet, att Djurgården är inte å leka med

Eller något som är fel? någon skrev tidigare: ge mig nu lite glädje kämpa då?
DIF <3
Användarvisningsbild
alltidoavs1

Inlägg av alltidoavs1 »

sportfåne skrev:Ge oss lite glädje, kämpa påå
Vi sjunger för våra färger gul-röd-blåå
Ända fram till guldet ska vi nåå
Vi skrattar åt vrak och pissar på aik
Åh aaaaallaaa veeet, att Djurgården är inte å leka med

Eller något som är fel? någon skrev tidigare: ge mig nu lite glädje kämpa då?
Rätt
niklasss

Inlägg av niklasss »

som sagt, samba-tåget får absolut inte upprepas för ofta, max 2 ggr per säsong typ.

måste bara få skriva det och hoppas att personen läser det. bakom mej (står på samma plats varje match) så står det 1 kille som sjunger högt och ljudligt (bra), fast i "ååhhh alla veeet" så sjunger karln fel, han sjunger. "vi sjunger för våra färger röd-gul-blå" (fel ordning) och " ända fram till sm-guldet ska vi nåååå" . och detta gör mej så irriterad så jag tappar ju helt känslan när man hör honom sjunga fel! så om du läser det här så lyssna på hur alla andra sjunger.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Här är Djurgårns tunga grabbar,
nu är det match på gång igen,
och vi ska festa hela natten lång
och sjunga denna sång.

Vet att flera kan den här, och tycker bra om den. Varför sjungs den inte oftare isåfall? Lätt att dra igång, för när man väl hör melodin så brukar hyfsat många komma igång och sjunga.

Djurgår'n, Djurgår'n, Djurgår'n
Riktigt underbar, enkel ramsa/sång om den sjungs i rätt takt.

Åh Djurgården, åh Djurgården, åååh åååhh
Samma som ovan.

År 1891, på Alberget 4A
Text finns om du kollar på länken, dock bara melodin som ljud. Det här är en ramsa/sång som borde sitta mycket bättre än vad den gör. Vi är bäst i stan!

Vi är Djurgår'n, vi är Djurgår'n!
Super-Djurgår'n!, ifrån stan
Vi är Djurgår'n, Super-Djurgår'n
Vi är Djurgår'n, ifrån stan

Även den här ramsan/sången är riktigt jävla underbar när den sjungs i rätt takt. Jag kan ha fel angående ordningen på textraderna, men det ska vara texten i alla fall.

Här är några av de ramsor/sånger jag tycker vi ska satsa på att kunna, istället för att komma på nya hela tiden. Jag tycker det är bättre med en klack där alla kan ramsorna/sångerna och sjunger, än en klack där många ramsor/sånger sjungs men knappt någon sjunger. Jag börjar även tröttna på det där sambatåget redan. Visst, det var en kul grej men det ska, som det sagts innan, göras spontant. Inget man går runt och väntar på innan match. En ramsa/sång som det verkar vara problem med är även Södergren's. Den ska sjungas i andra periodens andra minut, alltså minut nummer 22 av matchen.

Södergren, Södergren
Håkan Södergren!
När han träffar pucken, (så?) blir det mål
Håkan Södergren!

Tankar om det här? Fyll gärna på med klassiska ramsor/sånger.
En sak till, ingen Allmänna idrottsklubben horungar inne på Hovet ...
BIBO

Inlägg av BIBO »

... Tankar om det här? Fyll gärna på med klassiska ramsor.
En sak till, ingen Allmänna idrottsklubben horungar inne på Hovet ...
Riktigt bra sagt, jag själv tycker att det är kul att komma på nya ramsor men det viktigaste är trots allt att alla sjunger alla ramsor, alltid oavsett!

Förutom dom ramsor som du nämnde vill jag höra:

Mesta mästarna - DIF!
Mesta mästarna - DIF!
sjung nu högt för djurgårn vårat lag

Tränarnas Järnkaminer

(där hör jag helst sittplats som "en part")

Vi älskar Djurgårn javisst
Vi älskar Djurgårn javisst
Åhh Djurgårn älskar vi!

Sen kan man lägga till ett flertal beroende på matchutveckling.

(hoppas inte) Kom Igeeeen Djuuuurgååårn koooom igeeen DJurgååårn osv...

Med andra ord, vi har ramsor så det räcker.(punkt)

Jag kanske inte har rätt att skriva raden över men..

jag är trött nu så alla fel och liknade i detta inlägg ber jag om ursäkt för och snälla, snälla kommentera inte dem.
Android "För övrigt anser jag att alla som köpt klackbiljett och inte står och sjunger pissar på DIF Hockey."

Äkta kärlek varar hela livet!
Djurgårdens IF - för evigt trogen
Användarvisningsbild
136_Djurgårdare
Kontakt:

Inlägg av 136_Djurgårdare »

Något som vi bör förbättra på något sätt är våran taktkänsla i klacken. Jag vet inte om det är på grund av de allt fler unga hormonfyllda personerna som står i klacken eller om det är okunskap hur ramsan går, vilket tempo och när man ska klappa. Just nu är klackens taktkänsla ungefär lika bra som Steve Martins i filmen "supernollan". Säger inte att alla har problem med detta men ganska många faktiskt. Blir lite alla över en kam men så är ju klacken också som ett kugghjul.

Just nu kan vi väldigt sällan hålla takten till simpla ramsor som "åhh Djurgården" och "super Djurgår´n". Visst förstår man att adrenalinet pumpar ibland och det blir fel men vissa gånger skäms man något oerhört över bristen på taktkänsla. Tycker som andra sagt att vi ska jobba med de ramsorna vi har istället för att ta in nya ramsor, såvida ramsan är ordentligt genomtänkt och låter bra.
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Jag tycker nog att det största problemet är hierarkin. Låt Martin (Fonz), Adam, Magnus, Tim m.fl. nere vid de första raderna sprida sångerna uppåt. Det blir bra rörigt när grabbarna vid balkongen kör en grej och grabbarna där nere en annan.

Låtval:
Jag är noga med att skilja på ramsor och sånger. Dvs vilka låtar har en melodi och vilka är bara allmänt klapp-klapp eller skrik.
Om vi skrotar ramsorna (bortsett ifrån "Vad tycker vi om xxx?") så har vi kommit en lång bit på vägen tycker jag. Lyckas vi dessutom väva in klassiker ifrån Blue Saints-tiden, där jag inte var med men som jag ändå värnar om, så är vi hemma.
Järnkamin90

Inlägg av Järnkamin90 »

niklasss skrev:som sagt, samba-tåget får absolut inte upprepas för ofta, max 2 ggr per säsong typ.

måste bara få skriva det och hoppas att personen läser det. bakom mej (står på samma plats varje match) så står det 1 kille som sjunger högt och ljudligt (bra), fast i "ååhhh alla veeet" så sjunger karln fel, han sjunger. "vi sjunger för våra färger röd-gul-blå" (fel ordning) och " ända fram till sm-guldet ska vi nåååå" . och detta gör mej så irriterad så jag tappar ju helt känslan när man hör honom sjunga fel! så om du läser det här så lyssna på hur alla andra sjunger.

Hällre gör jag då detta tåg till ett Lusse samba tåg.
en gång om året i närheten av jusst lusia :)

det skulle vara kul och jag tror även detta skulle vara en morot för några?
eller har jag fel. Jag tycker iallafall att vi kör detta
11/12 Luleå HF (h) Hovet, 19:00 det är det närmaste vi kommer lusia på
hemmaplan i år.

som sagt en liten modefiering av lusse tåg skulle inte sitta helt fel enligt mig 8)
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

För mig skulle det sitta helt fel. Tycker alla kan stå med stjärngossestrut eller tomtekläder i klacken då också. :roll:
Född till sportchef.
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Men herregud - planera ett sådant här tåg? Som flertalet skribenter redan nämnt tappar det all magi om man planerar i förväg. Dessutom känns det som att ett luciatåg passar bättre på dagis än på Hovet.
BIBO

Inlägg av BIBO »

Luciatåg!? vad ska vi sjunga då?

...

Juste!
Inget luciatåg.
Android "För övrigt anser jag att alla som köpt klackbiljett och inte står och sjunger pissar på DIF Hockey."

Äkta kärlek varar hela livet!
Djurgårdens IF - för evigt trogen
Användarvisningsbild
136_Djurgårdare
Kontakt:

Inlägg av 136_Djurgårdare »

odburt skrev:Jag tycker nog att det största problemet är hierarkin. Låt Martin (Fonz), Adam, Magnus, Tim m.fl. nere vid de första raderna sprida sångerna uppåt. Det blir bra rörigt när grabbarna vid balkongen kör en grej och grabbarna där nere en annan.

Låtval:
Jag är noga med att skilja på ramsor och sånger. Dvs vilka låtar har en melodi och vilka är bara allmänt klapp-klapp eller skrik.
Om vi skrotar ramsorna (bortsett ifrån "Vad tycker vi om xxx?") så har vi kommit en lång bit på vägen tycker jag. Lyckas vi dessutom väva in klassiker ifrån Blue Saints-tiden, där jag inte var med men som jag ändå värnar om, så är vi hemma.
Håller med dig till 100% om klackledarbiten.

Håller dock inte helt med om att skrota alla ramsor, finns en hel del ramsor som när de sjungs rätt är riktigt bra.
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.
Skriv svar