Säsongen 2024/25
Dif-Aik
Det kommer avgöras i coachningen, Kimby vs Melin.
Timeouts vid rätta tillfällen, spela rätt spelare i rätt kedja mot rätt motståndare, ta smarta kollektiva beslut som påverkar individuella prestationer och skapa förutsättningarna för att lyckas som lag.
Timeouts vid rätta tillfällen, spela rätt spelare i rätt kedja mot rätt motståndare, ta smarta kollektiva beslut som påverkar individuella prestationer och skapa förutsättningarna för att lyckas som lag.
-
Säsongen 2024/25
Ja, va fan tror vi här egentligen? Kommer nog hinna ändra mig några gånger innan matchserien kör igång på onsdag.
Men just nu, hur jag än vrider och vänder på det så tror jag att vi tar det.
Jag tror vi kommer få se max 4-5 perioder av tjafs och gurgel sen kommer det att lugna ner sig något för varje period som går efter det, och det gynnar oss. När man möts i grundserien så kan man ladda allt vad man har i tre perioder och komma undan med det, men det kommer inte gå i en slutspelsserie (allra minst i en final där SHL står på spel), och analyserar man lagdel för lagdel så är vi bättre, bortsett målvaktssidan där håller jag Brattström högre.
I den här serien tror jag Frondell-Weigel-Eklund kommer få mer utrymme och jag hoppas Grewe-Rensfeldt-Brodin kan fortsätta köra på som de gjort mot SSK.
Jag har hela tiden sagt att vinnare i våran semifinal går upp och än sålänge håller jag fast vid det. Jag tippar 4-2 till Djurgården.
Två saker oroar mig dock. Första är om Krüger och Thoresen är borta. Det är två spelare som MÅSTE vara med. Thoresen saknades enormt mycket mot SSK och Krüger såg ut att ta mycket stryk i sista matchen.
Är dessa två herrar borta så skulle ja kunna ändra mitt tips till 3-4 gnaget, tyvärr.
Det andra som oroar mig är min egna magkänsla... jag brukar inte ha det här lugnet och tro att det ska gå hela vägen.
Men just nu, hur jag än vrider och vänder på det så tror jag att vi tar det.
Jag tror vi kommer få se max 4-5 perioder av tjafs och gurgel sen kommer det att lugna ner sig något för varje period som går efter det, och det gynnar oss. När man möts i grundserien så kan man ladda allt vad man har i tre perioder och komma undan med det, men det kommer inte gå i en slutspelsserie (allra minst i en final där SHL står på spel), och analyserar man lagdel för lagdel så är vi bättre, bortsett målvaktssidan där håller jag Brattström högre.
I den här serien tror jag Frondell-Weigel-Eklund kommer få mer utrymme och jag hoppas Grewe-Rensfeldt-Brodin kan fortsätta köra på som de gjort mot SSK.
Jag har hela tiden sagt att vinnare i våran semifinal går upp och än sålänge håller jag fast vid det. Jag tippar 4-2 till Djurgården.
Två saker oroar mig dock. Första är om Krüger och Thoresen är borta. Det är två spelare som MÅSTE vara med. Thoresen saknades enormt mycket mot SSK och Krüger såg ut att ta mycket stryk i sista matchen.
Är dessa två herrar borta så skulle ja kunna ändra mitt tips till 3-4 gnaget, tyvärr.
Det andra som oroar mig är min egna magkänsla... jag brukar inte ha det här lugnet och tro att det ska gå hela vägen.
Säsongen 2024/25
Jag brukar tänka vilka löpsedel jag ser framför mig. Kan det bli en saga, blir det ofta det. I det här fallet är det givet. "Melin hjälte", "Aiks förvandling" osv.
Trenden pekar bestämt åt ett håll. Aik är riktigt trygga med sina begränsningar och styrkor. Varken mer eller mindre!
Naturligtvis kommer Aik åka ur inom två/tre år igen. Man har inte SHL-kostymen i garderoben. Tre matcher in på nästa säsong så är det oavsett motstånd max 4000 sålda igen. Musklerna finns inte!
Helt onödigt egentligen.
Trenden pekar bestämt åt ett håll. Aik är riktigt trygga med sina begränsningar och styrkor. Varken mer eller mindre!
Naturligtvis kommer Aik åka ur inom två/tre år igen. Man har inte SHL-kostymen i garderoben. Tre matcher in på nästa säsong så är det oavsett motstånd max 4000 sålda igen. Musklerna finns inte!
Helt onödigt egentligen.
-
Säsongen 2024/25
Jag har försökt syna deras motståndare lite istället.Manijock skrev: ↑2025-04-14 07:28:34 Jag brukar tänka vilka löpsedel jag ser framför mig. Kan det bli en saga, blir det ofta det. I det här fallet är det givet. "Melin hjälte", "Aiks förvandling" osv.
Helt onödigt egentligen.
Man fick först möta ett överhypat Löven som överpresterat hela säsongen, och sen ett BIK som jag tycker aldrig kom upp i nivå totalt sett. Bortsett från enstaka perioder här och där så var matcherna jämna. Det jag kan tycka är att BIK kom till vassare lägen dock men där stod Brattström ivägen, men det var ju ingen överkörning från BIK i någon match. Inte som jag minns det iallafall.
Jag ser inte hur de har kvalitet nog att slå oss i 4 matcher. Jag kände redan innan semi att hade vi kunnat välja motstånd fritt så hade det sett ut såhär för min del: BIK, gnaget, SSK, i den ordningen. För mig är SSK laget som passade oss absolut minst och den lyckades vi ta på grund av bredden i laget.
Visst, derby är annat, men inget av lagen kommer orka hålla på med tjafs tillräckligt länge. Det kommer till slut handla om vilket lag som är bäst och det är vi.
Men som sagt, det som oroar mig är min egna magkänsla, och ni här inne bör vara orolig att jag som användare låter så positiv för en gång skull

Säsongen 2024/25
med facit i hand, å vi vann semifinalen mot SSK så tror jag det var rätt väg att gå. Innan ville jag att vi skulle välja AIK i semin å ta BIK/SSK i finalen sen men tror nog resonemanget att derbyhuvvet hade legat oss i fatet när vi vunnit mot AIK i semin. fysiskt och framförallt mentalt utpumpade och tomma i en final. Nu har vi byggt upp det mentala lite successivt och kan bränna fysiskt och mentalt 100% i finalen. tuff vinst mot SSK i 7 matcher har byggt oss och tror vi kan komma in med ett bra huvve i finalen. kommer naturligtvis inte bli enkelt men ALLA VET att plusstats i grundserie har ingenting att göra med en slutspelsserie i bäst av 7. Det är ett helt annat spel. Varje match lever sitt eget liv å så är det "bara" att nollställa oavsett vinst eller förlust. Ny match nya förutsättningar.
Fooorrrzzzaaa!!
Fooorrrzzzaaa!!
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 2024/25
Är det klart att Södertälje får en bronsmedalj? Kollade statistik | lag på hockeyallsvenskan.se och där visas en tabell från slutspelsmatcherna. Det verkar vara antal vunna matcher som ger tabellplacering.
Sen kan man ju diskutera om det ska delas ut medaljer i denna liga.
Sen kan man ju diskutera om det ska delas ut medaljer i denna liga.
Säsongen 2024/25
Dessutom är väl de plusstats gnihet har på oss ganska få?m0ng00se skrev: ↑2025-04-14 09:07:31 med facit i hand, å vi vann semifinalen mot SSK så tror jag det var rätt väg att gå. Innan ville jag att vi skulle välja AIK i semin å ta BIK/SSK i finalen sen men tror nog resonemanget att derbyhuvvet hade legat oss i fatet när vi vunnit mot AIK i semin. fysiskt och framförallt mentalt utpumpade och tomma i en final. Nu har vi byggt upp det mentala lite successivt och kan bränna fysiskt och mentalt 100% i finalen. tuff vinst mot SSK i 7 matcher har byggt oss och tror vi kan komma in med ett bra huvve i finalen. kommer naturligtvis inte bli enkelt men ALLA VET att plusstats i grundserie har ingenting att göra med en slutspelsserie i bäst av 7. Det är ett helt annat spel. Varje match lever sitt eget liv å så är det "bara" att nollställa oavsett vinst eller förlust. Ny match nya förutsättningar.
Fooorrrzzzaaa!!
Absolut vinster och mål, som är vad som räknas, men en match är som sagt alltid ett undantag och låg sample size.
Hur har det sett ut i övriga underliggande stats, vilka blir mer utslagsgivande över tid? Där har jag svårt att se att gnihet har plus på oss.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Säsongen 2024/25
Första matchen överlägset viktigast.
Kom in under skinnet på dom, stäng ner deras spel, smäll på allt som ens LUKTAR gulsvart, jaga livet ur deras uppspel och viktigast av allt...ge INTE Brattström chansen att bli frälsare genom otaliga alibiavslut mitt i magplattan så han får bygga självförtroende och momentum.
Spelare för spelare är vi bättre....nu gäller det även få ihop ett bättre LAG.
Snälla Thore och Kryckan....kom tillbaka hela och fungerande på isen redan på onsdag!
Tar vi första så tror jag det går vägen.
Kom in under skinnet på dom, stäng ner deras spel, smäll på allt som ens LUKTAR gulsvart, jaga livet ur deras uppspel och viktigast av allt...ge INTE Brattström chansen att bli frälsare genom otaliga alibiavslut mitt i magplattan så han får bygga självförtroende och momentum.
Spelare för spelare är vi bättre....nu gäller det även få ihop ett bättre LAG.
Snälla Thore och Kryckan....kom tillbaka hela och fungerande på isen redan på onsdag!
Tar vi första så tror jag det går vägen.
Säsongen 2024/25
Synd bara att aik får så många vilodagar nu när de har spelat näst flest minuter någonsin för att nå hockeyallsvensk final. Är rädd att de kommer ut med högre fart än det långsamma spel som man såg mot Karlskoga.
It's easier to be an asshole to words than to people
-
Säsongen 2024/25
Är nästan imponerande hur mycket dom rest till Umeå/Karlskoga. Varannan dag, senaste veckorna.
Hoppas det börjar märkas nu!
Säsongen 2024/25
Thoresen på is som sagt. Låt säga att han skulle kunna spela. Costmar är färdig med sin avstängning. Vem förutom Larsson får stå över?
Blir galen om det är Brodin. Personligen hade jag satt Costmar åt sidan just nu.
Låta Thore gå som nr 13 och avlasta typ Dick som onekligen är skadad.
Blir galen om det är Brodin. Personligen hade jag satt Costmar åt sidan just nu.
-
- Säsongskort: Ja
Säsongen 2024/25
Match 1 känns oerhört viktig. Det gjorde den iofs mot Tälje oxå men extra viktigt denna gång med tanke på säsongsstatistik mot Råttorna. Tar vi den e vi inne i det. Torsk och det kan sätta sig mer i huvudet . Kom igen nu!!!!
-
Säsongen 2024/25
Om nu Thore kan lira?Manijock skrev: ↑2025-04-14 10:28:48 Thoresen på is som sagt. Låt säga att han skulle kunna spela. Costmar är färdig med sin avstängning. Vem förutom Larsson får stå över?
Brodda lär få fortsätta, kanske Dick får vila. Hur hämmad är han av finger/ljumskar?
Oavsett så är det förmodligen som vanligt i match 2 ( skador på 1-2 gubbar ).
-
Säsongen 2024/25
Förutsatt att Costmar och Thoresen är tillbaka och ingen ny skada sker, så hade jag gjort följande:Manijock skrev: ↑2025-04-14 10:28:48 Thoresen på is som sagt. Låt säga att han skulle kunna spela. Costmar är färdig med sin avstängning. Vem förutom Larsson får stå över?
Klasen-Krüger-Thoresen
Axelsson-Eriksson-Kelleher
Frondell-Weigel-Eklund
Grewe-Rensfeldt-Brodin
Blomgren 13e
Costmar 14e
Larsson 15e
Thoresen kan ersätta alla Blomgrens egenskaper rakt av och dessutom får vi in spets, lägg därtill att Klasen och han har haft en sjukt härlig kemi när de spelat tillsammans under säsongen. Och kedjan med Dick-Eriksson-Kelleher har fungerat tillräckligt bra för att inte brytas upp, även om jag förväntar mig betydligt mer av Dick.
För mig stod valet mellan att plocka bort Frondell eller Blomgren. Men jag tycker kedjorna ska få vara intakta om det fungerar, även om Frondell inte fått ut så mycket under den här semin. Går jag igenom kedja för kedja så är det svårt att plocka bort någon, det är inte så att jag tycker Blomgren är 13e sämst i laget, men givet min motivering ovan så är detta vad jag får ut.
Säsongen 2024/25
Det tråkiga är att Blomgrens fart behövs i förstakedjan. Å andra sidan levererar den knappt några poäng i 5-mot-5.
It's easier to be an asshole to words than to people