Har tänkt på det länge nu, och blev påmind när jag hörde vår klack igår mot brynäs; ( bra jobbat ni som var där förresten!) Varför sjungs "Vi hatar aik" ofta på våra matcher när vi möter lag som inte har någonting som helst att göra med aik?
Ungefär samma sak som när vi möter SAIK och dem skulle sjunga "Vi hatar luleå" .
anledningen till att vi sjöng en massa hatramsor om aik igår var på grund av att det är derby idag. Det var anledningen igår. Sedan är ju faktiskt aik DIF:s största antagonister och då blir det lätt att det halkar in en ramsa om dem lite titt som tätt.
Pinnen skrev:Har tänkt på det länge nu, och blev påmind när jag hörde vår klack igår mot brynäs; ( bra jobbat ni som var där förresten!) Varför sjungs "Vi hatar aik" ofta på våra matcher när vi möter lag som inte har någonting som helst att göra med aik?
Ungefär samma sak som när vi möter SAIK och dem skulle sjunga "Vi hatar luleå" .
Bara blivit lite fundersam
Är man Djurgårdare så hatar man aik (används alltid med gemener) oavsett vilken division/sport de spelar i. Den låten tycker jag fungerar alldeles utmärkt lite då och då.
Dock så gissar jag på att den säkert sjöngs igår med tanke på kvällens derby.
Dock om jag tar till samma exempel igen; att saik hade sjungit Hatramsor mot Luleå i en match mot oss, kan jag slå vad om att folk på detta forumet hånat dem för det och kallat det för Bonde-stil.
Fel. Det Järnkaminerna gör är definitionen av innerstad. Således kan det ej vara "bonnigt". Det som JK inte gör är definitionen av landsort. Exempelvis Solna.
Highwind skrev:Fel. Det Järnkaminerna gör är definitionen av innerstad. Således kan det ej vara "bonnigt". Det som JK inte gör är definitionen av landsort. Exempelvis Solna.
Tror du inte man behöver vara Stockholmare för att förstå detta? Hatet mot aik sitter i husväggarna.
Highwind skrev:Fel. Det Järnkaminerna gör är definitionen av innerstad. Således kan det ej vara "bonnigt". Det som JK inte gör är definitionen av landsort. Exempelvis Solna.
Tror du inte man behöver vara Stockholmare för att förstå detta? Hatet mot aik sitter i husväggarna.
Helt klart är det så. Nidramsor om aik kan aldrig vara fel, såsom "vi e från sthlm" men jag kan också förstå "Pinnens" poäng som han fiskar efter. "10 år sen - gnagarsvin" tycker även jag kanske inte är den bästa sången att riva av inne på Hovet. Den gör ju dessutom en direkt anspelning på gnagets facit i fotboll...
" Vi hatar aik, för vi är Djurgårdens IF" Den syftar ju på att vi är Djurgården, är man Djurgården så hatar man aik. Största beviset att man är Djurgårdare, efter att man älskar DIF såklart, är att man hatar aik. Skellefteå kan omöjligt hata luleå lika mycket som vi hatar aik. Det ligger i klubbmärket litegranna.
Tror att landsortsbor har svårt att förstå förhållandet mellan DIF och aik.
Däremot håller jag med om att "10 år sen gnagarsvin" inte borde sjungas på hovet. Senast gnaget vann sm-guld i hockey var väl 84 va? Isåfall borde "24 år sen gnagarsvin" vara en variant.
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att hata aik-ramsor när man möter andra lag är väl också för att oftast är de matcher man är på just då redan avgjorda. Detta är då ytterligare ett sätt att förnedra motståndarna genom att visa att man inte tycker motståndet är värdigt att ödsla energi på längre och man vänder då sig och ger hatobjektet aik en stor känga!
Johanssons järnkaminer - thomas montens järnkaminer i tredje perioden funkar alltid riktigt bra. Kan man inte ha nån tradition att dra igång den ungefär vid samma tidpunkt varje match? Det kanske redan finns, jag står inte i klacken utan försöker vara aktiv sittplats.
Man kanske kan köra " stå upp om du älskar DIF" för att "aktivera" sittplats och sedan, medans alla står upp, dra igång Johanssons järnkaminer. Tror att ännu flera sittplats skulle haka på då. Gäller att det sitter några som kan elda på sittplats också.
Det är bara några tankar jag har, kanske är något som redan testats eller liknande.
android skrev:...dra igång Johanssons järnkaminer. Tror att ännu flera sittplats skulle haka på då. Gäller att det sitter några som kan elda på sittplats också.
Kul att det kom på tal, jag satt och tänkte på det här igår. Nu kanske det här förslaget först och främst ska tänkas på inför en storsatsning, men...
Vore det inte en idé att sittplats också vid valda tidpunkter i matchen får klackledare?
Jag upplever det som att många inte vågar ställa sig upp, sjunga högt m.m. om inte personen bredvid gör det och personen bredvid tänker förmodligen likadant. Om man kunde få några från klacken som hjälper till att komma igång så tror jag vi skulle få en ännu bättre sittplats. Sittplats är ju inte där främst för att sjunga, men jag tror oerhört många skulle uppskatta det hela.
Vad tror ni? Är det något att testa vid nästa storsatsning?
"-Man får rysningar av publiken” (Marcus Ragnarsson)
odburt skrev:Menar du att folk från klacken ska flytta ut på sittplats och mana på?
Nej inte flytta halva klacken, men kanske ett par drivande personer som vågar och vill stå längst ner på sittplats och få igång varsin sektion. Nu menar jag inte en hel match, men vid valda tidpunkter när man vill skapa extra tryck, och i tredje perioden. Tänkt själv om sektion A9/10 till A21/23 sjunger "Johanssons/Monténs Järnkaminer" eller "Varför sjunger inte ni?" Härligt att va bortasupporter då!!
"-Man får rysningar av publiken” (Marcus Ragnarsson)
Djurgårn delar ju ut gratis "matchprogram". Kan man inte ha texten för sfgd på någon sida där? Tror säkert att det är några stycken som inte kan texten riktigt på den.