DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-15 20:21:12
Vi har typ bara allsvenska spelare på kontrakt.
Vore konstigt om vi inte har ekonomi för 5 spetsspelare just nu, faktiskt.
Vi borde ha en ordentlig kassa kvar att använda om han har förhandlat rätt.
För att utveckla. Vi har inte ekonomi att värva ett lag av de kort som finns på marknaden och samtidigt ha pengar över att värva verklig spets om det dyker upp någon efter att den "riktiga" transfern öppnar (när NHL/AHL stängt säsongen pch spelare/agenter med förhoppning blickar mot Europa).
Tror du inte Wiken kan få extra pengar ( privat personer ) ifall han hittar bra namn. Har dom gått in i HA, samt så lyckades Wiken. Så tror jag inte dom är omöjliga nu heller?
Sedan lär väll ngn av Viggo, Fimp och Eklund skriva med NHL.
Hockeynews gissade på att vi skulle ligga runt 9:e plats, gällande budget.
Djurgårdshjärtat och stridskassan ngr kronor.
Slipper betala 6 mille i fallskärm till modo.
Dom gick ju ut med att det finns en satsning (externa finansiärer) i en treårsplan, oavsett serie. Plus allt annat så som djurgårdshjärtat o den lilla slanten som blev över vid inslamlingen.
Så lite extra utöver tv-avtalet finns nog.
"Extern finansiärer", gör ju inte detta för att tjäna pengar. Dom sporras ju ofta, om man kan leverera. Utifrån det man påstår. Så har dom pumpat in x miljoner. Så tror jag inte det stannar där, nu när vi är i SHL!
visst externa finansiärer kan finnas där men ska vara den där extra kryddan och en livlina man kan rycka i vid extraordinära situationer väldigt sällan (Läs: typ år mellan gångerna). Vi kan inte bygga en hållbar långsiktig verksamhet på att alltid bli räddad av externa finansiärer. Vi kan inte köra Lyxand å leva över våra tillgångar å komma grinande till kommunen/externa finansiärer. om inte annat så är det p i n s a m t för Sveriges finaste förening.
djuu mfl har ju skrivit ihop lite motioner där vi måste ha en sundare modell. Värna om svensk hockey å våra inhemska spelare/juniorer. större rörelse mellan serierna/minska fallhöjden. lönetak. fördela TV-pengarna "bättre"/jämnare. Allt det här syftar till en sundare ekonomisk modell och svensk hockey i fokus. Kan bara hoppas att vi går i den riktningen.
För att utveckla. Vi har inte ekonomi att värva ett lag av de kort som finns på marknaden och samtidigt ha pengar över att värva verklig spets om det dyker upp någon efter att den "riktiga" transfern öppnar (när NHL/AHL stängt säsongen pch spelare/agenter med förhoppning blickar mot Europa).
Tror du inte Wiken kan få extra pengar ( privat personer ) ifall han hittar bra namn. Har dom gått in i HA, samt så lyckades Wiken. Så tror jag inte dom är omöjliga nu heller?
Dom gick ju ut med att det finns en satsning (externa finansiärer) i en treårsplan, oavsett serie. Plus allt annat så som djurgårdshjärtat o den lilla slanten som blev över vid inslamlingen.
Så lite extra utöver tv-avtalet finns nog.
"Extern finansiärer", gör ju inte detta för att tjäna pengar. Dom sporras ju ofta, om man kan leverera. Utifrån det man påstår. Så har dom pumpat in x miljoner. Så tror jag inte det stannar där, nu när vi är i SHL!
visst externa finansiärer kan finnas där men ska vara den där extra kryddan och en livlina man kan rycka i vid extraordinära situationer väldigt sällan (Läs: typ år mellan gångerna). Vi kan inte bygga en hållbar långsiktig verksamhet på att alltid bli räddad av externa finansiärer. Vi kan inte köra Lyxand å leva över våra tillgångar å komma grinande till kommunen/externa finansiärer. om inte annat så är det p i n s a m t för Sveriges finaste förening.
djuu mfl har ju skrivit ihop lite motioner där vi måste ha en sundare modell. Värna om svensk hockey å våra inhemska spelare/juniorer. större rörelse mellan serierna/minska fallhöjden. lönetak. fördela TV-pengarna "bättre"/jämnare. Allt det här syftar till en sundare ekonomisk modell och svensk hockey i fokus. Kan bara hoppas att vi går i den riktningen.
Håller absolut med. Men ny första året måste det gå att etablera sig också, att kunna konkurrera något slagkraftigt. Sen skapar man en hållbar ekonomi när man satt grunden.
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-15 20:21:12
Vi har typ bara allsvenska spelare på kontrakt.
Vore konstigt om vi inte har ekonomi för 5 spetsspelare just nu, faktiskt.
Vi borde ha en ordentlig kassa kvar att använda om han har förhandlat rätt.
Viggo är inte tillgänglig för NHL förrän tidigast sommaren 2026.
Vore ju otroligt. Trodde bara att typ Lhc, Färjestad och Hv kunde skriva sådana där kontrakt. Rent historiskt känns det som att alla spelare som spelar okej i DIF ryker trots långa kontrakt.
Hoppas det stämmer.
Kolla på typ Allard i Luleå. Hade han gjort ett sådant slutspel i DIF, inte fan hade han stannat kvar? Alla i hela världen hade stått med sedelbuntarna framme.
Senast redigerad av Manijock den 2025-05-16 09:20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias_87 skrev: ↑2025-05-16 04:50:01
Nu är Gustav Lindström klar enligt HN.
5 års kontrakt dessutom!
Är förmodligen 3+2 eller något. Sen har nästan alla kontrakt i SHL out för Schweiz
Det är det som sägs att detta kontrakt inte innehåller.
Skulle det stämma skulle det ju vara ytterligare en avbön på den där klantiga ramsan. En ur-Djurgårdare som är här för att stanna.
Men vi får se när allt blir officiellt.
Så så, han ska prestera också. Uppförsbacken raderas inte förrän han faktiskt loggat några hundra fläckfria matcher. Han ska följa med ned i HA om vi åker ur osv. Krüger och Ludde har satt standarden
Nu kanske det blir tyst på värvningshetsarna ett tag. Eller ge dem några timmar så gapar de efter målvakt och forwards
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2025-05-16 09:22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Det refereras lite titt som tätt till den där kön av spelare som Wiken nämnde. Dock har det ju aldrig sagts att det är en hop av toppspelare som snällt står och väntar i kö.
Tror säkert att det finns många spelare som vill komma till oss men det betyder ju inte att vi vill ha dem eller att de passar in osv.
Tänker man att det är idel högklassiga spelare som pausar sin framtid för att avvakta vad Wikegård ska hitta på, ja då är kanske förväntansbilden något skev..
Kanske Wiken vill bygga stomme
Jag har hört ett ryckte om Holm och 4år
Lät lite skumt men nu när det här med Lindström
Släpps så ? Kanske !
Att bygga en bärande stomme låter ju bra !
Nu hoppas man ju på nått liknade med Hellberg
Åtminstone 3år
GULD skrev: ↑2025-05-16 09:47:44
Släpps så ? Kanske !
Åtminstone 3år
Holm-Lindström
Sissons-Berg
Är förmodligen tanken, otroligt tunt, men rimligt med tanke på att vi har väldigt svårt att knyta till oss spelare som inte är Djurgårdare. De väljer ju andra klubbar som betalar mer.
Däremot är ju 4 år på Holm otroligt dumt. Han fyller ändå 34 i år. Så jag hoppas det ryktet inte stämmer.
Släpps så ? Kanske !
Åtminstone 3år
Holm-Lindström
Sissons-Berg
Är förmodligen tanken, otroligt tunt, men rimligt med tanke på att vi har väldigt svårt att knyta till oss spelare som inte är Djurgårdare. De väljer ju andra klubbar som betalar mer.
Däremot är ju 4 år på Holm otroligt dumt. Han fyller ändå 34 i år. Så jag hoppas det ryktet inte stämmer.
Kan va så att Wiken oxå tycker åldern kan vara avgörande
Därför är det inte klart (2år+1 låter bättre )
Släpps så ? Kanske !
Åtminstone 3år
Holm-Lindström
Sissons-Berg
Kan va så att Wiken oxå tycker åldern kan vara avgörande
Därför är det inte klart (2år+1 låter bättre )