Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SirDIFalot »

SkallePer skrev: 2026-03-23 22:31:42
Boven skrev: 2026-03-23 22:13:31
SirDIFalot skrev: 2026-03-23 21:26:11
StatKing skrev: 2026-03-23 21:20:11
SirDIFalot skrev: 2026-03-23 21:13:00
Ja, det är väl ungefär 300 i månaden? Nu är ju Lindberg 34 år och fick avtal till 2029. Så ger väl upp lite lön för att få några extra år istället.
Skoog borde ligga runt 200k med sitt CV och Bemström max 250k.
Kan man tycka. Men samtidigt får Lucas Carlsson 300+ av oss enligt Madhawk.
Madhawks källa i det här fallet var en bitter och besviken person i Brynäs organisation. Man ska nog ta den siffran med en nypa salt kanske. Eller så stämmer den, vad vet jag.
Bemström nosar nog närmare mot 300 än 250 om han ska vända hemåt. Skoog borde vi kunna få loss för 200 det är rimligt.
Men även Om Bemström får straxt under 300, Carlsson 300, Vejdemo 250 och Skoog ca 200-225 så har vi råd.
Trot EG "nöjer sig" med 200-250 om han kommer hem.

Vad ger vi Gunler ? 225 som Pettersen? Hoppas vi kommer lite billigare undan för honom.
Men det är inte alls många miljoner i löneökningar..Typ 1 - 1,5 mille mer på Året. ?

Rensfeldt, Klasen, Brodin, Costmar, Hävelid, Krüger?, Pulli, La Leggia, Kylington, Solem, Eklund och Frondells löner försvinner..
Vi har definitivt råd att lasta på lite för bra spelare.
Hur får du ihop det här? Klart att vi kan värva någon toppspelare. Men den här matematiken går ju bara inte ihop.

Dessutom kan du ju inte räkna ihop alla löner som vi satt på sista matchen på säsongen som "ersättningsbara" till försäsongen. Alla lag värvar ju lite under säsongen som är löner man kan sitta på sista månaderna men inte över en 12-månaders period. Bara för att vi betalade 400k för en månad med Solem betyder ju inte det att vi kan ersätta honom med någon som kostar 400k i månaden kommande året. Exempelvis.

Hävelid får du ju se som redan ersatt av Marmelind, och där går vi garanterat upp i lön mot vad vi planerade inför 26/27 när Hävelid var vår planerade tvåa.

Eklund och Frondell kan du ju för enkelhetens skull ersätta med Stockselius och Nordmark lönemässigt som blir nästa juniorer att få a-lagskontrakt.

Just nu har vi
Hellberg
Marmelind

B1: Carlsson
B2: Lindström
B3: Blixt
B4: Pettersson
B5: Sissons
B6: Holm? (Gissar förlängning)
B7:
B8:

Här är det svårt att veta hur vi tänker. Jag hoppas vi kan nöja oss med max åtta backar, och då är två kvarvarande platser lediga om Holm förlänger. Gissar på en spets och en djup.

F1: Björck
F2: Blomgren
F3: Grewe
F4: Hudon
F5: Josefson
F6: Pettersen
F7: Salsten
F8: Snively
F9: Kruger? (Gissar förlängning)
F10: Nordmark (Gissar förlängning)
F11: Stockselius (Gissar förlängning)
F12: Gunler
F13: Vejdemo? (Gissar värvning)
F14:

Också svårt att veta hur många forwards vi siktar på. Men givetvis nice om vi kan få in både Vejdemo och någon med lite mer spets.

Jag hoppas man inte ser årets satsning på bredd som lyckad utan väljer att slimma truppen lite mer i år. Sån onödig lönekostnad att det sitter så många på läktaren och tickar lön, och dessutom stänger dörren helt för vårt J20.

JVM-hotet blir inte lika allvarligt när det typ inte rör sig om våra tre bästa forwards heller. Klart vi i perioder kommer ha lite mer skador. Men det sker och alla och det får man hantera då med att antingen kalla upp från J20, låna in korttid, värva där och då eller bara gå tyngre minuter på dom som är friska.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Tror och hoppas att man knappast kommer kliva in i säsong med ynka 14 forwards, då är man ju duktigt dum i huvudet om man tror det ska räcka. Tre juniorer inkluderat. Det är hål i huvudet. Det är inte PS5 vi lirar här. Var ju tvärtom väldigt tydligt att vi var skrala trots så många på kontrakt. Salsten fick dra ett lass han absolut inte var tänkt att göra. Josefson kommer ju knappt lira heller, åtminstone inte hel.

Nordmark har inte gjort avtryck nog för att räknas in som ordinarie.

Om det bara finns en forwardsplats kvar efter Vejdemo och Gunler är vi riktigt illa ute. Minst två centrar av HÖGSTA kvalitet måste in och gärna en forward till på det.
Säg den glädje som varar
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

SirDIFalot skrev: 2026-03-24 03:16:29
SkallePer skrev: 2026-03-23 22:31:42
Boven skrev: 2026-03-23 22:13:31
SirDIFalot skrev: 2026-03-23 21:26:11
StatKing skrev: 2026-03-23 21:20:11

Skoog borde ligga runt 200k med sitt CV och Bemström max 250k.
Kan man tycka. Men samtidigt får Lucas Carlsson 300+ av oss enligt Madhawk.
Madhawks källa i det här fallet var en bitter och besviken person i Brynäs organisation. Man ska nog ta den siffran med en nypa salt kanske. Eller så stämmer den, vad vet jag.
Bemström nosar nog närmare mot 300 än 250 om han ska vända hemåt. Skoog borde vi kunna få loss för 200 det är rimligt.
Men även Om Bemström får straxt under 300, Carlsson 300, Vejdemo 250 och Skoog ca 200-225 så har vi råd.
Trot EG "nöjer sig" med 200-250 om han kommer hem.

Vad ger vi Gunler ? 225 som Pettersen? Hoppas vi kommer lite billigare undan för honom.
Men det är inte alls många miljoner i löneökningar..Typ 1 - 1,5 mille mer på Året. ?

Rensfeldt, Klasen, Brodin, Costmar, Hävelid, Krüger?, Pulli, La Leggia, Kylington, Solem, Eklund och Frondells löner försvinner..
Vi har definitivt råd att lasta på lite för bra spelare.
Hur får du ihop det här? Klart att vi kan värva någon toppspelare. Men den här matematiken går ju bara inte ihop.

Dessutom kan du ju inte räkna ihop alla löner som vi satt på sista matchen på säsongen som "ersättningsbara" till försäsongen. Alla lag värvar ju lite under säsongen som är löner man kan sitta på sista månaderna men inte över en 12-månaders period. Bara för att vi betalade 400k för en månad med Solem betyder ju inte det att vi kan ersätta honom med någon som kostar 400k i månaden kommande året. Exempelvis.

Hävelid får du ju se som redan ersatt av Marmelind, och där går vi garanterat upp i lön mot vad vi planerade inför 26/27 när Hävelid var vår planerade tvåa.

Eklund och Frondell kan du ju för enkelhetens skull ersätta med Stockselius och Nordmark lönemässigt som blir nästa juniorer att få a-lagskontrakt.

Just nu har vi
Hellberg
Marmelind

B1: Carlsson
B2: Lindström
B3: Blixt
B4: Pettersson
B5: Sissons
B6: Holm? (Gissar förlängning)
B7:
B8:

Här är det svårt att veta hur vi tänker. Jag hoppas vi kan nöja oss med max åtta backar, och då är två kvarvarande platser lediga om Holm förlänger. Gissar på en spets och en djup.

F1: Björck
F2: Blomgren
F3: Grewe
F4: Hudon
F5: Josefson
F6: Pettersen
F7: Salsten
F8: Snively
F9: Kruger? (Gissar förlängning)
F10: Nordmark (Gissar förlängning)
F11: Stockselius (Gissar förlängning)
F12: Gunler
F13: Vejdemo? (Gissar värvning)
F14:

Också svårt att veta hur många forwards vi siktar på. Men givetvis nice om vi kan få in både Vejdemo och någon med lite mer spets.

Jag hoppas man inte ser årets satsning på bredd som lyckad utan väljer att slimma truppen lite mer i år. Sån onödig lönekostnad att det sitter så många på läktaren och tickar lön, och dessutom stänger dörren helt för vårt J20.

JVM-hotet blir inte lika allvarligt när det typ inte rör sig om våra tre bästa forwards heller. Klart vi i perioder kommer ha lite mer skador. Men det sker och alla och det får man hantera då med att antingen kalla upp från J20, låna in korttid, värva där och då eller bara gå tyngre minuter på dom som är friska.
På medlemsmötet så sa Wikegård att han föredrar en stor trupp. Nord börjar gissningsvis som 9:e back, blir utlånad ifall han inte räcker till.

Finns det ngn mer av intresse för vår del i Leksand. Någon sa Lang. Koblar påstås ha ett stort intresse på sig. Är ju Norrman. Vill Wiken ha honom. Så löser väll Thore det?
dr111DIF

Silly Season 2026/27

Inlägg av dr111DIF »

Det är intressant hur man tänker med Gunler. Hur mycket har vi sträckt ut ekonomiskt här? Har producerat i nivå med Fjällby/Pettersen typ i AHL. Ser honom mer som bredd med uppsida än spets. 15-20 pinnar i SHL är nog förväntad produktion. 8p på 24 matcher i finska ligan härom året oroar lite.

Gillar förvisso att vi tar in i bra ålder som har möjlighet att utmana och kan slå igenom lite hos oss. Men det får inte ha blitt så dyrt att vi står med brallorna nere om det inte blir så.

Tar vi in Vejdemo som center och därav satsar hårt på Viggo måste vi ha pengar för en rejäl spets att ersätta Frondells bidrag. Om Eklund försvinner kan han behöva ersättas sent också, om inte Stocken exploderar. Om vi menar allvar med att kliva upp i satsning. Annars har vi lagt alldeles för mycket på Gunler och Vejdemo. Total fail om vi lagt mer än motsvarande vad Brodda + Ylönen kostade.

Snively - Björck - Hudon
Eklund/NY/Stock? - Vejdemo - Spets
Petters - Josef - Gunler
Blomman - Krüger - Salsa
Grewe/Nordmark

I ett sånt scenario har vi ändå ökat bredden i vår spets. Inte ekonomiskt orealistiskt heller.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Vad jag har hört och förstått så har Gunler haft vissa frågetecken kring attityd och karaktär. Samtidigt är det ju något man också har kunnat säga om spelare som Dick Axelsson och Linus Klasen genom åren. Det betyder inte per automatik att en sådan spelare inte kan vara en tillgång för ett lag. Tvärtom kan det slå väldigt rätt om man hamnar i rätt miljö och får rätt förutsättningar.

Sedan ska man också komma ihåg att Gunler var yngre när man hörde om detta. Det finns gott om tid för mognad.

Jag ser att en del jämför honom med Emilio Pettersen, men jag tror faktiskt att Gunler har en annan typ av uppsida. Pettersen är i mina ögon mer av en gnuggare som bidrar med energi och arbete, medan Gunler är mer av skill-typen, lite mer åt Axelsson/Kovács-hållet i sin spelstil.

Dessutom är Gunlers bästa SHL-säsong, som kom för fem år sedan, faktiskt poängmässigt starkare än Pettersens säsong i år. För mig tyder det på att deras tak och golv är ganska olika. Pettersen kanske är mer stabil i vad man får, men Gunler har en högre topp om allt faller på plats.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
rikkard

Silly Season 2026/27

Inlägg av rikkard »

Något vi har lärt oss under denna säsong är att vi kan inte chansa på centerpositionen. Hoppas att Björk är tänkt som LW och att vi plockar in en klasscenter i förstakedjan. När Josefsson blir skadad kan Björk täcka upp. Hade gärna sett att vi även spelar Vejdemo som vinge och plockar in ytterligare en center. I mina ögon passar Vejdemo bättre på kanten där han kan bryta in och fokusera på att göra mål. Vi behöver stabila centrar och backar för att ta nästa steg. Inte ett år till av full fart framåt och hoppas på det löser sig bakåt. Vår försvarspel var kvar på allsvensk nivå i år. Det fungerar inte om vi vill ta nästa steg.

Framåt behöver vi 2-vägscentrar som har lite bättre playmaker-egenskaper än vad vi hade i år. Och dessutom behöver vi hitta en utpräglad målskytt (exempelvis Bembström) Allt ansvar kan inte vila på Hudon. Frondell och Laleggia behöver ersättas. Det här året måste vi satsa. Hellre 5 miljoner back än att åka ut. Ragga pengar nu Wikegård och ge oss ett stabilt och slagkraftigt lag till nästa säsong.
Manijock

Silly Season 2026/27

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2026-03-24 08:28:37 Vad jag har hört och förstått så har Gunler haft vissa frågetecken kring attityd och karaktär. Samtidigt är det ju något man också har kunnat säga om spelare som Dick Axelsson och Linus Klasen genom åren. Det betyder inte per automatik att en sådan spelare inte kan vara en tillgång för ett lag. Tvärtom kan det slå väldigt rätt om man hamnar i rätt miljö och får rätt förutsättningar.

Sedan ska man också komma ihåg att Gunler var yngre när man hörde om detta. Det finns gott om tid för mognad.

Jag ser att en del jämför honom med Emilio Pettersen, men jag tror faktiskt att Gunler har en annan typ av uppsida. Pettersen är i mina ögon mer av en gnuggare som bidrar med energi och arbete, medan Gunler är mer av skill-typen, lite mer åt Axelsson/Kovács-hållet i sin spelstil.

Dessutom är Gunlers bästa SHL-säsong, som kom för fem år sedan, faktiskt poängmässigt starkare än Pettersens säsong i år. För mig tyder det på att deras tak och golv är ganska olika. Pettersen kanske är mer stabil i vad man får, men Gunler har en högre topp om allt faller på plats.
Pettersens siffror är väl dessutom skapligt sminkade då han helt oförklarligt halkade in i en PP-enhet. Ramlade väl in ett par bonus-assists gissningsvis.

Skulle nog vilja påstå att Pettersen inte kommer komma i närheten av de siffrorna nästa säsong, då hans speltid förhoppningsvis speglar mer hans kapacitet då.

Älskar att man bara hör rykten om svenskar. Helst hade man ju hört om Stockholmare eller Djurgårdare(som Vejdemo), men det här är helt klart bättre än någon random finne, amerikan, eller gud förbjudet, ytterligare en undermålig norrman. Ställer fan krav på att nästa lag ska vara mer klassiskt DIF än den här säsongens Växjö-bygge.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Manijock skrev: 2026-03-24 09:56:37
Jim Morrison skrev: 2026-03-24 08:28:37 Vad jag har hört och förstått så har Gunler haft vissa frågetecken kring attityd och karaktär. Samtidigt är det ju något man också har kunnat säga om spelare som Dick Axelsson och Linus Klasen genom åren. Det betyder inte per automatik att en sådan spelare inte kan vara en tillgång för ett lag. Tvärtom kan det slå väldigt rätt om man hamnar i rätt miljö och får rätt förutsättningar.

Pettersens siffror är väl dessutom skapligt sminkade då han helt oförklarligt halkade in i en PP-enhet. Ramlade väl in ett par bonus-assists gissningsvis.

Skulle nog vilja påstå att Pettersen inte kommer komma i närheten av de siffrorna nästa säsong, då hans speltid förhoppningsvis speglar mer hans kapacitet då.

Älskar att man bara hör rykten om svenskar. Helst hade man ju hört om Stockholmare eller Djurgårdare(som Vejdemo), men det här är helt klart bättre än någon random finne, amerikan, eller gud förbjudet, ytterligare en undermålig norrman. Ställer fan krav på att nästa lag ska vara mer klassiskt DIF än den här säsongens Växjö-bygge.
Om jag inte kommer ihåg fel så är precis det Wikegård förespråkar att man bygger ett lag med en stark kärna med svenska spelare i bra ålder, sen spetsar man till det med någon/några utländska spelare. Det kommer ta tid att bygga något sådant så vi får lita på ”processen”. Men vi är på god väg om vi lyckas få träff på några spelare runt 25-30 i år.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Wilmer Skoog hade varit en hyfsad värvning.

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Jim Morrison skrev: 2026-03-24 10:36:45 Wilmer Skoog hade varit en hyfsad värvning.

haha såg den precis, satan va överlägsen på allt. och folk här tyckte inte han va något speciellt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

fryppe skrev: 2026-03-24 10:40:52 haha såg den precis, satan va överlägsen på allt. och folk här tyckte inte han va något speciellt.
Jämför honom med Fagemo som Frölunda ser som en drömåtervändare och superspets.

Nä, Skoog hade varit vår förstacenter om han kom och en riktigt bra sådan.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Jim Morrison skrev: 2026-03-24 10:50:39
fryppe skrev: 2026-03-24 10:40:52 haha såg den precis, satan va överlägsen på allt. och folk här tyckte inte han va något speciellt.
Jämför honom med Fagemo som Frölunda ser som en drömåtervändare och superspets.

Nä, Skoog hade varit vår förstacenter om han kom och en riktigt bra sådan.
Helt klart våran första center i många år framöver en bra center att bygga en första femma runt.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2026/27

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

fryppe skrev: 2026-03-24 10:40:52
Jim Morrison skrev: 2026-03-24 10:36:45 Wilmer Skoog hade varit en hyfsad värvning.

haha såg den precis, satan va överlägsen på allt. och folk här tyckte inte han va något speciellt.
Egentligen inte konstigt att folk ifrågasätter med tanke på att han knappt spelat i Sverige.
Kan vi slå fast att spindeln hade sett likadan ut på stor rink?

Tycker det är märkligt hur man kan skrika GIVEN FÖRSTECENTER på enbart en spindel.
Varför går vi överhuvudtaget på Gunler då isåfall?

Säger inte att han skulle vara en dålig värvning. Men tycker man sträcker sig långt i snacket om given toppspelare bara.
AlltidOavsett

Silly Season 2026/27

Inlägg av AlltidOavsett »

Snively-Skoog-Eklund/Bemström
Gunler-Björck-Hudon
Vejdemo-JJ-Stockselius
Pettersen-Salsten-Blomgren
Grewe/Nordmark

Möjligtvis för dyr FW-sida. Kontraktet på Pettersen svider lite.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SirDIFalot »

Skoog är dock winger i AHL. För protokollets skull.
Expert.
Skriv svar