Highwind skrev:1. Är ditt betygssystem relativt? I sånt fall, jämför du med NHL, elitserien, europa?
Jämför du med övriga backar i elitserien så är väl Ragges sammanfattande prestation mellan 4 och 5. Han har ju varit helt grym. Och 5 är det högsta betyget. Om man är bäst i elitserien hittils så är man således "Suverän" och förtjänar en femma?
2. Bygger ditt betygssystem på föväntningar?
Dvs, får en spelare högre betyg om han presterar långt över förväntningarna? (Josefson) Och får en spelare lägre betyg om han presterar under förväntningarna? (Bremberg)
Har verkligen Josefson varit bättre än Linkan?
Jag har försökt förklara för dej, men det verkar inte lyckats något vidare.
Om jag gör det så enkelt så att jag säger så här att för att under en HEL säsong få betyget 5 krävs det ju helt enkelt att man är suverän i 55 omgångar rakt igenom, med tanke på att mitt betygssystem grundar sig i att samtliga insatser i VARJE match läggs ihop och sedan delas det med antal matcher de spelat. Då är de ju ganska svårt att uppnå en klar femma i detta systemet med tanke på att ingen kan vara suverän i 55 matcher i streck. Tror du inte?
Just därför tycker jag, som ser 95 procent av matcherna under en säsong, att det är ett roligt och bra sätt att då se helheten på en spelares insatser genom att betygsätta spelaren ifråga efter varje match då minnet är färskt och man då har sin färska analys av spelarens insats i matchen på papper.
Skulle jag inte göra på detta sättet utan istället det "enkla" sättet skulle Ragge garanterat få betyget 5 av mej hittills, men då får du ju så att säga inte med själva grejen med mitt tänk när jag började denna betygssättning av spelare.
För att förtydliga än en gång så är det alltså ett snitt på spelarens samtliga insatser. Och hur stort Ragge-fan man är så kan man ju ändå se skillnad i vissa matcher. Då han i vissa fall varit outstanding, och i vissa fall "bara" varit bra.
Ett exempel är Frölundamatchen då han trots att vi var helt usla var bra men inte fullt lika bra som han varit i vissa andra matcher.
För övrigt så tror jag inte att någon annan back i ES hittills skulle nå över 3,8 i betyg om man skulle betygsätta dom match för match. Eller tror du det?
Och ja, jag tycker att Josefsson hittills varit bättre än "Linkan". Och det hade jag även tyckt utan mitt betygssystem. Och det tror jag knappast jag är ensam om att tycka.
Slutligen, betygen sätts efter vad spelaren gör på isen. Inte vad han förväntas göra eller inte göra.