Limp skrev: ↑2026-03-04 12:44:59
Tänkte kasta in en handgranat för att hetsa alla domedagsprofeter lite:
På de avslutande fem omgångarna så räcker det med att vi tar två poäng samtidigt som Hv tappar tre poäng för att vi ska undvika kval.
Lägg till ovanpå det att Timrå, Linköping och Örebro har matcher kvar att spela, att Örebro möter både Linköping och Timrå samt att Hv har en match mot Linköping kvar.
#SHL2627
Ok, jag hugger direkt
Yes, tabellmässigt ser läget verkligen bra ut
Åh andra sidan räcker det att DIF gör om BIF/TIK/Leksand-matcherna (dvs formen efter OS-uppehållet), nu i sista omgångarna.
Då får vi spänning in i kaklet
Knappt ens teoretiskt möjligt längre att vi hamnar i kval p.g.a. vårt försprång till tre lag och en del inbördes möten i botten. Dessutom ska HV möta FBK, Växjö och Brynäs.
Frågan är nog snarare hur praktiskt klara vi är för fake-slutspelet med 6 p ner till LHC som ska möta SAIK, Fisk och Brynäs bl.a. Jag vill göra gällande att vid seger ikväll är play in klart.
Limp skrev: ↑2026-03-04 12:44:59
Tänkte kasta in en handgranat för att hetsa alla domedagsprofeter lite:
På de avslutande fem omgångarna så räcker det med att vi tar två poäng samtidigt som Hv tappar tre poäng för att vi ska undvika kval.
Lägg till ovanpå det att Timrå, Linköping och Örebro har matcher kvar att spela, att Örebro möter både Linköping och Timrå samt att Hv har en match mot Linköping kvar.
#SHL2627
Ok, jag hugger direkt
Yes, tabellmässigt ser läget verkligen bra ut
Åh andra sidan räcker det att DIF gör om BIF/TIK/Leksand-matcherna (dvs formen efter OS-uppehållet), nu i sista omgångarna.
Då får vi spänning in i kaklet
Knappt ens teoretiskt möjligt längre att vi hamnar i kval p.g.a. vårt försprång till tre lag och en del inbördes möten i botten. Dessutom ska HV möta FBK, Växjö och Brynäs.
Frågan är nog snarare hur praktiskt klara vi är för fake-slutspelet med 6 p ner till LHC som ska möta SAIK, Fisk och Brynäs bl.a. Jag vill göra gällande att vid seger ikväll är play in klart.
Jim Morrison skrev: ↑2026-03-05 20:28:10
Det ska bli väldigt intressant att se huruvida det blir någon spelmässig utveckling nästa säsong om vi väljer att behålla den nuvarande tränartrion.
Tre matcherna i följd mot bottenkonkurrenterna blev 3/9 poäng.
Det ska bli väldigt intressant att se huruvida det blir någon spelmässig utveckling nästa säsong om vi väljer att behålla den nuvarande tränartrion.
Vi kan väl redan nu summera att det varit noll process och noll utveckling under säsongen. Har inte över tid fått ut att vi har en spelidé som spelarna är någorlunda bekväma i. Anledning till att vi spelar kvar 26/27 är vissa matcher med spetsinsatser från Frondell, Snively, Hudon och enormt målvaktsspel av Hellberg. Vi är ungefär så långt man kan komma från en maskin som spelare kommer in och blir bättre i. Så pass att det nästan är svårt att utvärdera insatserna från många enskilda spelare.
Personligen vacklar jag lite i vad vi borde göra. Kontinuitet är bevisligen viktigt om vi ska ha en framgånsdynasti och jag har gillat Kimby i många avseenden. Men det går inte att blunda för att den här säsongens problem ligger på coachstabens konto.
Frågan är väl vad man gör för analys internt bland coacherna?
Vi kan väl redan nu summera att det varit noll process och noll utveckling under säsongen. Har inte över tid fått ut att vi har en spelidé som spelarna är någorlunda bekväma i. Anledning till att vi spelar kvar 26/27 är vissa matcher med spetsinsatser från Frondell, Snively, Hudon och enormt målvaktsspel av Hellberg. Vi är ungefär så långt man kan komma från en maskin som spelare kommer in och blir bättre i. Så pass att det nästan är svårt att utvärdera insatserna från många enskilda spelare.
Personligen vacklar jag lite i vad vi borde göra. Kontinuitet är bevisligen viktigt om vi ska ha en framgånsdynasti och jag har gillat Kimby i många avseenden. Men det går inte att blunda för att den här säsongens problem ligger på coachstabens konto.
Oavsett så ligger vi på slutspelsplats som nykomlingar? Det gör vi ju inte för att vi är sämst i ligan? Eller ska vi kräva att vi ska ligga topp 6?
Oavsett så ligger vi på slutspelsplats som nykomlingar? Det gör vi ju inte för att vi är sämst i ligan? Eller ska vi kräva att vi ska ligga topp 6?
Jag menar ingen kritik mot aktuell tabellposition men jag har funderingar enligt ovan hur vi har tagit oss dit och vilken grund vi har för att utvecklas framåt. Vår mer eller mindre klappusla prestation som lag typ 40/48 matcher har räddats av periodvis spetsleverans från enstaka spelare.
Om vi inte spelar bättre som lag spelar det ingen roll hur mycket vi värvar. Vi kommer inte bli en slutspelsutmanare och riskera en HV-situation om vi inte tar steg på den fronten, vilket vi tyvärr inte gjort på hela säsongen.
Jag är nöjd över tabellpositionen, relativt nöjd med värvningarna men väldigt missnöjd över hur det sett ut på isen.
Jag menar ingen kritik mot aktuell tabellposition men jag har funderingar enligt ovan hur vi har tagit oss dit och vilken grund vi har för att utvecklas framåt. Vår mer eller mindre klappusla prestation som lag typ 40/48 matcher har räddats av periodvis spetsleverans från enstaka spelare.
Om vi inte spelar bättre som lag spelar det ingen roll hur mycket vi värvar. Vi kommer inte bli en slutspelsutmanare och riskera en HV-situation om vi inte tar steg på den fronten, vilket vi tyvärr inte gjort på hela säsongen.
Jag är nöjd över tabellpositionen, relativt nöjd med värvningarna men väldigt missnöjd över hur det sett ut på isen.
Om vi ska ta ytterligare steg nästa säsong (och det ska vi) så är kontinuitet A och O. Man kan ha detaljerade synpunkter om både individuella spelare, tränarstaben och spelsystem denna säsong. Men nu är det upp till nästa säsongs lag att förbättra tillsammans med nuvarande ledare. Att göra för stora förändringar skapar bara orolighet.
Nypovich skrev: ↑2026-03-06 08:44:10
Njaa
Jag tror det mer är ett resultat av HV och LHC:s inte fått sina lag att fungera.
För på förhand borde dom hamna före oss i tabellen
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Nypovich skrev: ↑2026-03-06 08:44:10
Njaa
Jag tror det mer är ett resultat av HV och LHC:s inte fått sina lag att fungera.
För på förhand borde dom hamna före oss i tabellen
Fast stämmer det verkligen?
Lyxfällan, Hv, Linköping, Örebro, Timrå och faktiskt Malmö kändes väldigt svaga inför säsongen. Alla - både experter och supportrar - har väl ändå varit överens redan från början om att vi gick upp helt rätt säsong med tanke på antalet "dåliga" lag det skulle vara / är denna säsong jämfört med tidigare diton.
Jag har gnagt tand ett bra tag nu på lagets totala misär. Jag har klagat på Kimby o gänget i ledartrojkan men börjar förstå att hur mycket man än kramar en sten så kommer det inte en droppe vatten från den. Vi har just nu inte skickligheten vilket medför att vi torskar match efter match. Är bara att inse att laget har bränt sitt max o har nu bara aska kvar som näring. Så jag har tyvärr gett upp att vi skramlar fler poäng o ber till den allsmäktige hockeyguden att ha förbarmande med DIF hockey att vi blir kvar i SHL, AMEN på det !!!
Jag har personligen svårt att avgöra om Kimby är problemet eller inte. Vi är ändå nykomlingar i en jävligt tuff liga. Vi har Klasen som är petad. Brodin som skickades för att han inte håller i SHL längre. Josefson är skadad. Krüger saknades igår, förmodligen halvskadad hela säsongen. Rensfeldt är helt slut. Samtliga dessa är forwards. Klart som fan att spelet kommer se ut som skit. Ett under att vi inte ligger på kvalplats.
Jag hoppas verkligen vi kan föryngra ordentligt till nästa säsong. Spelare i bra ålder.
Mattias_87 skrev: ↑2026-03-06 10:21:33
Jag har personligen svårt att avgöra om Kimby är problemet eller inte. Vi är ändå nykomlingar i en jävligt tuff liga. Vi har Klasen som är petad. Brodin som skickades för att han inte håller i SHL längre. Josefson är skadad. Krüger saknades igår, förmodligen halvskadad hela säsongen. Rensfeldt är helt slut. Samtliga dessa är forwards. Klart som fan att spelet kommer se ut som skit. Ett under att vi inte ligger på kvalplats.
Jag hoppas verkligen vi kan föryngra ordentligt till nästa säsong. Spelare i bra ålder.
Precis det här det var en stor chansning från wikegård och co att spara alla dom här gamla spelarna till i år, sen hade vi inte jätte mycket val heller fanns väl inte direkt jätte mycket pengar att ta av att byta ut hela laget.
Mattias_87 skrev: ↑2026-03-06 10:21:33
Jag kan till viss del förstå det resonemanget men alla lag har ju skador och sjukdomar. Jag fokuserar främst på linjer i spelet och hur vi faktiskt för oss där ute. Strukturellt tycker jag det är öppna spjäll bakåt, långa i laget och slå ifrån så fort vi får pucken.
Jag antar att du vill hävda att det beror på att spelarna har låg kvalitet och inte är bättre än så men det tycker jag vore att förenkla det en del. Så uselt lag har vi inte att vi måste spela som Almtuna i HA.
Om det dessutom är resonemanget och direktivet från Kimby att vi ska spela så för att vi har dåliga spelare tycker jag att även det visar på bristande analysförmåga. Men med tanke på hans coach-historik tror jag snarare han föredrar att spela så.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Wikegård var även rätt tydlig under medlemsmötet med att det inte fanns speciellt mycket intressant på marknaden att förstärka med innan deadline heller. Så vi har ju fått chansa på att gubbarna ska hålla hela vägen in i kaklet