SHL 25/26 Djurgårdens IF - Rögle 2/10
Snart spelat 20% av säsongen och vi har ingen aning om vad vi håller på med där ute. Vi gör mål när våra juniorer råkar snappa åt sig en lös puck liksom, annars är alla så jävla osynliga.
Agera Wikegård
Agera Wikegård
Vilken jävla cirkus ikväll. Bytet där Sissons slår bort pucken, får Hävelid att vända samtidigt som en 6e utespelare hoppar in är parodi. Hur kan såna misstag göras? Det är inte så att vi kommer från division 7 till SHL. Vem ansvarar för att sådana basic misstag inte ska göras? Helt oacceptabelt. Vi är underdogs som det är och då ska vi inte fälla krokben på oss själva i processen, kommer bli jävligt dyra lektioner om detta fortsätter.
Bättring Djurgår'n. Ikväll faller vi på våra egna misstag.
Bättring Djurgår'n. Ikväll faller vi på våra egna misstag.
Hävelid är för dålig. Vi måste få in en mycket bättre målvakt. Han hade det svårt i HA och absolut ingenting pekade på att han skulle sluta tappa in 2-4 puckar varje match som han bara ska ta. Varför skulle HH Helt plötsligt över en sommar bli en mycket bättre målvakt bara för att vi som lag går upp ett par nivåer? Det är så naivt att tro. De flesta av oss såg detta komma.rikkard skrev: ↑2025-10-02 20:46:43 Samma gamla det är inte Hävelids fel. Backspelet med puck var inte bra idag, men det var inte Hävelid heller. Jag vill ha målvakter som kan kliva fram och vinna matcher åt oss. Hellberg behöver någon som konkurrerar om förstaspaden, för ärligt talat har han också varit ojämn. Vi släpper in mest mål i serien och det är BÅDE backarnas och målvakternas fel.
Och igen, Vi har inte råd att tappa 30-45 poäng vilket blir resultatet av Hävelid i kassen 10-15 matcher.. En påse cement hade gjort bättre ifrån sig., Den är åtminstone tät.
Läser artikeln från HN där Kilmby analyserar matchen. Förstår att han täcker upp för individuella spelare i laget. Men är ändå ärligare att uttrycka det alla ser att försvarsspelet är obefintligt och att Hävelid inte är tillräckligt stabil för att vinna matcher. Är så galet tråkigt detta förfall. Hade sett fram emot säsongen grymt mycket o haft tron att vi likt kaminanda ska vinna matcher. Men just nu är laget som en våt disktrasa. Vi behöver upp i energi o grisa i varje situation o hjälpa varann o höja nivån på isen. Den stora huvudvärken är: Hur länge tillåter Wikegård att det ser ut som det gör just nu. Känns som laget tappat tron på spelidéer som utformas av tränarteamet. Frågan är nu vad göra för att poängen ska ramla in. Spelarmarknaden är ju inte ett smörgåsbord direkt. Vi måste verkligen träffa rätt nu innan det blir fritt fall neråt..
Jag tittade igenom matchen igår efter att jag kom hem. En reflektion jag har är att vi driver upp ett tempo som vi själva inte klarar av. Det fanns inga tydliga linjer i spelet utan mycket läggs över på individen. Det blir för snabbt och svårt. Vi kommer inte att kunna köra över motståndarna i SHL, det är bara naivt att tro det. Resultatet blir bara att vi bjuder motståndarna på det taktiska övertaget och kör slut på oss själva.
Vi har släppt in 4.38 mål per match! Det håller ju naturligtvis inte. Vi måste acceptera att vi är underdogs. Sätta defensiven först, täppa till och spela mer på omställningar, såsom vi gjorde mot Luleå och Timrå. Flytta fram spelet när det är läge för det istället för att tuta och köra. Vi har spetsen framåt och har gjort tillräckligt många mål i samtliga matcher för att kunna vinna dem.
Sedan måste vi ha in en ny andramålvakt. Det är så tydligt att spelarna inte litar på Hävelid. Hellberg måste få avlastning och i den bästa av världar få konkurrens om förstaspaden.
Jag litar på Kimby och tror att vi överlever säsongen. Vi får komma ihåg att plats 12 är godkänt resultat. Det är där målbilden ligger.
Vi har släppt in 4.38 mål per match! Det håller ju naturligtvis inte. Vi måste acceptera att vi är underdogs. Sätta defensiven först, täppa till och spela mer på omställningar, såsom vi gjorde mot Luleå och Timrå. Flytta fram spelet när det är läge för det istället för att tuta och köra. Vi har spetsen framåt och har gjort tillräckligt många mål i samtliga matcher för att kunna vinna dem.
Sedan måste vi ha in en ny andramålvakt. Det är så tydligt att spelarna inte litar på Hävelid. Hellberg måste få avlastning och i den bästa av världar få konkurrens om förstaspaden.
Jag litar på Kimby och tror att vi överlever säsongen. Vi får komma ihåg att plats 12 är godkänt resultat. Det är där målbilden ligger.
- Remy Lebeau
Du kommer aldrig höra en tränare säga att en spelare inte håller måttet utåt. Dom är inte till för att behaga vad du tycker och tänker. Du verkar vilja tillbaka till en Garpenlöv som fick laget och Kryckan mot sig. Det hände när han sa att laget hade en ”loser-mentalitet” utåt. I vårt läget där vi är så är det såklart värsta tänkbara scenario. Kimby kan inte hängas eller kritiseras för att Hävelid inte håller jobbet. Han jobbar med vad han har och tycker ju såklart sannolikt som många andra, men kan för den sakens skull inte säga det utåt.Doyle 1 skrev: ↑2025-10-03 05:41:16 Läser artikeln från HN där Kilmby analyserar matchen. Förstår att han täcker upp för individuella spelare i laget. Men är ändå ärligare att uttrycka det alla ser att försvarsspelet är obefintligt och att Hävelid inte är tillräckligt stabil för att vinna matcher. Är så galet tråkigt detta förfall. Hade sett fram emot säsongen grymt mycket o haft tron att vi likt kaminanda ska vinna matcher. Men just nu är laget som en våt disktrasa. Vi behöver upp i energi o grisa i varje situation o hjälpa varann o höja nivån på isen. Den stora huvudvärken är: Hur länge tillåter Wikegård att det ser ut som det gör just nu. Känns som laget tappat tron på spelidéer som utformas av tränarteamet. Frågan är nu vad göra för att poängen ska ramla in. Spelarmarknaden är ju inte ett smörgåsbord direkt. Vi måste verkligen träffa rätt nu innan det blir fritt fall neråt..
Vet inte vad du menar med att det är ärligare och rikta individuell kritik ute i media. För vem? Och vem gagnar det?
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Det kommer nog att vara upp och ner under säsongen. Hopp och förtvivlan omvartannat. Tycker inte att det är energin det faller på. Vi åker skridskor och kämpar, men vi kuggar inte i varandra, spelar för framåtlutat (i varje fall igår) och håller oss inte till en gemensam gameplane, vilket gör att vi blir otajmade och ojämna. Jag tror att vissa mindre förändringar kan göra ganska stora skillnader. På individnivå tycker jag att flera spelare går framåt och andra är på en hög SHL-nivå. Frondell exempelvis gjorde en toppinsats igår och ligger högt i shls plus/minus. Eklund börjar växa in i det mer och mer. Snivley och Hudon hade det lite tufft igår, men är spets framåt. Offensivt ser det periodvis riktigt bra ut. Det finns definitivt saker att bygga vidare på. Förutom mot Frölunda, så har vi varit med i samtliga matcher och haft chans att vinna dem. Det finns hoppDoyle 1 skrev: ↑2025-10-03 05:41:16 Läser artikeln från HN där Kilmby analyserar matchen. Förstår att han täcker upp för individuella spelare i laget. Men är ändå ärligare att uttrycka det alla ser att försvarsspelet är obefintligt och att Hävelid inte är tillräckligt stabil för att vinna matcher. Är så galet tråkigt detta förfall. Hade sett fram emot säsongen grymt mycket o haft tron att vi likt kaminanda ska vinna matcher. Men just nu är laget som en våt disktrasa. Vi behöver upp i energi o grisa i varje situation o hjälpa varann o höja nivån på isen. Den stora huvudvärken är: Hur länge tillåter Wikegård att det ser ut som det gör just nu. Känns som laget tappat tron på spelidéer som utformas av tränarteamet. Frågan är nu vad göra för att poängen ska ramla in. Spelarmarknaden är ju inte ett smörgåsbord direkt. Vi måste verkligen träffa rätt nu innan det blir fritt fall neråt..
Håller med i mycket det du skriver Remy. Men texten är skriven utifrån den frustration jag kände. Men samtidigt håller inte ett antal spelare den kvalitet SHL kräver. Det behöver rättas till. Hur är ingen enkel fråga att ha svar på. Laget tillsammans måste kugga i bättre och tillsammans förbättra kvaliteten på spelet.
- Remy Lebeau
Absolut förstår jag din frustration och hur du tänker på ett sätt. Jag tänker att detta är ett år där vi enbart ska klara oss kvar. Då får vi någonstans acceptera att vi har spelare som spelar i en liga dom inte klarar av.Doyle 1 skrev: ↑2025-10-03 08:47:51 Håller med i mycket det du skriver Remy. Men texten är skriven utifrån den frustration jag kände. Men samtidigt håller inte ett antal spelare den kvalitet SHL kräver. Det behöver rättas till. Hur är ingen enkel fråga att ha svar på. Laget tillsammans måste kugga i bättre och tillsammans förbättra kvaliteten på spelet.
Farligaste för ett lag som saknar individuell kvalité är att det blir interna bråk och argumentationer inom laget. Vi får se detta som överlevnadssäsongerna med Säcken när vi hade André Mattsson och många fler som gav många gråa hårstrån.
Övertygad om att Wikegård och Kimby kommer göra allt som krävs och vad dom kan för att detta ska sluta bra.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Mycket underhållande förstaperiod. Sen blir det två lag som har svårt att få till farligheter om inte större misstag begås.
Rättvis seger för Rögle som har en grunddefensiv som sitter. Vi behöver att det studsar rätt för att ha möjlighet att vinna såna matcher och de studsarna får vi kanske med oss om vi gör jobbet bättre, främst i defensiven.
Det ser dessutom ut som att vi inte spelar på ett sätt som gör att vi kan lägga energi på rätt saker. Dvs vi försätter oss i situationer som vi måste reagera på och det suger musten ur förmågan att ha ett eget spel.
Bättring krävs och det tror jag att det kan bli.
Rättvis seger för Rögle som har en grunddefensiv som sitter. Vi behöver att det studsar rätt för att ha möjlighet att vinna såna matcher och de studsarna får vi kanske med oss om vi gör jobbet bättre, främst i defensiven.
Det ser dessutom ut som att vi inte spelar på ett sätt som gör att vi kan lägga energi på rätt saker. Dvs vi försätter oss i situationer som vi måste reagera på och det suger musten ur förmågan att ha ett eget spel.
Bättring krävs och det tror jag att det kan bli.