Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

fryppe skrev: 2026-02-04 12:20:40
Fragglepot skrev: 2026-02-04 12:07:59
fryppe skrev: 2026-02-04 11:35:16
Fragglepot skrev: 2026-02-04 10:44:50 Ja norrmän är ju nästan ännu mer av en chansning än att hitta något vettigt från finska ligan.
De tre med störst förväntningar som värvades till HA i år har väl alla åkt hem igen? Sverre rönningen, Sander Wood och Trym Gran.

Så detta känns som ett väldigt märkligt rykte.
Är väl bara Salsten som lyckats hålla en plats, man är lite skeptisk faktiskt.
I HA har ju Almtunas norrman, Oby-Olsen, varit riktigt bra.
Och shl är det Eskild bakke-ohlsen som har gått bäst.
men bakke och Oby-Olsen har ju spelat i HA tidigare, menar direkt från norska ligan.
Då hänger jag med, ja då är nog Salsten hyfsat unik denna säsong. Inte lätt att komma från norska ligan direkt till shl.
tadaa123
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Flawless skrev: 2026-02-04 12:22:17
tadaa123 skrev: 2026-02-04 09:32:53
Salsten hade bättre siffror sin sista säsong och vi ser hur tufft han fått det i SHL. Om vi är ute efter denna värvning hoppas jag det är för lån till HA.
Nästa säsongs mål måste väl ändå vara att etablera oss som ett stabilt topp 6 lag och inte snåla med truppen igen..
”Snåla med truppen”… Tar du notan? Pengar finns inte oändligt även om jag tror man nu gör ett litet plus resultat pga slutsålda hus, men även trots detta…
Blir nog bättre prislappar ju högre upp vi kan etablera oss.
Men som sagt, om du pytsar in tio millar så tror jag säkert Wiken kan göra slut på dem 😉
Ja men satsa fullt på random spelare från norska ligan då och tappa 50millar när det blir HA igen, låter bra
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Jim Morrison skrev: 2026-02-04 12:47:39
Salsten hade bättre siffror sin sista säsong och vi ser hur tufft han fått det i SHL. Om vi är ute efter denna värvning hoppas jag det är för lån till HA.
Nästa säsongs mål måste väl ändå vara att etablera oss som ett stabilt topp 6 lag och inte snåla med truppen igen..
Jag tycker inte att bilden av att vi snålar med truppen stämmer alls. Tvärtom har vi satsat rejält den här säsongen, med höga löner och många spelare på kontrakt. Ekonomiskt ligger vi troligen topp fem i ligan. Utmaningen är inte spenderandet i sig, utan hur lite vi faktiskt fått ut av de pengar som lagts, samtidigt som man ska ha med sig att vi var sent ute på marknaden och till stor del fick nöja oss med andrahandssorteringen.

Personligen ser jag hellre att vi träffar rätt med smart scouting och hittar prisvärda spelare med uppsida, än att fortsätta lösa allt med plånboken.
Ja vi har en dyr trupp på papper pga våran kvantitet av spelare. Därför behöver vi trimma bort folk som inte håller till nästa säsong och satsa på spets, inte fylla på med folk från en liga som är sämre än HA.

Vi har:
3 juniorer som spelar för vad, 20-30k i månaden?
Blixt som spelar för ~50k har jag för mig
Kylington som spelar med rabatt
Krüger som spelar med rabatt
JJ som spelar med rabatt och var inte ens inräknad i truppen när laget byggdes
Grewe, Costmar billiga. Blomgren troligtvis också.
Salsten billig. Var tänkt som en HA-värvning.

Enda dyra nyförvärv i våran trupp är väl Petterssen (som inte levererar om man kollar hans lön), Snively, Hudon, Ylönen (finns inte kvar).
Vi har väldans tur att många av våra bästa spelare spelar billigt för oss. Nu har vi blivit av med:
Ylönen
Brodin
Berg

Alla dessa käkade rätt feta lönecheckar varje månad. Och ska vi då satsa på mer bredd från norska ligan?
Jag tycker nej, men det är bara min åsikt. =)
Fragglepot

Silly Season 2026/27

Inlägg av Fragglepot »

tadaa123 skrev: 2026-02-04 14:13:23
Jag tycker inte att bilden av att vi snålar med truppen stämmer alls. Tvärtom har vi satsat rejält den här säsongen, med höga löner och många spelare på kontrakt. Ekonomiskt ligger vi troligen topp fem i ligan. Utmaningen är inte spenderandet i sig, utan hur lite vi faktiskt fått ut av de pengar som lagts, samtidigt som man ska ha med sig att vi var sent ute på marknaden och till stor del fick nöja oss med andrahandssorteringen.

Personligen ser jag hellre att vi träffar rätt med smart scouting och hittar prisvärda spelare med uppsida, än att fortsätta lösa allt med plånboken.
Ja vi har en dyr trupp på papper pga våran kvantitet av spelare. Därför behöver vi trimma bort folk som inte håller till nästa säsong och satsa på spets, inte fylla på med folk från en liga som är sämre än HA.

Vi har:

Enda dyra nyförvärv i våran trupp är väl Petterssen (som inte levererar om man kollar hans lön), Snively, Hudon, Ylönen (finns inte kvar).
Vi har väldans tur att många av våra bästa spelare spelar billigt för oss. Nu har vi blivit av med:
Ylönen
Brodin
Berg

Alla dessa käkade rätt feta lönecheckar varje månad. Och ska vi då satsa på mer bredd från norska ligan?
Hellberg är såklart den stora kostnaden.

Men sedan har vi ju köpt ut ett gäng spelare, samt lånat ut/värvat målvakt osv.
Så budgeten är säkert stor, men räknar man enbart in de spelarna som spelar så borde vi inte ligga i toppen kan jag tycka.
tadaa123

Silly Season 2026/27

Inlägg av tadaa123 »

Fragglepot skrev: 2026-02-04 15:07:04
tadaa123 skrev: 2026-02-04 14:13:23

Vi har:

Ylönen
Brodin
Berg

Hellberg är såklart den stora kostnaden.

Men sedan har vi ju köpt ut ett gäng spelare, samt lånat ut/värvat målvakt osv.
Så budgeten är säkert stor, men räknar man enbart in de spelarna som spelar så borde vi inte ligga i toppen kan jag tycka.
Haha vet inte hur jag kunde glömma kung Hellberg!
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

vi verkar ha frågat Mögle om Dickinsson.

"Enligt uppgifter till Expressen har både Djurgården, HV71 och Örebro visat konkret intresse i hopp om att kunna värva centern före deadline den 15 februari."
Användarvisningsbild
DIF#1

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF#1 »

Ja om vi lyckas hålla oss kvar så vore det väl inte omöjligt att vi kan få till ett bra lag nästa säsong? Vi har tappat och kommer tappa flertalet dyra löneposter på spelare som inte levererat eller som börjar bli till åren.
OM vi håller oss kvar så tror jag att nästa säsong kan bli väldigt spännande! Gäller bara att Wiken (och det tror jag) tänker långsiktigt på lagbygget. Inga 1års-kontrakt eller långa kontrakt på chansningar. Bygg en rejäl stomme med spelare som kan vara kvar många år och som kan prestera på SHL-nivå. Tillsätt spetsspelare och börja bygga om spelsystemet till något som inte enbart är "sparka och spring".

Centrar bör kunna vara:
1a NY spets
2a Björck
3e Josefsson/NY
4e Krüger

FW-sidan har vi Salsten, Grewe, Hudon, Snively, Pettersen. Jag räknar inte med varken Eklund eller Frondell. Samt att vi säger tack o hej till resterande. Då behöver vi ha in minst 3st spets-spelare känns det som och 2st "bredd", samt lyfta upp någon junior (spela Stockselius och Nordmark mer).
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
antondahlback

Silly Season 2026/27

Inlägg av antondahlback »

Tror man inte kruger tackar för sig efter den här säsongen då?
Skriv svar