Final 4 24/25 AIK - Djurgårdens IF 22/4

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Remy Lebeau skrev: 2025-04-21 20:57:28 Folk som får det till att all press bara skulle vara på oss om sorkarna vinner i morgon, hur tänker ni?
Det är inte vi som måste vinna en borta, det är solna.
Pressen är minst lika stor även för dom på Fredag.
Dels att inte ge oss matchboll men sedan måste dom också vinna 1 av 2 borta.

Med det sagt är känslan god, tror vi är härligt revanschsugna efter Söndagen.
Vi är fortfarande betydligt bättre i 5 mot 5, gäller att vara mer disciplinerade så vinner vi.
Drog ju fram stats på tidigare slutspel när vi mötte tälje. Det är i princip ingen skillnad på hemma och borta i slutspel i HA för oss. Verkar inte gå in på vare sig journalister eller supportrar. Mot ssk vann vi 2/4 hemma. Nu har vi lyckats vinna båda hemma hittills in finalen men jag skulle inte räkna med att vi även vinner resterande matcher på hemmaplan.
Riktigt viktig match ikväll. Ser man det positivt så är vi det bättre i laget genomgående och borde vinna bäst av 7 men det tyckte man ju mot ssk också och det var väldigt nära att gå åt helvete.
Daven
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Daven »

Osten östlund skrev: 2025-04-22 09:34:59
Daven skrev: 2025-04-22 09:18:48
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-22 09:04:53 https://hockeynews.se/nyheter/melins-sv ... st-troligt (plus)

Mycket pekar på att Bagenda missar matchen ikväll.
Men jag jublar inte än. Såna uppgifter har man fått i media förr.
Om det nu är hjärnskakning så ska han väl följa trappan, 24 timmar per steg om jag inte minns helt fel.
Isåfall är han borta resten av serien.

Dom har Ljungman, Nord och dom 3 transatlanterna. Samt 2-3 backar som är bra. Hur fan lyckas dom vinna mot oss?
Kollade statistik från senaste matchen, dom forwards du nämner går Melin stenhårt på. Dom fem spelade senast allt mellan 22 och 28 minuter.
DjurgårdareiNorrland

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Daven skrev: 2025-04-22 09:42:23
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-22 09:04:53 https://hockeynews.se/nyheter/melins-sv ... st-troligt (plus)

Om det nu är hjärnskakning så ska han väl följa trappan, 24 timmar per steg om jag inte minns helt fel.

Dom har Ljungman, Nord och dom 3 transatlanterna. Samt 2-3 backar som är bra. Hur fan lyckas dom vinna mot oss?
Kollade statistik från senaste matchen, dom forwards du nämner går Melin stenhårt på. Dom fem spelade senast allt mellan 22 och 28 minuter.
Såg samma precis.
Och de har redan spelat sjukt mycket. Mot våra yngre pigga forwards så skulle jag säga att det märks. Nu hade de hemmamatch så de kunde ju matcha kedjorna på annat sätt. Mot Axelsson och Klasen tycker jag det är jämnt skägg i 5v5. Våra är långsamma och trötta på grund av ålder, deras på grund av långt slutspel.
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Manijock skrev: 2025-04-22 09:35:18

Väldigt svårt att tro att det är hjärnskakning. Snarare nacken som det spekuleras om som får sig en skjuts av en sån tackling.

Skitsamma, hoppas det är illa. Den där fuskaren förtjänar det.
Men en sån skjuts nacken får av den smällen är väl att likställa en whiplash-skada.
Kliver man av matchen och lämnar arenan i förtid känns det inte som man är fit-for-fight 48h senare...
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

För att vi låter Zetterberg glida igenom försvaret och lägga den mellan Hadelövs ben.
It's easier to be an asshole to words than to people
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

Större noggrannhet från våra backar.

Till slut kom avgörandet på ett instick framför mål, har sett dessa tendenser hela matchserien. Rejälare framför mål, inte en råttjävel har där att göra.
De mål som kom i deras pp sist är svårt att göra så mycket åt, otroligt välplacerade skott. Tar målvakten är det en bonus.

Tycho har varit för svag tyvärr, lika svag som jag är för han, men testa Krogdahl istället. Blixt och Hammarlund har generellt varit riktigt stabila, Hammarens plump deras 3-3-mål sist.

Och fokus i pp, där kan vi avgöra om gubbarna är påställda och gör vad de ska.

Thore blir tungan på vågen, såg spelsugen ut sist, kommer kunna bära vilken kedja han är får. Testa honom med Kelleher och Eklund vore spännande.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Henkos skrev: 2025-04-22 09:37:55
Remy Lebeau skrev: 2025-04-21 20:57:28 Folk som får det till att all press bara skulle vara på oss om sorkarna vinner i morgon, hur tänker ni?
Det är inte vi som måste vinna en borta, det är solna.
Pressen är minst lika stor även för dom på Fredag.
Dels att inte ge oss matchboll men sedan måste dom också vinna 1 av 2 borta.

Med det sagt är känslan god, tror vi är härligt revanschsugna efter Söndagen.
Vi är fortfarande betydligt bättre i 5 mot 5, gäller att vara mer disciplinerade så vinner vi.
Drog ju fram stats på tidigare slutspel när vi mötte tälje. Det är i princip ingen skillnad på hemma och borta i slutspel i HA för oss. Verkar inte gå in på vare sig journalister eller supportrar. Mot ssk vann vi 2/4 hemma. Nu har vi lyckats vinna båda hemma hittills in finalen men jag skulle inte räkna med att vi även vinner resterande matcher på hemmaplan.
Riktigt viktig match ikväll. Ser man det positivt så är vi det bättre i laget genomgående och borde vinna bäst av 7 men det tyckte man ju mot ssk också och det var väldigt nära att gå åt helvete.
Såklart man är färgad, men det känns som att vi inte "stulit" någon match ännu i detta slutspel. Däremot tycker jag SSK stal ett par av oss, åtminstone 1 och aik ska vara tacksamma över segern senast.
Slump? Nja...
För att stjäla matcher krävs att målvakten kan kliva fram och rädda laget. Hugo har spelat nära sitt max och gjort det bra. Problemet är bara att hans max ligger en bit under många andra förstamålvakters.
Med det sagt, hellre spelar jag med Hugo än en förstamålvakt som blandar och ger.
Men surt att vi oftast behöver skapa mer för att vinna, jobbigt i längden.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DjurgårdareiNorrland

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

DIFLuWi skrev: 2025-04-22 10:57:02 Större noggrannhet från våra backar.

Till slut kom avgörandet på ett instick framför mål, har sett dessa tendenser hela matchserien. Rejälare framför mål, inte en råttjävel har där att göra.
De mål som kom i deras pp sist är svårt att göra så mycket åt, otroligt välplacerade skott. Tar målvakten är det en bonus.

Tycho har varit för svag tyvärr, lika svag som jag är för han, men testa Krogdahl istället. Blixt och Hammarlund har generellt varit riktigt stabila, Hammarens plump deras 3-3-mål sist.

Thore blir tungan på vågen, såg spelsugen ut sist, kommer kunna bära vilken kedja han är får. Testa honom med Kelleher och Eklund vore spännande.
Fanns redan i matchserien mot Mora.
Lite konstigt att det fortfarande är ett problem tycker jag.
klungspurt

Inlägg av klungspurt »

Skulle vilja se 5 forwards i PP där Axelsson får brassa på med slagskott som sitter i krysset och landar på Nynäsvägen och en målis som inte fattar vad som hände.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Låt Gidlöf starta, håller han nollan? Så får jag en "känsla" av att vi vinner!
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

DIFLuWi skrev: 2025-04-22 10:57:02 Större noggrannhet från våra backar.

Tycho var dålig senast men överlag har han ju presterat väl under slutspelet. Näst mest speltid bland backarna så har svårt att se att man bänkar honom. Men dra ner på istiden så kanske han presterar bättre.

PP har ju varit riktigt bra nu i finalen och även i semin så svårt att kräva så mycket mer där. Hade några brutalt bra PP senast.

Tycker inte man ska splittra andrakedjan, de har gjort det riktigt bra. Tredje är den som funkat sämst så låt han fortsätta där med Eklund och Costmar. Hade kanske lirat Frondell istället för Costmar men å andra sidan gör sig Thore bättre som vinge än center.
Användarvisningsbild
Rudi

Inlägg av Rudi »

Ingen Bangura för aik.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ag-for-aik

Kör över skiten.
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

klungspurt skrev: 2025-04-22 11:19:05 Skulle vilja se 5 forwards i PP där Axelsson får brassa på med slagskott som sitter i krysset och landar på Nynäsvägen och en målis som inte fattar vad som hände.
Axelsson ska inte vara sista gubbe i PP.
It's easier to be an asshole to words than to people
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

Jag har en känsla av att vinnaren i kvällens drabbning plockar hem hela matchserien.
25/4-2025
HCCL

Inlägg av HCCL »

Rudi skrev: 2025-04-22 11:38:42 Ingen Bangura för aik.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ag-for-aik

Kör över skiten.
Detsamma säger hockeynews, så man kan ju hoppas..
Skriv svar