Svara på inläggen i tid. Han spelade senaste matchen i Nordic Trophy och gjorde tre assists...melker skrev:Han var med ikväll på Stockholm Stadion..Fricke skrev:Den stora frågan kvarstår: Var är Linkan?![]()
Skämt å sido jag var bara tvungen, hoppas det inte är något allvarligt. Han vilar nog.
Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
- Kontakt:
Djurgården kommer aldrig att göra något med honom. Möjligtvist då ni ser honom spela för första gång, blir ni imponerade av hans passningsspel och offensiv förmåga, men ganska snabbt kommer man att märka hur onödig han egentligen är.X3M skrev:Någon som har koll på nylånade backen Tero Konttinen?
Angående hans säsong 2008-09, så han började i Ässät, som blev sist, alltså 14e, i finska ligan. Slutligen fick träningsledning lite förnuft där också, och satt honom på läktaren utanför spelande truppen. Så pass många gånger han försökte något jättefint, som ledde till att motståndarlaget tog pucken och gjorde ett mål. Ässät-fans har fortfarande sina mardrömmar om Konttinen.
I vintras han bytte till TPS i mitten av säsongen. Där var gänget först riktig nöjd. Den glädjen räckte sedan kanske två dagar. Därefter blev alla diskussionforum fyllda av 'Aldrig mer Konttinen'- meddelanden av TPS-fans. Hmm.. Ässät-fans var möjligtvist lite skadeglada då. Men det fanns nog orsak till det.
Till hans meritlistan hör endast det att han har varit två säsonger i rad den spelaren som ligger sist på +/- -tabellen i finska ligan. Och nästan alltid har det varit frågan om hans misstag som harlett till mål på motståndaren. Ingen har velat vara hans backpar, men alltid har någon varit tvungen att offra sig.
Tero Konttinen är absolut den löjligaste nyförvärv i Elitserien 2008-09.
Edit: Ok, en liten korrigering. Konttinen var inte sist i +/- -tabellen säsongen 2007-08, utan näst sist. 2006-07 var han sist.
Tycker det låter som du pratar om Likard LintnerPormestarinluoto skrev:Djurgården kommer aldrig att göra något med honom. Möjligtvist då ni ser honom spela för första gång, blir ni imponerade av hans passningsspel och offensiv förmåga, men ganska snabbt kommer man att märka hur onödig han egentligen är.X3M skrev:Någon som har koll på nylånade backen Tero Konttinen?
Angående hans säsong 2008-09, så han började i Ässät, som blev sist, alltså 14e, i finska ligan. Slutligen fick träningsledning lite förnuft där också, och satt honom på läktaren utanför spelande truppen. Så pass många gånger han försökte något jättefint, som ledde till att motståndarlaget tog pucken och gjorde ett mål. Ässät-fans har fortfarande sina mardrömmar om Konttinen.
I vintras han bytte till TPS i mitten av säsongen. Där var gänget först riktig nöjd. Den glädjen räckte sedan kanske två dagar. Därefter blev alla diskussionforum fyllda av 'Aldrig mer Konttinen'- meddelanden av TPS-fans. Hmm.. Ässät-fans var möjligtvist lite skadeglada då. Men det fanns nog orsak till det.
Till hans meritlistan hör endast det att han har varit två säsonger i rad den spelaren som ligger sist på +/- -tabellen i finska ligan. Och nästan alltid har det varit frågan om hans misstag som harlett till mål på motståndaren. Ingen har velat vara hans backpar, men alltid har någon varit tvungen att offra sig.
Edit: Ok, en liten korrigering. Konttinen var inte sist i +/- -tabellen säsongen 2007-08, utan näst sist. 2006-07 var han sist.

Han ska ersätta sjundebacken Oscar Eklund i några veckor, ingen förväntar sig Chris Pronger.....Pormestarinluoto skrev:Djurgården kommer aldrig att göra något med honom. Möjligtvist då ni ser honom spela för första gång, blir ni imponerade av hans passningsspel och offensiv förmåga, men ganska snabbt kommer man att märka hur onödig han egentligen är.X3M skrev:Någon som har koll på nylånade backen Tero Konttinen?
-
Okej, låter ju inget vidare. Försvaret ser öht väldigt tunt och svagt ut. Tycker man skulle satsat på ett köp där i stället för en kortsiktig lösning. Oavsett om Eklund är borta eller ej behövs förstärkning.
Nu när Eklund är borta och Schneider inte anslutit kommer ju våran backbesättning vara närmast av allsvensk klass i inledningen. Kan bli kostsamt.
Nu när Eklund är borta och Schneider inte anslutit kommer ju våran backbesättning vara närmast av allsvensk klass i inledningen. Kan bli kostsamt.
Vet inte riktigt vad jag tycker om den här affären men att vi lånar en finne som i 10-13 ska tillhöra en av våra tre första backpar som också brukar finta som sista man känns väldigt chansartat.
Men han verkar kunna det offensiva spelet och det kan bidra till att vårt PP skulle förbättras ett par snäpp.
Om han skulle stanna hela säsongen så skulle iallafall inte jag klaga på att våra backar inte har offensivt tänkande då vi skulle ha Niklas A, David, Timmy och om man ska "döma en bok innan man läst den" så kan man räkna in Tero där också.
Men om man skulle spela honom tillsammans med Ronnie så får man hoppas att det skulle kunna lösa sig då Ronie är en av våra defensivt sett bästa backar.
Känns bara väldigt synd att om så blir fallet så skulle man behöva sära på Ronnie och Niklas A och det skulle ialla fall jag inte gilla.
Niklas A har potential att bli något i elitserien och tillsammans med Ronnie skulle hans utveckling gå mycket snabbare. Då får han tillfälle att ta tag i det offensiva spelet och vara betydelsefull i PP
Nu kommer jag lite ifrån ämnet här men angående Konttinen så finns det alltid chans att han överraskar och vi får hoppas att så blir fallet.
Men i nuläget ser det väldigt svagt ut på backsidan eftersom vi bara har fem seniorbackar och ett par av dem är väldigt skadebenägna.
Men han verkar kunna det offensiva spelet och det kan bidra till att vårt PP skulle förbättras ett par snäpp.
Om han skulle stanna hela säsongen så skulle iallafall inte jag klaga på att våra backar inte har offensivt tänkande då vi skulle ha Niklas A, David, Timmy och om man ska "döma en bok innan man läst den" så kan man räkna in Tero där också.
Men om man skulle spela honom tillsammans med Ronnie så får man hoppas att det skulle kunna lösa sig då Ronie är en av våra defensivt sett bästa backar.
Känns bara väldigt synd att om så blir fallet så skulle man behöva sära på Ronnie och Niklas A och det skulle ialla fall jag inte gilla.
Niklas A har potential att bli något i elitserien och tillsammans med Ronnie skulle hans utveckling gå mycket snabbare. Då får han tillfälle att ta tag i det offensiva spelet och vara betydelsefull i PP
Nu kommer jag lite ifrån ämnet här men angående Konttinen så finns det alltid chans att han överraskar och vi får hoppas att så blir fallet.
Men i nuläget ser det väldigt svagt ut på backsidan eftersom vi bara har fem seniorbackar och ett par av dem är väldigt skadebenägna.
Finnar i DIF är INGEN bra kombination.
Behöver jag nämna Edvins +- resultat innan han hamnade hos oss?
Känns som att detta är en lika stor säkerhetsrisk och det har vi inte råd med.
Vår backbesättning är inte kalas, lång därifrån, men hellre låta junisar få chansen än att låna in en finne med dessa resultat bakom sig. Att han dessutom flackat runt en hel del gör ju inte saken direkt mycket bättre i mina ögon.
Antingen satsar man på spets eller så plockar man in en junis. Dyra medelmåttor är det värsta som finns.
Behöver jag nämna Edvins +- resultat innan han hamnade hos oss?
Känns som att detta är en lika stor säkerhetsrisk och det har vi inte råd med.
Vår backbesättning är inte kalas, lång därifrån, men hellre låta junisar få chansen än att låna in en finne med dessa resultat bakom sig. Att han dessutom flackat runt en hel del gör ju inte saken direkt mycket bättre i mina ögon.
Antingen satsar man på spets eller så plockar man in en junis. Dyra medelmåttor är det värsta som finns.
han är väl snarast undantaget som behräftar reglen. Dock var han kanske inte så bra när det verkligne brände till, men det är en annan historia.odburt skrev:Vem fan är Oski Vehnänen?!Kall-El skrev:Finnar i DIF är INGEN bra kombination. .
NU räknade jag kanske inte heller riktigt med "superspelare" i mitt resonemang utan mer spelare som inte varit över i NHL: Jag menar pytsar du upp och får hit Saku Koivo så lär han färga rejält utan jag var snarast inne på finländare som plockats från finska ligan eller från annan klubb i europa, läs Lamberg, Strömberg och Lassila.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Lassila är uttagen till finska landslaget.Kall-El skrev:han är väl snarast undantaget som behräftar reglen. Dock var han kanske inte så bra när det verkligne brände till, men det är en annan historia.odburt skrev:Vem fan är Oski Vehnänen?!Kall-El skrev:Finnar i DIF är INGEN bra kombination. .
NU räknade jag kanske inte heller riktigt med "superspelare" i mitt resonemang utan mer spelare som inte varit över i NHL: Jag menar pytsar du upp och får hit Saku Koivo så lär han färga rejält utan jag var snarast inne på finländare som plockats från finska ligan eller från annan klubb i europa, läs Lamberg, Strömberg och Lassila.
Sen ska vi inte döma Tero för hårt.. Jag menar, vad har ni för källa? Den här "Pormestarinluoto"? Jag kallar honom inte lögnare eller dylikt, jag bara antyder att svälj inte allt med hull och hår, ta det med en nypa salt och bilda sedan en egen uppfattning.
Säg den glädje som varar
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7469
2006-2007 verkar han haft ett bra år med 7 mål & 20 assist på 52 matcher.
Och enligt Pormestarinluoto var han också sist i +/-ligan samma säsong.Caveman skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7469
Visst är det bra med en back som kan göra poäng men att komma sist i SM-ligas +/-liga räcker inte med den backbesättning vi har just nu.
Efter vad jag har läst om honom så skulle jag hellre sett att vi lyfte upp A. Urbom istället för Tero. Han har tydligen spelat stabilt och bidragit med två assist samtidigt som han inte har tagit en enda utvisning hittils (vet att han "bara" har spelat sex matcher men ändå).
Dessutom är han från vårat juniorlag och jag ser hellre att man satsar på en ung lovande kille istället för att låna en utlänskt spelare.
Kom och tänka på A. Deilert nu i allt junior-funderande och tycker då att han ska gå före Urbom. Sen kan man ju bedöma efter hur dem presterar på träning men just nu går Deliert före Urbom.
- reservjesus
stirra dig inte blind på statistik..Caveman skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7469
Alexander Deilert har varit stabil på försäsongen och han har bland annat blivit utsedd till Sveriges spelare i en landslagsmatch (j20). Han håller dock inte för ordinarie spel en hel säsong. Alexander Deilert leder med en noslängd före Alexander Urbom som varit helt ok, men han håller än så länge bara för enstaka inhopp i A-laget. Jag föredrar dock båda Alexander framför Tero.Struten skrev:Och enligt Pormestarinluoto var han också sist i +/-ligan samma säsong. Visst är det bra med en back som kan göra poäng men att komma sist i SM-ligas +/-liga räcker inte med den backbesättning vi har just nu.
Efter vad jag har läst om honom så skulle jag hellre sett att vi lyfte upp A. Urbom istället för Tero. Han har tydligen spelat stabilt och bidragit med två assist samtidigt som han inte har tagit en enda utvisning hittils (vet att han "bara" har spelat sex matcher men ändå). Dessutom är han från vårat juniorlag och jag ser hellre att man satsar på en ung lovande kille istället för att låna en utlänskt spelare.
Kom och tänka på A. Deilert nu i allt junior-funderande och tycker då att han ska gå före Urbom. Sen kan man ju bedöma efter hur dem presterar på träning men just nu går Deliert före Urbom.
Lösningen på problemet är att flytta ner Falken bredvid Ragge, Printz bredvid Timmy P och Ronnie tillsammans med N. Andersson. I en sådan uppställning kan Alexander Deilert och Alexander Urbom gå in och ersätta vid skador.
Värvningen av Tero liknar situationen när Rhyno anslöt till DIF föregående säsong. Istället för att spela med stabile Calle G försökte JJ få igång Rhyno med ett katastrofalt resultat. Jag hoppas verkligen att Tero inte får spela en enda match med DIF, eftersom jag är rädd för att han kommer att orsaka stor skada tills han sätts på bänken och ersätts av nämnda spelare ovan.