Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
schampo

Säsongen 2024/25

Inlägg av schampo »

Är det Carter Camper som missar pucken precis innan målet?!
Djurgår'n tills jag dör,
jag é Djurgår'n tills jag dör.
Jag vet, jag är säker,
jag é Djurgår'n tills jag dör
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 2024/25

Inlägg av Vikas »

DIFLuWi skrev: 2025-03-22 20:52:06 Låt dem stångas. Låt det gärna gå till sju innan IKO kniper det.
Nackdelen med ett Game 7-scenario är att Björklöven/Södertälje/vemdetnublir får möta ett tröttkört bikbok om de lyckas vinna.

Det bästa för oss är antingen att Oskarshamn vinner eller att bikbok tar det så snabbt som möjligt. Lite "gambling" över det hela.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av GULD »

Vad hette Domaren som tog utvisningen i Oskar ?

Mardröm för sporten !
The DIF ONE
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

Vikas skrev: 2025-03-22 20:56:03
DIFLuWi skrev: 2025-03-22 20:52:06 Låt dem stångas. Låt det gärna gå till sju innan IKO kniper det.
Nackdelen med ett Game 7-scenario är att Björklöven/Södertälje/vemdetnublir får möta ett tröttkört bikbok om de lyckas vinna.

Det bästa för oss är antingen att Oskarshamn vinner eller att bikbok tar det så snabbt som möjligt. Lite "gambling" över det hela.
Löven/söder/dendetblir kan också vara ganska tröttkörda. Vi har oss själva att sörja, vi har gjort det vi ska.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

Alla kvarvarande lag löper lika stor risk att vara tröttkörda. Resterande serier är mycket jämnare än vår (uppenbarligen). Vi har fått ytterligare en fet fördel inför semi och varje match som går ger motståndarna lite stress över att vi fått vila.

Enda gången jag fick puls i våran matchserie var idag för att jag ville att vi skulle få så lång vila som möjligt. Så kallad lyx-oro.
Säg den glädje som varar
DIFLuWi

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

DIF_Soldier skrev: 2025-03-22 21:09:24

Alla kvarvarande lag löper lika stor risk att vara tröttkörda. Resterande serier är mycket jämnare än vår (uppenbarligen). Vi har fått ytterligare en fet fördel inför semi och varje match som går ger motståndarna lite stress över att vi fått vila.

Enda gången jag fick puls i våran matchserie var idag för att jag ville att vi skulle få så lång vila som möjligt. Så kallad lyx-oro.
Samma här. Kom knappt upp i vilopuls idag.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

DIF_Soldier skrev: 2025-03-22 21:09:24

Finns goda chanser till minst 6 matcher i övriga och det är ingen nackdel. Nu har vi bröstat upp oss och har alla fördelar och vi ska nog bara fokusera på vår egen prestation snarare än vem vi möter eller vem andra möter.
Fred
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Fred »

Måste tyvärr säga att dicken har varit lite av en umarell nu på slutet :/
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Tankeexperiment:

Om ni är en GM i NHL, vem hade ni draftat först av Eklund eller Frondell och varför?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

dr111DIF skrev: 2025-03-22 22:03:38 Tankeexperiment:

Om ni är en GM i NHL, vem hade ni draftat först av Eklund eller Frondell och varför?
Den är väldigt svår. Eklund har en speed och lite fler verktyg överlag just nu, medan Frondell är tyngre och yngre. Kan Frondell bygga upp sig ännu mer kan han bli en jävligt spetsig powerforward ovanpå sniper. Han har fysiken på sin sida.

Kan Eklund bygga en bättre fysik och samtidigt hålla samma speed och grit hade jag sagt Eklund. Han är den spelartyp som är dominerande i den moderna hockeyn (typ MacKinnon/McDavid)

Om inte hade jag sagt Frondell. I slutändan handlar det nog om vilken spelartyp laget behöver.

Samtidigt har Frondell gryende ledaregenskaper som kanske gör att han är hela paketet ändå... Vill jag ha lagkaptensämne tar jag Frondell. Det osar lite Mats Sundin.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

daaviid skrev: 2025-03-22 20:54:43
klintan85 skrev: 2025-03-22 20:53:23 Man släpper in 7 mål på 4 matcher i ett slutspel. Försvaret är förstklassigt när kanske inte effektiviteten är där. Man har sådan bredd på detta lag så man kunde ha vunnit på hur många sätt som helst mot detta Mora utan att knappt bli svettiga.
Utan att knappt bli svettiga? Nu får du hejda dig en aning. :lol:
De behövde inte ta ut sig någon gång i någon match. Man gör bara det man behöver. Det finns massa nivåer till om man behöver.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

dr111DIF skrev: 2025-03-22 22:03:38 Tankeexperiment:

Frodell, han känns mer komplett och har större bredd i sitt register.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

Djurgårn vann, jag har doppat, krökat, tänkte sova men lämnar en redogörelse för kvartsfinalen innan John Blund stryper mig. Och jag ska inte tjata om Axelsson/Klasen.

Det här var inte vad jag hade väntat mig. Och jag vet inte vad jag känner för det än. Kvartsfinal i mitt huvud betyder "NU JÄVLAR" för gubbarna i laget. Nu är det fan dags. Men det kändes som tvärtom. Jag trodde att vi skulle flyga ut. Full fart framåt, helt utan konsekvens. Men utfallet blev något annat. Ingen match hittills har känts som en slutspelsmatch för mig. Det har varit serielunks-tempo. Först gjorde det mig förbannad. Hur i helvete kan gubbarna inte tagga till mer, tänkte jag. Det är för fan slutspel, det är nu allt gäller. Det är nu det är slutsnackat.

Men nu när jag är full kan jag se nyktert på saken (höhö). Det här laget är annorlunda än föregående år. Man gör precis det man måste, och inte en procent mer. På ytan kan det verka frustrerande, men det är i längden ganska smart. Förvara energin. Bränn inte mer krut än vad kanonen kräver. Det är så här rutin ser ut. Det här är ett lag som visar ett lugn och tålamod, som vet att det ska räcka ett helt maraton. Nu när jag ser tillbaka på det, verkar det nästan vara taktiken; "Vinn matchen, men spara er om ni kan."

Och det gjorde man. Smart. Men man ska också komma ihåg att Mora var nära flera gånger att ta ledningen sent eller kvittera i varje match. Trots att vårt försvarsspel varit bländande så har offensiven precis räckt på millimetern. Min farhåga är att man tänker 4-0 och är för nöjd, när sanningen är att vi fick maximal utdelning. En stor anledning är att Mora var för trubbiga för att sätta många farliga chanser. En del av mig tänker att vi hade lagt i en växel till om det behövts (likt i förlängningen), men faktum kvarstår att vi snackar en studspuck från att Mora får med sig en seger från Hovet, och ställer hela serien på ända. Så jag hoppas innerligt att man inte är för kaxiga, för även om vi var spelmässigt överlägsna studsade OCKSÅ allt vår väg i alla fyra matcher, det får vi inte glömma. Vi slapp också undan en 2+2 i sista matchen tack vare att domarna är värdelösa. Mora kunde ha knipit en seger där.

Det fina med slutspel är att nya hjältar växer fram. Emil Berglund var en sån som var mäh i grundserien men som klev upp flera hack när det gällde. Kvartsfinalens stora hjältar för mig är Fredric Weigel, David Blomgren och Hugo Hävelid. Och tifogruppen - ni är helt jävla otroliga och är anledningen till att alla djurgårdare varje dag kan sträcka på sig trots att vi spelar i en pissliga. All kärlek till ert slit.

Det jag gillar med Weigel är att han är så hudlös och ärlig. När han värvades hit säger han rakt ut "Jag vet att många hatar mig men..." Och han hade säkert rätt - visst fanns det en och annan cro magnon i våra led som hatade honom. Men han var aldrig rädd att säga som det var, eller att vika från utmaningen.

Och när poängen började trilla in efter en poängmässigt trög start sa han "Jag har varit värdelös hela säsongen." Vilket inte stämmer. Han var stabil spelmässigt och alldeles för hård mot sig själv. Men det är nu han verkligen har klivit upp. Och tydligen har han brottats med privata problem som hämmat honom (kanske att han och bruden splittat eller nåt, det är min gissning). Oavsett - han har inget skönsnack utan går rakt på sak. Wagge är en fin och genuin kille och jag unnar honom en revansch. Han är hela kvartens MVP för mig.

David Blomgren har verkligen börjat kliva i Ölvestads fotspår. Som podden är inne på, en av de bästa i ligan i egen zon och det är ingen slump att han också får utdelning offensivt, trots att många suckar över hans tidigare ineffektivitet. Nu är det hans tredje år i ett slutspel på liv eller död och han har verkligen blivit en ledande spelare, trots sin unga ålder. Nu förstår man varför han har ett A och inte Thoresen - han är den perfekta länken mellan det yngre och äldre gardet som Frondell & co tar rygg på. Lite som Josefson finalen 09/10.

Sist Hugo. Och det är lätt att tänka att jag är efterklok. Men jag har aldrig egentligen tyckt eller sagt att Hugo inte skulle duga. Min farhåga är om han går sönder. Men i den här matchserien är det han som ser till att gubbjävlarna inte behöver anstränga sig för fler än 2-3 mål. Han har verkligen växt in i det. Här måste jag hylla Wikegård som ger honom ett nytt kontakt i ett rätt tveksamt läge. I åldern han är i betyder självförtroende så mycket. Och efter alla olyckliga insatser förra året är det avgörande att han känner sig uppskattad. Jag är hundra på att en sån som Rensfeldt eller Krüger (och Dick, som har ett stort hjärta bakom sin kaxighet) har stöttat Hugo och fått honom att känna att han kan. Att Wikegård då väljer att satsa på honom är grädden på moset.

Avslutningsvis känns det som ett lag som är lätt att tycka om. Det är ett gäng grabbar som vill varandra väl och som har rutinen att greja det. Man blir glad när man tänker på människorna - Wikegård, mr 45 år i DIF Kellerstam, padawan Max, Eklund, Rensfeldt. Dick, Kryckan, Klasen. Och nya förmågor som Jonny Tychonick som kommer in med kärlek till föreningen utifrån. Och Thoresen. Jag vet att jag tjatar. Men jag fan älskar honom. Det finns igen som han och jag kommer grina den dag han lägger skridskorna på hyllan - de ä sant dä

Så utöver ett egoistiskt och ganska grunt "jag vill att Djurgården, laget JAG hejar på, går upp" så är avancemang någonting jag verkligen unnar den här gruppen spelare;jag hejar på GRUPPEN. När jag tänker på det skulle det nog faktiskt krossa mitt hjärta mer om tredje gången gillt -Krüger, Ludde, Klasen samt en uppoffrande 41-årig norrman misslyckades, än att Djurgården som förening skulle förlora igen.

Den här gången hejar jag nog fan mer på våra legendarer som ger sitt allt snarare än på DIF som klubb. Mot semin vänner.
Säg den glädje som varar
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av #10 »

Vi kan väl säga att vi valde rätt i valet av Mora, 4-0 säger det mesta, bik-iko 2-2
Praetori

Säsongen 2024/25

Inlägg av Praetori »

Ja resultatmässigt var det en relativt tight matchserie men inte spelmässigt. 4-0 känns logiskt. Blir spännande att se vilka lag som finns att välja i semi. Drömmen är ju om oskars slår ut bik i en game7.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar