Semifinal 1 24/25 Djurgårdens IF - Södertälje 31/3
Hävelid är inte perfekt...Men vi förlorar på grund av special teams...Let's face it, PP har varit skit under hela slutspelet. NOLL mål i nästan 2 min 5v3, det är för dåligt helt enkelt. Svårt att vinna en hockeymatch när man bara får in två puckar...Bara i första så ska vi ha 3-0.
-
Även ssk brände en hel del lägen…. Inget lag gör mål på allt
-
Man vinner ingenting utan en grym målvakt, så är det. Gå tillbaka 10-15 år och titta SM-Guld och avacemang. Hur många har vunnit med en medioker målvakt som släpper var fjärde skott?Exile skrev: ↑2025-04-01 02:51:20 Hävelid är inte perfekt...Men vi förlorar på grund av special teams...Let's face it, PP har varit skit under hela slutspelet. NOLL mål i nästan 2 min 5v3, det är för dåligt helt enkelt. Svårt att vinna en hockeymatch när man bara får in två puckar...Bara i första så ska vi ha 3-0.
Sen har vi problem med ineffektivitet framåt och just nu även special teams, men faktum kvarstår att det är mycket puckar som "slinker in" bakom Hävelid och det har varit så hela säsongen.
Tälje vann igår eftersom de hade bättre PP och en bättre målvaktsinsats. Kommer vi upp i deras nivå på någon av dessa punkter så tar vi detta för 5 mot 5 är vi klart bättre. Hoppas vi fortfarande har kontakt med Gidlöf.
DIF hockey med långa uppehåll= Förlust…
Hade den taskiga magkänslan igår o den fick som vanligt rätt, tyvärr. Vår jäkla mellanmjölkshockey efter uppehåll är tyvärr genomgående. Så hoppas nu rosten är avskrapad o vi flyger nu i fyra matcher o kväver täljes hybris totalt.
Kämpa DIF..
Hade den taskiga magkänslan igår o den fick som vanligt rätt, tyvärr. Vår jäkla mellanmjölkshockey efter uppehåll är tyvärr genomgående. Så hoppas nu rosten är avskrapad o vi flyger nu i fyra matcher o kväver täljes hybris totalt.
Kämpa DIF..
Ja, känns lite som nittiotalet då vi klev in i samtliga serier som fågelholkar. Då fick vi ofta ordning på det efter någon match.Doyle 1 skrev: ↑2025-04-01 07:42:48 DIF hockey med långa uppehåll= Förlust…
Kämpa DIF..
Nu var det i alla fall fart på rören från nedsläpp.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Skulle inte bli alls förvånad om vi förlorar även på Onsdag. För att sen gå och vinna två raka i Scaniarinken när många gett upp. Men jag ger definitivt inte upp på det här laget.
Spela fult
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Det märks alltid i slutspel att då är det junisarna som bara sitter i planket. Därför kan man inte ha för många junisar, särskilt inte mot ett lag som SSK. Hade fungerat bättre mot Löven.
Avskaffa tre mot tre.
Har ju funkat bra för junisarna i tidigare slutspel om man ser till två senaste säsongerna. Sen visst, SSK är nåt annat än löven. Men får väl ge dem någon match till. Funkar det inte bättre kanske man ska splittra den kedjan. Tycker dock Eklund visade en del bra grejer igår. Frondell iskall.
Vi är absolut bättre än SSK igår men det finns några distinkta skillnader
* SSK hade knackat på hos domarna och snällt frågat om vilken bedömningsnivå som skulle gälla "samma som när vi mötte Kalmar eller samma som när DIF mötte Mora?". Svaret var tydligt och det passade SSK bättre än oss.
- Ska dock säga att jag gillar att våra killar inte gnällde mot domarna vid uteblivna utvisningar utan accepterade nivån även om vi inte spelade på samma sätt. Personligen dock så är jag ambivalent till "slutspelshockey". Tacklingar från höger och vänster gillar jag men när man får köra 5 cross-checks på liggande spelare (som döms som offside) så att motståndarna inte kan försöka ta sig in i zon...det är inte slutspelshockey för mig. Samt att komma in som tredjegubbe och grisa, avskyr det.
Ska säga att jag är övertygad att om vi hade mött gnaget igår så hade vi haft ett antal huvudskador. Den här bedömningsnivån hade inte varit rolig mot dem.
* Ineffektiviteten är absolut besvärande. Det var inte SSKs målvakt som var strålande, vi sköt ju mest precis utanför i riktigt bra lägen. Hade inte varit någon som höjt på ögonbrynen om vi haft 4-1 efter första. Det här måste vi på något sätt lösa
I 5v5 skapar SSK väldigt lite igår.
* Fler av framförallt forwards måste steppa upp
* SSK hade knackat på hos domarna och snällt frågat om vilken bedömningsnivå som skulle gälla "samma som när vi mötte Kalmar eller samma som när DIF mötte Mora?". Svaret var tydligt och det passade SSK bättre än oss.
- Ska dock säga att jag gillar att våra killar inte gnällde mot domarna vid uteblivna utvisningar utan accepterade nivån även om vi inte spelade på samma sätt. Personligen dock så är jag ambivalent till "slutspelshockey". Tacklingar från höger och vänster gillar jag men när man får köra 5 cross-checks på liggande spelare (som döms som offside) så att motståndarna inte kan försöka ta sig in i zon...det är inte slutspelshockey för mig. Samt att komma in som tredjegubbe och grisa, avskyr det.
Ska säga att jag är övertygad att om vi hade mött gnaget igår så hade vi haft ett antal huvudskador. Den här bedömningsnivån hade inte varit rolig mot dem.
* Ineffektiviteten är absolut besvärande. Det var inte SSKs målvakt som var strålande, vi sköt ju mest precis utanför i riktigt bra lägen. Hade inte varit någon som höjt på ögonbrynen om vi haft 4-1 efter första. Det här måste vi på något sätt lösa
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
100% korrekt analys.crike skrev: ↑2025-04-01 09:55:28 Vi är absolut bättre än SSK igår men det finns några distinkta skillnader
Hade känts mycket värre om de hade varit det bättre laget. Då hade jag varit riktigt oroad.
Det här är helt och hållet upp till oss, inte tälje.
Oron jag har är att vi inte pallar pressen av att "i år ska vi upp".
Men nej, vi fixar detta. Och jag trodde verkligen inte på en svepning till.
Det här går minst till 6 matcher.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Vi förlorar för att vi har en dålig målvakt och ssk har en bra målvakt inget annat.Exile skrev: ↑2025-04-01 02:51:20 Hävelid är inte perfekt...Men vi förlorar på grund av special teams...Let's face it, PP har varit skit under hela slutspelet. NOLL mål i nästan 2 min 5v3, det är för dåligt helt enkelt. Svårt att vinna en hockeymatch när man bara får in två puckar...Bara i första så ska vi ha 3-0.
-
Och det är det lilla extra man behöver av en målvakt för att ta sig till Shl. Det räcker inte bara med en ok målvakt på den här nivån. Det är bara att titta på alla lag som går upp från HA, ingen har någonsin haft en okey målvaktsirwilliam skrev: ↑2025-03-31 22:41:33Han är ju inte dålig idag, men det där lilla extra får vi ju inte. Det är just det som irriterar mig.
Att lasta Hävelid för denna förlust är ignorant. La du märke till PPt? Ineffektivt och långsamt. Vi spelade 2 minuter 5 mot 3 utan egentligen en enda farlig målchans.Christijjan skrev: ↑2025-04-01 12:19:09Vi förlorar för att vi har en dålig målvakt och ssk har en bra målvakt inget annat.Exile skrev: ↑2025-04-01 02:51:20 Hävelid är inte perfekt...Men vi förlorar på grund av special teams...Let's face it, PP har varit skit under hela slutspelet. NOLL mål i nästan 2 min 5v3, det är för dåligt helt enkelt. Svårt att vinna en hockeymatch när man bara får in två puckar...Bara i första så ska vi ha 3-0.
I 5 mot 5 hade vi Weigel som försökte passa in pucken i mål istället för att avsluta själv. Säger inte att Hävelid var 100%, men att lasta honom för förlusten gör att vi inte tar tag i det verkliga problemet som är vårt gubb-PP och ineffektiva forwards som är oförmögna att göra mål när väl läge ges.
Ny matchtråd........