Silly Season 2025/26

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
JanneDIF
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2025/26

Inlägg av JanneDIF »

Osten östlund skrev: 2025-05-09 13:12:52
Nypovich skrev: 2025-05-09 12:58:39
Pettsson skrev: 2025-05-09 12:46:06
m0ng00se skrev: 2025-05-09 12:06:56 på tal om att Micce Andreassons kontrakt löper ut.

känns som en målvaktstränare är väldigt viktig. Verkar som en liten "circle of trust" mellan målisarna och målistränaren så har man en duktig etablerad målistränare så verkar man ha bättre chanser att kunna knyta till sig en bra målis "i hans stall". Å vi vet ju alla hur viktigt en bra målis är
Tveeggat svärd detta.

Jag är skeptisk till hans förmåga att utveckla målvakter efter att ha sett Hävelid/Andrén, samtidigt så verkar han ha en extremt god relation till Magnus Hellberg som skulle gå in som en av ligans absolut bästa målvakter.
Växte in Hävelid något enormt den här säsongen? Han måste ju ändå jobba med det han har. Vi lyckades ändå med uppdraget. Tycker Micce fått onödigt mycket skit.
Hans uttalanden var provocerande, med tanke på hur svag Andren var. Hävelid fick ta en roll, pga 1:a slipsen svek. Samt ledning ej plockade in nytt!

MEN.......

Vi vann serien, och vi gick upp. Så Wiken o co gjorde rätt. Vilket är det viktigaste!

Men skulle gärna se något nytt. LHC plockade ju moras, han verkade duktig.
Fast man får alltid ta sådana uttalanden med en rejäl skopa salt. Man kan ju inte gå ut och kasta sina närmsta kollegor under bussen mitt under säsongen. Wikegård och Micce har sett massa hockey under sina liv och förstod givetvis att våra målvakter var för dåliga.
m0ng00se

Silly Season 2025/26

Inlägg av m0ng00se »

Pettsson skrev: 2025-05-09 13:20:35
m0ng00se skrev: 2025-05-09 12:06:56 på tal om att Micce Andreassons kontrakt löper ut.

känns som en målvaktstränare är väldigt viktig. Verkar som en liten "circle of trust" mellan målisarna och målistränaren så har man en duktig etablerad målistränare så verkar man ha bättre chanser att kunna knyta till sig en bra målis "i hans stall". Å vi vet ju alla hur viktigt en bra målis är
Tveeggat svärd detta.

Jag är skeptisk till hans förmåga att utveckla målvakter efter att ha sett Hävelid/Andrén, samtidigt så verkar han ha en extremt god relation till Magnus Hellberg som skulle gå in som en av ligans absolut bästa målvakter.
Växte in Hävelid något enormt den här säsongen? Han måste ju ändå jobba med det han har. Vi lyckades ändå med uppdraget. Tycker Micce fått onödigt mycket skit.
Sett till sin första säsong så växte han absolut men hans säsong får som helhet bara godkänt (2/5) enligt mig. Han hade seriens absolut bästa försvar framför sig och blev ändå utpresterad av ett gäng målvakter. Finns säkert rum för mer utvecking dock.
skulle vara intressant å se statsen på våra målisar första halvan vs andra halvan om nån sitter på det. Känns som laget och målisarna skottade uppsig bra andra halvan av säsongen sen blev väl aldrig Hävelid den där fasta punkten, grundpelaren att luta sig mot när det blåser men okey iaf

men vad jag menar är att ska vi kunna knyta till oss typ Hellberg så tror jag att Förnyat kontrakt med Micce följer på köpet på nått sätt, en symbios. och för att få Hellbergs signatur så behöver nog Micces signatur finnas där först.
vincent1891

Silly Season 2025/26

Inlägg av vincent1891 »

Filip Roos ryktas besökt både Djurgårn och Färjestad under veckan, född på västkusten så det lutar väl mot FBK.
Pettsson

Silly Season 2025/26

Inlägg av Pettsson »

m0ng00se skrev: 2025-05-09 14:04:02
Pettsson skrev: 2025-05-09 13:20:35

Tveeggat svärd detta.

Sett till sin första säsong så växte han absolut men hans säsong får som helhet bara godkänt (2/5) enligt mig. Han hade seriens absolut bästa försvar framför sig och blev ändå utpresterad av ett gäng målvakter. Finns säkert rum för mer utvecking dock.
skulle vara intressant å se statsen på våra målisar första halvan vs andra halvan om nån sitter på det. Känns som laget och målisarna skottade uppsig bra andra halvan av säsongen sen blev väl aldrig Hävelid den där fasta punkten, grundpelaren att luta sig mot när det blåser men okey iaf

men vad jag menar är att ska vi kunna knyta till oss typ Hellberg så tror jag att Förnyat kontrakt med Micce följer på köpet på nått sätt, en symbios. och för att få Hellbergs signatur så behöver nog Micces signatur finnas där först.
Det tror jag med! Hellberg är nog mån om att jobba med Micce
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

JanneDIF skrev: 2025-05-09 13:53:30

Tveeggat svärd detta.

Hans uttalanden var provocerande, med tanke på hur svag Andren var. Hävelid fick ta en roll, pga 1:a slipsen svek. Samt ledning ej plockade in nytt!

MEN.......

Vi vann serien, och vi gick upp. Så Wiken o co gjorde rätt. Vilket är det viktigaste!

Fast man får alltid ta sådana uttalanden med en rejäl skopa salt. Man kan ju inte gå ut och kasta sina närmsta kollegor under bussen mitt under säsongen. Wikegård och Micce har sett massa hockey under sina liv och förstod givetvis att våra målvakter var för dåliga.
Dom lyckades med målet, räcker för mig!

Vill varken tänka tillbaka på den soppan, eller att vi kunnat åkt i semin......

Nu får gärna Wiken släppa, att han har "muntligt med någon iallafall"!
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2025/26

Inlägg av klintan85 »

Osten östlund skrev: 2025-05-09 14:11:40
JanneDIF skrev: 2025-05-09 13:53:30
Tveeggat svärd detta.

MEN.......

Dom lyckades med målet, räcker för mig!

Vill varken tänka tillbaka på den soppan, eller att vi kunnat åkt i semin......

Nu får gärna Wiken släppa, att han har "muntligt med någon iallafall"!
Det var äntligen DIFs tur att ha lite medstuds i slutspelet. Man har fallit på målsnöret två år nu så det var välförtjänt att man lyckdes och starkt att man tog sig samman.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2025/26

Inlägg av klintan85 »

Brukar det inte släppa vilka nyförvärv man har värvat efter vm oftast?
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av Henkos »

klintan85 skrev: 2025-05-09 14:26:20
Det var äntligen DIFs tur att ha lite medstuds i slutspelet. Man har fallit på målsnöret två år nu så det var välförtjänt att man lyckdes och starkt att man tog sig samman.
Skulle säga att vi hade en del motstuds mot SSK. Helt rättvist att vi vann den serien.
I finalen kan jag hålla med om att studsarna och skador etc var med oss. Det var vår tur.

Ingen aning om Micce är en bra mvcoach, svårt utan insyn. Får lita på Wiken här.
Sen vet vi ju inte hur högt Hellberg värdesätter Micces vara eller inte. Han är såpass rutinerad och till åren kommen att det kanske har mindre betydelse vem som coachar honom. Vill han spela i SHL och i Stockholmsområdet är vi ju enda valet.

En annan sak som inte belysts av ledningen är ju vem som tar Josefs roll under Wiken om han nu ska lira i höst?
Eller ska han dubbla? Hade väl varit smått unikt haha.

Sjuk FOMO man får av att följa SHL-silly och alla lag signar spets efter spets. Nu senast Zohorna till FBK.
Jävligt tufft att bli klart för ny serie så sent. Bara därför borde man göra om tillvägagångssättet kan jag tycka.
Senast redigerad av Henkos den 2025-05-09 15:48:40, redigerad totalt 1 gånger.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

Madhawk har ju nämnt Janne Kuokkanen. Att han ev. kan bli tillgänglig för Malmö?

Vill han till SHL, lasta pengar på honom!

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... -kuokkanen
tadaa123

Silly Season 2025/26

Inlägg av tadaa123 »

Tveeggat svärd detta.

MEN.......

Det gjorde Luleå också (Matteus Ward) för några år sedan och vann nu guld. Att rekrytera en bra målvakt från HA kan absolut vara bra alternativ.
Hoppas Hellberg presenteras snart!
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2025/26

Inlägg av klintan85 »

Henkos skrev: 2025-05-09 15:34:31
klintan85 skrev: 2025-05-09 14:26:20
Skulle säga att vi hade en del motstuds mot SSK. Helt rättvist att vi vann den serien.
I finalen kan jag hålla med om att studsarna och skador etc var med oss. Det var vår tur.

Ingen aning om Micce är en bra mvcoach, svårt utan insyn. Får lita på Wiken här.
Sen vet vi ju inte hur högt Hellberg värdesätter Micces vara eller inte. Han är såpass rutinerad och till åren kommen att det kanske har mindre betydelse vem som coachar honom. Vill han spela i SHL och i Stockholmsområdet är vi ju enda valet.

En annan sak som inte belysts av ledningen är ju vem som tar Josefs roll under Wiken om han nu ska lira i höst?
Eller ska han dubbla? Hade väl varit smått unikt haha.

Sjuk FOMO man får av att följa SHL-silly och alla lag signar spets efter spets. Nu senast Zohorna till FBK.
Jävligt tufft att bli klart för ny serie så sent. Bara därför borde man göra om tillvägagångssättet kan jag tycka.
Jag menar inte direkt spelet för där tycker jag att DIF var dominanta i alla matcher. Utan mer att man hade flyt med sig att de viktigaste spelarna höll hela vägen iår som verkligen blev avgörande i alla fall första året.
-Rolle Stoltz
Felix.32

Silly Season 2025/26

Inlägg av Felix.32 »

Som väntat och kanske tidigare nämnt är Kelleher nära Modo, rapporterar HN nyss
Andrealdo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Andrealdo »

Kul att det börja hända grejer nu! Beskedet att Josefson mår bättre och är sugen på spel var ju otroligt glädjande. Främst för hans egen skull. Men viktigt att han får lugn och ro och räknas som en bonus om det faller väl ut. Besked om Magnus Hellberg och Gustav Lindström kommer dröja ytterligare nån vecka eftersom de fortsatt lirar slutspel.

Antar att Grewes nya kontrakt blir nästa nyhet. Vill även att vi förlänger med Mattias Hävelid. Han gjorde det bra hos oss, är rightare, har brorsan i laget och står utan kontrakt. Perfekt i ett tredje backpar. Rensfeldt hade jag också kunnat tänka mig förlängt kontrakt, för var återigen bäst när det gällde. Att dessa tre med utgående kontrakt ännu inte tackats av kanske talar för att de blir kvar.

Jag hade gärna behållit Munther. Stor talang som gjort det bra på utlån. Håller honom i nivå med Melker Thelin, som ska vara reserv i FBK. Ryktet om Vita Hästen låter knasigt. Gissar att anledningen till att han inte förlängt är att han vill lira collegehockey i Nordamerika. Filip Eriksson hade jag också gärna behållit, men ska ju vara klar för Luleå. Kelleher öste ju in poäng, men finns en anledning till att hans tidigare klubbar ratat honom när de gått upp till SHL. Väger nog lite för lätt där. Patrick Thoresen kom hem och gjorde det han skulle med att föra upp oss och flyttar nu hem till Norge igen, Fredrik Weigel håller tyvärr inte för SHL och detsamma om Johnny Tychonick som jag hade höga förväntningar på, gjorde det bra, men hade hoppas på starkare offensiv.

Målvaktsidan
Hellberg?
Hävelid

Här måste vi som alla vet ha in en ny förstemålvakt. Gidlöf hade ju varit drömmen, men det lär inte vara möjligt. Jag gillar att vi försöker värva Magnus Hellberg som är utan kontakt i Nordamerika. Hans stats är inte så övertygande i AHL, men han har gjort det bra när han fått chansen i NHL och tidigare säsonger har han varit grym i landslaget och KHL. Han är stor, nästan två meter. Tror det är en fördel med stor målvakt på större rink, är lite långsammare tempo så att man hinner med i sidled. Det som oroar lite är att Hellberg varit petad i AHL-slutspelet, men kanske klubben känner till att han ska lämna och satsar då på sin yngre målvakt. Hävelid får bli backup och göra ett tiotal matcher. Men visst är det viktigt att inte Hellberg går sönder. Därför det hade varit skönare om Munther funnits kvar som alternativ.

Backsidan
Nardella? Lindström?
Holm? Sissons
Berg Hävelid?
Blixt Ragnarsson

Här är jag inte orolig. Vi har sex backar under kontrakt och många fler ryktas komma till oss. Gustav Lindström tror jag mycket på, trots ramsan han sjöng för många år sen. Han har bett om ursäkt för det och kommer garanterat göra det igen när han skriver på. Vid 26 års ålder borde han närma sig toppen av karriären. Dessutom rightare. Gör inte så mycket poäng, men är bra defensivt. Dessutom kusin med Jacob Ragnarsson i laget. Vill även att vi plockar hem Philip Holm som är utan kontrakt. En spelskicklig back för andra backpar. Krogdahl och Hammarlund tror jag får bli utlånade under sitt sista år på kontraktet, även om Hammarlund lyfte sig i slutspelet.

Det som återstår är en poängback i förstakedjan med bra skott att spela ihop med Gustav Lindström. Simon Johansson har gjort succé i finska ligan, men har kontrakt ett år till och är ännu lite för oprövad för att bli ledande poängback i SHL. Tobias Björnfot hade varit ett alternativ, men har inte den offensiva kraft som vi behöver och vill nog stanna kvar i Nordamerika. Robert Hägg, som det ryktas om är ett bra namn, verkar ha gjort sin bästa säsong nu senast och tar han med sig det spelet kan det räcka för att bli poängback, men jag är inte helt övertygad, har han ett vasst PP-skott. Ett namn som nämnts i forumet är Thomas Gregorie. Han är en offensiv back med bra skott och är rightare. Gjorde det bra i Rögle, men det som oroar är att klubben bröt med honom mitt under säsong och även i Schweiz har han bytt klubb. Är kanske knepig som person? Så finns kanske bättre alternativ ändå. Ett annat namn som nämns är ju Bobby Nardella, står utan kontrakt och var ju riktigt bra hos oss senast i SHL och har lirat ihop med Holm senaste säsongen i Schweiz. Nardella är nog mitt val! En annan Djurgårdsbekanting utan kontrakt är Emil Johansson, lirat i tyska ligan senaste åren. Inte nått upp till den nivån han hade när han lirade för oss 2016/17. Han hade nog varit sugen, men tveksamt om han håller för att gå in som förstaback. Nån i tråden har även tipsat om amerikanen Zach Metsa, har väldigt bra stats i AHL och står utan kontrakt, kanske klubbkamraten Noah Östlund kan lägga fram ett gott ord? Senaste ryktet Filip Roos är en defensiv back, känns inte aktuellt om vi får Lindström som är bättre.

Forwardssidan
Caggiula? Xxx Bemström?
Blomgren Krüger Klasen
Frondell Josefson? Eklund
Grewe? Rensfeldt? Brodin

Extraspelare: Costmar, Björck

Här behöver vi få in en helt ny förstakedja. Drake Caggiula som det ryktas om har inte bara ett grymt namn utan även fina stats från AHL och tidigare bra NHL-stats. Försöker jämföra vad hans stats betyder, han spelade ihop med Filip Hållander för två år sen. Då var Caggiula lite bättre, men Hållander är yngre och utvecklas och Caggiula vid 30 års ålder borde hålla samma nivå nu. Så jag tänker att dom idag är jämbördiga och Hållander gjorde 53 poäng på 51 matcher för Timrå i SHL den gångna säsongen. Så Caggiula är en spelare för förstakedjan om den går loss. Verkar också ha bra inställning på isen. Ett ännu större namn hade varit Emil Bemström. Han är nästan för bra för SHL och ryktas välja pengarna i Schweiz. Men kanske att vi ändå kan locka över honom till oss, där han en gång fick sitt stora genombrott. Har även spelat en del center numer. Men Bemström får vi nog räkna som forward och då behövs även en ny center.

Radim Zohorna och Lukas Rousek som Hockeynews skrev om är bra, men jag är lite tveksam till deras stats. Rousek har bara gjort 7 mål på 72 AHL-matcher, men har sin styrka i passningsspelet. Och får han Caggiula och Bemström bredvid sig kan det bli bra. Den allra hetaste spelaren på marknaden i Europa är Ty Ronning som vann tyska poängligan. 27-årig kanadensare som nog varenda SHL-klubb suktar efter. Har vi råd att ge oss in i en sån duell? Har svårt att se att vi har råd med både Bemström och Ronning. Och då måste Bemström lira center. Så kanske är en center vi ska leta efter ändå. Men om Bemström inte heller kommer så kan vi lägga mycket på en forward. Så Wikegård har lite att fundera på.

Nu när Axelsson inte blir kvar är frågan vem som går in med Krüger och Klasen i andrakedjan. Blir det Riley Woods som det ryktas om? Jonsson-Fjällby har vi ju tackat nej till, och förståeligt då han verkar krävt lön för att lira i förstakedjan. Om vi får loss en helt ny förstakedja måste vi spara i andra. Därför tycker jag vi kör Blomgren där. Han har haft bra samspel med Krüger tidigare och eftersom både Blomgren och Grewe spelar vänstervinge blir det knepigt att köra båda i en checking line.

Viggo Björck tycker jag ska spela a-lagsspel nästa säsong eftersom han är för bra för J20 och inte får ut något mer av det. Skulle kunna bli en härlig tredjekedja där Frondell flyttas in som center med Björck och Eklund på kanterna. Men om Josefsons comeback håller vill jag ha in honom som center här. Då får Björck bli extraforward, alternativt lira i andra i stället för Blomgren eller när Klasen behöver vilas. För Björck är egentligen för bra för att vara extraforward.

Grewe och Brodin som forwards i en checking line med Rensfeldt som center blir kanon. Här hade jag tänkt Albin Lundin som det ryktades om, men helt rätt att man i stället satsar på Rensfeldt. Även om Lundin nog har högre höjd i sig så passar Rensfeldt bra i gruppen och kommer vara nöjd med sin roll här. Sen finns då Costmar som extraspelare att slänga in som både center och forward. Hampus Larsson finns ju också under kontrakt, han är inte klar för Huddinge som nån skrev i tråden tidigare. Det är junioren Hampus Nilsson som gått dit. Men Larsson lär få ont om speltid nu och bör lånas ut till HA. Norske Saltsen som uppges vara klar bör också lånas ut. Eller är det likt Lundin-fallet inte påskrivet och får att bryta? Väldigt märklig värvning annars, var väl bra lösning om vi inte gått upp. Men har en del fysik vi kan dra nytta av.

Nåja! Kul även med ryktet om att Kimby är nära förlängning. Antar att det kommer många nyheter kommande dagarna och veckorna. Blir intressant att se hur Wikegård resonerar.
dr111DIF

Silly Season 2025/26

Inlägg av dr111DIF »

vincent1891 skrev: 2025-05-09 08:21:46 Aatu Rätys kontrakt med Canucks är utgående, 40+ poäng i AHL, ung och relativt stor. Går nog in i en toppkedja.
Det skulle vara ett absolut toppnamn. Lär väl bli Schweiz dock om europa är aktuellt.

Caggiula - Räty - Bemström/Holtz

Snacka toppkedja.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2025/26

Inlägg av fryppe »

Perfekt att Josefson är med viaplay på VM så han kan värva lite spelare medans han är där bara jobba dubbelt :D
Skriv svar