DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54
Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.
Har sagt det alla år och jag tror det fortfarande; Hovet kommer inte rivas.
Man kommer komma fram till att den är bäst att spela på och därmed renovera.
Sen kanske vi kan skaffa en egen träningsanläggning (Tallkrogen?) och spela ett antal stormatcher/slutspel i Avicii.
Lite det jag är inne på också. För hur fan ska DIF, gnaget, konserter, landslaget, innebandy och alla annan skit få plats i Globen? Känns orealistiskt.
Precis, speciellt när vi (ishockeyn) är kraftigt nedprioriterade också.
Om vi inte kan få fler än två matcher i ett slutspel mellan Djurgården-gnaget hur fasen ska båda lagen kunna spela 26 hemmamatcher där? Finns inte en chans.
DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 19:50:56
Om vi inte kan sänka taket måste Hovet bli kvar. Ska vi vara i Globen permanent är det ju den riktiga dolken i hjärtat för Stockholmshockeyn.
Globen är bara fullsatt i slutspel och i mellandagarna. Var ju just därför vi flyttade från Globen när det ekade tomt 2005; en mindre arena är det enda som flyger i serielunk.
Atmosfären som är vår supporterförenings USP kommer ju att försvinna helt om vi ska spela i ett öde Globen. Att tvinga in oss i Globen vore ju döden för en hel marknad.
Atmosfären då? Blir det någon ljudkuliss? De pratade ju om ett bygge som skulle mäta sig med Hovets akustik. Är det också BS?
Det är väl försent att behålla Hovet nu? Marken är såld tror jag. Däremot ska tydligen fler sätt att skärma av arenan komma framöver. Vad det innebär vet jag inte.
Jag tycker akustiken verkar ganska bra faktiskt. Men då har jag ju bara varit där vid landslagsmatcher. Ett jävla eko vid målbubel iallafall.
Om vi inte kan sänka taket måste Hovet bli kvar. Ska vi vara i Globen permanent är det ju den riktiga dolken i hjärtat för Stockholmshockeyn.
Globen är bara fullsatt i slutspel och i mellandagarna. Var ju just därför vi flyttade från Globen när det ekade tomt 2005; en mindre arena är det enda som flyger i serielunk.
Atmosfären som är vår supporterförenings USP kommer ju att försvinna helt om vi ska spela i ett öde Globen. Att tvinga in oss i Globen vore ju döden för en hel marknad.
Atmosfären då? Blir det någon ljudkuliss? De pratade ju om ett bygge som skulle mäta sig med Hovets akustik. Är det också BS?
Det är väl försent att behålla Hovet nu? Marken är såld tror jag. Däremot ska tydligen fler sätt att skärma av arenan komma framöver. Vad det innebär vet jag inte.
Jag tycker akustiken verkar ganska bra faktiskt. Men då har jag ju bara varit där vid landslagsmatcher. Ett jävla eko vid målbubel iallafall.
Globen måste ju bli superprioroterad för hockeyn om det ska funka. Isytan på hovet ska väl vara kvar men utan läktare och lågt tak, så viss träningsmöjlghet kommer väl finnas men inte för matcher
Ett fullsatt gamla globen var ju inte fy skam heller om man ska vara ärlig och det lär inte vara sämre nu. Egen arena kan vi bara drömma om. Får vi åtminstone migrera till globen och hanterar det bra kan det bli samma publiklyft som Tele2 för fotbollen. Men då kan det inte vara oändligt konsertstrul förstås.
Globen måste ju bli superprioroterad för hockeyn om det ska funka. Isytan på hovet ska väl vara kvar men utan läktare och lågt tak, så viss träningsmöjlghet kommer väl finnas men inte för matcher
Ett fullsatt gamla globen var ju inte fy skam heller om man ska vara ärlig och det lär inte vara sämre nu. Egen arena kan vi bara drömma om. Får vi åtminstone migrera till globen och hanterar det bra kan det bli samma publiklyft som Tele2 för fotbollen. Men då kan det inte vara oändligt konsertstrul förstås.
Hockey, och framför allt vi då måste ju få absolut högsta prio där.
Hockey, och framför allt vi då måste ju få absolut högsta prio där.
Det är ju där man är lite orolig när Stockholms kommun och Bajens storägare sitter i samma båt och kliar varandras ryggar. Anschutzgruppen verkar ligga varmare om hjärtat än medlemsägda idrottsföreningar.
Dags att mobilisera inför nästa val. Tråkigt att huvudstaden som borde vara Sveriges flaggskepp istället är en skam när det kommer till förutsättningar för sport och idrott.
Någon skrev något intressant på liven som pågår nu. Vi kommer alltså enligt bilden på säsongskortssidan att ha våran klack på Norra stå på Avicii Arena kommande säsong. Det har aldrig någonsin hänt sedan den byggdes om jag förstått det rätt.
Mattias_87 skrev: ↑2025-05-27 18:10:26
Någon skrev något intressant på liven som pågår nu. Vi kommer alltså enligt bilden på säsongskortssidan att ha våran klack på Norra stå på Avicii Arena kommande säsong. Det har aldrig någonsin hänt sedan den byggdes om jag förstått det rätt.
Jo, vi hade den sidan när JK ville ha en riktig ståplats utan stolar. Tror det var i början på 2000-talet.
Såg nu på säsongsbiljetten och om jag tolkade placeringarna korrekt så har tydligen aktiv placerats ovanför klacken på Globen.
Hade varit mycket bättre med aktiv nere vid isen mellan blå linje och ner mot kurvan. En hetsig stående sittplatspublik som hade eldat på laget i 2 perioder vid våra anfall och psykat bortalaget i period 2.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Per-Allan skrev: ↑2025-06-08 10:46:26
Såg nu på säsongsbiljetten och om jag tolkade placeringarna korrekt så har tydligen aktiv placerats ovanför klacken på Globen.
Hade varit mycket bättre med aktiv nere vid isen mellan blå linje och ner mot kurvan. En hetsig stående sittplatspublik som hade eldat på laget i 2 perioder vid våra anfall och psykat bortalaget i period 2.
Förklara för mig hur Djurgården kan ha så ENORMT svårt att bygga en träningsanläggning när Christian Eklund m.fl (bland annat Linus Klasen) startar Ice Academy i Haninge inom 1 år med isyta, gym, café och teknikzoner allt i ett?
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-06-20 12:12:07
Förklara för mig hur Djurgården kan ha så ENORMT svårt att bygga en träningsanläggning när Christian Eklund m.fl (bland annat Linus Klasen) startar Ice Academy i Haninge inom 1 år med isyta, gym, café och teknikzoner allt i ett?
Kanske kan ta in fimpen som konsult för att bygga ny? Arena är en sak, men träningsanläggning måste gå att fixa enklare.
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-06-20 12:12:07
Kan vi vara så motarbetade av råttor och bajenfan som sitter på bestämmande poster så att det är svårare att få igenom saker när det är DIF som förening som försöker göra något men att det är lättare att glida igenom som privatpersoner? Isåfall kan väl Fimpen/Klasen och grabbarna konsulta och sen bara sälja vidare till DIF helst för självkostnadspris.
Jag fattar såklart att förutsättningarna är vitt skilda, men jäkligt frustrerande att åter läsa om kommuner som inte agerar stoppklossar gång på gång.
Totalt har processen gått snabbt. På bara några månader har projektet gått från att dras igång till att komma i mål med godkänt beslut och finansiering från kommunen.
Tingsryds kommun, Tingsryds AIF och föreningens arenabolag är alla överens om att ny arena ska byggas.
DIF_Soldier skrev: ↑2025-05-16 14:26:54
Skulle det inte vara höj- och sänkbart tak som anpassas efter publikantal
Den idén skrotades ju väldigt tidigt. Jag har varit i Globen under VM nu och det är inte så stor skillnad faktiskt förutom de svarta stolarna. Blir inte roligt att spela där mot Örebro en tisdag i Oktober om några år.
Ena långsidan har dessutom en löparbana till plexiglas från första raden. Den andra långsidan lite bättre.
Tycker inte heller det verkar vara någon skillnad för sporten ishockey.
Känns snarare som att man har byggt arenan för Mello, E-type och Johan Glans live.
Känns som alla förändringar man gjort under renoveringen endast är gjorda för att öka inkomsterna. Trängre mellan stolarna. Mindre plats framför när man sitter ner. Innertaket är byggt för att man ska kunna hänga upp tyngre högtalare/ljus så att man ska kunna ta hit fler artister som har sådana krav och tjäna mer pengar.
Ljuset på isen tycker jag var bättre.
Var på över 20 matcher på VM och tycker ljudet är riktigt kasst. Knappt man märker att de blir mål men det är kanske för att jag är van med Djurgårdspublikens ljud.