Han var ju i alla fall direkt svag i LHC under flera år. Men han får väl en ny chans. Knappast så att vi förlängde med bara HA i tanken. Men det är ju rimligt att förlängningen bara är 1 år av den anledningen. Han måste bevisa att han håller i SHL.Christijjan skrev: ↑2025-04-27 18:17:41 Är det någon vi borde göra oss av med så är det Costmar. Tycker inte han tillför särskilt mycke på Ha nivå. Ser inte hur han ska kunna ta plats i Shl
Silly Season 2025/26
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2025/26
Expert.
Silly Season 2025/26
En sak vet jag. Och det är att vi ska fortsätta med en rejält bred trupp. Extrem gärna! Klart Viggo ska in i ekvationen men ska knappast på förhand räknas in som de 12. Han kommer slå sig in om talangen är stor. Hampus Larsson måste vi låna ut. Weigel, Kelleher, Thoresen och Filip Eriksson försvinner. Förläng Grewe, Rensfeldt och Dick. In med en spetscenter och en högklassig forward till. En bredd som ändå är SHL-meriterad med tanke på spelare som Axelssons skadehistorik.
Blomgren - Krüger - Klasen
Axelsson - NY - NY
Frondell - Costmar - Eklund
Grewe - Rensfeldt - Brodin
Björck, NY
Backsidan måste vi förändra. Sissons och Berg är självklara att vara kvar. Krogdahl kan vara sjua. Ragge bör lånas ut. Kommer dock aldrig ske. Hammarlund lånas ut. Tychonick och Blixt försvinner. Det är typ tre nya backar in. Ser gärna att Hävelid är en av dem. De andra två ska vara spets.
Målvaktsidan är viktigast. Måste in en brutal etta som måste stå MYCKET. Hävelid är inte redo!
7 spelare in. Det är ändå ett rimligt ombygge.
Axelsson - NY - NY
Björck, NY
Backsidan måste vi förändra. Sissons och Berg är självklara att vara kvar. Krogdahl kan vara sjua. Ragge bör lånas ut. Kommer dock aldrig ske. Hammarlund lånas ut. Tychonick och Blixt försvinner. Det är typ tre nya backar in. Ser gärna att Hävelid är en av dem. De andra två ska vara spets.
Målvaktsidan är viktigast. Måste in en brutal etta som måste stå MYCKET. Hävelid är inte redo!
Silly Season 2025/26
Hur menar du?Hepsnastian skrev: ↑2025-04-27 17:37:36Forwards förvisso men:Praetori skrev: ↑2025-04-27 17:29:05De hade en SHL-mässig backsida samt spetsar framåt. Den "trejdade" de i princip Axel mot Tyler med oss. Jag tycker vi på liknande sätt bör uppvakta en eller 2 toppbackar från HA.SirDIFalot skrev: ↑2025-04-27 15:30:50Brynäs hade ju en helt annan stomme än vad vi har.BigJ skrev: ↑2025-04-27 15:25:35Vilka många tänker du då?SirDIFalot skrev: ↑2025-04-27 14:38:45
Kommer bli synd om många spelare, och rent emotionellt skulle man ju vilja behålla ungefär varenda en just nu. Men ska vi maximera våra chanser för att hänga kvar år ett så måste vi ta en hel del tuffa beslut här.
Kontinuitet à la Brynäs eller värva in massa spelare till ett jättedyrt lag à la HV71?
Kelleher mot Fitzgerald?![]()
Jag avsåg att vi kanske kan locka någon toppback eller 2 från HA (likt Axel till Brynäs) istället för att leta på den övre SHL-hyllan och istället gå för en solid backsida toppad med någon riktigt fet toppback (typ EG även om just det aldrig kommer hända till nästa säsong).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Silly Season 2025/26
SHL har högre tempo men det går inte nödvändigtvis snabbare under skridskorna. HA är betydligt flängigare och med lägre spelförståelse och finess så jag vill påstå att spelare som Klasen och Dick passar 'bättre' i SHL än i HA.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Silly Season 2025/26
Bredd på forwardssidan kommer defintivit behövas med tanke på att vi med största sannolikhet tappar tre spelare på JVM en månad mitt i säsongen. Det öppnar upp för Rensfeldt-förlängning.Manijock skrev: ↑2025-04-27 18:27:37 En sak vet jag. Och det är att vi ska fortsätta med en rejält bred trupp. Extrem gärna! Klart Viggo ska in i ekvationen men ska knappast på förhand räknas in som de 12. Han kommer slå sig in om talangen är stor. Hampus Larsson måste vi låna ut. Weigel, Kelleher, Thoresen och Filip Eriksson försvinner. Förläng Grewe, Rensfeldt och Dick. In med en spetscenter och en högklassig forward till. En bredd som ändå är SHL-meriterad med tanke på spelare som Axelssons skadehistorik.
Axelsson - NY - NY
Björck, NY
Expert.
Silly Season 2025/26
Detta.
Tror att våra lirare passar betydligt bättre i SHL där det är mer organiserat och framförallt de är vana vid spelet där.
HA är mer tuta och kör, hillbilly och Hawaii.
Visst att tempot är högre i SHL men det är knappast spelarnas förmåga till att åka skridskor i hög hastighet snarare än spelarnas spelmässiga hastighet.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Silly Season 2025/26
Svårt beslut kring Dick. Tycker att han var riktigt bra i höstas och han har faktiskt bäst poängsnitt per match över säsongen. Tycker att han gjorde det bra i slutspelet också men han tappade målskyttet. Ledningen har såklart en helt annan insyn än vad vi på forumet har, om har var hämmad av skador efter årsskiftet så tycker jag att det kan vara värt en chans även i SHL. Men det förutsätter att truppen är bred och han ses som en joker med stor uppsida och inte som en ledande toppspelare. Motivationen verkar definitivt finnas iallafall.
-
Silly Season 2025/26
Plocka från HA. Vem är bästa back/forward dom är realistiska att plocka. Tycker Norbe i SSK var bra mot oss.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2025/26
Vad klassas som Organiserat spel då.DIFLuWi skrev: ↑2025-04-27 18:44:14Detta.
Tror att våra lirare passar betydligt bättre i SHL där det är mer organiserat och framförallt de är vana vid spelet där.
Visst att tempot är högre i SHL men det är knappast spelarnas förmåga till att åka skridskor i hög hastighet snarare än spelarnas spelmässiga hastighet.
Större krav på disciplinerat spel. Åka rätt och ligga rätt i banan och Försvara över hela banan. Definitivt större krav på att jobba över hela banan. Större krav på att vara mer Well-rounded som spelare, både defensivt och offensivt. Därav större krav på vältränade spelare och högre nivå på skridskoskickligheten.
Vi måste ha i åtanke att i SHL finns inga lätta matcher. Inga Tingsryd och Vimmerby.
Silly Season 2025/26
Absolut. Definitivt ytterligare en poäng som jag inte tänkte på när jag skrev mitt inlägg. In med ett par gubbar tillSirDIFalot skrev: ↑2025-04-27 18:38:36Bredd på forwardssidan kommer defintivit behövas med tanke på att vi med största sannolikhet tappar tre spelare på JVM en månad mitt i säsongen. Det öppnar upp för Rensfeldt-förlängning.Manijock skrev: ↑2025-04-27 18:27:37 En sak vet jag. Och det är att vi ska fortsätta med en rejält bred trupp. Extrem gärna! Klart Viggo ska in i ekvationen men ska knappast på förhand räknas in som de 12. Han kommer slå sig in om talangen är stor. Hampus Larsson måste vi låna ut. Weigel, Kelleher, Thoresen och Filip Eriksson försvinner. Förläng Grewe, Rensfeldt och Dick. In med en spetscenter och en högklassig forward till. En bredd som ändå är SHL-meriterad med tanke på spelare som Axelssons skadehistorik.
Axelsson - NY - NY
Björck, NY

Rensfeldt och Grewe är verkligen no brainers för mig. Så brutalt viktiga när det räknades som mest.
-
Silly Season 2025/26
Rensfeldt är ingen man går för guld med. Men denna säsong handlar om att stabilisera sig. Så han är definitivt rätt gubbe för det.Manijock skrev: ↑2025-04-27 19:00:06Absolut. Definitivt ytterligare en poäng som jag inte tänkte på när jag skrev mitt inlägg. In med ett par gubbar tillSirDIFalot skrev: ↑2025-04-27 18:38:36Bredd på forwardssidan kommer defintivit behövas med tanke på att vi med största sannolikhet tappar tre spelare på JVM en månad mitt i säsongen. Det öppnar upp för Rensfeldt-förlängning.Manijock skrev: ↑2025-04-27 18:27:37 En sak vet jag. Och det är att vi ska fortsätta med en rejält bred trupp. Extrem gärna! Klart Viggo ska in i ekvationen men ska knappast på förhand räknas in som de 12. Han kommer slå sig in om talangen är stor. Hampus Larsson måste vi låna ut. Weigel, Kelleher, Thoresen och Filip Eriksson försvinner. Förläng Grewe, Rensfeldt och Dick. In med en spetscenter och en högklassig forward till. En bredd som ändå är SHL-meriterad med tanke på spelare som Axelssons skadehistorik.
Axelsson - NY - NY
Björck, NY
7 spelare in. Det är ändå ett rimligt ombygge.![]()
Rensfeldt och Grewe är verkligen no brainers för mig. Så brutalt viktiga när det räknades som mest.
Leksand/Timrå verkar rörigt just nu. Så förhoppningsvis komma för dem.
Silly Season 2025/26
Såhär. Det HA-lag vi mött som haft mest SHL-moget spel var BIK. Du tar dig regelmässigt inte igenom SHL-försvar (över en säsong) med vrickande HA-moves utan det krävs spelförståelse och ett mått av hockey-synskhet.Knickedick skrev: ↑2025-04-27 18:55:51Vad klassas som Organiserat spel då.DIFLuWi skrev: ↑2025-04-27 18:44:14Detta.
Större krav på disciplinerat spel.
Om du analyserar våra matcher mot BIK och övriga lags matcher mot BIK så framträder ett mönster, även om det kanske inte är supertydligt.
Spelare som Thoresen, Klasen, Krüger (och Dick även om han var skadad/avstängd) var ledande i spelet bakom flera av segrarna.
Sen var det en galen 6-3 match där båda lagen släppte handbromsen och våra juniorer gjorde kaos men det finns en lärdom i att mer strukturerat spel kräver hockeyhjärnor av rang för att vinna.
Klasen har det, Dicken har det. Sen är de surgubbar som ibland tappar koncepten för vad som är taktiskt rimligt (Dicks onödiga utvisningar och Klasens extrafint-för-mycket som leder till pucktapp i fickan i PP) men de vet om det i samma stund som det händer till skillnad från andra spelare som inte förstår "varför" saker händer där ute.
- Hepsnastian
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2025/26
Sry, var lite otydlig i mitt korta svar.Praetori skrev: ↑2025-04-27 18:36:21Hur menar du?Hepsnastian skrev: ↑2025-04-27 17:37:36Forwards förvisso men:Praetori skrev: ↑2025-04-27 17:29:05De hade en SHL-mässig backsida samt spetsar framåt. Den "trejdade" de i princip Axel mot Tyler med oss. Jag tycker vi på liknande sätt bör uppvakta en eller 2 toppbackar från HA.
Kelleher mot Fitzgerald?![]()
Jag avsåg att vi kanske kan locka någon toppback eller 2 från HA (likt Axel till Brynäs) istället för att leta på den övre SHL-hyllan och istället gå för en solid backsida toppad med någon riktigt fet toppback (typ EG även om just det aldrig kommer hända till nästa säsong).
Jag är helt inne på din linje, plocka något från HA, vare sig det är back eller forward. Därrav mitt Fitzgerald mot Kelleher. Han har utgående vad jag läst, och trivs bra med sin fru och hund i Sthlm.
Det handlar om att bygga stabilitet och krydda med spets och erfarenhet. Men smart, istället för att enbart kolla/räkna med förstärkningar utomlands.
Delägare
Silly Season 2025/26
Du har säkert rätt men när de två är på isen blir det lätt 5-3 bakåt för ingen tar ett skär extra när det slavas med puck.Praetori skrev: ↑2025-04-27 19:28:35Såhär. Det HA-lag vi mött som haft mest SHL-moget spel var BIK. Du tar dig regelmässigt inte igenom SHL-försvar (över en säsong) med vrickande HA-moves utan det krävs spelförståelse och ett mått av hockey-synskhet.Knickedick skrev: ↑2025-04-27 18:55:51Vad klassas som Organiserat spel då.DIFLuWi skrev: ↑2025-04-27 18:44:14Detta.
Större krav på disciplinerat spel.
Om du analyserar våra matcher mot BIK och övriga lags matcher mot BIK så framträder ett mönster, även om det kanske inte är supertydligt.
Spelare som Thoresen, Klasen, Krüger (och Dick även om han var skadad/avstängd) var ledande i spelet bakom flera av segrarna.
Sen var det en galen 6-3 match där båda lagen släppte handbromsen och våra juniorer gjorde kaos men det finns en lärdom i att mer strukturerat spel kräver hockeyhjärnor av rang för att vinna.
Klasen har det, Dicken har det. Sen är de surgubbar som ibland tappar koncepten för vad som är taktiskt rimligt (Dicks onödiga utvisningar och Klasens extrafint-för-mycket som leder till pucktapp i fickan i PP) men de vet om det i samma stund som det händer till skillnad från andra spelare som inte förstår "varför" saker händer där ute.
Men visst kan båda visa upp en god fysik så absolut, dicken såg ju bättre ut fysiskt i början på säsongen än i slutet men det borde ju vara tvärt om.