Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jensa85

Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av jensa85 »

grandstoff skrev:
jensa85 skrev:Marcus Ragnarsson 3,8
Jacob Josefsson 2,78
All bedömning är ju subjektiv, men jag anser att betyget på dessa är alldeles för lågt...
Ja, det är möjligt att betygen där känns lite låga.
Men allt över 2,5 i snitt över en säsong ser iaf jag som en ganska bra säsong.
Det är väldigt svårt att i 55 matcher hålla en "betyg 3 nivå" rakt över. Så gör man då "bara" en godkänd insats och får betyget 2 i några matcher behöver man ju jämna ut alla tvåorna med fyror och femmor för att återigen ligga över "bra rakt igenom".
Så Ragges 3,8 är väldigt högt egentligen då han i några matcher varit både suverän och mycket bra och i en del andra "bara" bra.
Kanske verkar lite kluddrigt, men till slut får man ändå en rättvis bedömning över en längre rad matcher. Anser jag iaf :wink:
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

jensa85 skrev:
grandstoff skrev:
jensa85 skrev:Marcus Ragnarsson 3,8
Jacob Josefsson 2,78
All bedömning är ju subjektiv, men jag anser att betyget på dessa är alldeles för lågt...
Ja, det är möjligt att betygen där känns lite låga.
Men allt över 2,5 i snitt över en säsong ser iaf jag som en ganska bra säsong.
Det är väldigt svårt att i 55 matcher hålla en "betyg 3 nivå" rakt över. Så gör man då "bara" en godkänd insats och får betyget 2 i några matcher behöver man ju jämna ut alla tvåorna med fyror och femmor för att återigen ligga över "bra rakt igenom".
Så Ragges 3,8 är väldigt högt egentligen då han i några matcher varit både suverän och mycket bra och i en del andra "bara" bra.
Kanske verkar lite kluddrigt, men till slut får man ändå en rättvis bedömning över en längre rad matcher. Anser jag iaf :wink:
Precis min poäng. Jag härstammar från den skoltid där godkänt i ett ämne var likställt med en 3:a, vilket gör att allt därunder är icke godkänt... Vi kanske har samma syn på prestationerna men väljer att tolka betygsinnebörden olika. :wink:

Ingen idé att grotta ner sig ännu mer i tolkningsdifferenser... :D
Återgå!
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Precis. Och då jag även har med betyget 0 i denna betygsskala så är helt plötsligt 2,5 betyget som är i mitten istället för 3 ifall det hade varit en skala från 1-5.
Så jag tror nog också vi har en ganska lika syn på prestationerna :wink:
Highwind

Inlägg av Highwind »

Ditt betygssystem faller på att du ger en av Europas bästa backar (Ragnarsson) 3,8 i betyg. Vem är isf en 5:a?
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Enligt mina bedömningar har Ragge fått följande betyg under de matcher jag sett:

Luleå (2-1) 4
Brynäs (4-1) 5
Färjestad (2-5) 4
Skellefteå (3-2öt) 3
Linköping (2-3 öt) 5
HV 71 (2-3) 3
Timrå (2-1) 3
Rögle (3-3) 4
Frölunda (1-5) 3
SSK (4-2) 4

Han har alltså enligt mej och mitt betygssystem då gjort:
4st Bra matcher
4st Mycket bra matcher
2st Suveräna matcher

Hur många backar i europa tror du i varje match håller denna höga nivå och som till skillnad mot Ragge då inte gör någon mindre bra eller kanske rent av någon dålig match emellanåt?

Skulle Ragge bibehålla detta spel och ett betygsnitt på närmare 4 så är det helt ofattbart bra.

I min bok finns det i stort sett ingen som kan hålla en sån hög nivå att man i slutändan hamnar på ett betygsnitt som det Ragge hittills har uppnått.
Men som sagt, det är ju bara min åsikt.
Highwind

Inlägg av Highwind »

1. Är ditt betygssystem relativt? I sånt fall, jämför du med NHL, elitserien, europa?

Jämför du med övriga backar i elitserien så är väl Ragges sammanfattande prestation mellan 4 och 5. Han har ju varit helt grym. Och 5 är det högsta betyget. Om man är bäst i elitserien hittils så är man således "Suverän" och förtjänar en femma?

2. Bygger ditt betygssystem på föväntningar?

Dvs, får en spelare högre betyg om han presterar långt över förväntningarna? (Josefson) Och får en spelare lägre betyg om han presterar under förväntningarna? (Bremberg)

Har verkligen Josefson varit bättre än Linkan?
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Highwind skrev:1. Är ditt betygssystem relativt? I sånt fall, jämför du med NHL, elitserien, europa?

Jämför du med övriga backar i elitserien så är väl Ragges sammanfattande prestation mellan 4 och 5. Han har ju varit helt grym. Och 5 är det högsta betyget. Om man är bäst i elitserien hittils så är man således "Suverän" och förtjänar en femma?

2. Bygger ditt betygssystem på föväntningar?

Dvs, får en spelare högre betyg om han presterar långt över förväntningarna? (Josefson) Och får en spelare lägre betyg om han presterar under förväntningarna? (Bremberg)

Har verkligen Josefson varit bättre än Linkan?
Jag har försökt förklara för dej, men det verkar inte lyckats något vidare.

Om jag gör det så enkelt så att jag säger så här att för att under en HEL säsong få betyget 5 krävs det ju helt enkelt att man är suverän i 55 omgångar rakt igenom, med tanke på att mitt betygssystem grundar sig i att samtliga insatser i VARJE match läggs ihop och sedan delas det med antal matcher de spelat. Då är de ju ganska svårt att uppnå en klar femma i detta systemet med tanke på att ingen kan vara suverän i 55 matcher i streck. Tror du inte?

Just därför tycker jag, som ser 95 procent av matcherna under en säsong, att det är ett roligt och bra sätt att då se helheten på en spelares insatser genom att betygsätta spelaren ifråga efter varje match då minnet är färskt och man då har sin färska analys av spelarens insats i matchen på papper.

Skulle jag inte göra på detta sättet utan istället det "enkla" sättet skulle Ragge garanterat få betyget 5 av mej hittills, men då får du ju så att säga inte med själva grejen med mitt tänk när jag började denna betygssättning av spelare.

För att förtydliga än en gång så är det alltså ett snitt på spelarens samtliga insatser. Och hur stort Ragge-fan man är så kan man ju ändå se skillnad i vissa matcher. Då han i vissa fall varit outstanding, och i vissa fall "bara" varit bra.
Ett exempel är Frölundamatchen då han trots att vi var helt usla var bra men inte fullt lika bra som han varit i vissa andra matcher.
För övrigt så tror jag inte att någon annan back i ES hittills skulle nå över 3,8 i betyg om man skulle betygsätta dom match för match. Eller tror du det?

Och ja, jag tycker att Josefsson hittills varit bättre än "Linkan". Och det hade jag även tyckt utan mitt betygssystem. Och det tror jag knappast jag är ensam om att tycka.

Slutligen, betygen sätts efter vad spelaren gör på isen. Inte vad han förväntas göra eller inte göra.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Du säger att ingen kan komma över Ragnarssons 3.8 i betyg hittils. Vad är då poängen med en 5-gradig skala?

Eller håller dagens hockey så låg standart? Kanske Wayne Gretsky skulle komma upp i 4.5 med sina sjuka 200p/säsong back in the days. Frågan är dock om hur Wayne Gretsky skulle stå sig i dagens NHL. Hockeyn utvecklas ju. En spelares prestationer måste jämföras i relation till andra spelares prestationer där världens bästa back snittar just 5.0.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Highwind skrev:Du säger att ingen kan komma över Ragnarssons 3.8 i betyg hittils. Vad är då poängen med en 5-gradig skala?

Eller håller dagens hockey så låg standart? Kanske Wayne Gretsky skulle komma upp i 4.5 med sina sjuka 200p/säsong back in the days. Frågan är dock om hur Wayne Gretsky skulle stå sig i dagens NHL. Hockeyn utvecklas ju. En spelares prestationer måste jämföras i relation till andra spelares prestationer där världens bästa back snittar just 5.0.
Det jag menar är att det är snudd på omöjligt att i varje match, 55 omgångar i streck göra en "5 poängsinsats". Och det är just det hela mitt system grundar sig på.
Alltså inte att bara göra en bedömning rakt av på en spelare utan en sammanfattning av spelarens samtliga insatser under en säsong och sedan få ut ett medeltal av det hela.

Men uppenbarligen förstår du inte hur jag menar, så kan inte göra så mycket mer än det jag försökt.
Testa att läsa igenom allt jag skrivit någon gång ytterligare så får vi se om det klarnar sen.
Steef
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Steef »

MAP skrev:Trist att det gnälls så mycket på Anger här inne. Killen brinner för klubben, jobbar hårt hela tiden och gjorde över 30 poäng förra året. Känns som han helt plötsligt är hela forumets hackkyckling, väldigt oförtjänt enligt mig.
Ja nu när frylén har slutat måste dem hitta nån ny att hacka på
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Blev riktigt glad i morse när jag läste en artikel om Musse Håkansson i DN där han berättar om hur han ser en framtid i DIF! Hittade inte artikeln på internet upplagan (den kanske kommer upp senare), men i varje fall stod det att hans kontrakt går ut efter den här säsongen och han gärna vill tillbaka till DIF, underbart!
djjjj

Inlägg av djjjj »

Lucas skrev:Blev riktigt glad i morse när jag läste en artikel om Musse Håkansson i DN där han berättar om hur han ser en framtid i DIF! Hittade inte artikeln på internet upplagan (den kanske kommer upp senare), men i varje fall stod det att hans kontrakt går ut efter den här säsongen och han gärna vill tillbaka till DIF, underbart!

Hoppas verkligen att du inte slagit i ditt huvud och drömt detta.
Djurgårn tills jag dör
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Vi hade behövt Musse den här säsongen. Dock så är han alltid välkommen tillbaka, trots att han representerat tattar- och plastklubben nummer ett.
Sjunger avgå Johnny...
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Musse riskerar bli en ny Thomas Johansson som kommer hem från LHC och bara är dyr och seg. Tycker han kan få avsluta i LHC, om de vill ha honom kvar.
Lucas

Inlägg av Lucas »

djjjj skrev:
Lucas skrev:Blev riktigt glad i morse när jag läste en artikel om Musse Håkansson i DN där han berättar om hur han ser en framtid i DIF! Hittade inte artikeln på internet upplagan (den kanske kommer upp senare), men i varje fall stod det att hans kontrakt går ut efter den här säsongen och han gärna vill tillbaka till DIF, underbart!

Hoppas verkligen att du inte slagit i ditt huvud och drömt detta.
Nej nej, jag lovar! Tycker det är ytterst märkligt att den inte ligger på dn.se, men jag kan svära på att jag läste om det i morse. En halv sida om honom. Sitter på jobbet nu, men så fort jag kommer hem kan jag försöka vaska fram den på något sätt. Finns säkert andra som har tidningen i handen, så andra kan säkert bekräfta det jag läst.
Låst