Silly Season 2025/26

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev: 2026-01-06 21:26:15
DIF_Soldier skrev: 2026-01-06 21:21:36 Du får se till omgivningen också. Ylönen spelar med Blomgren och Krüger som i det närmaste är 100% defensiva spelare, hur ska han kunna skapa något? Krüger har en edge i tekningscirkeln och framför mål i PP, i övrigt har åldern filat ned hans offensiv totalt. Tycker inte Ylönen fått tillräckligt med skills runt sig för att uträtta något.

MEP har ju faktiskt börjat komma igång nu med vettiga spelare bredvid sig i Palve och Snively.

Återigen, det är bredden som är för trubbig. Brodin, Rensfeldt, Costmar, Berg och kanske även Grewe, är dags att gå vidare från. Grewe har fortfarande åldern lite på sin sida, övriga gör samtliga kedjor genomgående mediokra.
För mig är de tidigare nämnda tilltänkt spets som till sin höjd levererat som en tredje/fjärdekedja. Det står inte i proportion till lönekuvertet. Tycker det har blivit uppenbart nu under JVM då de förväntades steppa upp och leda laget (måhända i kedjor med sämre spelare) men där dom ej lyckats öht.

Kanske är jag överdrivet cynisk men jag tycker vi har misslyckats på majoriteten av värvningar och förlängningar den här säsongen. Sedan är jag införstådd med premisserna inför och jag hoppas att vi redan nu signat upp bra mycket bättre spelare än det vi fått se i år.
Vi är eniga i frågan, jag menar bara att Ylönen och MEP båda är "vrida och vända"-spelare som behöver skill runtom sig för att kunna uträtta något. Starka på pucken och när de vinner sina sargdueller måste de kunna leverera till någon som kan ta ett skott. Blomgren och Krüger är för lika för att kunna uträtta något, vi måste kunna ha spelare som straffar motståndet när MEP och Ylönen slagit sin gubbe.
Säg den glädje som varar
Knickedick

Silly Season 2025/26

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2026-01-06 21:26:15
DIF_Soldier skrev: 2026-01-06 21:21:36 Du får se till omgivningen också. Ylönen spelar med Blomgren och Krüger som i det närmaste är 100% defensiva spelare, hur ska han kunna skapa något? Krüger har en edge i tekningscirkeln och framför mål i PP, i övrigt har åldern filat ned hans offensiv totalt. Tycker inte Ylönen fått tillräckligt med skills runt sig för att uträtta något.

MEP har ju faktiskt börjat komma igång nu med vettiga spelare bredvid sig i Palve och Snively.

Återigen, det är bredden som är för trubbig. Brodin, Rensfeldt, Costmar, Berg och kanske även Grewe, är dags att gå vidare från. Grewe har fortfarande åldern lite på sin sida, övriga gör samtliga kedjor genomgående mediokra.
För mig är de tidigare nämnda tilltänkt spets som till sin höjd levererat som en tredje/fjärdekedja. Det står inte i proportion till lönekuvertet. Tycker det har blivit uppenbart nu under JVM då de förväntades steppa upp och leda laget (måhända i kedjor med sämre spelare) men där dom ej lyckats öht.

Kanske är jag överdrivet cynisk men jag tycker vi har misslyckats på majoriteten av värvningar och förlängningar den här säsongen. Sedan är jag införstådd med premisserna inför och jag hoppas att vi redan nu signat upp bra mycket bättre spelare än det vi fått se i år.
Problemet tycker jag är den inkonsekventa nivån på våra spelare.

Vissa spelare är beroende av sin omgivning och väldigt endimensionella i sitt spel.

Vissa levererar i en eller två matcher för att sedan försvinna i tio.
Inkonsekvensen är nog det jag stör mig mest på. Både hos spelare, kedjorna och i spelet på isen.
Andrealdo
Säsongskort: Ja

Silly Season 2025/26

Inlägg av Andrealdo »

DIF_Soldier skrev: 2026-01-06 21:07:28
Jim Morrison skrev: 2026-01-06 20:39:44 Hellberg - succé
Hudon - bra
Snively - bra
LaLeggia - bra

Lindström - börjar lukta flopp
Salsten - flopp
Pettersen - flopp
Ylönen - flopp
Rensfeldt - flopp
Pulli - flopp
Holm - flopp
JP - flopp

Börjar lukta rätt risigt facit för Wikegård. Uteslutit värvningarna som spelat för få matcher och kom sent under säsongen. Josefson gör det rätt bra sett till förväntningarna förvisso, glömde honom.
Flopp är att inte leva upp till förväntningarna. Salsten, JP och Holm kan man knappast kalla floppar. Holm är ju i princip enda backen som skapat offensivt senaste matcherna, sedan har han alltid varit ojämn i sitt spel. Det är Holm liksom. Salsten ÄR ett längre projekt, snarare en positiv överraskning, där tålamod kan löna sig och JP är JP. ME Pettersen gör inte nog med poäng, fine, men ingår just nu i den enda kedja som kan skapa något i offensiv zon öht. Ylönen gör det okej, bitvis.

Lindström är för mig den egentliga floppen då han inte levt upp till hälften av vad han har betalt för. Han har den lön en toppback borde ha gått till.

First things first. Det är breddspelarna som måste bytas ut. Rensfeldt, Brodin, Costmar, Berg och Grewe ut först.
Tycker vi prickade väldigt bra med Hellberg, Snively och Hudon. Vi visste att dom skulle vara väldigt bra, men de har varit snäppet bättre än vad jag förväntat mig och man vet att risken är stor att det blir flopp på spelare från AHL.

Lindström har tyvärr inte levererat som förväntat och inte Ylölnen heller. Det är två floppar enligt mig med tanke på den lönen de har. Skulle även sätta in Pulli där även om det var en chansning att plocka honom. Pettersen gillade jag första 10 matcherna, då var han bättre än förväntat. Men har varit helt osynlig sedan dess.

Salsten har varit en positiv överraskning, trodde inte han skulle ta en plats. Rensfeldt borde vi med facit i hand inte förlängt med, han har ju ibland haft svårt att hålla centerplatsen i fjärdelinan. Men där och då förstår jag ändå varför vi förlängde. Vi visste ju då inte heller om Josefson skulle räknas in som en center.
Andrealdo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Andrealdo »

Det stora problemet just nu är vårt försvarsspel. För offensiven kommer bli bättre när vi får in våra juniorer i spel igen. Men vi släpper till för mycket enkla lägen bakåt. Känslan är att man nu får rikta in sig på att undvika kval och att slutspel bara är en bonus. Om vi håller oss kvar finns enormt goda möjligheter till en starkare säsong nästa år. För just backar med Djurgårdskoppling finns det mängder av som står utan kontrakt efter våren. Här är några:

Erik Gustafsson. 34 år gammal till nästa säsong och får allt mindre speltid för Detroit i NHL. Mest spel i AHL denna säsong och lär nog vilja återvända hem i sommar. Fostrad i Djurgården, och är den klubben han vill återvända till. Skulle vara en av SHL:s allra bästa backar.

Simon Johansson. Thomas Johanssons äldsta grabb som gjort två kanonsäsonger i finska ligan. Just nu 15 mål och 15 assist på 34 matcher. Sen är SHL sett steg upp från finska ligan och han övertygade inte i Djurgården när han lirade för oss i SHL. Men då var han runt 20 år och är nu 26 och har nog rutin för att bli en viktig back för oss. Dessutom rightare.

Andreas Englund. Defensiv back som kanske inte glänste hos oss innan han stack över till NHL. Men har nu gjort 197 matcher i NHL och ”bara” 29 år så han lär vara på toppen av karriären nu, även om han mest får spela i AHL. Känns som han skulle behövas med sin fysik.

Tobias Björnfot. Har inte lyckats spela till sig en startplats i NHL trots spel för både Los Angeles, Vegas och Florida. Men han är bara 24 år gammal, så han lär inte ha gett upp hoppet om NHL. Kanske att han tar vägen hem till Sverige för att bättre på självförtroendet? Inte gjort många a-lagsmatcher i Djurgården då han stack tidigt till Nordamerika.

Får vi in tre av dessa till nästa säsong har vi en riktigt stark backuppsättning. Tänk att dom då skulle kunna ersätta Holm, Pulli, Blixt och Berg.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Silly Season 2025/26

Inlägg av Philly Flu »

Då lämnar Ylönen. Det är väl rätt när det uppenbarligen inte fungerat.
DagUggla

Silly Season 2025/26

Inlägg av DagUggla »

Tycker aldrig han fick chansen riktigt tyvärr.

Tycker han är resor bättre än tex Costmar.
Rigge56

Silly Season 2025/26

Inlägg av Rigge56 »

Philly Flu skrev: 2026-01-09 16:57:33 Då lämnar Ylönen. Det är väl rätt när det uppenbarligen inte fungerat.
Och Costmar är kvar😂
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Silly Season 2025/26

Inlägg av SirDIFalot »

Rigge56 skrev: 2026-01-09 17:05:24
Philly Flu skrev: 2026-01-09 16:57:33 Då lämnar Ylönen. Det är väl rätt när det uppenbarligen inte fungerat.
Och Costmar är kvar😂
Klart vi har sämre spelare än Ylönen. Men riktigt så enkelt är det ju inte.
Expert.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av GULD »

Var fick du den Info
The DIF ONE
tadaa123

Silly Season 2025/26

Inlägg av tadaa123 »

GULD skrev: 2026-01-09 17:11:48
Var fick du den Info
Wikegård informerar.

Betyder detta att vi slipper betala hans lön också?
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

Var fick du den Info
Hemsidan, står river. Han hade väll kontrakt nästa säsong med.

Lär ha ny klubb klar inom kort.
Fragglepot

Silly Season 2025/26

Inlägg av Fragglepot »

tadaa123 skrev: 2026-01-09 17:13:35
Var fick du den Info
Wikegård informerar.

Enligt inlägget på fb så verkar det vara ”hans vilja”, så det skulle jag hoppas att vi gör.
Men sedan om det är sant eller ej vet jag inte.
Felix.32

Silly Season 2025/26

Inlägg av Felix.32 »

Fragglepot skrev: 2026-01-09 17:17:31
Var fick du den Info
Wikegård informerar.

Enligt inlägget på fb så verkar det vara ”hans vilja”, så det skulle jag hoppas att vi gör.
” Vi har kommit överens om att helt enkelt avbryta kontraktet, en lösning som ekonomiskt är bra för Djurgår’ns del, kommenterar Djurgårdens sportsligt ansvarige Niklas Wikegård.”
GULD

Silly Season 2025/26

Inlägg av GULD »

Fragglepot skrev: 2026-01-09 17:17:31
Var fick du den Info
Wikegård informerar.

Ylönens exakta lön 196 000 € Netto per/Säsong
något vi nu slipper
The DIF ONE

Silly Season 2025/26

Inlägg av #10 »

DagUggla skrev: 2026-01-09 17:04:01 Tycker aldrig han fick chansen riktigt tyvärr.

Tycker han är resor bättre än tex Costmar.
Ja han har över 100 NHL matcher, så som att jämföra Skoda och Mercedes, han har dock inte fått ut sin kapacitet här tyvärr
Skriv svar