Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
yvvi

Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av yvvi »

Josefsson skrev:
yvvi skrev:Skillnaden är att dom jobbar som hockeyspelare, du jobbar inte som supporter! Visst hade vi fått lön för att stötta Djurgården, och sen fått det dubbla i Linköping skulle inte jag tycka det var konstigt om du drog!

Ses hej
Vänd på frågan då, skulle du anse det hedervärt av mig om jag tackade nej till pengarna från Linköping för att förbli Djurgårdssupporter eftersom jag känner mer för Djurgården? Om ja, varför?
Ja det är klart det vore "hedervärt"! Samma om Lars på Volvo tackade nej till dubbla lönen på Saab och stannade kvar för han gillade just Volvo. Men om han skulle lämnat Volvo skulle jag inte tycka det var konstigt!
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Det är rörande vilken otrolig omsorg vi Djurgårdare visar om svenska hockeyspelare. Får en tår i ögonen, vi borde kanske med tanke på dessa otroligt tuffa arbetsförhållanden och svårigheter starta en extra bössinsamling varje match så de får mat på bordet åt sina småttingar?

Det är ju fullkomligt löjeväckande argument som tas fram här. För det första vet alla som bedrivit högskolestudier att det knappast är så betungande så det inte går att skaffa sig en utbildning samtidigt som man spelar hockey på Elitnivå. Joakim Eriksson har examen från Handelshögskolan och Micke Magnusson från KTH, bedrev studier samtidigt som de spelade i Sveriges bästa lag. Yrkeskarriären behöver inte direkt ta slut för att hockeykarriären tar slut vid 35 års ålder.

Dessutom är ju de löner som spelarna har uppe på en nivå som de flesta medel-Svenssons inte är i närheten av. Medellönen i Elitserien i någon undersökning angavs till 80 000 per månad. När det sedan gäller Djurgårdens löner så är de ju givetvis lägre än i värsta spenderarklubbarna, men det är ju inte som att killarna i Djurgården behöver gå hungriga om dagarna. De som lämnat för Linköping har inte direkt valt mellan 2000 i månaden och gratis kokt korv i Djurgården och 100 000 i Linköping. Det är snarare 10-20 000 per månad det handlar om, att dra in 110 000 istället för 90 000. Blir kanske lite mer Rosé-sippande på Rivieran för de extra tusenlapparna, vilket tydligen räcker för att alla Djurgårdare ska stå och applådera deras val att lämna Djurgården och spela i en seriekonkurrent.

När jag här läser den generelle Djurgårdssupporterns åsikter om klubbkänsla och klubbyten blir jag mer och mer övertygad om att jag måste ha drömt att hela kortsidan på Hovet stod och skanderade "sålt sig som en hora" till Fernholm, någon slags alternativ verklighet jag skapat. I själva verket beundras han ju av DIF-supportrarna för sitt klubbyte som närmast verkar anse det var tragiskt att han inte lämnade Djurgården tidigare så han kanske kunnat pensionera sig vid 30 års ålder istället för vid 34 års ålder.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Josefsson skrev:Det är rörande vilken otrolig omsorg vi Djurgårdare visar om svenska hockeyspelare. Får en tår i ögonen, vi borde kanske med tanke på dessa otroligt tuffa arbetsförhållanden och svårigheter starta en extra bössinsamling varje match så de får mat på bordet åt sina småttingar?

Det är ju fullkomligt löjeväckande argument som tas fram här. För det första vet alla som bedrivit högskolestudier att det knappast är så betungande så det inte går att skaffa sig en utbildning samtidigt som man spelar hockey på Elitnivå. Joakim Eriksson har examen från Handelshögskolan och Micke Magnusson från KTH, bedrev studier samtidigt som de spelade i Sveriges bästa lag. Yrkeskarriären behöver inte direkt ta slut för att hockeykarriären tar slut vid 35 års ålder.

Dessutom är ju de löner som spelarna har uppe på en nivå som de flesta medel-Svenssons inte är i närheten av. Medellönen i Elitserien i någon undersökning angavs till 80 000 per månad. När det sedan gäller Djurgårdens löner så är de ju givetvis lägre än i värsta spenderarklubbarna, men det är ju inte som att killarna i Djurgården behöver gå hungriga om dagarna. De som lämnat för Linköping har inte direkt valt mellan 2000 i månaden och gratis kokt korv i Djurgården och 100 000 i Linköping. Det är snarare 10-20 000 per månad det handlar om, att dra in 110 000 istället för 90 000. Blir kanske lite mer Rosé-sippande på Rivieran för de extra tusenlapparna, vilket tydligen räcker för att alla Djurgårdare ska stå och applådera deras val att lämna Djurgården och spela i en seriekonkurrent.

När jag här läser den generelle Djurgårdssupporterns åsikter om klubbkänsla och klubbyten blir jag mer och mer övertygad om att jag måste ha drömt att hela kortsidan på Hovet stod och skanderade "sålt sig som en hora" till Fernholm, någon slags alternativ verklighet jag skapat. I själva verket beundras han ju av DIF-supportrarna för sitt klubbyte som närmast verkar anse det var tragiskt att han inte lämnade Djurgården tidigare så han kanske kunnat pensionera sig vid 30 års ålder istället för vid 34 års ålder.
Jag håller med dig till 110% "Josefsson". Rakt av till punkt o prickar.
Skrämmande att läsa vissas inlägg härinne beträffande "hororna" som lämnat oss för en konkurrent.

Jag som en sann djurgårdssupporter kan inte se att en sann djurgårdare skulle byta klubb till en annan seriekonkurrent bara för att man får lite bättre betalt hos en annan seriekonkurrent, isf är man ingen äkta djurgårdare.
Gå en jävla utbildning precis som någon nämnde att tex Micke Magnusson gjorde och sänk eran lön under hockeykarriären för att visa att hjärtat finns hos DIF(om de nu gör det) istället för att "hora" till dej extra pengar hos tex "cluben"

Hade jag varit en professionell hockeyspelare som verkligen hade hjärtat på rätta plats(DIF) hade jag ALDRIG bytt till en seriekonkurrent oavsett hur hög lön jag hade fått. Möjligt att man hade kunnat flytta utomlands för att tjäna mer cash, men aldrig till ett lag i samma serie, ALDRIG. Jag hade helt enkelt aldrig kunnat kämpa för ett annat lag mot laget i mitt hjärta när lagen möttes i serien.

Någon gjorde en jämförelse med Volvo/Saab. Man blir ju mörkrädd för fan.
Hade du som supporter bytt till att stå i "Clubens" klack för "rätt peng" eller?
För mig är allt detta en självklarhet, men tydligen inte hos vissa andra djurgårdare, sorligt är vad det är.

Ni kan komma med argumenten att det är ett jobb precis som vilket annat. Det är just det de INTE är. Detta handlar om klubben i ert hjärta, något som ni älskar över allt. Och inte om något jävla kneg på volvo.
Ni som inte tycker det är på de sättet kan jag helt enkelt inte förstå mig på. En fråga, hade ni själva ifall ni varit hockeyspelare gått till en rivalklubb i samma serie som Djurgården bara för att dom skulle betala lite mer pengar än vad Djurgården skulle? Isf kan ni sluta kalla er Djurgårdare. Iaf enligt mig.

Slutligen, håll dig till "Cluben" Håkansson. För enligt mig är du iaf aldrig välkommen i DIF igen.
Vipul

Inlägg av Vipul »

Tjänar man mycket om man spelar i slovakiska andraligan? Vet iaf att vladímir orszagh spelar där
Therocket1
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Therocket1 »

Vipul skrev:Tjänar man mycket om man spelar i slovakiska andraligan? Vet iaf att vladímir orszagh spelar där
Nix, verkligen inte. Sämre löner än i Allsvenskan.
Bild
yoda

Inlägg av yoda »

Jag är i princip aldrig emot att Djurgården värvar bra spelare oavsett vilken klubb spelarna tidigare har representerat.

Men jag stör mig faktiskt på Håkansson. Jag har för mig att han sa när han kom tillbaka till DIF inför säsongen 00/01 att han inte kunde tänka sig att spela i ett annat elitserielag än DIF (kan vara så att jag kommer i håg fel).

När LHC började vifta med sedelbuntarna kom han visst på andra tankar. Nu när han själv rimligen har sina bästa år bakom sig och kanske vill flytta hem till Stockholm igen då passar det att varva ner i DIF.

Finns behovet av Håkansson (Är väl redan klart att Axelsson och Figren lämnar t.ex.) så ska man självklart värva honom om möjligheten finns. Man måste hela tiden se till vad som blir bäst för DIF. Men lite irriterad är jag på honom.
Vipul

Inlägg av Vipul »

då kan man lika gärna plocka hnm?
Användarvisningsbild
Palmgren

Inlägg av Palmgren »

Håkansson och Fernholm kan stanna där dom är tycker jag.

Ja varför inte värva Orszagh? Han var ju bra senast han spelade i DIF.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Killen har taskiga knän, därav anledningen till att han lirar i den slovakiska andraligan.
Bild
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Hehe Therocket1 vet allt ;) imponerande. När nu Dicken och Figren lämnar efter säsongen har vi stora luckor att tappa till. Personligen hoppas jag på Thoresen gillar honom skarp ! Men så länge vi har Linkan är det lungt ;P
DIF <3
Wilhelm Arwe
Säsongskort: Ja

Inlägg av Wilhelm Arwe »

Palmgren skrev:Håkansson och Fernholm kan stanna där dom är tycker jag.

Ja varför inte värva Orszagh? Han var ju bra senast han spelade i DIF.
Kyösti var också bra senast han spelade i Djurgården. Kanske vi skulle värva honom ...
Wilhelm Arwe
Säsongskort: Ja

Inlägg av Wilhelm Arwe »

Klubbkänsla verkar onekligen saknas på det här forumet. Man ska alltså kunna behandla Djurgården hur som helst. Jag fullkomligen baxnar av att läsa den här tråden.

Jag instämmer i alla Josefssons poänger och vill också lägga till en analogi, som rör det vanliga yrkeslivet som ni verkar ha snöat in er på:

Jobbar man på Saab för 20000 kr i månaden och blir erbjuden 25000 kr på Volvo, och väljer Volvo - då är man knappast välkommen tillbaka till Saab så fort Volvo inte vill ha en längre.

Pissar man på Djurgården som både Håkanson och Fernholm har gjort är man verkligen inte önskad här längre. Nu ska folk plötsligt försvara Fernholm också, vilket blir riktigt lustigt med tanke på att han själv sagt att han förtjänade att få höra "Fernholm är en hora" förra säsongen.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Josefsson skrev:Dessutom är ju de löner som spelarna har uppe på en nivå som de flesta medel-Svenssons inte är i närheten av. Medellönen i Elitserien i någon undersökning angavs till 80 000 per månad.
Föregående år (om jag kommer ihåg det rätt) var medellönen i Elitserien 150 000 kr per månad.

Min uppfattning är att det står spelare fritt att lämna DIF för en konkurrent. Jag klandrar inte den personen, men jag ser heller ingen anledning att han ska "värvas" tillbaka till DIF för att han är "djurgårdare". Om en spelare har kämnat DIF för en annan klubb finns det ingen anledning att ens diskutera vad den spelaren känner eller inte känner för DIF, eftersom denne inte är djurgårdare.

För övrigt är Musse ointressant som spelare och jag ser exempelvis hellre Eric Beadoin eller Anders Batiansen i DIF nästa år. För övrigt är Mikael Ahlén och Henrik "starkast i laget" Eriksson en betydligt billigare variant av nämnda spelare ovan. Nästa år är även Henrik Eriksson mogen för betydligt större uppgifter en tre till fyra minuter per match.

Det finns framförallt två spelare jag gärna skulle se i DIF och det är antingen Marcus Nilson eller Nils Ekman. Följande lag skulle inte gå av för hackor:

Tim Eriksson - Andreas Engqvist - Michael Holmqvist
Fimpen Eklund - Kristofer Ottosson - Marcus Nilson/Nils Ekman
Calle Gustafsson - Jacob Josefson - Jimmie Ölvestad
Niklas Anger - Henrik Eriksson - Nicklas Danielsson

Marcus Ragnarsson - Dave Schneider
Timmy Pettersson - Oscar Eklund
David Printz - Nichlas Falk (sista säsongen)
Ronnie Petersson - Alexander Urbom

Extraspelare
Alexander Deilert
Nichlas Andersson
Mikael Ahlén
Patrik Cehlin

Slutar
Fredrik Bremberg (Ryssland)
Senast redigerad av Östgöten den 2008-10-19 13:31:07, redigerad totalt 1 gånger.
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Varför skulle Linkan dra till Ryssland nästa år för ? Och med det laget du visar har vi värkligen inte täckt luckorna efter Figren och Axelsson och inte heller för Linkan om du nu tror att han slutar. Sen H.Eriksson som center ? Jag gillar inte heller idén med att ha Holmqvist som ytterforward han är värvad som center spela honom som center ! Nästa år vill jag se en Kedja med Linkan-Thoresen-Marcus Nilson :) Skulle också tänka mig Ekman i denna kedja men jag tror inte vi har råd med både honom och Nilson, jag väljer Nilson före Ekman alla dagar i veckan
DIF <3
isolerad

Inlägg av isolerad »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3571545.ab

Andreas är utköpt från sitt kontrakt och vill tydligen till DIF. Själv är jag tveksam om det vore så bra.
i
Låst