Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
kh31d4r

Säsongen 2024/25

Inlägg av kh31d4r »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-14 08:00:04
Manijock skrev: 2025-04-14 07:28:34 Jag brukar tänka vilka löpsedel jag ser framför mig. Kan det bli en saga, blir det ofta det. I det här fallet är det givet. "Melin hjälte", "Aiks förvandling" osv.

Trenden pekar bestämt åt ett håll. Aik är riktigt trygga med sina begränsningar och styrkor. Varken mer eller mindre!

Naturligtvis kommer Aik åka ur inom två/tre år igen. Man har inte SHL-kostymen i garderoben. Tre matcher in på nästa säsong så är det oavsett motstånd max 4000 sålda igen. Musklerna finns inte!

Helt onödigt egentligen.
Jag har försökt syna deras motståndare lite istället.
Man fick först möta ett överhypat Löven som överpresterat hela säsongen, och sen ett BIK som jag tycker aldrig kom upp i nivå totalt sett. Bortsett från enstaka perioder här och där så var matcherna jämna. Det jag kan tycka är att BIK kom till vassare lägen dock men där stod Brattström ivägen, men det var ju ingen överkörning från BIK i någon match. Inte som jag minns det iallafall.

Jag ser inte hur de har kvalitet nog att slå oss i 4 matcher. Jag kände redan innan semi att hade vi kunnat välja motstånd fritt så hade det sett ut såhär för min del: BIK, gnaget, SSK, i den ordningen. För mig är SSK laget som passade oss absolut minst och den lyckades vi ta på grund av bredden i laget.

Visst, derby är annat, men inget av lagen kommer orka hålla på med tjafs tillräckligt länge. Det kommer till slut handla om vilket lag som är bäst och det är vi.

Men som sagt, det som oroar mig är min egna magkänsla, och ni här inne bör vara orolig att jag som användare låter så positiv för en gång skull :lol:
Håller med om motståndet, tror att både löven och BIK har underskattat motståndet också. Vet inte hur många pausintervjuer med deras spelare jag sett där de kommer ut och säger att de äger matchen, har läget under kontroll, men att de gav bort ett mål eller två. Viktigt att vi är nogranna och inte underskattar dem också.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Rojk skrev: 2025-04-14 10:57:25 Det tråkiga är att Blomgrens fart behövs i förstakedjan. Å andra sidan levererar den knappt några poäng i 5-mot-5.
Jag vet inte hur mycket det behövs egentligen.
Tittar man på hur jäkla bra Thoresen och Klasen spelar ihop så räcker det väl så?
Resterande egenskaper, allt utom just farten, där är ju Thoresen bättre.

Men återigen, jag tycker inte att han är lätt att plocka bort eller att han är 13e sämst. Svårt att plocka bort någon bara.
Mitt andra alternativ är att sätta Grewe-Rensfeldt-Blomgren och Brodin som 13e, men det är också tufft med tanke på hur bra den kedjan har varit.

Vi behöver få igång effektiviteten i 5v5 och där tror jag Thoresen in är lösningen för Klasen. Jag hoppas det blir så.
Senast redigerad av DjurgårdareiNorrland den 2025-04-14 11:12:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Osten östlund skrev: 2025-04-14 10:44:55
Manijock skrev: 2025-04-14 10:28:48 Thoresen på is som sagt. Låt säga att han skulle kunna spela. Costmar är färdig med sin avstängning. Vem förutom Larsson får stå över?

Blir galen om det är Brodin. Personligen hade jag satt Costmar åt sidan just nu.

Låta Thore gå som nr 13 och avlasta typ Dick som onekligen är skadad.
Om nu Thore kan lira?

Brodda lär få fortsätta, kanske Dick får vila. Hur hämmad är han av finger/ljumskar?

Oavsett så är det förmodligen som vanligt i match 2 ( skador på 1-2 gubbar ).
Jag vill hellre se Thoresen än Dick om Thoresen är någorlunda frisk. Thoresen är nyttigare i dessa matcher för han jobbar över hela planen. Och Dick har sett hämmad ut i slutspelet. Undrar också hur det blir med Gidlöf. Det verkar som på tränaren och Wikegård att Hävelid fortfarande är första målvakt. Godtar Gidlöf nu att vara andra målvakt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Eli

Säsongen 2024/25

Inlägg av Eli »

Rojk skrev: 2025-04-14 10:57:25 Det tråkiga är att Blomgrens fart behövs i förstakedjan. Å andra sidan levererar den knappt några poäng i 5-mot-5.
Första har inte riktigt kommit upp i nivå, så det bästa vore nog att flytta Blomgren om Thoresen kommer tillbaka. Emellertid ska han självklart spela på 12 forwards. Glöm inte att han hade sina bästa slutspelsmatcher bredvid Rensfeldt, och där lär han gå in på Brodins bekostnad.
Användarvisningsbild
Doyle 1

Säsongen 2024/25

Inlägg av Doyle 1 »

Tråkigt att läsa på olika forum att Tälje är ute o svingar o grinar över uteblivna utvisningar o orättvisor i semifinalen mot DIF.. Man ser sig själva som de rätta vinnarna i semifinalen. Tråkigt tycker jag då Tälje i mångt o mycket varit sportsliga under säsongen men nu verkar tappat det totalt. Blir liksom bara pinsamt o bittra förlorarstämpeln lyser igenom.
Osten östlund

Säsongen 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

klintan85 skrev: 2025-04-14 11:10:48
Osten östlund skrev: 2025-04-14 10:44:55
Manijock skrev: 2025-04-14 10:28:48 Thoresen på is som sagt. Låt säga att han skulle kunna spela. Costmar är färdig med sin avstängning. Vem förutom Larsson får stå över?

Blir galen om det är Brodin. Personligen hade jag satt Costmar åt sidan just nu.

Om nu Thore kan lira?

Brodda lär få fortsätta, kanske Dick får vila. Hur hämmad är han av finger/ljumskar?

Oavsett så är det förmodligen som vanligt i match 2 ( skador på 1-2 gubbar ).
Jag vill hellre se Thoresen än Dick om Thoresen är någorlunda frisk. Thoresen är nyttigare i dessa matcher för han jobbar över hela planen. Och Dick har sett hämmad ut i slutspelet. Undrar också hur det blir med Gidlöf. Det verkar som på tränaren och Wikegård att Hävelid fortfarande är första målvakt. Godtar Gidlöf nu att vara andra målvakt.
Gidlöf är ung. Visar väll på hans inställning, att han ser detta som bra erfarenhet. Kom ju som ett skott, när Wiken kallade.

Om inga skador?

Så börjar Hävelid på onsdag. Om inte Hävelid tappar det helt. Så får gissningsvis Gidlöf match 3?

Efter det är det förmodligen bästs slips står!
Användarvisningsbild
Rojk

Säsongen 2024/25

Inlägg av Rojk »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-14 11:10:36
Jag vet inte hur mycket det behövs egentligen.
Tittar man på hur jäkla bra Thoresen och Klasen spelar ihop så räcker det väl så?
Resterande egenskaper, allt utom just farten, där är ju Thoresen bättre.

Men återigen, jag tycker inte att han är lätt att plocka bort eller att han är 13e sämst. Svårt att plocka bort någon bara.
Mitt andra alternativ är att sätta Grewe-Rensfeldt-Blomgren och Brodin som 13e, men det är också tufft med tanke på hur bra den kedjan har varit.

Vi behöver få igång effektiviteten i 5v5 och där tror jag Thoresen in är lösningen för Klasen. Jag hoppas det blir så.
Samtidigt ska vi inte underskatta farten i en klassisk dump and chase. Hjälper inte att ha bra egenskaper om vi aldrig kan stressa fast backarna vid sarg.

Minns bara hur vi har beklagat oss över hur långsamt det har sett ut ibland.
It's easier to be an asshole to words than to people
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Doyle 1 skrev: 2025-04-14 11:15:23 Tråkigt att läsa på olika forum att Tälje är ute o svingar o grinar över uteblivna utvisningar o orättvisor i semifinalen mot DIF.. Man ser sig själva som de rätta vinnarna i semifinalen. Tråkigt tycker jag då Tälje i mångt o mycket varit sportsliga under säsongen men nu verkar tappat det totalt. Blir liksom bara pinsamt o bittra förlorarstämpeln lyser igenom.
Täljes gnäll kommer snart att glömmas bort. Sen är det märkligt, så fult som Tälje spelade de tre första matcherna. Flera uteblivna matchstraff för knätacklingar
Användarvisningsbild
captcash

Säsongen 2024/25

Inlägg av captcash »

Vem bryr sig om Tälje och vad de gråter om, de var bara en speedbump, nu är det final!!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
DIFLuWi

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

Doyle 1 skrev: 2025-04-14 11:15:23 Tråkigt att läsa på olika forum att Tälje är ute o svingar o grinar över uteblivna utvisningar o orättvisor i semifinalen mot DIF.. Man ser sig själva som de rätta vinnarna i semifinalen. Tråkigt tycker jag då Tälje i mångt o mycket varit sportsliga under säsongen men nu verkar tappat det totalt. Blir liksom bara pinsamt o bittra förlorarstämpeln lyser igenom.
Det har blivit nya legio.
Har nog inte varit inne på ett enda kommentatorsfält på någon social media där supportrar från det förlorande laget inte gnäller över köpta domare, att domarna är sämst, konspirationer osv.

Om ens lag förlorar är det domarnas fel. Alltid. I vårt fall är det för att domarna och förbundet vill ha upp oss. Och den åsikten håller folk benhårt fast vid. Troll eller inte. Tycker det har eskalerat rejält den här säsongen.
Och åsikterna möts -alltid- av att den åsikten är att "grina".

Klimatet på media i allmänhet och media i synnerhet blir bara värre och värre. Sorgligt är det.
Och värst är det för domarna. Kan inte tänka mig att någon vid sina sinnes fulla bruk vill bli domare. Även om man inte aktivt läser så når de här skeva åsikterna en. Och ens familj, barn, vänner osv.
Förr så höll sig skrik och åsikter till läktaren som den del av matchen. Nu fortsätter det i sociala media där alla ska spy ur sig frustration och massa skit.

Jävligt sorgligt är det. Den stora förloraren är sporten.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Nypovich

Säsongen 2024/25

Inlägg av Nypovich »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-14 10:53:13

Förutsatt att Costmar och Thoresen är tillbaka och ingen ny skada sker, så hade jag gjort följande:

Klasen-Krüger-Thoresen
Axelsson-Eriksson-Kelleher
Frondell-Weigel-Eklund
Grewe-Rensfeldt-Brodin
Blomgren 13e
Costmar 14e
Larsson 15e

Thoresen kan ersätta alla Blomgrens egenskaper rakt av och dessutom får vi in spets, lägg därtill att Klasen och han har haft en sjukt härlig kemi när de spelat tillsammans under säsongen. Och kedjan med Dick-Eriksson-Kelleher har fungerat tillräckligt bra för att inte brytas upp, även om jag förväntar mig betydligt mer av Dick.
För mig stod valet mellan att plocka bort Frondell eller Blomgren. Men jag tycker kedjorna ska få vara intakta om det fungerar, även om Frondell inte fått ut så mycket under den här semin. Går jag igenom kedja för kedja så är det svårt att plocka bort någon, det är inte så att jag tycker Blomgren är 13e sämst i laget, men givet min motivering ovan så är detta vad jag får ut.
Blomgren som 13e ser jag som helt uteslutet. Han har gjort det riktigt bra, bättre än Brodin.

Låt oss vara ärliga, blev man inte lite färgad av Brodins assist som gav oss finalplats? Hur mycket mer har han gjort. Som vissa säger, sätter man Thore i första så lär tempot gå ner kopiöst, det har vi redan testat och gav ingen succé. Speciellt nu när han varit borta ett tag.

Ser ju hellre Blomgren i första, Costmar i fjärde (har där även en extra center om det behövs) och sen låta Thore köra 14e och låta han få komma in i det.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Nypovich skrev: 2025-04-14 14:17:46

Förutsatt att Costmar och Thoresen är tillbaka och ingen ny skada sker, så hade jag gjort följande:

Klasen-Krüger-Thoresen
Frondell-Weigel-Eklund
Grewe-Rensfeldt-Brodin
Blomgren 13e
Costmar 14e
Larsson 15e

Thoresen kan ersätta alla Blomgrens egenskaper rakt av och dessutom får vi in spets, lägg därtill att Klasen och han har haft en sjukt härlig kemi när de spelat tillsammans under säsongen. Och kedjan med Dick-Eriksson-Kelleher har fungerat tillräckligt bra för att inte brytas upp, även om jag förväntar mig betydligt mer av Dick.
För mig stod valet mellan att plocka bort Frondell eller Blomgren. Men jag tycker kedjorna ska få vara intakta om det fungerar, även om Frondell inte fått ut så mycket under den här semin. Går jag igenom kedja för kedja så är det svårt att plocka bort någon, det är inte så att jag tycker Blomgren är 13e sämst i laget, men givet min motivering ovan så är detta vad jag får ut.
Blomgren som 13e ser jag som helt uteslutet. Han har gjort det riktigt bra, bättre än Brodin.

Låt oss vara ärliga, blev man inte lite färgad av Brodins assist som gav oss finalplats? Hur mycket mer har han gjort. Som vissa säger, sätter man Thore i första så lär tempot gå ner kopiöst, det har vi redan testat och gav ingen succé. Speciellt nu när han varit borta ett tag.

Ser ju hellre Blomgren i första, Costmar i fjärde (har där även en extra center om det behövs) och sen låta Thore köra 14e och låta han få komma in i det.
Alla gånger vi testat Klasen med Thoresen så har det blivit succé, så jag håller inte med.
Tempot går ner, visst, men om det är någon Klasen fungerat ihop med i 5v5 så är det Thoresen.

Sen ska man inte lägga in Thoresen i "gubb"-facket vad gäller tempo tycker jag. Då är man taskig. Han är långsammare än Blomgren, ja, men han är desto piggare och rappare i skridskoåkningen än både Klasen och Axelsson.

Men visst, man kanske håller Brodin lite väl högt.
Isåfall skulle jag säga Grewe-Rensfeldt-Blomgren och Brodin som 13e.
Nypovich

Säsongen 2024/25

Inlägg av Nypovich »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-04-14 14:33:39
Nypovich skrev: 2025-04-14 14:17:46

Klasen-Krüger-Thoresen
Frondell-Weigel-Eklund
Grewe-Rensfeldt-Brodin
Blomgren 13e
Costmar 14e
Larsson 15e

Alla gånger vi testat Klasen med Thoresen så har det blivit succé, så jag håller inte med.
Tempot går ner, visst, men om det är någon Klasen fungerat ihop med i 5v5 så är det Thoresen.

Sen ska man inte lägga in Thoresen i "gubb"-facket vad gäller tempo tycker jag. Då är man taskig. Han är långsammare än Blomgren, ja, men han är desto piggare och rappare i skridskoåkningen än både Klasen och Axelsson.

Men visst, man kanske håller Brodin lite väl högt.
Isåfall skulle jag säga Grewe-Rensfeldt-Blomgren och Brodin som 13e.
Vad jag minns så gick det riktigt segt och inte alls så bra som du säger. När vi hade succé med Thore så var det med Kelleher och Costmar. Det var i den perioden vid tog dubbla vinster mot Löven. Men vi kanske minns olika bara.
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Kul sammanställning av åsikter från mestadels partiska kändisar. En majoritet av de opartiska tippar oss som segrare.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -stockholm

AB gjorde liknande frågerunda inför Modo-HV. De flesta som tippade MoDo sa, precis som för Ajk, att deras målvakt skulle fälla avgörandet. Så blev det inte.

En sak är säker och det är att Ajk inte är några renodlade underdogs längre. Förväntningarna på laget har höjts och förväntningarna på Brattström är närmast skyhöga, precis som de var på Lehtinen i Modo.
Användarvisningsbild
Rojk

Säsongen 2024/25

Inlägg av Rojk »

Tornberg och Svartvadet tippar på att aik tar hem finalen. Chocken.
It's easier to be an asshole to words than to people
Skriv svar