Tog sig av isen självmant iallafall och tog i huvudet enligt någon kanadick på twitterGULD skrev: ↑2025-06-04 18:45:34Ok. Vart tog smällen enligt dom du pratat med ?
Silly Season 2025/26
Silly Season 2025/26
Silly Season 2025/26
Det senaste lånet betaldes tillbaka till fotbollen i höstas, det var typ som ett ”brygglån” för att klara likviditeten under förra sommaren, innan biljettintäkter och sponsorintäkter började rulla in.Jim Morrison skrev: ↑2025-06-04 17:50:51Toppen. Betalades det av i och med uppgången eller innan? Var väl 10 miljoner om jag minns rätt.JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 17:11:18Nej, det gör vi inte. Lånen till fotbollen ska vara återbetalda och vi lånar aldrig av privatpersoner.Jim Morrison skrev: ↑2025-06-04 10:29:43Vi sitter nog med en hel del rätt stora lån både till fotbollen och privatpersoner får man tänka på också.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-06-04 10:16:12 Förstår inte riktigt problemet med ekonomin.
Såvidare inte Wikegård är svindålig på att förhandla eller att vi gett en bonus till Dick på 30 millar så bör inte ekonomin vara ett problem med den här truppen.
Vi har liksom 80% Hockeyallsvenska spelare, och även om deras lön ökar med SHL-spel så ska vi knappast ha spenderat så pass mycket att ekonomin nu är ett problem.
Jag hoppas han driver att bara 2 fw ska in annars har vi ett stort problem. Och om en av dessa ska vara en chansning från college så är vi totalfucked.
Silly Season 2025/26
Olika källor säger väl olika, men någonstans 65-100k verkar det ligga på. Jag säger inget om att jag vet vad lönerna ligger på, men har otroligt svårt att se att Grewe tre- eller fyrdubblade sin lön från HA. Att Grewe har mer hockey i sig än fjärdekedja vet vi sedan hans tid i J20, dock har han inte bevisat det särskilt mycket mer än i slutspelet. För i ärlighetens namn hade vi inte förlängt honom ifall han inte hade presterat som han gjorde i slutspelet. Tror att Costmar och Blomgren ligger lite under Grewe utan att veta, LaLeggia äter nog runt 200k, baserat på att han är en garanti på SHL-nivå. Det är mina semi-kvalificerade gissningar.Knickedick skrev: ↑2025-06-04 17:48:40Vad är snittlönen i SHL då?JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 17:23:05 Intressant att läsa folks gissningar på vad våra spelare har föl löner. 125-160k för Grewe läste jag, då har man inte koll på hockey och löner. Han hade 40k i HA, gjorde ingen jättesäsong alls i grundserien förra säsongen men var magisk i slutspelet. Säg att han fått en höjning med 50% så har han 60k kanske. Hans roll kommer ju vara densamma, han går ju inte från att vara fjärdelinagnuggare i HA till andralina i SHL. Därav kan jag aldrig tänka mig att han har mer än MAX 70k i månaden nu.
Och För Grewe i sin Prime?
En otroligt viktig lagspelare som dessutom visar att han presterar i viktiga matcher och att han har mycket mer i sig än att han bara är en gnuggare. Han visade när han väl fick chansen att han är och har mycket mer hockey i sig än det facket du placerar honom i
Att prestera i viktiga matcher är något alla klubbar är villiga att betala för idag.
Ge mig gärna din källa på att hans förslag på nytt kontrakt var 50k om vi legat kvar i HA.
Spelar han för 70 så ska vi va glada för då är det en grym rabatt på den killen, eller har du tänkt att han har en högre sign on och låg lön?
Vad har Costmar? Blomgren? Laleggia? Berätta nu du som vet, detta är ju intressant.
- Jim Morrison
Silly Season 2025/26
Då bör det onekligen finnas pengar över till tre riktigt duktiga forwards.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2025/26
Ja men det känns rimligt med det riktmärket. Men om vi kollar på Grewe i HA då, är det då aftonbladets sammanställning av taxerad inkomst som är din källa på att han skulle haft 40k i HA?JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 20:24:42Olika källor säger väl olika, men någonstans 65-100k verkar det ligga på. Jag säger inget om att jag vet vad lönerna ligger på, men har otroligt svårt att se att Grewe tre- eller fyrdubblade sin lön från HA. Att Grewe har mer hockey i sig än fjärdekedja vet vi sedan hans tid i J20, dock har han inte bevisat det särskilt mycket mer än i slutspelet. För i ärlighetens namn hade vi inte förlängt honom ifall han inte hade presterat som han gjorde i slutspelet. Tror att Costmar och Blomgren ligger lite under Grewe utan att veta, LaLeggia äter nog runt 200k, baserat på att han är en garanti på SHL-nivå. Det är mina semi-kvalificerade gissningar.Knickedick skrev: ↑2025-06-04 17:48:40Vad är snittlönen i SHL då?JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 17:23:05 Intressant att läsa folks gissningar på vad våra spelare har föl löner. 125-160k för Grewe läste jag, då har man inte koll på hockey och löner. Han hade 40k i HA, gjorde ingen jättesäsong alls i grundserien förra säsongen men var magisk i slutspelet. Säg att han fått en höjning med 50% så har han 60k kanske. Hans roll kommer ju vara densamma, han går ju inte från att vara fjärdelinagnuggare i HA till andralina i SHL. Därav kan jag aldrig tänka mig att han har mer än MAX 70k i månaden nu.
En otroligt viktig lagspelare som dessutom visar att han presterar i viktiga matcher och att han har mycket mer i sig än att han bara är en gnuggare. Han visade när han väl fick chansen att han är och har mycket mer hockey i sig än det facket du placerar honom i
Att prestera i viktiga matcher är något alla klubbar är villiga att betala för idag.
Ge mig gärna din källa på att hans förslag på nytt kontrakt var 50k om vi legat kvar i HA.
Spelar han för 70 så ska vi va glada för då är det en grym rabatt på den killen, eller har du tänkt att han har en högre sign on och låg lön?
Vad har Costmar? Blomgren? Laleggia? Berätta nu du som vet, detta är ju intressant.
Slutspelet visade sig ju bara bli till Grewes fördel, hade vi slängt fram ett kontrakt och fått honom att förlänga tidigare så hade det ju blivit billigare, han satte sig själv i ett bättre förhandlingsläge.
I övrigt tänker vi lika om Costmar och Blomgren, samt Laleggia. Även om jag håller Grewe runt dom siffrorna jag nämnde, men absolut närmre 125 än 160.
Silly Season 2025/26
En enkel googling vad spelarna tjänar i SHL. Så nej, Grewe tjänar knappast så mycket som vissa tro.
https://www.hockeyarena.se/shl/loner/
https://www.finansnyheterna.se/blogs/sh ... men-varfor
Silly Season 2025/26
Ja alltså fjärdekedjare i SHL tjänar inte 100k om det inte är någon rejäl felvärvning. 40-70k beroende på lag och spelare. Det är mellan- till toppskiktet som stuckit iväg en del lönemässigt.
Klasen och Brodda ligger nog på samma lön som HA, alltså 100k resp 175k. KG hade inget annat scenario än upp direkt för ögonen. Krüger mer osäker men tror 150k typ, kanske minimalt upp från HA.
Vi har nog en ganska kostnadseffektiv stomme av de som hängde med upp.
Klasen och Brodda ligger nog på samma lön som HA, alltså 100k resp 175k. KG hade inget annat scenario än upp direkt för ögonen. Krüger mer osäker men tror 150k typ, kanske minimalt upp från HA.
Vi har nog en ganska kostnadseffektiv stomme av de som hängde med upp.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2025/26
Det här är bara okunskap. Dom här listorna är baserad på taxerad årsinkomst hos skatteverket. Det är inte detsamma som den kostnad för spelaren som belastar Djurgårdens spelarbudget för året.Rutger skrev: ↑2025-06-04 21:25:36 En enkel googling vad spelarna tjänar i SHL. Så nej, Grewe tjänar knappast så mycket som vissa tro.
Att Oscar Möller skulle ha varit bäst betald med en månadlön på 186 000? Det stämmer inte. Linus Fröberg som står som tvåa spelade väl inte ens i SHL?
Det finns så många andra sätt att få ut det totala kontraktsvärdet för året som är det som belastar vår spelarbudget än i beskattad månadslön som är vad de där listorna ni hänvisar till beräknas på.
Ni kan läsa mer om det här i dessa länkar som förvisso är gamla men aktuella. Läs specifikt det Nubben säger.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... lsvenskan
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -pensioner
Silly Season 2025/26
Oavsett hur höga lönerna är så borde vi ha många fler som har ”hockeyallsvenska” löner i laget än andra lag med tanke på att många av våra spelare ännu inte har presterat nåt i SHL. Vi borde ha en förhållandevis billig trupp jmfrt med andra lag i SHL.
Om det beror på att vi har dåligt med pengar eller om vi är överdrivet kräsna låter jag vara osagt, men uppenbarligen lockar vi inte tillräckligt många bra spelare att komma till oss. Jag är helt säker på att Wikegård förstår att vi inte endast kan ta in två forwards (varav den ena är en billig ”hoppas vara en bra spelare värvning”) och tro att vi ska hålla oss kvar i SHL. Är det pengar det handlar om så kan säkert vi fans bidra med några miljoner. Allt för att hålla oss kvar i SHL.
Om det beror på att vi har dåligt med pengar eller om vi är överdrivet kräsna låter jag vara osagt, men uppenbarligen lockar vi inte tillräckligt många bra spelare att komma till oss. Jag är helt säker på att Wikegård förstår att vi inte endast kan ta in två forwards (varav den ena är en billig ”hoppas vara en bra spelare värvning”) och tro att vi ska hålla oss kvar i SHL. Är det pengar det handlar om så kan säkert vi fans bidra med några miljoner. Allt för att hålla oss kvar i SHL.
Silly Season 2025/26
Det där är dock spekulationer. Sen om vi har billig trupp beror väl på mindre kapital att spendera? Folk diskuterar löner som om att Wiken borde ha miljoner att strössla med eller gömmer undan. Som alla arbetsplatser så är det marknadsmässiga löner. Sen att Hv kan spendera löner för en förstakedja rakt igen är en annan femma. Glöms ju också bort att tre säsonger i Ha gjort sitt.Rutger skrev: ↑2025-06-04 23:25:49 Oavsett hur höga lönerna är så borde vi ha många fler som har ”hockeyallsvenska” löner i laget än andra lag med tanke på att många av våra spelare ännu inte har presterat nåt i SHL. Vi borde ha en förhållandevis billig trupp jmfrt med andra lag i SHL.
Silly Season 2025/26
Vissa verkar tro att 3 år i hockeyallsvenskan får skattkistan att svämma över av stålar eller att SHL avancemanget kom med en helt egen sedelpress.Nypovich skrev: ↑2025-06-04 23:34:53Det där är dock spekulationer. Sen om vi har billig trupp beror väl på mindre kapital att spendera? Folk diskuterar löner som om att Wiken borde ha miljoner att strössla med eller gömmer undan. Som alla arbetsplatser så är det marknadsmässiga löner. Sen att Hv kan spendera löner för en förstakedja rakt igen är en annan femma. Glöms ju också bort att tre säsonger i Ha gjort sitt.Rutger skrev: ↑2025-06-04 23:25:49 Oavsett hur höga lönerna är så borde vi ha många fler som har ”hockeyallsvenska” löner i laget än andra lag med tanke på att många av våra spelare ännu inte har presterat nåt i SHL. Vi borde ha en förhållandevis billig trupp jmfrt med andra lag i SHL.
Föreningens ekonomi var liksom ansträngd/kass innan degraderingen, 3 hundår i HA har knappast gjort den bättre.
Silly Season 2025/26
Vad är det för töntig artikel i HN nu då om Wikegårds reaktion på deras avslöjanden.. Hoppas Wikegård ger dem på moppo! Och vad är det som läcker? Är det internt eller är det råttor i korridorerna som smusslar? Om det är internt vore det ju kul om hela organisationen höjde sig ett snäpp nu. Vi forum-lodisar kan gott vänta på informationen.
- Lee Harvey Oswald
Silly Season 2025/26
Helt rätt strategi hittills.
Bygg bakifrån, första säsongen kommer behöva vigas åt överlevnad, det börjar alltid längts bak.
Det kostar att ligga 3år i en B-liga, att vi tog steget upp nu sätter oss ju inte automatisk i en ekonomisk safe zone.
Vissa tycker att vi är dumsnåla, jag tror tvärt om, att vi helt enkelt förhåller oss den verklighet som nu råder
HV hade inte funnits kvar som förtenning om dom haft våra ekonomiska förutsättningar.
Där har vi ett praktexempel på att värva bra dyra namn som tillsammans inte fungerar i en grupp
Bygg bakifrån, första säsongen kommer behöva vigas åt överlevnad, det börjar alltid längts bak.
Det kostar att ligga 3år i en B-liga, att vi tog steget upp nu sätter oss ju inte automatisk i en ekonomisk safe zone.
Vissa tycker att vi är dumsnåla, jag tror tvärt om, att vi helt enkelt förhåller oss den verklighet som nu råder
HV hade inte funnits kvar som förtenning om dom haft våra ekonomiska förutsättningar.
Där har vi ett praktexempel på att värva bra dyra namn som tillsammans inte fungerar i en grupp
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
-
Silly Season 2025/26
En liten spaning.... såg Kruger, Kylington samt ett 10 tal hockeygrabbar köra fys i Rålambshovsparken. Hoppas han jobbar in ngn av dem.
Silly Season 2025/26
Hans lön i HA blev bekräftad när han åkte på avstängningarna säsongen 23/24, så det är de siffrorna jag går på. 5000 / 0,125 = 40000Knickedick skrev: ↑2025-06-04 20:37:58Ja men det känns rimligt med det riktmärket. Men om vi kollar på Grewe i HA då, är det då aftonbladets sammanställning av taxerad inkomst som är din källa på att han skulle haft 40k i HA?JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 20:24:42Olika källor säger väl olika, men någonstans 65-100k verkar det ligga på. Jag säger inget om att jag vet vad lönerna ligger på, men har otroligt svårt att se att Grewe tre- eller fyrdubblade sin lön från HA. Att Grewe har mer hockey i sig än fjärdekedja vet vi sedan hans tid i J20, dock har han inte bevisat det särskilt mycket mer än i slutspelet. För i ärlighetens namn hade vi inte förlängt honom ifall han inte hade presterat som han gjorde i slutspelet. Tror att Costmar och Blomgren ligger lite under Grewe utan att veta, LaLeggia äter nog runt 200k, baserat på att han är en garanti på SHL-nivå. Det är mina semi-kvalificerade gissningar.Knickedick skrev: ↑2025-06-04 17:48:40Vad är snittlönen i SHL då?JanneDIF skrev: ↑2025-06-04 17:23:05 Intressant att läsa folks gissningar på vad våra spelare har föl löner. 125-160k för Grewe läste jag, då har man inte koll på hockey och löner. Han hade 40k i HA, gjorde ingen jättesäsong alls i grundserien förra säsongen men var magisk i slutspelet. Säg att han fått en höjning med 50% så har han 60k kanske. Hans roll kommer ju vara densamma, han går ju inte från att vara fjärdelinagnuggare i HA till andralina i SHL. Därav kan jag aldrig tänka mig att han har mer än MAX 70k i månaden nu.
Slutspelet visade sig ju bara bli till Grewes fördel, hade vi slängt fram ett kontrakt och fått honom att förlänga tidigare så hade det ju blivit billigare, han satte sig själv i ett bättre förhandlingsläge.
I övrigt tänker vi lika om Costmar och Blomgren, samt Laleggia. Även om jag håller Grewe runt dom siffrorna jag nämnde, men absolut närmre 125 än 160.