DIF_Soldier skrev: ↑2025-03-14 20:30:45
Olon skrev: ↑2025-03-14 15:40:58
DIF_Soldier skrev: ↑2025-03-13 09:42:44
Svanken skrev: ↑2025-03-13 08:04:46
Lindbom är rätt omöjligt till nästa säsong antar jag?
Större under har ju skett men han verkar tagit över som tydlig etta i farmarlaget just nu och Vegas har inte många målvakts-prospects.
Det som talar för är väl om Vegas nöjer sig med Adin Hill, han tog dem till en Stanley Cup trots allt och Vegas brukar alltid satsa.
Men nej, Lindbom är för bra för att inte få en NHL-chans inom kort
Fast med din hårda linje är väl Lindbom aldrig mer välkommen tillbaka? Han hade ju kunnat stanna hos oss istället för att fokusera på sin egen karriär genom att gå till en av våra värsta rivaler (nåja, det var det när han föddes i alla fall).
Du får ju gärna förklara min linje för mig, för mig veterligen har jag inte lagt ut den till fullo.
Det är givetvis inte bra att han valde FBK av alla lag. Men stora talanger som alldeles uppenbart är bra nog för att konkurrera om en förstaspade i SHL bör ta den.
Det jag ställer mig emot vad gäller återkomster är andra parametrar. Bland annat att man inte fullföljer skrivna kontakt (Alsing), hoppstylta mellan SHL-lag (Strandberg/Alsing), spelare helt utan skam som pratar om hur jävla Djurgårdare man är men väljer spel i andra SHL-klubbar så fort det passar (Hultström/Tom Nilsson) eller går bakom ryggen på DIF (Linus Eriksson). Eller när det daltas in i det sista om man ska spela i NHL eller DIF och skiter i vilken sits det sätter klubben.
Varje enskilt fall behöver bedömas för sig. Det är inte svårare än så. Och det grundar sig till mångt och mycket i karaktär och moral hos individen. Hur fan man beter sig, kort sagt.
Det är därför jag alltid har hållit Marcus Krüger som en av de största, kanske den absolut största, under mitt liv som djurgårdare. Han har alltid varit konsekvent och hedrat skrivna kontrakt oavsett i vilket land eller liga klubben befunnit sig. Det har aldrig varit mygel för egen vinning, utan raka ärliga rör. Jag är fullständigt övertygad om att Kryckans beteende har varit en stor faktor i Frondell och Eklunds nya kontrakt. Det är sånt där som inte går att köpa för pengar. Det handlar om en människa med en väldigt fin moral och karaktär och det är såna spelare man ska bygga ett lag med för att återetablera oss i SHL.
Jag kanske missar något, men jag antar att du syftar på när Olle Alsing, enligt ryktesvägen, skrev på ett SHL-kontrakt som bröts när vi åkte ut? Det var aldrig tal om att han skulle spela i HA. Olle gjorde för övrigt precis som Marcus Krüger när han skrev på sitt NHL-kontrakt några år tidigare. Han var tydlig med att han ville fullfölja sitt kontrakt med DIF och blev utlånad första året på NHL-kontraktet.
Hela juniorkvartetten som vi hade första året i HA var överens med DIF om en fortsättning vid avancemang, men ingen av dem stannade kvar när det inte blev så. Varken dessa fyra eller Olle Alsing hade någon överenskommelse med Djurgården om att spela i Hockeyallsvenskan, och samtliga gick istället till olika SHL-klubbar eftersom det gynnade deras karriärer bättre. Vad är skillnaden?
Att Eklund och Frondell skriver på för nästa säsong är givetvis helt otroligt, men det är ju ganska sannolikt att båda kommer skriva på ett varsitt NHL-kontrakt i sommar, åka över på camp, och om gör de bra ifrån sig så kanske de spelar någon match innan de blir hemskickade på samma sätt som storebror Eklund och Zibanejad - sådana situationer som du tidigare klagat på.
Alla spelare har olika förutsättningar och gör det som är bäst för dem själva, möjligtvis med undantag för Thores nuvarande sejour där han lämnar familjen hemma i Norge för att spela upp DIF. Fast han kanske har dåligt samvete för när han lämnade DIF sist med motiveringen att vara närmare sin familj, och sen hamnade i Schweiz.
Jag tycker också att Marcus Krüger är en jävla hjälte som spelar med oss, men att han gör det beror ju på den karriär som han har haft och att han nu prioriterar familjen. Det hade inte varit lika enkelt om han hade haft en Vejdemo-karriär, oavsett hur bra karaktär han har.
Jag tror säkert att många spelare hade velat ha lyxen att kunna bo hemma i Stockholm och spela för DIF, trots att det är HA och lite lägre betalt, men om man inte är en supertalang med framtiden utstakad eller en familjefar som är relativt ekonomiskt oberoende så är det kanske inte lika enkelt att gå den vägen.