Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
JTB1973

Silly Season 2026/27

Inlägg av JTB1973 »

SkallePer skrev: 2026-04-10 14:52:30 Nordmark ska alltså lånas ut till VIK/SSK eller Uppsala för att få en större roll och PP tid. Låter väl okej

Skulle det visa sig att han gör bra ifrån i HA så måste vi ge plats åt honom efter nyår.
Tycker att det tydligt visade sig förra säsongen att våra skickligaste juniorer gör bättre ifrån sig även i en 4e line än några av våra """träben""

Förhoppningsvis har Kimby lärt sig läxan. För han mer eller mindre motarbetade våra Jr under stora delar av säsongen. Lätt att vara efterklok, men var det nu Kimby.
Dom skulle fått mer plats och istid tidigare. Frondell fick nästan löjligt låg istid i stort sett ända in i mål.

Kimby ska dock ha cred för att han spelade Stockselius en hel del på slutet. Så förhoppningsvis insåg han at våra skickliga juniorer inte är likhetstecken med högre risk. Tvärtom så.har dom ofta bättre spelsinne och är kyligare med pucken.

---------‐----------------
Vet inte om jag är ensam om att vara jäkligt orolig för vårt spel.? Har så extremt svårt att se Kimby utveckla spelet och att det blir mycket bättre
Att vi inte fastnar i press. Slår sarg ut. Blir stressade, fastnar i mittzon. Spelar på stillastående spelare, släpper till mycket chanser, osv osv...
Hur ska vi få bra 1a pass, till spelare med fart, komma ur kontrollerat, ha fart genom mittzon, vara först ner med folk som fyller på eller ha mycket fler kontrollerade ingångar ?
Ska kimby fixa det ?.Ett rakt motsatt spel till hur vi ""spelade"" förra säsongen.

Nu finns det inga ursäkter. Vi har en bra budget, värvar spelare i god tid, Kimby har väldigt lång tid på sig att sätta något bra, något hållbart som dessutom inte är skit tråkigt att titta på. Vi ska inte vara det där tråkiga vilsna laget Hönsgårdens IF.

Kommer Wikegård ens att kräva förbättring?
Eller ska vi bara bli bättre på att täcka skott, inte släppa till så mycket chanser och hoppas på Hellberg ?
Har så svårt att förstå den här kritiken mot Kimbys hantering av ungdomarna. Han har otroligt stor del i de steg Frondell och Eklund tagit under hans två år och nu även Björk under detta år även om han fick smaka på A-laget redan förra säsongen. Har vi haft någon vi skickat över pölen bättre rustad än Frondell sen Sundin åkte för en herrans massa år sedan?
Kunde Frondell matchats hårdare? Säkerligen men går det att kritisera och hålla så hårt på den kritiken när man ser resultatet? Jag har noll kritik att dela ut i detta innan jag läser om att någon av grabbarna har en synpunkt på hur säsongerna sköts.

--------

Japp. Vi behöver definitivt få ordning på en hel del saker i spelet och då främst i spelet med puck. Du nämner en hel del saker och håller med där men även saker som att kunna genomföra byten utan att dumpa och med det "frivilligt" ge bort pucken tex. Jag har inget tränat hockeyöga så att jag kan se vad Kimbys högstanivå är och vad han har för möjligheter att utvecklas från nuvarande position men lutar mig mot att han än så länge inte varit ens i närheten av att misslyckas med våra mål för säsongerna. Man kan förstås hävda att game 7 mot SSK var väldigt nära ett fiasko för oss men i min mening så är det en något lat invändning där man utgår från att vi skulle vara helt överlägsna och varje slutspelsserie borde vinnas med 4-0,1.
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Spännande att Frölunda väljer att gå ut med att Ivar Stenberg väljer att lämna Frölunda till nästa säsong.
Daven

Silly Season 2026/27

Inlägg av Daven »

Gidlöf stannar alltså i Leksand nästa säsong, såg man inte komma.
Användarvisningsbild
captcash

Silly Season 2026/27

Inlägg av captcash »

Daven skrev: 2026-04-10 17:56:39 Gidlöf stannar alltså i Leksand nästa säsong, såg man inte komma.
Näe det var ju lite skumt men iof, han är ju garanterad första spade nu då ingen "större" målis kommer vilja harva i HA och slåss om målisplatsen.

Är nog bara att glömma att han någonsin kommer lira för DIF igen, moving on...
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

Daven skrev: 2026-04-10 17:56:39 Gidlöf stannar alltså i Leksand nästa säsong, såg man inte komma.
Vilken drömvärvning för Leksand. Han lär ju dominera i HA.
Användarvisningsbild
agne
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av agne »

Fragglepot skrev: 2026-04-10 18:30:28
Inte helt säkert. Gidlöf har haft problem med nivån när han har matchas hårt.
–Ni gömmer er som ubåtar där ute, men inte du, Fimpen. Du ligger och flyter som en död jävla planka
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

agne skrev: 2026-04-10 19:03:59
Inte helt säkert. Gidlöf har haft problem med nivån när han har matchas hårt.
Möjligt, antar att det beror på vad han får framför sig. Leksand i år hade ju en minst sagt ganska svag defensiv. Medan DIF hade en me HA-mått, bra defensiv förra året.

Oavsett vad så tror jag det är ett bra beslut av honom. Försteslips i HA är nog mer givande än att få 10-12 matcher i shl.
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Leksand börjar starkt med att ha den bästa målvakten nästa säsong klart.
difmicke

Silly Season 2026/27

Inlägg av difmicke »

tadaa123 skrev: 2026-04-10 22:13:08
Leksand börjar starkt med att ha den bästa målvakten nästa säsong klart.
word
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

Intressanta möten nästa säsong mellan Lyxfällan och Modo (förutsatt att de inte tar sig upp) med målvaktduellen mellan Gidlöf och Jakob Hellsten som fick lämna Lyxfällan iom intåget av Filip Larsson och som just nu storspelar i HA-slutspelet.
Flawless

Silly Season 2026/27

Inlägg av Flawless »

Va sjutton. Någon måste ju rädda honom!!
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av mb81 »

Är det inte fler som tycker det är dumt att vi kollar utlåning på Nordmark? Tror han lätt går in på 12 forwards kommande säsong om nu inte Kimby håller tillbaka honom som han gjort med Frondell och Viggo.

Tror Nordmark kommer hålla samma klass som Fimpen gjort denna säsong. Kommer hålla högre nivå än Grewe och Blomgren är jag rätt säker på.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev: 2026-04-11 10:24:16 Är det inte fler som tycker det är dumt att vi kollar utlåning på Nordmark? Tror han lätt går in på 12 forwards kommande säsong om nu inte Kimby håller tillbaka honom som han gjort med Frondell och Viggo.

Tror Nordmark kommer hålla samma klass som Fimpen gjort denna säsong. Kommer hålla högre nivå än Grewe och Blomgren är jag rätt säker på.
Jo, rätt dumt. Men förstår Nordmark om han får tveksamma signaler från ledningen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Jim Morrison skrev: 2026-04-11 10:38:40
mb81 skrev: 2026-04-11 10:24:16 Är det inte fler som tycker det är dumt att vi kollar utlåning på Nordmark? Tror han lätt går in på 12 forwards kommande säsong om nu inte Kimby håller tillbaka honom som han gjort med Frondell och Viggo.

Jo, rätt dumt. Men förstår Nordmark om han får tveksamma signaler från ledningen.
Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Silly Season 2026/27

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nypovich skrev: 2026-04-11 10:44:54
Jim Morrison skrev: 2026-04-11 10:38:40

Skillnaden är väl att han knappast kommer gå in topp 6 hos oss (eller i alla fall utgångsläget borde inte vara de). Hamnar han exempelvis Almtuna eller Västerås så lär ju speltiden bli betydligt mer. I alla fall i början när han ska skaffa sig självförtroende på seniornivå.
Precis, man blir inte bättre automatiskt för att man spelar i SHL istället för Allsvenskan.
En större och mer ansvarsfull roll gör de flesta yngre spelare bättre.

Detta är något Saik utfört briljant senaste åren. Låna ut juniorer när de ska skaffa sig senior erfarenhet, sedan tillbaka igen.
Tror man att vi nästa säsong kan plocka upp en ny trio Eklund/Björck/Frondell har man för höga förväntningar.

Jag ser gärna att vi utökar samarbetet med utlåningsklubbar, en winwin på alla sätt.
De flesta juniorer behöver till och med ta en sväng ner i ettan. Hanteras det rätt kan de ge oss framtida stomspelare.
Grädden av juniorverksamheten ( ex Frondell) får vi ha riktigt stor glädje av högst en säsong, sedan byebye.
Vi behöver hitta sätt att bygga en stomme av skickligt utbildade spelare som håller god/hög shl- klass.
Ett gäng Challe, Öhling, Stambert, Viktorsson, Ronnie P, Micke J. Spelare strax under NHL nivå från Stockholm.
Spelare som tagit fart i ettan och Allsvenskan.
Parallellt med detta får vi passa på att njuta av grädden som förgyller vår tillvaro likt Björck.
Ludvig Rensfeldt, min hjälte och förebild.
Skriv svar