Silly Season 2025/26

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Fragglepot

Silly Season 2025/26

Inlägg av Fragglepot »

Angående utlån och utköp.
Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel), så får man låna ut tre spelare under säsong.
Nu har vi valt att köpa ut hammarn, krogen och Larsson,
Så då borde vi ha tre utlån kvar. Vet inte om en av dem måste vara en målvakt, men är ju inte helt otänkbart att vi testar hävelid ett par matcher för att sedan låna ut honom och plocka in en mer säker tvåa om han inte håller.
Annars vet jag inte vilka man skulle låna ut, blixt? Ragge vet jag inte om man vågar låna ut med tanke på hans relation till Lindström.
De andra backarna känns som de sitter hyfsat säkert.
Av forwards ligger väl kanske salsten, costmar eller Blomgren närmast, men det är ju också tre spelare man verkar vilja satsa på. Och ett utlån kan ju skicka fel signaler.

Alternativt så är det väl någon junis som man vill ge lite mer rutin.
Galning1998

Silly Season 2025/26

Inlägg av Galning1998 »

Fragglepot skrev: 2025-07-29 09:08:15 Angående utlån och utköp.
Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel), så får man låna ut tre spelare under säsong.
Så då borde vi ha tre utlån kvar. Vet inte om en av dem måste vara en målvakt, men är ju inte helt otänkbart att vi testar hävelid ett par matcher för att sedan låna ut honom och plocka in en mer säker tvåa om han inte håller.
Annars vet jag inte vilka man skulle låna ut, blixt? Ragge vet jag inte om man vågar låna ut med tanke på hans relation till Lindström.
Av forwards ligger väl kanske salsten, costmar eller Blomgren närmast, men det är ju också tre spelare man verkar vilja satsa på. Och ett utlån kan ju skicka fel signaler.

Finns ingen begränsning på hur många lån ut du får ha.
Däremot finns det olika begränsningar i ligorna hur många inlånade spelare du får ha. I Allsvenskan får du enbart ha 3 lån från SHL tex.
Fragglepot

Silly Season 2025/26

Inlägg av Fragglepot »

Galning1998 skrev: 2025-07-29 09:12:37

Finns ingen begränsning på hur många lån ut du får ha.
Däremot finns det olika begränsningar i ligorna hur många inlånade spelare du får ha. I Allsvenskan får du enbart ha 3 lån från SHL tex.
Tack för svar, då hade jag blandat ihop utlån och inlån.

Men då hade jag väl kunnat tycka att man kunde ha lånat ut någon av tidigare spelare med förhoppning att de sprattlar till rejält.
Men men.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2025/26

Inlägg av mb81 »

Jag tror vi litar på Hävelid. Det är väl rätt vanligt att man kör en meriterad målvakt i landslagsklass och en ung talang. Typ Riddarn/Söderström, Söderström/Tellan, Tellan/Adam(kanske stretch vad gäller Adam och talang. Lite för gammal då). Är svårt och förmodligen för dyrt att värva en annan målvakt som tvåa som är bättre än Hävelid som köper en roll som andraslips som dessutom kommer stå typ 15 matcher(+/-5).

Vi är 8 backar vilket inte är mycket. En på läktaren om vi inte får skador vilket man nästan alltid har. Får väl rotera lite om vi är skadefria. Ser inte utlån här som nödvändigt.

Forwardssidan är vi 16 på med Josef och Viggo. 16 är väl rätt mycket men Klasen verkar vara skadad. Då är vi redan nere på 15 sen är väl nån annan alltid skadad och JVM kommer senare i vinter. Det kommer lösa sig med speltid för de flesta. Vi vet inte heller hur Josef håller. Ifjol var vi väl 16 forwards och ändå rätt lite skador men ändå satt sällan mer än en på läktaren.Problemet med så många forwards är väl att det står ivägen för ett juniorgenombrott så som Viggo ifjol. Skulle vi haft lite färre forwards skulle nog den bästa poängplockaren i J20 genom tiderna fått mer än en match.

Jag tror inte vi lånar ut nån i år faktiskt. Det är väl om vi spetsar under säsong och någon blir överflödig.
Manijock

Silly Season 2025/26

Inlägg av Manijock »

mb81 skrev: 2025-07-29 09:45:31

Jag tror vi litar på Hävelid. Det är väl rätt vanligt att man kör en meriterad målvakt i landslagsklass och en ung talang. Typ Riddarn/Söderström, Söderström/Tellan, Tellan/Adam(kanske stretch vad gäller Adam och talang. Lite för gammal då). Är svårt och förmodligen för dyrt att värva en annan målvakt som tvåa som är bättre än Hävelid som köper en roll som andraslips som dessutom kommer stå typ 15 matcher(+/-5).

Vi är 8 backar vilket inte är mycket. En på läktaren om vi inte får skador vilket man nästan alltid har. Får väl rotera lite om vi är skadefria. Ser inte utlån här som nödvändigt.

Forwardssidan är vi 16 på med Josef och Viggo. 16 är väl rätt mycket men Klasen verkar vara skadad. Då är vi redan nere på 15 sen är väl nån annan alltid skadad och JVM kommer senare i vinter. Det kommer lösa sig med speltid för de flesta. Vi vet inte heller hur Josef håller. Ifjol var vi väl 16 forwards och ändå rätt lite skador men ändå satt sällan mer än en på läktaren.Problemet med så många forwards är väl att det står ivägen för ett juniorgenombrott så som Viggo ifjol. Skulle vi haft lite färre forwards skulle nog den bästa poängplockaren i J20 genom tiderna fått mer än en match.

Jag tror inte vi lånar ut nån i år faktiskt. Det är väl om vi spetsar under säsong och någon blir överflödig.
Om Thore förstärker är vi lite många. Men klart, vi måste ju räkna med 4-5 frånvarande hela tiden såklart. Älskar breda trupper!
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2025/26

Inlägg av klintan85 »

dr111DIF skrev: 2025-07-29 07:12:12
klintan85 skrev: 2025-07-29 02:11:19
Manijock skrev: 2025-07-28 10:09:33
mb81 skrev: 2025-07-28 09:52:13
EspenK skrev: 2025-07-28 03:11:42

Nej. Men tror folk pratar om vad truppen BEHÖVER.
Och då är en till back superviktig. Vi har inte en tillräckligt bra topp 4 och back 5-8 är (av erfarenhet) knappast på SHL nivå. Tycker Ragge kämpade rätt rejält i slutet av säsongen.
Jeppe kommer från en katastrofsäsong i Rögle. Pulli har storlek men enligt vad jag förstår så stannar det där. Blixt har fysiken men hinner han med när farten ökar?
Scissons har testat nivån tidigare och gjort det halvbra.
Det bevisas år efter år vad en dåligt komponerad backsida betyder. Mycket av vårt spel kommer vara i egen zon i år.
Vi kan inte planera att lasta 30 min per match på Lindström.

Lindström La Leggia
Pulli Jeppe
Scissons Berg
Ragge Blixt

Går ju inte att säga att Sean Day inte stärkt backsidan. Sen kan vi ha 10 backar på kontrakt och 0 kr i kassan.
Pulli är mer än bara size av det jag hört. Ska vara rätt bra på grillorna. Mer av en tvåvägsback. Väldigt bra underliggande siffror i Schweiz. Tycker backsidan är bra formerad men kanske saknar lite säkra kort. Men tar kanske mer än en säsong att bygga det helt rätt. Kan Ragge fortsätta vara en bra defensiv back en nivå upp. Sissons var ändå allsvenskans kanske bästa back. Borde kunna med förtroende producera på shl nivå också. LaLeggia är en av seriens bästa offensiva(och sämsta defensiva). Lindström får man verkligen hoppas kan komma hem och vara den backgeneral vi behöver. Får verkligen hoppas han har tagit stora steg i nordamerika!

Klart stora frågetecken som förhoppningsvis rätas ut till utropstecken!
Jag tror både Sissons, men framförallt kanske även Berg är redo att lira SHL. August kommer kunna köra på precis som vanligt utan att det lär märkas. Defensivt urstark och duktig på att ta raka vägen. Ser inte hur det inte skulle fungera.
Det har inte gått så bra för vare sig Sisson eller Berg senast de var i SHL. Men de känns mycket mer stabila och säkra än Ragnarsson och Blixt som kommer få det väldigt jobbigt. Hade haft Krogdahl kvar hellre än båda dem.
Jaså?
Berg var klart ordinarie i MoDo när de höll sig kvar, bra grit och höll rent framför mål. De valde att att försöka uppgradera på honom och vi kan se hur det gick?

Sissons visserligen få matcher, men lirade närmare 20 min/match i Hv när de fick ordning på grejerna och höll sig kvar.

Jag tror båda håller åtminstone SHL-klass och att vi säkert kan få ut lite till.
Man väljer nog inte hockeyallsvenskan om man är tillräckligt bra för Shl. Och Berg spelade men var inte en av Modos bättre backar. Och spelade mycket där av samma orsak som han är i DIF nu. Att man är nykomlingar och har inte ekonomi för att skaffa bättre. Men hoppas verkligen att denna back uppsättning håller menär rädd för att det inte gör det.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Galning1998

Silly Season 2025/26

Inlägg av Galning1998 »

klintan85 skrev: 2025-07-29 18:38:29
mb81 skrev: 2025-07-28 09:52:13

Pulli är mer än bara size av det jag hört. Ska vara rätt bra på grillorna. Mer av en tvåvägsback. Väldigt bra underliggande siffror i Schweiz. Tycker backsidan är bra formerad men kanske saknar lite säkra kort. Men tar kanske mer än en säsong att bygga det helt rätt. Kan Ragge fortsätta vara en bra defensiv back en nivå upp. Sissons var ändå allsvenskans kanske bästa back. Borde kunna med förtroende producera på shl nivå också. LaLeggia är en av seriens bästa offensiva(och sämsta defensiva). Lindström får man verkligen hoppas kan komma hem och vara den backgeneral vi behöver. Får verkligen hoppas han har tagit stora steg i nordamerika!

Klart stora frågetecken som förhoppningsvis rätas ut till utropstecken!
Jag tror både Sissons, men framförallt kanske även Berg är redo att lira SHL. August kommer kunna köra på precis som vanligt utan att det lär märkas. Defensivt urstark och duktig på att ta raka vägen. Ser inte hur det inte skulle fungera.
Det har inte gått så bra för vare sig Sisson eller Berg senast de var i SHL. Men de känns mycket mer stabila och säkra än Ragnarsson och Blixt som kommer få det väldigt jobbigt. Hade haft Krogdahl kvar hellre än båda dem.
Jaså?
Berg var klart ordinarie i MoDo när de höll sig kvar, bra grit och höll rent framför mål. De valde att att försöka uppgradera på honom och vi kan se hur det gick?

Sissons visserligen få matcher, men lirade närmare 20 min/match i Hv när de fick ordning på grejerna och höll sig kvar.

Jag tror båda håller åtminstone SHL-klass och att vi säkert kan få ut lite till.
Man väljer nog inte hockeyallsvenskan om man är tillräckligt bra för Shl. Och Berg spelade men var inte en av Modos bättre backar. Och spelade mycket där av samma orsak som han är i DIF nu. Att man är nykomlingar och har inte ekonomi för att skaffa bättre. Men hoppas verkligen att denna back uppsättning håller menär rädd för att det inte gör det.
Fast det du skriver stämmer ju inte ens. Berg valde att lämna modo sent för Djurgården när modo tog in Norlinder. Modo ville ha kvar Berg
Nypovich

Silly Season 2025/26

Inlägg av Nypovich »

Galning1998 skrev: 2025-07-29 19:31:32

Jaså?

Fast det du skriver stämmer ju inte ens. Berg valde att lämna modo sent för Djurgården när modo tog in Norlinder. Modo ville ha kvar Berg
Plus att många som är topp i Ha platsar i Shl också. Bara att istället för att få en roll långt ner i hierarkin så väljer man att gå till Ha och få en större roll.
In Wikegård we trust!
Andrealdo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Andrealdo »

Med tanke på att det ser ut som att Frondell och Eklund stannar kvar så är nog truppen spikad nu. Frågan som kvarstår är vem som blir förstecenter? Jag vill nog ha Krüger i andrakedjan. Hudon verkar bäst som vinge, så min tanke är att slänga in Frondell som center i första. Även om vi ska vara försiktiga med våra juniorer så är det ändå en av världens största talanger och att köra honom med Hudon och Snively kan ju bara betyda succé. Eller Ylönen i stället för Snively i första om Hudon nu lyckats så bra med en rightare i samma kedja.

Sen får vi se om Holm kommer in som ytterligare en back om vi har råd. Annars är jag väldigt nöjd med Silly Season.

5/5: Drömvärvning
4/5: Jättebra värvning
3/5: Bra värvning
2/5: Tveksam värvning
1/5: Usel värvning

Charles Hudon: 5/5
Öst in poäng i flera olika AHL-klubbar, vilket talar för att han kan leverera oavsett omgivning. Har även gjort en del poäng i NHL. Och levererat på stor rink i Schweiz. Vass målskytt med hårt skott. Han är i nivå med dom allra bästa transatlanterna som värvas till SHL. Enorm värvning för oss!

Joe Snively: 4/5
Har gjort mycket poäng i AHL och har exempelvis gjort klart fler poäng i samma klubb som Henrik Borgström som senaste säsongen öste in poäng i SHL. Har också bra poängsnitt på sina fåtaliga NHL-matcher.

Gustav Lindström: 4/5
Viktigt att få hem en back med hjärta för klubben. Är stark främst defensivt och blir en kugge för flera säsonger framöver. 26 är en bra ålder också, har sina bästa säsonger framför sig nu.

Magnus Hellberg: 4/5
Starkt att plocka hem en målvakt som många andra SHL-klubbar ryckt i. Kommer vara en målvakt för övre halvan i SHL. Storväxt, har bra stats från AHL och gjort det bra i landslaget på stor rink.

Joey LaLeggia: 4/5
Har varit en av SHL:s poängbästa backar i flera år. Vass målskytt och bra spelfördelare. Finns ytterligare en växel i honom, tror jag. Det som oroar lite är hans ålder på 33 och att hans defensiv inte är så bra.

Jesse Ylönen: 3/5
Har en bra farsa att brås på och har ett bra poängsnitt från sina över 100 NHL-matcher. Är 25 år och en forward som har hög fart i sig. Tror han kommer passa bra in i laget. Men han har inte samma poängfacit från AHL som våra transatlantiska nyförvärv och dominerade inte i finska ligan som junior.

Jesper Pettersson: 3/5
Jag gillar värvningen. Han var riktigt bra när han senast var hos oss. Sen dess har karriären inte riktigt lyft och han var direkt svag i Rögle. Men en bra defensiv back och kan användas om rightare i powerplay.

Valtteri Pulli: 3/5
Lite av en chansvärvning. Gör inte många poäng, men är stor och stark utan att dra på sig många utvisningsminuter. Många matcher i Finlands a-landslag trots bara 24, så viss typ av klass måste det finnas.

Matthias Emilio Pettersen: 2/5
Har gjort det okej i AHL, men senaste säsongen var svag poängmässigt. Vid 25 års ålder lär det finnas fortsatt utveckling i honom, och han säger sig gilla Djurgården. Antar att Thoresen och Hellberg som känner honom väl lagt in ett gott ord. Kan bli bra, men var går han in i laget?

Håvard Salsten: 2/5
Var nog mest tänkt som en värvning om vi inte gått upp till SHL. Tveksamt om han håller på den här nivån spelmässigt, men han bidrar med 97 kilo, så kan vara en viktig spelare att slänga in i checking line. Så tror han kan bidra även om det blir lite speltid. Håvard Forward har alla möjligheter att bli en kultspelare.

Det enda jag är besviken på är att vi inte förlängde med Teodor Munther. Framförallt när han gick till Hockeyettan. Tror absolut han kunnat bli förstemålvakt i HA om han blivit utlånad och så hade vi haft honom som tänkbar backup att kalla hem.
Andrealdo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Andrealdo »

En annan fråga som hänger i luften är vilka nya talanger vi värvat in till J18. Någon som vet? Varken hemsidan eller Eliteprospects har uppdaterats. Är typ bara Djurgården som ännu inte gått ut med info och både J18 och J20 gick väl på is nu i helgen, så infon borde finnas nånstans. Hade varit kul att få hem Sacha Boumedienne till J20 och Wilson Boumedienne till J18, framförallt när vi saknar spetsbackar i juniorlagen. Truppen till U16 är däremot släppt och där kan man se att vi värvat kanske Sveriges största talang född 2011, Viktor Sjölander.
Användarvisningsbild
Buford

Silly Season 2025/26

Inlägg av Buford »

Andrealdo skrev: 2025-07-30 07:19:56 Med tanke på att det ser ut som att Frondell och Eklund stannar kvar så är nog truppen spikad nu. Frågan som kvarstår är vem som blir förstecenter? Jag vill nog ha Krüger i andrakedjan. Hudon verkar bäst som vinge, så min tanke är att slänga in Frondell som center i första. Även om vi ska vara försiktiga med våra juniorer så är det ändå en av världens största talanger och att köra honom med Hudon och Snively kan ju bara betyda succé. Eller Ylönen i stället för Snively i första om Hudon nu lyckats så bra med en rightare i samma kedja.

Sen får vi se om Holm kommer in som ytterligare en back om vi har råd. Annars är jag väldigt nöjd med Silly Season.

5/5: Drömvärvning
4/5: Jättebra värvning
3/5: Bra värvning
2/5: Tveksam värvning
1/5: Usel värvning

Charles Hudon: 5/5
Öst in poäng i flera olika AHL-klubbar, vilket talar för att han kan leverera oavsett omgivning. Har även gjort en del poäng i NHL. Och levererat på stor rink i Schweiz. Vass målskytt med hårt skott. Han är i nivå med dom allra bästa transatlanterna som värvas till SHL. Enorm värvning för oss!

Joe Snively: 4/5
Har gjort mycket poäng i AHL och har exempelvis gjort klart fler poäng i samma klubb som Henrik Borgström som senaste säsongen öste in poäng i SHL. Har också bra poängsnitt på sina fåtaliga NHL-matcher.

Gustav Lindström: 4/5
Viktigt att få hem en back med hjärta för klubben. Är stark främst defensivt och blir en kugge för flera säsonger framöver. 26 är en bra ålder också, har sina bästa säsonger framför sig nu.

Magnus Hellberg: 4/5
Starkt att plocka hem en målvakt som många andra SHL-klubbar ryckt i. Kommer vara en målvakt för övre halvan i SHL. Storväxt, har bra stats från AHL och gjort det bra i landslaget på stor rink.

Joey LaLeggia: 4/5
Har varit en av SHL:s poängbästa backar i flera år. Vass målskytt och bra spelfördelare. Finns ytterligare en växel i honom, tror jag. Det som oroar lite är hans ålder på 33 och att hans defensiv inte är så bra.

Jesse Ylönen: 3/5
Har en bra farsa att brås på och har ett bra poängsnitt från sina över 100 NHL-matcher. Är 25 år och en forward som har hög fart i sig. Tror han kommer passa bra in i laget. Men han har inte samma poängfacit från AHL som våra transatlantiska nyförvärv och dominerade inte i finska ligan som junior.

Jesper Pettersson: 3/5
Jag gillar värvningen. Han var riktigt bra när han senast var hos oss. Sen dess har karriären inte riktigt lyft och han var direkt svag i Rögle. Men en bra defensiv back och kan användas om rightare i powerplay.

Valtteri Pulli: 3/5
Lite av en chansvärvning. Gör inte många poäng, men är stor och stark utan att dra på sig många utvisningsminuter. Många matcher i Finlands a-landslag trots bara 24, så viss typ av klass måste det finnas.

Matthias Emilio Pettersen: 2/5
Har gjort det okej i AHL, men senaste säsongen var svag poängmässigt. Vid 25 års ålder lär det finnas fortsatt utveckling i honom, och han säger sig gilla Djurgården. Antar att Thoresen och Hellberg som känner honom väl lagt in ett gott ord. Kan bli bra, men var går han in i laget?

Håvard Salsten: 2/5
Var nog mest tänkt som en värvning om vi inte gått upp till SHL. Tveksamt om han håller på den här nivån spelmässigt, men han bidrar med 97 kilo, så kan vara en viktig spelare att slänga in i checking line. Så tror han kan bidra även om det blir lite speltid. Håvard Forward har alla möjligheter att bli en kultspelare.

Det enda jag är besviken på är att vi inte förlängde med Teodor Munther. Framförallt när han gick till Hockeyettan. Tror absolut han kunnat bli förstemålvakt i HA om han blivit utlånad och så hade vi haft honom som tänkbar backup att kalla hem.
Hellberg är väl ändå en 5/5?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2025/26

Inlägg av Jim Morrison »

Angående Pettersen får man ha i åtanke att han hade reducerad istid och inget spel i PP1 förra säsongen vilket såklart försämrat hans siffror. Tidigare säsonger har han ändå producerat rätt bra.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81

Silly Season 2025/26

Inlägg av mb81 »

Andrealdo skrev: 2025-07-30 07:21:21 En annan fråga som hänger i luften är vilka nya talanger vi värvat in till J18. Någon som vet? Varken hemsidan eller Eliteprospects har uppdaterats. Är typ bara Djurgården som ännu inte gått ut med info och både J18 och J20 gick väl på is nu i helgen, så infon borde finnas nånstans. Hade varit kul att få hem Sacha Boumedienne till J20 och Wilson Boumedienne till J18, framförallt när vi saknar spetsbackar i juniorlagen. Truppen till U16 är däremot släppt och där kan man se att vi värvat kanske Sveriges största talang född 2011, Viktor Sjölander.
Presentera de som skulle gå hockeygym på nån match i vintras/våras iaf. Bra spelare vill jag.minnas men minns inte namn nu.
Användarvisningsbild
Sliptip

Silly Season 2025/26

Inlägg av Sliptip »

Wilson Boumedienne kommer spela i Djurgården J18
wikenenthusiast
dr111DIF

Silly Season 2025/26

Inlägg av dr111DIF »

Galning1998 skrev: 2025-07-29 19:31:32

Jaså?

Ja det är min bild också, hans möjligheter till istid krympte då och han ville lämna. Sen var det liknande situation på backen i andra SHL-lag också. Han var riktigt uppskattad året innan vad jag kunnat förstå och de ångrar nog bytet till Norlinder en hel del.

Att vi sen har Ragge och Blixt som reserver är väl inte heller konstigt då de spelat flera år under Kimby.

Det jag mest ifrågasätter med backsidan är att vi inte hade is i magen på att få något bättre och mer komplett istället för LaLeggia. Men visst, han är beprövad och vi vet vad vi får på gott och ont.
Skriv svar