Jag ser också hellre Ronnie än Edvin. Däremot tycker jag inte att man ska sära på Fimpen och Falk. Det finns några "par" som vi borde värna om i laget, och just nu är det väl Anger-Otto, just Fimpen-Falk och kanske även Linkan-Holmqvist.Emil svelander skrev:Tycker att de tänker rätt, förutom att jag vill se Fimpen på Jimmies plats och Ronnie på Fryléns.
Femmorna säsongen 2008/2009
- Diffe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
- Emil Svelander
Det kan du ha rätt i. Dock tycker jag att Fimpen förtjänar bättre än fjärdelinan, efter hans fina förra säsong.Diffe89 skrev:Jag ser också hellre Ronnie än Edvin. Däremot tycker jag inte att man ska sära på Fimpen och Falk. Det finns några "par" som vi borde värna om i laget, och just nu är det väl Anger-Otto, just Fimpen-Falk och kanske även Linkan-Holmqvist.Emil svelander skrev:Tycker att de tänker rätt, förutom att jag vill se Fimpen på Jimmies plats och Ronnie på Fryléns.
Sjunger avgå Johnny...
- Diffe89
- Kontakt:
Haka inte upp dig på numret på femmorna (eller i alla fall kedjorna). Varje kedja har sin funktion. I den uppställningen som jag skrev lär förstafemman spela mest tätt följt av den andra och sedan lär de två återstående få ungefär lika mycket speltid (fem mot fem). Beror ju helt på matchbild och motståndare.Emil svelander skrev:Det kan du ha rätt i. Dock tycker jag att Fimpen förtjänar bättre än fjärdelinan, efter hans fina förra säsong.Diffe89 skrev:Jag ser också hellre Ronnie än Edvin. Däremot tycker jag inte att man ska sära på Fimpen och Falk. Det finns några "par" som vi borde värna om i laget, och just nu är det väl Anger-Otto, just Fimpen-Falk och kanske även Linkan-Holmqvist.Emil svelander skrev:Tycker att de tänker rätt, förutom att jag vill se Fimpen på Jimmies plats och Ronnie på Fryléns.
-
- DIF_Soldier
Känner att detta kan mynna ut i en lång diskussion. Skriver därför i rätt tråd.
Så såhär får det se ut.
Linkan-Holmqvist-Nicky D
Figren-Otto-Eklund
Ölvestad-Engqvist-Axelsson
Anger-Josefsson/Falk-Tim
Det finns säkert många fler kombinationer, delge dem gärna. vi kan iallafall enas om att bredden på forwardssidan är otroligt stor, och konkurrensen skyhög, speciellt nu när Mikael Ahlén också är med och fajtas om en plats.
Precis, har också varit inne tidigare på att vi har tre spelare som kan ta ut varandra; Linkan, Dick, Tim. Även Figren kan räknas dit då alla dessa fyra vill ha mycket puck. Har därför försökt sära på dem.Östgöten skrev:Eklund - Josefsson - Tim E känns riktigt bra. Är nog inne på att Anger - Otto - Danielsson inte är det stora problemet utan snarare - Linkan - Holmqvist - Tim E. Föredrar i så fall Figren - Holmqvist - Tim E eller Danielsson - Holmqvist - Tim E. Jag ser en definitiv risk att Linkan - Holmqvist - Tim E är för lika varandra och tar ut varandra.DIF_Soldier skrev:Tror nog att det är tänkt att Figren ska lira med Linkan och Micke framöver. Frågan är då var man sätter Tim. Dick-Engqvist-Ölvestad särar de inte på i första taget så som dom har spelat hittills. Tror inte heller att man särar på Otto-Anger heller. Tyvärr får man väl säga då jag helst skulle vilja se Figren-Otto-Dick med Anger i en 3/4-kedja samt Linkan-Micke-Nicky D i första.
Så såhär får det se ut.
Linkan-Holmqvist-Nicky D
Figren-Otto-Eklund
Anger-Josefsson/Falk-Tim
Det finns säkert många fler kombinationer, delge dem gärna. vi kan iallafall enas om att bredden på forwardssidan är otroligt stor, och konkurrensen skyhög, speciellt nu när Mikael Ahlén också är med och fajtas om en plats.
Säg den glädje som varar
Är mer inne på att kombinera Linkan och Holmqvist med en powerforward som gillar att vara positionerad framför mål. Föreslår därför följande:DIF_Soldier skrev:Känner att detta kan mynna ut i en lång diskussion. Skriver därför i rätt tråd.Precis, har också varit inne tidigare på att vi har tre spelare som kan ta ut varandra; Linkan, Dick, Tim. Även Figren kan räknas dit då alla dessa fyra vill ha mycket puck. Har därför försökt sära på dem.
Så såhär får det se ut.
Linkan-Holmqvist-Nicky D
Figren-Otto-Eklund
Anger-Josefsson/Falk-Tim
Linkan - Holmqvist - H. Eriksson/M. Ahlén
Ragge - Schneider/Deilert
Anger - Otto - Nicky D
Timmy - O. Eklund
Ölvestad - Engqvist - Axelsson
Printz - Falk
Eklund - Tim E - Figren
Ronnie - N. Andersson
Avbytare vid skador:
Josefsson, Calle G, Henrik E/M. Ahlén och Deilert när Schnieder har anslutit till truppen.
Henrik Eriksson och Mikael Ahlén är starka framför mål. De är oömma spelare som kompletterar Holmqvist och Linkan på ett bra sätt. Visst skulle jag gärna se Marcus Nilson istället för nämnda spelare men han har vi tyvärr inte råd med. Ett alternativ till Henrik E och Mikael A är att sätta Fimpen i förstakedjan. Tyvärr ser jag hellre Henrik E eller Mikael A eftersom de är betydligt större och kraftigare än Fimpen. Det som behövs i förstakedjan är ingen tekniker utan en fysisk spelare som åker mycket skridskor och älskar spelet runt motståndarkassen.
Vad gäller Falk är det säkerligen många som protesterar, men faktum är att Falk i många avseenden är en modern back som är duktig på skridskor och har en bra speluppfattning. Falken är även utomordentligt duktig i positionsspelet.
Tim E kan spela center och det kan inte Anger. För övrigt har Anger lite storlek, något som Tim E och Otto samt Danielsson saknar. Tim E kommer tillsammans med Figren och Eklund forma Sveriges starkaste fjärdeformation.Kall-El skrev:Vi har gott om forwards ja, men vi kanske saknar den tuffa typen lite grand vilket kan öppna dörren för Micke A.
För övrigt tycker jag du är väldigt rätt ute i dina kedjeförslag. Det stora frågetecknet är väl om Tim E dock skall förpassas till en 4e lina. Att Anger bör göra det känns bara rätt.
Sorry mitt inlägg var inte riktat till dig utan snarast till inlägget ovanför.Östgöten skrev:Tim E kan spela center och det kan inte Anger. För övrigt har Anger lite storlek, något som Tim E och Otto samt Danielsson saknar. Tim E kommer tillsammans med Figren och Eklund forma Sveriges starkaste fjärdeformation.Kall-El skrev:Vi har gott om forwards ja, men vi kanske saknar den tuffa typen lite grand vilket kan öppna dörren för Micke A.
För övrigt tycker jag du är väldigt rätt ute i dina kedjeförslag. Det stora frågetecknet är väl om Tim E dock skall förpassas till en 4e lina. Att Anger bör göra det känns bara rätt.
Tycker personligen inte att Anger skall spela med Otto. Anger kan gott förpassas till en 4e lina istället.
....Eriksson - Holmqvist - Danielsson
Bremberg - Ottosson - Figren
Axelsson - Engqvist - Ölvestad
Anger - Falk - Fimpen
Ragnarsson - Schneider
Timmy - Oscar E
Printz - N Andersson
Ronnie - Deilert
....tycker jag känns som väldigt spännande formationer.
*Holmqvist och Tim har fungerat bra ihop under försäsongen, och Danielsson känns som ett bra komplement till dessa. Borde kunna producera en hel del poäng.
*Att ha Linkan o Figren som forwards i den andra kedjan känns efter inte allt för lång eftertanke som klockrent. Och att ha Ottosson som center mellan dem känns gjutet i min bok. Tror att Figren mycket väl kan bli målkung i den omgivningen och att vi verkligen får se den "gamla" Ottosson igen.
* Dicken, Ante och Jimpa har väl redan bevisat under försäsongen att dom fungerar alldeles utmärkt ihop. En "tredjekedja" som kan/borde/kommer producera en del poäng.
* Våran då så kallade fjärdekedja känns ju inte direkt som en fjärdekedja namnmässigt. Även dessa tre herrar borde tillsammans kunna göra mer än att bara spela 0-0 som en fjärdekedja i Djurgården "var till för" för bara någon säsong sedan.
Backparen är för mig klockrena så jag behöver ingen närmare kommentar där anser jag.
Personligen tror jag mycket på dessa formationer nu när man tagit sig en närmare titt på laget. Och jag kan inte låta bli att tycka att det ser väldigt bra ut. Tycker ni inte?
Bremberg - Ottosson - Figren
Axelsson - Engqvist - Ölvestad
Anger - Falk - Fimpen
Ragnarsson - Schneider
Timmy - Oscar E
Printz - N Andersson
Ronnie - Deilert
....tycker jag känns som väldigt spännande formationer.
*Holmqvist och Tim har fungerat bra ihop under försäsongen, och Danielsson känns som ett bra komplement till dessa. Borde kunna producera en hel del poäng.
*Att ha Linkan o Figren som forwards i den andra kedjan känns efter inte allt för lång eftertanke som klockrent. Och att ha Ottosson som center mellan dem känns gjutet i min bok. Tror att Figren mycket väl kan bli målkung i den omgivningen och att vi verkligen får se den "gamla" Ottosson igen.
* Dicken, Ante och Jimpa har väl redan bevisat under försäsongen att dom fungerar alldeles utmärkt ihop. En "tredjekedja" som kan/borde/kommer producera en del poäng.
* Våran då så kallade fjärdekedja känns ju inte direkt som en fjärdekedja namnmässigt. Även dessa tre herrar borde tillsammans kunna göra mer än att bara spela 0-0 som en fjärdekedja i Djurgården "var till för" för bara någon säsong sedan.
Backparen är för mig klockrena så jag behöver ingen närmare kommentar där anser jag.

Personligen tror jag mycket på dessa formationer nu när man tagit sig en närmare titt på laget. Och jag kan inte låta bli att tycka att det ser väldigt bra ut. Tycker ni inte?
Re: Femmorna säsongen 2008/2009
Jag är just nu orolig för att Ronnie Petersson ryktas vara så pass skadad att det är tveksamt om han kan spela i år. DIF behöver ytterligare en senior back och om pengar saknas förordar jag att Otto flyttas ner som back och att Jacob Josefson tar över som center i andrakedjan.
Linkan - Holmqvist - Dick Axelsson
Ragge - Otto
Tim Eriksson - Jacob Josefson - Nicky D
Timmy - Schneider
Ölvestad - Engqvist - Anger/Fimpen
Printz - Falk
Calle G - H. Eriksson - R. Figren
O. Eklund - Deilert
Extraspelare
M. Ahlén
N. Andersson
A. Urbom
Linkan - Holmqvist - Dick Axelsson
Ragge - Otto
Tim Eriksson - Jacob Josefson - Nicky D
Timmy - Schneider
Ölvestad - Engqvist - Anger/Fimpen
Printz - Falk
Calle G - H. Eriksson - R. Figren
O. Eklund - Deilert
Extraspelare
M. Ahlén
N. Andersson
A. Urbom
- Diffe89
- Kontakt:
Re: Femmorna säsongen 2008/2009
Hellre tre backpar än Otto som back. Han behövs längre fram i banan och har varken styrka eller skott nog för att spela back (se t.ex. Falk)
Ge Oscar och Niklas Andersson en ärlig chans istället om Ronnie nu inte håller. Deilert kan man spara för framtiden.
Så här vill jag formera laget om alla är friska:
T.Eriksson-Holmqvist-Danielsson
Ragge-Schneider
Anger-Ottosson-Bremberg
Falk-T.Pettersson
Printz-O.Eklund
C.Eklund-Josefsson-H.Eriksson
R.Pettersson-Andersson
Extraspelare
Figren
Gustafsson
Deilert
Ge Oscar och Niklas Andersson en ärlig chans istället om Ronnie nu inte håller. Deilert kan man spara för framtiden.
Så här vill jag formera laget om alla är friska:
T.Eriksson-Holmqvist-Danielsson
Ragge-Schneider
Anger-Ottosson-Bremberg
Falk-T.Pettersson
Printz-O.Eklund
C.Eklund-Josefsson-H.Eriksson
R.Pettersson-Andersson
Extraspelare
Figren
Gustafsson