Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Limp skrev: 2026-01-26 14:45:16
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2026-01-26 11:35:13
supreme skrev: 2026-01-26 11:24:14 Plågar mig själv genom att läsa inlägg i denna tråd från början av november, och jävlar vilken tuppkam vissa här inne hade då. :lol:
Inte lika muntert nu, av uppenbara skäl...

Tittade igenom 2-3 sidor.
Var såklart många som var nöjda över inledningen men överraskande många som också varnade för hur snabbt det kan svänga.
Ingen större hybris tycker då jag det fanns.
Tror nog de flesta av oss ändå kände någonstans att:
OK, även om (när) logiken obönhörlig hinner ifatt statistiken och torskarna börjar rulla in så borde vi ändå vara så pass starka på hemmaplan - oavsett truppskillnader - att vi kunde kriga till oss flera poäng. Istället blev hemmaborgen vår största svaghet så till den grad att inget annat lag varit svagare på hemmaplan.

I princip varenda annan säsong så har det ju varit SVÅRT för andra lag att ta poäng i Stockholm mot oss istället för motsatsen.
Ifrån ngr som är mer neutrala, även livnär sig på att leka experter!?

Påstår bl a att starten vi fick, ej speglade verkligheten ( statistik ). Kommer ej hålla.

Samt att många lag blivit bättre, medans vi har stått stilla!

Senast redigerad av Osten östlund den 2026-01-26 15:40:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Osten östlund skrev: 2026-01-26 15:05:44
supreme skrev: 2026-01-26 11:24:14 Plågar mig själv genom att läsa inlägg i denna tråd från början av november, och jävlar vilken tuppkam vissa här inne hade då. :lol:

Var såklart många som var nöjda över inledningen men överraskande många som också varnade för hur snabbt det kan svänga.
OK, även om (när) logiken obönhörlig hinner ifatt statistiken och torskarna börjar rulla in så borde vi ändå vara så pass starka på hemmaplan - oavsett truppskillnader - att vi kunde kriga till oss flera poäng. Istället blev hemmaborgen vår största svaghet så till den grad att inget annat lag varit svagare på hemmaplan.

I princip varenda annan säsong så har det ju varit SVÅRT för andra lag att ta poäng i Stockholm mot oss istället för motsatsen.
Ifrån ngr som är mer neutral, som livnär sig på att leka experter!?

Påstår bl a att starten vi fick, ej speglade verkligheten ( statistik ). Kommer ej hålla.

Samt att många lag blivit bättre, medans vi har stått stilla!

dom har ju inte fel direkt.
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Inlägg av SkallePer »

thelinho skrev: 2026-01-26 14:50:17

Men när det är så energilöst och klappuselt som det sett ut sedan i början av december (på hemmaplan) så upplever jag det mer som en strukturell osäkerhet. Ut och kör över dom bara, vi kommer inte vara spelförande, men vi kommer flyga på energi och ta våra chanser. Det funkade mer än tillräckligt precis hela hösten. Nu är vi inte ens där och nosar.
Spelar mindre roll att flyga på energi när precis alla är överens om att orsaken till vår omotiverat stora poängskörd under hösten berodde på 16-17% I skott effektivitet. Eller om vi ska prata klarspråk, en jäkla massa tur över ganska lång tid.
De flesta pratade redan då om att spelet måste bli bättre, tydligare, hitta ett riktigt grundspel åt båda hållen.
De andra lagen har utvecklat spelet och gått framåt.
Vi har varit ganska dåliga till dåliga rakt igenom, vår utveckling av spelet har inte varit i närheten av de flesta andra lag.
Den hockey Kimby lutar sig mot, hade Säcken och Fagervall Också spelat.

Att tro att Kimby ska förändra spelet borde exakt alla förstå att det inte kommer hända med ett 10 tal matcher kvar.
HUR !? han har misslyckas med det över så låmg tid är en gåta. Om det nu inte är så att kimby inte är på den här höga nivån än.
Oavsett så bör vi inte fortsätta med Kimby. Vi behöver utvecka vårr spel ganska radikalt och det kommer han inte att göra.
Det verkar som han kommer få fortsätta ändå ner i kvalserien eller precis klara sig.
Men i så fall måste alla förstå att vi kommer (!) precis som under hela långa säsongen förlita oss på Hellberg och en större dos tur.
Oavsett om Kimby klarar detta måste vi få in en bättre tränare nästa säsong som klarar av att utveckla vår offensiv.
Förbättringen av tillräcklig utveckling av spelet har uteblivit.
Vi ska definitivt kunna kräva mer av en tränare

Lägger ganska lite skuld på backarna om man ser till spelare.
Många av våra fw är inte skickliga nog. Främst I tanken i det högre SHL tempot som visar sig på många sätt.
Klarar inte av att spela sig ur trånga situationer, passa pucken under det där sekunden man skulle, brist på spelsinne, brister i ren teknik klubba puck. Brister i Att hitta ytorna att få en pass i (där ansvaret även faller på Klmby till viss del)
Och då har inte kommit till kontrollerade eller snabba uppspel ur egen zon eller kontrollerade ingångar. Att ens komma upp till röd och dumpa ordentligt är ofta svårt nog.
Att släppa till så ofantligt mycket skott och skottförsök tyder på många olika saker, bla på mindre bra spelsinne hos för många. Vi ligger inte rätt, svårt att sortera tillräckligt snabbt och har svårt att läsa situationen som uppstår tillräckligt snabbt.
Det spelar ingen roll om man har skägg , har attityd och ser ut som en hockeyspelare. Eller om man är ""jättebra"" på att åka skridskor, eller om man är bra på att teka, eller om man har spelat i Schweiz.. Här och nu krävs det mycket mer än så.

Fattar att inte alla håller med mig men såhär tycker jag det ser ut om man tar truppen.

Bra eller Godkända rollspelare: JJ, Hudon, Snively, Frondell, Eklund, Viggo.
(Värt att nämna här är att Wikegård aldrig kunde räkna med att våra 17-18 åringar skulle vara direkt bärande, dessutom kan man inte kräva att dom ska vara just det varje match. Och med den vetskapen blir vår "spets" framåt extremt tunn)

Överskattade spelare den här säsongen: Krüger, Palve, Klasen,

Godkända 12/13fw/borde knappt platsa: Pettersen, Ylönen, Blomgren ( möjligen Salsten (på sikt)

Inte ens topp 6 spelare i HA : Costmar, Grewe, Brodin, , Rensfeldt, Hävelid, Salsten,

Och Kimby ska leda allihopa med sin obefintliga erfarenhet av att träna/coacha på hösta nivå. I det pressade läge vi befinner oss i. Till hjälp har han HVs J20 backansvarig med om möjligt ännu mindre erfarenhet.

Är inte konstigt att det ser ut som det gör. Men Wikegård och styrelsen verkar inte kräva bättring.
Utan """det kommer gå upp och ner"""", """vi gör mycket bra därute"""" och det som är riktigt skrämmande och obehagligt """Vi har INTE marginalerna med oss""" !??

Byt tränare, om dom vägrar att göra det nu så gör det nästa säsong.
Öppna plånboken och agera. Det får kosta i stort sett vad som helst att hänga kvar därför alternativet är totalt uteslutet.
Senast redigerad av SkallePer den 2026-01-26 16:15:24, redigerad totalt 1 gånger.
DagUggla

Inlägg av DagUggla »

Jag vet inte vad jag är tröttast på, att se oss spela bedrövligt eller läsa massa tomtar här inne som skriver "x bryr sig inte" , "Y struntar hur det går".
tobijoh

Inlägg av tobijoh »

DagUggla skrev: 2026-01-26 16:11:52 Jag vet inte vad jag är tröttast på, att se oss spela bedrövligt eller läsa massa tomtar här inne som skriver "x bryr sig inte" , "Y struntar hur det går".
100 % det andra!
Nypovich
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Nypovich »

tobijoh skrev: 2026-01-26 16:16:21
DagUggla skrev: 2026-01-26 16:11:52 Jag vet inte vad jag är tröttast på, att se oss spela bedrövligt eller läsa massa tomtar här inne som skriver "x bryr sig inte" , "Y struntar hur det går".
100 % det andra!
Är väl mer att tomtarna vet hur man bedriver en elitverksamhet hemma från soffan med ölburken ståendes på buken….
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jag kan reagera på dom som dömer ut vårt lagbygge och samtidigt sågar Kimby vid fotknölarna.
Aningen märkligt kan jag tycka.
Förläng med Holm. Vår klart bästa back.
Användarvisningsbild
SkallePer
Säsongskort: Ja

Inlägg av SkallePer »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2026-01-26 16:54:08 Jag kan reagera på dom som dömer ut vårt lagbygge och samtidigt sågar Kimby vid fotknölarna.
Du menar att det ena kan inte existera om det andra gör det ?
Skulle nog hävda att om du tittar på absoluta bottenlag eller lag som är överlägset sämst över lång tid, så är dett vanligt att båda existerar.
Tex en dålig tränare med en dålig MV, Back eller FW sida

Inte konstigt alls att man kan kritisera en lagdel och en tränare samtidigt.
Om du läst det jag ofta skriver (skrver ofta längre inlägg så jag fattar om du missat det,)) så kritiserar jag främst Wikegård för hans svaga bygge framåt. Satsat på flera halta hästar.
Praljak

Inlägg av Praljak »

SkallePer skrev: 2026-01-26 17:11:13
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2026-01-26 16:54:08 Jag kan reagera på dom som dömer ut vårt lagbygge och samtidigt sågar Kimby vid fotknölarna.
Skulle nog hävda att om du tittar på absoluta bottenlag eller lag som är överlägset sämst över lång tid, så är dett vanligt att båda existerar.

Om du läst det jag ofta skriver (skrver ofta längre inlägg så jag fattar om du missat det,)) så kritiserar jag främst Wikegård för hans svaga bygge framåt. Satsat på flera halta hästar.
Frågan är varför du skriver samma sak varje gång flera gånger?
Får du inte den reaktionen du vill ha av andra eller har du dåligt minne så du skriver samma sak om och om igen ?
Alla som läser på forumet vet vad du tycker så du behöver inte skriva det igen med lite olika ord…
tobijoh

Inlägg av tobijoh »

Praljak skrev: 2026-01-26 17:40:12

Frågan är varför du skriver samma sak varje gång flera gånger?
Får du inte den reaktionen du vill ha av andra eller har du dåligt minne så du skriver samma sak om och om igen ?
Alla som läser på forumet vet vad du tycker så du behöver inte skriva det igen med lite olika ord…
Håller med här. Risken annars är att miljön här inne blir som DIF fotbolls Svenska Fans-forum, som de flesta har övergett för att en högljudd minoritet använder det som klagomur utan att vara konstruktiva. Man får gärna vara kritisk (det är viktigt tycker jag) men håll det till måttliga mängder inlägg, och se till att kritiken är konstruktiv och inte bara skriven i affekt 😊
Steelmountain

Inlägg av Steelmountain »

Vad ska bli bättre med kimby out? En trupp som överpresterat lär ju inte bli bättre av ny tränare. Byta tränare gör man om truppen underpresterar inte tvärtom men den här truppen är inte bättre. Fokus på att vinna 4-5 av det som är kvar så är det lugnt :)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Det säger jag inte, bara att det är aningen märkligt.
Med lite baskunskaper i filosofi vet vi att båda kan samexistera, eller hur?
Förläng med Holm. Vår klart bästa back.
tadaa123

Inlägg av tadaa123 »

När Wikegård insåg att våra backar var bristfälliga löste han Holm & Kylington.
När Wikegård insåg att Hävelid inte håller i SHL ordnade han en utlåning + ersättare (även fast han borde gjort detta från första början)

Jag tror inte Wiken är blind. Han ser att vi saknar spets och han ser att vi spelar som påse kattskit.
Jag vägrar tro att han sitter och rullar tummarna.
Skriv svar