mb81 skrev: ↑2025-07-20 07:06:28
[quote=DIF_Soldier post_id=623023 time=<a href="tel:1752962184">1752962184</a> user_id=4748]
[quote=Karlander post_id=623019 time=<a href="tel:1752957309">1752957309</a> user_id=35204]
Både Islanders och Blackhawks har meddelat att de kommer att spela med Djurgården nästa säsong och inte ens åka över på camp. Kan du hänvisa till något liknande fall där det löftet brutits med oss?
Jag kan köpa rapporterna om Eklund som är ganska entydiga även om jag vill se det svart på vitt den 13 september. Frondell däremot får du gärna själv hänvisa till tydliga källor att det är 100% klart.
Deras GM har iallafall inte sagt det:
“The plan is that he's playing with Djurgården in the SHL next year, but we've got a lot of time to figure out if that's the best path."
https://www.nhl.com/blackhawks/news/fea ... hatgpt.com
"Planen är... MEN" Chicago har alltså långt ifrån bestämt sig och har noll brådska heller. Det vill säga samma gamla velande som jag ställer mig starkt emot.
Jag har aldrig hävdat att löften brutits, det är du med flera som hävdar att löften över huvud taget GIVITS. De ger aldrig löften, det är det som är poängen.
Liknande fall är William Eklund, där det var "troligt" att han skulle spela säsongen här, men det slutade med ett besked på mållinjen i november, två månader efter säsongsstart. Sen bidrog han till att vi åkte ur SHL.
Jag gillar att DIF denna gång inte tar ut segern i förskott. Pettersen är en god ersättare.
[/quote]
Pettersen är inte ersättare för Frondell eller Fimpen. Satan va du kan haka upp dig.
[/quote]
Ja, det vore ju verkligen sjukt bra om vi bad juniorer om en garanti för spel hos oss och tacka nej till sin NHL-klubb som vill att de kommer och visar att de vill ta chansen på campen att få en plats i laget. Skulle vi då säga ”tar du chansen att bli NHL-spelare vill vi inte ha dig” ??!!
Nej, då tror jag inte många juniorer kommer att välja oss. Tror inte många NHL-klubbar kommer ha ett gott öga till oss och drafta våra spelare så att vi för pengar vi behöver från NHL-avtalet samt att risken är stor att relationen till spelarna skiter dig och de som inte platsar i NHL väljer andra SHL-klubbar.
Säg att vi skulle ställa ett ultimatum till exempelvis Eklund att han inte är välkommen tillbaka i Höst om han åker på NHL-Camp…….i ett scenario där han vill komma tillbaka till SHL när hans rookies-kontrakt går ut i NHL. Tror ni då risken är större eller mindre att han väljer Djurgården då?
Bröderna Eklund i SSK 2037. Vore kul va?!
Vissa behöver nog bara acceptera att alla unga hockeyspelares dröm är NHL och det är vår plats i näringskedjan och att NHL styr. Vi ska vara tacksamma att vi har den status på vår juniorverksamhet som vi har och att15-åringar väljer vår juniorverksamhet och göra allt vi kan för att det inte rubbas för att få ut maximalt för klubben av den talang som finns i Sthlm-området och maximera relationen för att kunna ta del av varje talangs karriär så mycket vi bara kan.
Börjar vi bete oss på ett sätt som kan riskera detta så tror jag är vi kommer gå en svårare framtid till mötes. Vi kommer få ett mindre urval av talanger att välja mellan
Eller tycker folk att vi ska skita att skriva nytt avtal mellan Svenska hockeyförbundet och NHL?
Resultatet lär bli att fler spelar väljer College eller nordamerikanska juniorligor och vi står här med lägre talangnivå och mindre pengar.
Alla som får chansen att nå NHL oavsett om det är som 18-åring, 22åring eller 27åring kommer att ta den via den väg som NHL-klubben bestämmer, och vi kommer stå kvar med mössan i handen.
Tyvärr är det bara så näringskedjan ser ut.