Silly Season 2025/26

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Eli

Silly Season 2025/26

Inlägg av Eli »

Knickedick skrev: 2025-03-21 21:37:46 Frågan är väl hur man vill att Centersidan ska se ut och hur man tänker kring juniorerna, om någon av dom klarar att centra om det eventuellt blir SHL
Jag tror inte Krüger lägger av och jag tycker nog att Weigel är vår bästa center just nu.
Inte för att jag inte VILL förlänga med Rensfeldt. Men det är ett begränsat antal platser.
Krüger är vår bästa och viktigaste center.

Weigel är dock riktig bra och de senaste månaderna har han – i samspel med Eklund och Frondell – utgjort vår mest underhållande och kanske bästa kedja.

Men är vi säkra på att Weigel kan axla 10 min/match i SHL när juniorerna klättrar i hierarkin? Senaste sejouren var sex matcher med oss 11/12 och sedan dess har han (mer eller mindre) tillhört hockeyallsvensk adel – likt Olle Liss, Fredrik Forsberg och Marcus Eriksson. Rensfeldt är visserligen trögare idag än för tre säsonger sedan, men där finns 371 SHL-matcher under bältet och i mitt tycke är han bättre lämpad för uppgiften.
Nypovich
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av Nypovich »

Eli skrev: 2025-03-22 08:27:49
Knickedick skrev: 2025-03-21 21:37:46 Frågan är väl hur man vill att Centersidan ska se ut och hur man tänker kring juniorerna, om någon av dom klarar att centra om det eventuellt blir SHL
Jag tror inte Krüger lägger av och jag tycker nog att Weigel är vår bästa center just nu.
Inte för att jag inte VILL förlänga med Rensfeldt. Men det är ett begränsat antal platser.
Krüger är vår bästa och viktigaste center.

Weigel är dock riktig bra och de senaste månaderna har han – i samspel med Eklund och Frondell – utgjort vår mest underhållande och kanske bästa kedja.

Men är vi säkra på att Weigel kan axla 10 min/match i SHL när juniorerna klättrar i hierarkin? Senaste sejouren var sex matcher med oss 11/12 och sedan dess har han (mer eller mindre) tillhört hockeyallsvensk adel – likt Olle Liss, Fredrik Forsberg och Marcus Eriksson. Rensfeldt är visserligen trögare idag än för tre säsonger sedan, men där finns 371 SHL-matcher under bältet och i mitt tycke är han bättre lämpad för uppgiften.
I shl är det mer smartness som behövs, vilket Rensfeldt besitter. Utifrån det så är ju inte Weigel bättre även om han steppat upp som bara den nu. Tror Frondell och Eklund behöver en betydligt smartare och snabbare center i så fall.
Eli

Silly Season 2025/26

Inlägg av Eli »

Igår presenterade DjurgårdariNorrland en skiss över hur en potentiel forwardsuppställning skulle kunna se ut inför kommande säsong. Personligen har jag egentligen inte några invändningar, men förvånades över att Costmar, enligt skribenten, inte bör erbjudas nytt kontrakt. Och att ingen här
reagerade. Kimby/Holmqvist öser minuter – i alla spelformer – över honom. Han river, sliter och skjuter (i magplattan), men finns det egentligen så mycket mer? Givetvis finns stunder av briljans (som SSK borta i januari), men nej, jag håller med norrlänningen om att han nog inte har en plats i ett framtida lagbygge.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

Modo har kvar stora delar av sitt HA lag kvar, som en referenspunkt. Brynäs hade ju mer en del SHL spelare, som följde med till HA.

Om vi nu lyckas gå upp?

Så behövs det minst 4 forwards, 2-3 backar och 1 slips in.

Spelare som fått kontrakt typ Hammarlund och Hampus L. Kommer hamna i andra HA klubbar.

Tror detsamma med gäller med 1 av Blixt, Max eller Ragge.

Återstår att se ifall Hävelid eller Eriksson erbjuds nya kontrakt?

Broddas kostnad är ej kul, oavsett serie.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2025/26

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2025-03-22 09:48:14 Modo har kvar stora delar av sitt HA lag kvar, som en referenspunkt. Brynäs hade ju mer en del SHL spelare, som följde med till HA.

Om vi nu lyckas gå upp?

Så behövs det minst 4 forwards, 2-3 backar och 1 slips in.

Spelare som fått kontrakt typ Hammarlund och Hampus L. Kommer hamna i andra HA klubbar.

Tror detsamma med gäller med 1 av Blixt, Max eller Ragge.

Återstår att se ifall Hävelid eller Eriksson erbjuds nya kontrakt?

Broddas kostnad är ej kul, oavsett serie.
Tycker skillnaden med Modo är att dom träffade jävligt dåligt på sina spetsspelare snarare än att deras HA-spelare inte hållit måttet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Ohddan

Silly Season 2025/26

Inlägg av Ohddan »

Osten östlund skrev: 2025-03-22 09:48:14 Broddas kostnad är ej kul, oavsett serie.
Tror ni Brodin fortsätter? Sitter på läktaren i HA. Lär få sitta i kiosken om de blir SHL. Svårt att säga nej till pengarna dock.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Ohddan skrev: 2025-03-22 10:36:51
Osten östlund skrev: 2025-03-22 09:48:14 Broddas kostnad är ej kul, oavsett serie.
Tror ni Brodin fortsätter? Sitter på läktaren i HA. Lär få sitta i kiosken om de blir SHL. Svårt att säga nej till pengarna dock.
Brodda kommer hedra sitt avtal, knappast avsäga sig återstående 13 månader. Med över 100K månaden.

Kanske klara en 4 lina, spela plus/minus?

Eller så hamnar han i typ Almtuna, med full lön ifrån DIF?
Knickedick

Silly Season 2025/26

Inlägg av Knickedick »

Angående Weigel så bli jag nästan lite beklämd. Det är som att han anses vara här för att han kommer i tid till frukost.
Nej, Weigel har inte haft samma väg i Karriären som Rensfeldt som haft i snitt 1,5 säsonger i en SHL-klubb innan klubben insett att man inte vill förlänga.
Weigel har fått kämpa sig till att under flera säsonger vara ansedd som en utav HA´s bästa centrar. Det blir man inte om man inte är en bra Playmaker och för att vara det så behöver man ha smartness. Dessutom är skridskoskickligheten på spelare bättre i svensk hockey nu än vad den var för 5-10 år sedan. Vilket talar mer till Weigels fördel jämfört med Rensfeldt.
Jag förstår att det är svårt att se vad Weigel besitter om man kanske bara följer Djurgårns A-lag. Men vi som följt Weigel sen runt 2007(för jag tror att vi är en del här) vet att Weigel inte behöver leva bara på sin smartness som han besitter utan har annat han kan bidra med också.
Dick och Klasen producerade bättre i början av säsongen, vem var center? Weigel va?
Eklund och Frondell producerar i nu på slutet, vem är center? Weigel va?
Sen kan man säga att det är olika roller, men som jag ser det så har Weigel gjort de defensiva jobbet i sin line så att andra har kunnat släppa loss mer framåt. Det visar på klokhet/smarthet och rutin som, som sagt, behövs i SHL.
Weigel är den center som ligger mest på plus i min bok denna säsong. Tittar man på vad han åstadkommit för laget så sticker jag ut hakan och säger att han varit vår bästa center som gjort jobbet i det tysta men som nu också får visa att han också kan producera på ett sett som våra andra centrar inte kan/gjort.
Sen unnar jag Weigel platsen i SHL mer. Han har förtjänat det genom att gå den långa vägen via ettan och HA och är kanske dessutom är den spelare i laget som har flest juniormatcher för DIF, möjligt att Krüger har fler, men tror inte det.

Ge Weigel den cred han förtjänar.

Sen finns det fler centerplatser. Men man ska också ha med i ekvationen att det kan vara så att den NHL-klubb som draftar Frondell faktiskt vill att han ska spela center, vilket han gjort i juniorlandslaget, och då tror jag inte vi kan säga nej till det. Så då har vi en centerplats mindre än vad vi tänker nu. Sen har vi juniorer bakom också som vi nog gärna vill utveckla.

X (Ny)
Krüger
(Frondell)
Weigel
Rensfeldt
Viggo Björk
Eric Nilson
Lucas Stockselius

Frågan är vad man väljer för väg med det centerdjupet ovan.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Om SHL? Så blir det" sent" för Wiken.

Kanske erbjuder både Rensfeldt och Weigel kontrakt?

1:a center ny
Kruger
Weigel
Rensfeldt

Börja säsongen med en "trygg stomme". Viktigaste är att sätta top slips och 1-2 top backar direkt.

Sedan kan man göra förändringar under säsongen. Håller inte Rensfeldt eller Weigel? Så finns det många HA klubbar som gärna tar emot!
Användarvisningsbild
Chabo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Chabo »

Weigel och/eller Rensfeldt i ett eventuellt SHL blir framförallt avgörande till vilken lön de kräver, samt kvaliteten på förstacentern vi skulle få in.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Chabo skrev: 2025-03-22 12:23:02 Weigel och/eller Rensfeldt i ett eventuellt SHL blir framförallt avgörande till vilken lön de kräver, samt kvaliteten på förstacentern vi skulle få in.
Så är det.

Sedan kommer vi behöva spela ett annat spel, än i HA. Första säsongen. Vi kommer inte vara favoriter i många matcher.

Bra att ha många centrar, som vet hur Kimby vill spela. Redan från början.
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av #10 »

Pratade med en gammal shl/landslagsspelare om rensfeldt, han tyckte rensfeldt varit underskattad hela karriären.
mb81
Säsongskort: Ja

Silly Season 2025/26

Inlägg av mb81 »

Blir nervös av allt shl-snack. Det är fortfarande mycket troligare att vi spelar i hockeyallsvenskan nästa säsong.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2025/26

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev: 2025-03-22 13:09:33 Blir nervös av allt shl-snack. Det är fortfarande mycket troligare att vi spelar i hockeyallsvenskan nästa säsong.
I HA är vår nuvarande tredjekedja en nobrainer som förstakedja.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

mb81 skrev: 2025-03-22 13:09:33 Blir nervös av allt shl-snack. Det är fortfarande mycket troligare att vi spelar i hockeyallsvenskan nästa säsong.
Brukar inte heller vilja jinxa. Men nu får man iallafall "drömma lite".

Går det åt pipan? Så vill man inte veta av hockeyn på 6 månader minst!
Skriv svar