Semifinal 2 24/25 Djurgårdens IF - Södertälje 2/4

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Heraklion
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Heraklion »

Så här ser en mental kross ut. Utöver överlägsenheten i 5-5 i båda matcherna

Fördel Djurgården
Heraklion

Inlägg av Heraklion »

Ni grinkukar som inte kan glädjas åt en överkörning – såg ni den matchvinnande räddningen Hugo gjorde vid ställning 5-2? En instinkt som visar kvalitet
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Bra match. Hoppas på en riktig fem mot fem kamp nästa.
Avskaffa tre mot tre.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

B.I.B.A skrev: 2025-04-02 21:15:54
Knickedick skrev: 2025-04-02 21:14:02
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 21:03:23
Knickedick skrev: 2025-04-02 20:56:46
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:50:30
Han ser ju den från 20 meter. Inte direkt så att den styrdes precis framför mål. Han kan inte stå och sova på det sättet.
Jag tror inte han ser när skottet går och då blir det svårt.
Var det någongång han kunde sova så var det ju där och då.
Ingen skada skedd.
Absolut, men grejen är ju att han skitit på sig i viktiga lägen många gånger också.
Jag tycker det är otroligt få matcher som vi har hamnat i den sisten att han tvingats kliva fram isåfall.
Det är ju inte så att han tvingats kliva fram och spika igen eftersom vi oftast är laget som har det offensiva övertaget.
Det är nästan så att man skulle behöva en match där VI får 50skott på oss för att man ska kunna syna honom.

Hans räddningsprocent har inte varit bra nej. Men det är inte heller så att han har behövt vara det eftersom vi oftast vunnit ändå.
Men jag tycker tyvärr inte att han har satts på prov och haft kniven mot strupen tillräckligt.
Men det kanske kommer nu framöver.
Men jag tror vi kan glömma att vi kommer ha någon annan än Hävelid mellan stolparna, så det är bara acceptera och köra på det och stötta killen.
De gånger han har behövt vinna matcherna åt oss, typ i måndags eller i derbyna så har han ju dessvärre inte levererat.

Jag tror inte heller Wiken kommer ta in Gidlöf. Och gör han det är det nog redan för sent.
Gidlöf hade 82,6% idag, han kanske har svalnat betänkligt
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Heraklion skrev: 2025-04-02 21:20:26 Ni grinkukar som inte kan glädjas åt en överkörning – såg ni den matchvinnande räddningen Hugo gjorde vid ställning 5-2? En instinkt som visar kvalitet
Vi hade kunnat vinna med 12-1 och folk hade gnällt att vi släppte 1 mål eller att vi inte gjorde tillräckligt bra i pp, ingenting att bry sig om folk är aldrig nöjda. Jag är väldigt nöjd med matchen att vi är spelmässigt och mentalt bättre i dom 2 första matcherna, va aldrig orolig.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

#10 skrev: 2025-04-02 21:22:05

Ingen skada skedd.
Absolut, men grejen är ju att han skitit på sig i viktiga lägen många gånger också.
Jag tycker det är otroligt få matcher som vi har hamnat i den sisten att han tvingats kliva fram isåfall.
Det är ju inte så att han tvingats kliva fram och spika igen eftersom vi oftast är laget som har det offensiva övertaget.
Det är nästan så att man skulle behöva en match där VI får 50skott på oss för att man ska kunna syna honom.

Hans räddningsprocent har inte varit bra nej. Men det är inte heller så att han har behövt vara det eftersom vi oftast vunnit ändå.
Men jag tycker tyvärr inte att han har satts på prov och haft kniven mot strupen tillräckligt.
Men jag tror vi kan glömma att vi kommer ha någon annan än Hävelid mellan stolparna, så det är bara acceptera och köra på det och stötta killen.
De gånger han har behövt vinna matcherna åt oss, typ i måndags eller i derbyna så har han ju dessvärre inte levererat.

Jag tror inte heller Wiken kommer ta in Gidlöf. Och gör han det är det nog redan för sent.
Gidlöf hade 82,6% idag, han kanske har svalnat betänkligt
Ja, så kan det såklart vara. Finns dock en risk att vi inte har något annat val än att slänga in honom. Hade hellre sett att vi gett honom chansen tidigt än väntat till vi ligger under med typ 3-1 i matcher. Då är det tufft att komma in.
Avgå Jocke.
Praetori

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev: 2025-04-02 21:13:53
Praetori skrev: 2025-04-02 21:11:02
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:54:28
Praetori skrev: 2025-04-02 20:50:17
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:44:09
Har du ens sett dem spela? Han får inte släppa såna puckar. Vi kommer inte göra 7 mål framåt varje match.
Nä men han räddade oss ett par gånger i första och andra. Ge dig nu. Jag förstår helt seriöst och helt allvarligt inte grejen. Det är nån neurotisk självhatsgrej som folk verkar externalisera mot nån back eller målvakt varenda match. Sjukligt beteende som är precis NOLL supporter och NOLL kreativt utan rent destruktiv psykologi.

Folk har på riktigt och fullaste allvar till och med anklagat målvakt på bänken för att denne inte ser tillräckligt "glad" ut när vi vinner denna säsong. Något är fan ruttet.
Gjorde han? Jag kan inte minnas mer än 2-3 matcher på hela säsongen där våra målvakter varit direkt bra.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Väljer du att selektivt ignorera givna målchanser för motståndarna där våra keepers steppar upp har jag inte så mycket att tillägga.

Oavsett så begriper jag inte grejen med att förminska och nedvärdera våra spelare konstant. Och speciellt inte backar eller målvakter som är utsatta positioner. Att offensiva lirare som Klasen eller ett värvat toppnamn som Kelleher kan få en skopa över nån enskild insats, när de lyfter lagets högsta löner, är en sak. Men detta kontanta hackande på spelare som sällan underpresterar och räddar oss i match efter match men ändå kritiseras och spottas på kan jag faktiskt inte begripa.
Har inte bett om din hjälp. Det är du som är ute och cyklar. Att våra målvakter inte varit bra nog är ett ganska uppenbart faktum, det är ingen konspiration eller masspsykos.
Märkligt hur verkligheten fungerar. Den bryr sig liksom inte om hur du personligen tolkar vad du ser som "uppenbara faktum" i ditt eget universum. Verkligheten struntar nämligen helt i hur folk känner och vilka åsikter om den som de har.

I slutändan får du ett resultat. Det du har att välja är hur du förhåller dig till det.

Ett alternativ är att gnälla och pissa på de spelare du påstår dig stödja. Men jag vet inte vad du förväntar dig för utfall av det. Det är just det sistnämnda som jag faktiskt inte begriper.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:50:30
Han ser ju den från 20 meter. Inte direkt så att den styrdes precis framför mål. Han kan inte stå och sova på det sättet.
Ingen skada skedd.

Absolut, han har fallit i vissa matcher och klart derbyna svider extra. Men det är nu framåt han måste vara bra. Det är nu vi får se vad han går för och om han är the real deal.

Det är ju det här vi har nu för som du säger så är det försent att ändra målvakt inför eventuell final tycker jag.
Pettsson

Inlägg av Pettsson »

DIFLuWi skrev: 2025-04-02 21:03:09
Pettsson skrev: 2025-04-02 20:49:05
jsson skrev: 2025-04-02 20:43:44
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:41:13 SSKs målvaktsduo har bättre räddningsprocent än Hävelid ikväll.
Helt rätt fokus!

Dessutom stämmer det inte ens.
Jo det stämmer.
Hävelid 86,96

Håkansson 92,31
Touhiima 82,76

Lägger du ihop deras statistik blir det 175,07 och delat med 2 = 87,535.
Det var ett tag sedan du räknade procent va?
Skyller på trötthet efter att ha synat målvaktssiffrorna från grundserien :D
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Irriterande att tappa match 1, men fin studs tillbaka idag, så här mediokra är SSK när det hackar lite för dom.
Biffiga, absolut, men rätt så "dum-tröga"

DIF fortsätter att vinna direkt efter förlustmatch även i slutspelet, schnyggt!

Men, vi måste ta en av matcherna i Soder-Thai för att vända tillbaka hemmafördelen, så ta den nu direkt på fredag
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev: 2025-04-02 21:25:46
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 21:13:53
Praetori skrev: 2025-04-02 21:11:02
B.I.B.A skrev: 2025-04-02 20:54:28
Praetori skrev: 2025-04-02 20:50:17

Nä men han räddade oss ett par gånger i första och andra. Ge dig nu. Jag förstår helt seriöst och helt allvarligt inte grejen. Det är nån neurotisk självhatsgrej som folk verkar externalisera mot nån back eller målvakt varenda match. Sjukligt beteende som är precis NOLL supporter och NOLL kreativt utan rent destruktiv psykologi.

Folk har på riktigt och fullaste allvar till och med anklagat målvakt på bänken för att denne inte ser tillräckligt "glad" ut när vi vinner denna säsong. Något är fan ruttet.
Gjorde han? Jag kan inte minnas mer än 2-3 matcher på hela säsongen där våra målvakter varit direkt bra.
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Väljer du att selektivt ignorera givna målchanser för motståndarna där våra keepers steppar upp har jag inte så mycket att tillägga.

Oavsett så begriper jag inte grejen med att förminska och nedvärdera våra spelare konstant. Och speciellt inte backar eller målvakter som är utsatta positioner. Att offensiva lirare som Klasen eller ett värvat toppnamn som Kelleher kan få en skopa över nån enskild insats, när de lyfter lagets högsta löner, är en sak. Men detta kontanta hackande på spelare som sällan underpresterar och räddar oss i match efter match men ändå kritiseras och spottas på kan jag faktiskt inte begripa.
Har inte bett om din hjälp. Det är du som är ute och cyklar. Att våra målvakter inte varit bra nog är ett ganska uppenbart faktum, det är ingen konspiration eller masspsykos.
Märkligt hur verkligheten fungerar. Den bryr sig liksom inte om hur du personligen tolkar vad du ser som "uppenbara faktum" i ditt eget universum. Verkligheten struntar nämligen helt i hur folk känner och vilka åsikter om den som de har.

I slutändan får du ett resultat. Det du har att välja är hur du förhåller dig till det.

Ett alternativ är att gnälla och pissa på de spelare du påstår dig stödja. Men jag vet inte vad du förväntar dig för utfall av det. Det är just det sistnämnda som jag faktiskt inte begriper.
Det är inte "mitt universum". De flesta har väl varit rörande överens om att de senaste två åren har vår målvaktssida varit underkänd. Om du sen väljer att leva i förnekelse eller är av en annan åsikt så är det knappast mitt problem.
Avgå Jocke.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Hävelid har gjort det bra, i första matchen var det riktigt dåligt pk, mycket bättre idag, som ställde till det.

TK, Dick och T-Rex stack ut lite extra idag men utmärkt hela laget.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Knickedick skrev: 2025-04-02 21:27:20

Ingen skada skedd.

Absolut, han har fallit i vissa matcher och klart derbyna svider extra. Men det är nu framåt han måste vara bra. Det är nu vi får se vad han går för och om han är the real deal.

Det är ju det här vi har nu för som du säger så är det försent att ändra målvakt inför eventuell final tycker jag.
Absolut. Men vi har också sagt i över ett år att det är "nu framåt" våra målvakter måste vara bra. Det hade varit trevligt om man agerade i tid istället för att blunda och hoppas problemen löser sig själva.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
sauron

Inlägg av sauron »

Nyss hemkommen från Hovet.

Idag tog vi kommandot direkt, stod upp mot deras grinighet och spelade ut lite mer. Om jag ska gnälla lite så är det på effektivteten och spelet i 5 v 3, men på det hela taget en betydligt bättre inställning än i måndags.

Rulla vidare på fredag.
It's the hope that kills you.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Pettsson skrev: 2025-04-02 21:04:23 Jag kommer aldrig förstå personer som slåss nagel och tand för att försvara målvakter som underpresterar grovt.

I grundserien så släppte Hävelid 2,33 mål fler än förväntat och var den fjortonde bästa målvakten av dem som stod 10 eller fler.

Andren hade tyvärr sämre siffror och allt det här bakom seriens bästa lag och top 2 bästa försvaren? Jag förstår liksom inte hur man fortsatt kan argumentera att det duger.

Vi bedriver elitverksamhet och det står 50 miljoner på spel. Förhoppningsvis sitter Gidlöf på första bästa buss ner till huvudstaden.
Fler än förväntat? Du menar på Goals Saved Above Expected? Eller andra stats? Utöver lagen själva så är det få som sitter på dylik statistik. Speciellt om du analyserat xLow xMed och xHi danger.
Intressant nog är våra målvakter inte helt kassa i den statistiken men inte heller är siffrorna smickrande på xHi, varken på slipsar eller i chanser som laget släpper till. Men sen spelar vi i Hockeyallsvenskan.

Gidlöf är inte slipsen vi behöver om man skall vara sån. Det finns en viss annan herre i båset som har en imponerande statistik i måstematcher på slutspelsnivå men forumet har en avvikande åsikt.

Sen skojar jag. Statistik är statistik. Huvudsaken är att vi vinner matcher. Hur det faktiskt ser ut skiter jag fullständigt i aå länge vi vinner. Men det är rätt kul att analysera djupare stats i efterhand och se om psykologin och det statistiska utfallet har några likheter.

Att däremot kasta bajs på en spelare för valfri insats är något som statistiker kan ägna sig åt. Supportrar bör ägna sig åt annat, tex att stödja sitt lag. Tycker jag iaf.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar