Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Nypovich skrev: 2026-03-18 10:29:04 Hela grejen med att vi nu fått ett hyfsat försvar är väl att vi har folk som spelat ihop sig någorlunda. Jag tror inte på att byta ut halva styrkan och tro att det ska bli bättre. Kolla bara en sån som Hägg i Brynäs som krävde 40+ omgångar innan han kom igång ordentligt.
Med andra ord, man gjorde rätt att förlänga Sissons, han gör det han ska dag ut o dag in.
Han är helt ok i ett tredje backpar men tycker nog inte han riktigt håller för den här nivån om jag ska vara ärlig. Ingen kulle jag dör på dock.

Vill bara lägga till att all kontinuitet per automatik inte är bra. Klistrar fast en tweet jag tycker summerar det hela rätt bra. Då syftar jag alltså inte på Sissons per se utan mest snack om kontinuitet som det ”viktigaste av allt”.

Senast redigerad av Jim Morrison den 2026-03-18 10:36:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Jim Morrison skrev: 2026-03-18 10:32:05
Nypovich skrev: 2026-03-18 10:29:04 Hela grejen med att vi nu fått ett hyfsat försvar är väl att vi har folk som spelat ihop sig någorlunda. Jag tror inte på att byta ut halva styrkan och tro att det ska bli bättre. Kolla bara en sån som Hägg i Brynäs som krävde 40+ omgångar innan han kom igång ordentligt.
Med andra ord, man gjorde rätt att förlänga Sissons, han gör det han ska dag ut o dag in.
Han är helt ok i ett tredje backpar men tycker nog inte han riktigt håller för den här nivån om jag ska vara ärlig. Ingen kulle jag dör på dock.

Vill bara lägga till att all kontinuitet per automatik inte är bra. Klistrar fast en tweet jag tycker summerar det hela rätt bra.

Sen behöver man inte dra det till sin spets åt andra hållet. Jag håller med Nypovich. Det håller inte att byta ut halva backsidan varje säsong. Måste få tid på sig att spela ihop sig och att utvecklas.

Edit: Sen är jag enig. Man borde förlängt med LaLeggia istället för Sissons.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Art Vandelay skrev: 2026-03-18 10:36:38 Sen behöver man inte dra det till sin spets åt andra hållet. Jag håller med Nypovich. Det håller inte att byta ut halva backsidan varje säsong. Måste få tid på sig att spela ihop sig och att utvecklas.
Absolut, det är ingenting man borde sträva åt men det är viktigt att se skillnaden på vad som är kontinuitet med bra spelare och huruvida man fortsätter bara för att man redan investerat tid och pengar i något.

Tror ingen hade klagat om vi gjort oss av med halva laget säsongen vi åkte ur mot Timrå (om vi istället hade klarat kvalet) med snack om kontinuitet liksom. Vi har trots allt att en hel del tur den här säsongen och om vi skulle fortsätta förlita oss på nästintill samma manskap nästa säsong tror jag vi skulle leva rätt farligt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Jim Morrison skrev: 2026-03-18 10:40:58
Art Vandelay skrev: 2026-03-18 10:36:38 Sen behöver man inte dra det till sin spets åt andra hållet. Jag håller med Nypovich. Det håller inte att byta ut halva backsidan varje säsong. Måste få tid på sig att spela ihop sig och att utvecklas.
Absolut, det är ingenting man borde sträva åt men det är viktigt att se skillnaden på vad som är kontinuitet med bra spelare och huruvida man fortsätter bara för att man redan investerat tid och pengar i något.

Tror ingen hade klagat om vi gjort oss av med halva laget säsongen vi åkte ur mot Timrå (om vi istället hade klarat kvalet) med snack om kontinuitet liksom. Vi har trots allt att en hel del tur den här säsongen och om vi skulle fortsätta förlita oss på nästintill samma manskap nästa säsong tror jag vi skulle leva rätt farligt.
Så är det. Vi får ett ypperligt exempel att följa i Emilio Pettersen. Ingen hade väl velat förlänga med honom efter den här säsongen men nu har han kontrakt på en säsong till. Kan han höja sig? Alla blommar dessvärre inte ut från början.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Art Vandelay skrev: 2026-03-18 10:45:20 Så är det. Vi får ett ypperligt exempel att följa i Emilio Pettersen. Ingen hade väl velat förlänga med honom efter den här säsongen men nu har han kontrakt på en säsong till. Kan han höja sig? Alla blommar dessvärre inte ut från början.
Spelare kan absolut utvecklas så det ska bli intressant att se om några tar kliv i en bättre miljö.

Nu är vi lite off-topic, men diskussionen fick mig att tänka på ett intressant TED Talk. Där pratar han om vikten av att förstå den underliggande statistiken.

Han tar upp ett exempel med Newcastle som en säsong överpresterade kraftigt och slutade topp 5. Klubben analyserade dock inte varför det gick så bra, utan förlängde med i princip alla. Säsongen efter, med samma spelare och ledare, hamnade de istället i bottenstrid.

Lyssna gärna om ni har några minuter över.

joppe79

Silly Season 2026/27

Inlägg av joppe79 »

Art Vandelay skrev: 2026-03-18 10:45:20

Så är det. Vi får ett ypperligt exempel att följa i Emilio Pettersen. Ingen hade väl velat förlänga med honom efter den här säsongen men nu har han kontrakt på en säsong till. Kan han höja sig? Alla blommar dessvärre inte ut från början.
Har han verkligen varit så klappkass som folk vill få det till? Han har brister, helt klart och jag har blivit frustrerad många matcher.
Men han är bara ett par poäng bakom hyllade junisarna. Pettersen har aldrig gjort 50 poäng säsonger. Han har en riktigt bra säsong med 44 poäng, och det är ju i AHL inte NHL. Hudon snittar ca 25 poäng mer än Pettersen per säsong i AHL och det ser man ju här med. För mig blir det rätt logiskt.
Jag gillar hans energi,driv och kämparinsats. Men jag tror folk hade fel uppfattning från början. Mest pga okunskap.
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

joppe79 skrev: 2026-03-18 10:55:41

Har han verkligen varit så klappkass som folk vill få det till? Han har brister, helt klart och jag har blivit frustrerad många matcher.
Men han är bara ett par poäng bakom hyllade junisarna. Pettersen har aldrig gjort 50 poäng säsonger. Han har en riktigt bra säsong med 44 poäng, och det är ju i AHL inte NHL. Hudon snittar ca 25 poäng mer än Pettersen per säsong i AHL och det ser man ju här med. För mig blir det rätt logiskt.
Jag gillar hans energi,driv och kämparinsats. Men jag tror folk hade fel uppfattning från början. Mest pga okunskap.
Han har höjt sig i takt med att säsongen fortlöpt, helt klart. Jag är inte beredd att kasta in handduken än gällande honom. Det är väl också det som är lite min poäng att vissa spelare kan behöva tid på sig. Dessutom känns det som att han skulle kunna passa bra i ett slutspel. Han är ju väldigt orädd i sitt spel.
Nypovich
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Art Vandelay skrev: 2026-03-18 11:02:54
joppe79 skrev: 2026-03-18 10:55:41

Han har höjt sig i takt med att säsongen fortlöpt, helt klart. Jag är inte beredd att kasta in handduken än gällande honom. Det är väl också det som är lite min poäng att vissa spelare kan behöva tid på sig. Dessutom känns det som att han skulle kunna passa bra i ett slutspel. Han är ju väldigt orädd i sitt spel.
Han är väl faktiskt en av få man sett det brinna till i? Han ger sig in i alla situationer (även om det blivit lite väl några gånger). Men tror inte han värvades likt Hudon att ligga topp tre i poängligan. Han är allt som oftast där det hettar till och försvarar laget.
In Wikegård we trust!
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2026-03-18 10:19:22
Knickedick skrev: 2026-03-18 10:13:50 Just nu kanske lite väl defensivt för min smak.
Men minst två nya ska ju in, eller tror du att det kommer in tre nya även nu med Lucas Carlsson klar?

Som du är inne på så tycker jag att förlängningen med Sissons skedde lite väl tidigt.
Nä, om Lucas kommer så blir det ju max två nya efter det om vi inte förlänger med någon.

Ja, jag kan tycka att vi varit lite väl generösa med förlängningar. Risken blir ju att vi fortsätter att bryta kontrakt eller gå övertaliga igen om vi behöver förstärka vilket är ett slöseri med pengar.

Med det sagt är väl Sissons ok i ett tredje backpar men jag tycker stundtals han har svårt att hänga med på den här nivån. Skridskoåkningen är sådär (ubåtsvändningar) och beslutsfattandet går för långsamt.
Spot on Morrison, Spot on!

Bra analys av Sissons brister samt att tidiga billiga förlängningar tenderar att bli dyra/ ett hinder till att förbättra på positioner längre ned på vägen.

Känner samma sak med visa forwards-förlängningar från förra säsongen.
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SkallePer »

Hoppar in i Pettersen diskussionen.
Som jag ser det så måste Pettersen och Grewe höja sig ganska rejält för att platsa nästa år. Det kommer förhoppningsvis göra oss bättre.

Tror att vi hämtar in 4 fw.. 3 till topp 6 och en till, typ Vejdemo.
Det kommer innebära att spelare som Grewe och Pettersen kommer Konkurrera med Stockselius och Nordmark om att ta plats bland 12fw.
Nordmark är en grym talang, poängmaskin och målskytt. Över 40 pinnar i J20 och även sjuka siffror i landslaget. Stockselius kan både jobba hårt och är skicklig med pucken
.
Ska Pettersen och Grewe platsa nästa säsong så måste dom upp på personbästa, om det ens kommer räcka. Dom behöver utveckas och bli bättre.
Nordmark Stockselius kommer definitivt inte stanna av i sin utveckling i alla fall.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

SkallePer skrev: 2026-03-18 19:59:52 Hoppar in i Pettersen diskussionen.
Som jag ser det så måste Pettersen och Grewe höja sig ganska rejält för att platsa nästa år. Det kommer förhoppningsvis göra oss bättre.

Det kommer innebära att spelare som Grewe och Pettersen kommer Konkurrera med Stockselius och Nordmark om att ta plats bland 12fw.
Nordmark är en grym talang, poängmaskin och målskytt. Över 40 pinnar i J20 och även sjuka siffror i landslaget. Stockselius kan både jobba hårt och är skicklig med pucken
.
Ska Pettersen och Grewe platsa nästa säsong så måste dom upp på personbästa, om det ens kommer räcka. Dom behöver utveckas och bli bättre.
Nordmark Stockselius kommer definitivt inte stanna av i sin utveckling i alla fall.
Dåliga krav om inte Vejdemo är topp 6, då är jag nyfiken på vad vi ska plocka in.
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Nästa år försvinner antagligen Anton Frondell till NHL, Viggo Björck kanske är kvar. Han har ju kontrakt med Djurgår’n men han är jäkligt bra… har vi några nya juniorer på G som kan börja komma in i A-laget nästa säsong?

Niklas Wikegård : Det tycker jag. Marcus Nordmark har spelat några matcher nu, så han ligger i pipe:en. Stockselius har varit med lite från första början. Det är egentligen dem som är med och kommer vara med, just nu. Sen har vi 3-4 forwards till. Sen vill jag vara tydlig med att jag vill inte ha fem juniorer som hela tiden är uppe. Då betyder det att vi inte är ett tillräckligt bra lag. En back och två forwards är en bra mängd. Sen får det f** räcka.

/Svenska fans
AlltidOavsett

Silly Season 2026/27

Inlägg av AlltidOavsett »

fryppe skrev: 2026-03-18 20:10:01
SkallePer skrev: 2026-03-18 19:59:52 Hoppar in i Pettersen diskussionen.

.
Dåliga krav om inte Vejdemo är topp 6, då är jag nyfiken på vad vi ska plocka in.
Jag ser gärna en tydligare 1a center än Vejdemo. Sedan är förhoppningsvis Björck 2a.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

Va!!? Vad är det här? Börjar folk tycka att Pettersen gör det typ bra nu?

Helt sjukt!! :lol:
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Knickedick skrev: 2026-03-18 22:16:11 Va!!? Vad är det här? Börjar folk tycka att Pettersen gör det typ bra nu?

Helt sjukt!! :lol:
Allt handlar väl om vad folk vill få ut av honom. 40p + och första pp, nja då har han inte levt upp. En gnuggare i tredje som kan smälla på och va i ansiktet på backarna vid varje avblåsning, ja, då har han gjort det bra. Eller i alla fall blivit bättre allt efter som.

Fattar att en sån som Ylönen fick kritik. Han var ju enbart en renodlad tekniker som ska göra poäng.
In Wikegård we trust!
Skriv svar