Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.Nypovich skrev: ↑2026-04-11 10:44:54Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-11 10:38:40Jo, rätt dumt. Men förstår Nordmark om han får tveksamma signaler från ledningen.mb81 skrev: ↑2026-04-11 10:24:16 Är det inte fler som tycker det är dumt att vi kollar utlåning på Nordmark? Tror han lätt går in på 12 forwards kommande säsong om nu inte Kimby håller tillbaka honom som han gjort med Frondell och Viggo.
Tror Nordmark kommer hålla samma klass som Fimpen gjort denna säsong. Kommer hålla högre nivå än Grewe och Blomgren är jag rätt säker på.
En större och mer ansvarsfull roll gör de flesta yngre spelare bättre.
Detta är något Saik utfört briljant senaste åren. Låna ut juniorer när de ska skaffa sig senior erfarenhet, sedan tillbaka igen.
Tror man att vi nästa säsong kan plocka upp en ny trio Eklund/Björck/Frondell har man för höga förväntningar.
Jag ser gärna att vi utökar samarbetet med utlåningsklubbar, en winwin på alla sätt.
De flesta juniorer behöver till och med ta en sväng ner i ettan. Hanteras det rätt kan de ge oss framtida stomspelare.
Grädden av juniorverksamheten ( ex Frondell) får vi ha riktigt stor glädje av högst en säsong, sedan byebye.
Vi behöver hitta sätt att bygga en stomme av skickligt utbildade spelare som håller god/hög shl- klass.
Ett gäng Challe, Öhling, Stambert, Viktorsson, Ronnie P, Micke J. Spelare strax under NHL nivå från Stockholm.
Spelare som tagit fart i ettan och Allsvenskan.
Parallellt med detta får vi passa på att njuta av grädden som förgyller vår tillvaro likt Björck.
Silly Season 2026/27
-
Art Vandelay
Silly Season 2026/27
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Detta behöver utvecklas. Men nog finns det rätt många sådana exempel.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 12:49:50Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.Nypovich skrev: ↑2026-04-11 10:44:54Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-11 10:38:40Jo, rätt dumt. Men förstår Nordmark om han får tveksamma signaler från ledningen.mb81 skrev: ↑2026-04-11 10:24:16 Är det inte fler som tycker det är dumt att vi kollar utlåning på Nordmark? Tror han lätt går in på 12 forwards kommande säsong om nu inte Kimby håller tillbaka honom som han gjort med Frondell och Viggo.
Tror Nordmark kommer hålla samma klass som Fimpen gjort denna säsong. Kommer hålla högre nivå än Grewe och Blomgren är jag rätt säker på.
Detta är något Saik utfört briljant senaste åren. Låna ut juniorer när de ska skaffa sig senior erfarenhet, sedan tillbaka igen.
Tror man att vi nästa säsong kan plocka upp en ny trio Eklund/Björck/Frondell har man för höga förväntningar.
Jag ser gärna att vi utökar samarbetet med utlåningsklubbar, en winwin på alla sätt.
De flesta juniorer behöver till och med ta en sväng ner i ettan. Hanteras det rätt kan de ge oss framtida stomspelare.
Grädden av juniorverksamheten ( ex Frondell) får vi ha riktigt stor glädje av högst en säsong, sedan byebye.
Vi behöver hitta sätt att bygga en stomme av skickligt utbildade spelare som håller god/hög shl- klass.
Ett gäng Challe, Öhling, Stambert, Viktorsson, Ronnie P, Micke J. Spelare strax under NHL nivå från Stockholm.
Parallellt med detta får vi passa på att njuta av grädden som förgyller vår tillvaro likt Björck.
Marre Cerkawski ( stavning åt helvete menmen) är den första jag kommer på.
Blixt är en typisk stomspelare som utvecklats i Allsvenskan.
Av våra egna har vi Pontus Johansson, tog en sväng i ettan, numera Saik.
Sedan hr vi ju en uppsjö som utvecklades när vi var i Allsvenskan. Eklund×2, Frondell, Wennberg, Erik G mfl
Nästan svårare hitta spelare som inte spelat något år i ettan, Allsvenskan.
Förtroende, speltid, roll, viktigare än SHL- spel till varje pris.
Nu när vi är i SHL behöver vi se över talangutvecklingen från junior till seniorspel.
Få tar steget till ordinarie SHL spel direkt från juniorspel, oavsett klubb eller tränare.
Ludvig Rensfeldt, min hjälte och förebild.
Silly Season 2026/27
Haha nu kommer alla dem som vill fylla halva laget med juniorer, fram igen. "Se hur bra det funkade nu, vi måste fortsätta så".....
Förstod att det skulle va en biverkning när Viggo exploderade samtidigt som Frondell och Eklund klev in på sina "sista" år hos oss. Det var ett väldigt speciell säsong med den timingen på alla tre. Även Stockselius knackade på lite. Senast det hände va typ 2010 med Krüger och Josefson liksom. Möjligen med Östlund och Lekki. Men det går inte att forcera fram genom att ge alla unga killar topp-positioner direkt. Är de skickliga, kommer de ta plats ändå till slut.
Vi har en jättefin juniorsida obviously, som ska nyttjas. Allt annat är idioti. Men hur kan det vara negativt att undersöka HA-istid på dem som inte är SUPER-talanger? Bara bra och smart.
Att man kan hävda att Kimby motarbetat Björck(eller Frondell för den delen) är ju ett skämt.
Förstod att det skulle va en biverkning när Viggo exploderade samtidigt som Frondell och Eklund klev in på sina "sista" år hos oss. Det var ett väldigt speciell säsong med den timingen på alla tre. Även Stockselius knackade på lite. Senast det hände va typ 2010 med Krüger och Josefson liksom. Möjligen med Östlund och Lekki. Men det går inte att forcera fram genom att ge alla unga killar topp-positioner direkt. Är de skickliga, kommer de ta plats ändå till slut.
Vi har en jättefin juniorsida obviously, som ska nyttjas. Allt annat är idioti. Men hur kan det vara negativt att undersöka HA-istid på dem som inte är SUPER-talanger? Bara bra och smart.
Att man kan hävda att Kimby motarbetat Björck(eller Frondell för den delen) är ju ett skämt.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Halva laget? Två snarare med Stockselius och Nordmark. Björck kan knappt räknas som junior längre.
Det verkar inte spela någon roll att vi säsong efter säsong haft juniorer som tillhör lagets bästa spelare. Inför varje ny säsong möts nästa generation ändå av samma skepsis – som om de aldrig kommer lyckas.
Och när de väl gör det avfärdas det som undantag, innan allt börjar om igen med nästa kull.
Det verkar inte spela någon roll att vi säsong efter säsong haft juniorer som tillhör lagets bästa spelare. Inför varje ny säsong möts nästa generation ändå av samma skepsis – som om de aldrig kommer lyckas.
Och när de väl gör det avfärdas det som undantag, innan allt börjar om igen med nästa kull.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- diftobbe89
Silly Season 2026/27
Naturligtvis mycket smartare att ha spelare som Grewe och Blomgren i en fjärde än Nordmark exempelvis, initialt, vet ju inte hur han utvecklas men låt han skaffa sig lite kött på benen som senior i en lägre liga för att sen komma tillbaka och kanske spela högre upp än en fjärdekedja. Blomgren och Grewe är hockeyarbetare och lagspelare som ska städa av skitgörat i en fjärde och nöta fysiskt på motståndarna.
Spela fult
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Jag gillar både Grewe och Blomgren och jag håller med om att båda dom ska spela, typ i en fjärdekedja.diftobbe89 skrev: ↑2026-04-11 14:01:08 Naturligtvis mycket smartare att ha spelare som Grewe och Blomgren i en fjärde än Nordmark exempelvis, initialt, vet ju inte hur han utvecklas men låt han skaffa sig lite kött på benen som senior i en lägre liga för att sen komma tillbaka och kanske spela högre upp än en fjärdekedja. Blomgren och Grewe är hockeyarbetare och lagspelare som ska städa av skitgörat i en fjärde och nöta fysiskt på motståndarna.
Det jag inte gillar är förutsättningen att Nordmark och Stockselius inte kan spela någon annanstans än i just fjärdekedjan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Art Vandelay
Silly Season 2026/27
Ludvig HedströmBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 13:06:29Detta behöver utvecklas. Men nog finns det rätt många sådana exempel.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 12:49:50Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.Nypovich skrev: ↑2026-04-11 10:44:54Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.Jim Morrison skrev: ↑2026-04-11 10:38:40
Jo, rätt dumt. Men förstår Nordmark om han får tveksamma signaler från ledningen.
Sedan hr vi ju en uppsjö som utvecklades när vi var i Allsvenskan. Eklund×2, Frondell, Wennberg, Erik G mfl
Nu när vi är i SHL behöver vi se över talangutvecklingen från junior till seniorspel.
Få tar steget till ordinarie SHL spel direkt från juniorspel, oavsett klubb eller tränare.
Alex Brännstam
Oscar Bjerselius
Adrian Carnebo
Arvid Bergström
Elias Degnell
Melvin Wersäll
Alla ovanstående har lånats ut till klubbar och ingen har kommit tillbaka och färgat i DIF.
Min poäng är att det verkar som att juniorerna antingen tar plats direkt och utvecklas bäst hos oss eller så är dom för dåliga och lånas ut för att sedan lämna DIF.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Silly Season 2026/27
Mm, och min poäng är att steget från juniorspel direkt till SHL är väldigt svårt för många.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 14:10:23Ludvig HedströmBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 13:06:29Detta behöver utvecklas. Men nog finns det rätt många sådana exempel.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 12:49:50Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.Nypovich skrev: ↑2026-04-11 10:44:54
Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.
Alex Brännstam
Oscar Bjerselius
Adrian Carnebo
Arvid Bergström
Elias Degnell
Melvin Wersäll
Alla ovanstående har lånats ut till klubbar och ingen har kommit tillbaka och färgat i DIF.
Min poäng är att det verkar som att juniorerna antingen tar plats direkt och utvecklas bäst hos oss eller så är dom för dåliga och lånas ut för att sedan lämna DIF.
Utveckling i lägre serie är en perfekt väg för många.
Ludvig Rensfeldt, min hjälte och förebild.
-
Art Vandelay
Silly Season 2026/27
Absolut. Dock bevisligen ingen bra melodi för DIF. Ledningen verkar ha väldigt bra koll på vilka som har "det" och inte.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 14:13:47Mm, och min poäng är att steget från juniorspel direkt till SHL är väldigt svårt för många.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 14:10:23Ludvig HedströmBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 13:06:29Detta behöver utvecklas. Men nog finns det rätt många sådana exempel.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 12:49:50Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09
Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.
Alex Brännstam
Oscar Bjerselius
Adrian Carnebo
Arvid Bergström
Elias Degnell
Melvin Wersäll
Utveckling i lägre serie är en perfekt väg för många.
Silly Season 2026/27
Ingen av dessa har ju heller hållit måttet. Annars hade de kommit fram i andra klubbar inom ett par år efter våra utlån. Eller tror du att Degnell och Wersäll hade spelat NHL nu om vi bara gett dem chansen i PP säsong 1 hos oss på bekostnad av en etablerad spelare i topp 6? Likt Morrison och ett par till förespråkar här ovan?Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 14:10:23Ludvig HedströmBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 13:06:29Detta behöver utvecklas. Men nog finns det rätt många sådana exempel.Art Vandelay skrev: ↑2026-04-11 12:49:50Känslan jag har är dock att antingen så tar junioren plats i truppen direkt eller så blir det ingenting. Alltså kan någon nämna någon som gått på lån och sen kommit tillbaka och slagit sig in? Känns som en utlåning är början på en långsam utfasning.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-04-11 11:09:09Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.Nypovich skrev: ↑2026-04-11 10:44:54
Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.
Alex Brännstam
Oscar Bjerselius
Adrian Carnebo
Arvid Bergström
Elias Degnell
Melvin Wersäll
Nordmark kommer antingen att leverera bra i sin HA-klubb och komma tillbaka redo för oss senare. Eller så kommer han inte att göra det och försvinna likt spelarna på listan du tog fram.
-
AlltidOavsett
Silly Season 2026/27
Wilmer Skoog uppkallad av Florida Panthers
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2026/27
Wilmer Skoog uppkallad i NHL. Extremt bra säsong i AHL bakom sig.
Verkar som sagt som att Skoog, Bemström etc var orealistisk förhoppning.
Expert.
- Jim Morrison
Silly Season 2026/27
Wilmer Skoog är nog ytterligare en värvning vi kan skriva av nu.
Silly Season 2026/27
Ganska väntat att han skulle få chansen nu när Florida har gått skit med alla skador.SirDIFalot skrev: ↑2026-04-11 16:36:34 Wilmer Skoog uppkallad i NHL. Extremt bra säsong i AHL bakom sig.
- diftobbe89
Silly Season 2026/27
Han får en chans att visa upp sig det är allt, i ett avhängt lag som inte har något att förlora på att testa spelare som gått bra i AHL. Ser inte varför han skulle kännas orealistiskt bra för SHL bara för det. Florida lär ha det rätt fullt i truppen för att kunna ge en plats åt Skoog nästa säsong.SirDIFalot skrev: ↑2026-04-11 16:36:34 Wilmer Skoog uppkallad i NHL. Extremt bra säsong i AHL bakom sig.
Spela fult