Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

stolpskott skrev:128 , word. Hellre ett lag som verkligen krigar för skölden på bröstet än ett lag som t.ex Linköping!
Dessvärre räcker det inte med att ha "hjältar" i laget. Du måste även ha kvalité. Vi har antagligen tackvare mycket hjärta räddat oss från KS samt tagit oss till slutspel å senare tid. Vill vi höja oss ett litet snäpp till måste truppen förbättras jämfört med de andra lagen i serien och då krävs det pengar svårare än så är det inte. Vill vi ha minsta chans att inte bli "ett lag vid strecken" måste truppen förbättras på en rad punkter och tyvärr är det då ren spets vi talar om...

Jävligt syn att vi inte plockade in Dahlén. Tror att bara hans namn hade underlättat att signa vissa spelare.
Användarvisningsbild
odburt
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av odburt »

Bigge skrev:
odburt skrev:Tror aldrig att Lillhonken kommer att lira i någon annan elitserieklubb än Brynäs. Han har klubbkänsla, det tycker jag förtjänar respekt.
Så mycket för den där klubb känslan ;)

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2924193.ab

Tyvärr lockar pengar/titlar mycket mer än klubbkänsla idag
Sålt sig som en riktig Fernholm! Skulle nästan kunna tro att de var släkt.
Föreställ er hur ni hade reagerat om Mackan Nilsson gjort samma sak?

Off topic: Ingen mer än jag som skulle vilja träffa Mats Ahdrian på tu med hand? Äckligare människa har jag sällan skådat och det var tydligt hur Janne J bara ville slå käften av honom under en C+-sändning i vintras.
Användarvisningsbild
Höken

Inlägg av Höken »

http://hockeysverige.se/news_show_jag_a ... ?id=755152

Här förnekar "Honken" sin övergång till Frölunda. Antar att den ändå är klart - brukar vara såhär dom går tillväga. Förneka och sedan skriva på trots allt.
Skribent och bloggare på SvenskaFans.com
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Frölunda har lagt ner enormt mycket pengar på sina lag de sista säsongerna och slutat ungefär som DIF efter säsongen.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Dessvärre räcker det inte med att ha "hjältar" i laget. Du måste även ha kvalité. Vi har antagligen tackvare mycket hjärta räddat oss från KS samt tagit oss till slutspel å senare tid. Vill vi höja oss ett litet snäpp till måste truppen förbättras jämfört med de andra lagen i serien och då krävs det pengar svårare än så är det inte. Vill vi ha minsta chans att inte bli "ett lag vid strecken" måste truppen förbättras på en rad punkter och tyvärr är det då ren spets vi talar om...
Med bara hjältar i laget går DIF till slutspel. För att vinna SM Guld krävs rejäl spets och många hjältar. DIF kan inte ekonomiskt jämföra sig med Modo, LHF, HV71, FBK och Frölunda. Utgångspunkten för DIF måste vara att bygga ett lag som oftast alltid går till slutspel. En bra förebild är nog "gamla" Modo som var en plantskola, men som aldrig vann guld. Modo vann guld först när de fick en egen hall och god ekonomi. Det som var kul med gamla Modo var att de ibland lyckades ta sig till semifinal och final. Om DIF kan lyckas att fortsätta vara en plantskola kan nog klubben ta sig till en och annan final. För det krävs dock att DIF verkligen satsar på juniorerna, där det framförallt saknas förmåga att få fram duktiga backar.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Dif_in_my_heart skrev:Känns som alla andra lag storsatsar inför kommande säsong... det var ju prat om att dif skulle värva starkt men vi har bara en från den listan Tim Eriksson. Jag skulle vilja se en klassback och Ekman tillbaka i DIF... Jag tror Ridderwall kommer klara denna säsong bra tror starkt på killen
Luleå, Skellefteå, Timrå och Brynäs har väl knappast kommit med några sensationsvärvningar? Förstår inte heller hur du kan klaga på de värvningar vi hittills har gjort. Holmqvist, Figren, Tim E och Ragnarsson är verkligen inte fy skam...
Dif_in_my_heart

Inlägg av Dif_in_my_heart »

Rocker skrev:
Dif_in_my_heart skrev:Känns som alla andra lag storsatsar inför kommande säsong... det var ju prat om att dif skulle värva starkt men vi har bara en från den listan Tim Eriksson. Jag skulle vilja se en klassback och Ekman tillbaka i DIF... Jag tror Ridderwall kommer klara denna säsong bra tror starkt på killen
Luleå, Skellefteå, Timrå och Brynäs har väl knappast kommit med några sensationsvärvningar? Förstår inte heller hur du kan klaga på de värvningar vi hittills har gjort. Holmqvist, Figren, Tim E och Ragnarsson är verkligen inte fy skam...
Klagar inte... men som sagt Jag tror Holmqvist och Ragge kommer bidra stort till laget... har inte sett Figren spela Tim kommer vara bra i anfallen
Användarvisningsbild
ludde-
Säsongskort: Ja

Inlägg av ludde- »

Rocker skrev:
Förluster av Hörnqvist, Ossi och Larsson kan väl dock svida. Hoppas Ridderwall spelar lika bra som han gjorde i många av de matcher han fick chansen i.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Dif_in_my_heart skrev: har inte sett Figren spela Tim kommer vara bra i anfallen
Figren är en vasst vapen offensivt, med lysande teknik kombinerat med grovjobb och ett bra skott. Får han spela med rätt gubbar kommer han ligga högt i DIFs interna poängliga. Tveklöst.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Så har det känts i flera säsonger nu och ändå har vi blivit bättre varje år.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Diffe89 skrev:
Så har det känts i flera säsonger nu och ändå har vi blivit bättre varje år.
Tyvärr är det ju ingen som helst garanti. Det som räddade oss förra säsongen var att Frölunda floppade. Vi får be till #25 att det händer igen, men med elitseriens bästa målvaktspar och en av elitens bästa center i Karlsson så borde det inte hända igen. Tyvärr. Vi får helt enkelt förlita oss på att de hittar en back åt oss, annars vet jag faktiskt inte hur det kommer se ut efter 55 spelade omgångar.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

ludde- skrev:
Rocker skrev:
Förluster av Hörnqvist, Ossi och Larsson kan väl dock svida. Hoppas Ridderwall spelar lika bra som han gjorde i många av de matcher han fick chansen i.
Jag tror ändå att förlusten av Bengan är den som kommer att märkas minst. Niklas D visade redan förra säsongen att han kan göra mål. Dessutom får vi även in Holmqvist, Figren (som är offensivt mycket stark) och Tim E. Ridderwall kan kanske blomma ut och bli riktigt bra. Backsidan däremot är tveksam. Marusak och Thomas J blir ersatta av Ragge och Niklas A, det är en förbättring jämfört med förra säsongen. Det är bara att vänta och se om vi får en fullgod ersättare till Ossi. Jämför man truppen i dagsläget med hur den såg ut vid eliteriepremiären förra säsongen har vi dock ett starkare lag. Mycket hänger på vem den sista backen blir.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

DIF_Soldier skrev:Tyvärr är det ju ingen som helst garanti. Det som räddade oss förra säsongen var att Frölunda floppade. Vi får be till #25 att det händer igen, men med elitseriens bästa målvaktspar och en av elitens bästa center i Karlsson så borde det inte hända igen. Tyvärr. Vi får helt enkelt förlita oss på att de hittar en back åt oss, annars vet jag faktiskt inte hur det kommer se ut efter 55 spelade omgångar.
Frölunda, Modo, FBK, LHC och HV 71 kan vi inte göra något åt, men Luleås, Brynäs, Timrås, Rögles och Skellefteås trupper imponerar inte. Jag är även tveksam vad gäller SSK:s förmåga (även om många proffstyckare är imponerade).

Min bedömning är att Elitserien är sämre i år på pappret. DIF har definitivt ett lag som kan kämpa om de två sista slutspelsplatserna, förutsatt att inte målvakterna klappar igenom såsom skedde i Brynäs i fjol.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Hade lhc varit ett klassiskt lag med krigarsjälar i och klubbkänsla, hade dom minst tagigt ett SM guld på 2000-talet.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Med all respekt för Ridderwall den yngre så tror jag att vi nog gärna glömmer hur viktig Daniel Larsson var för oss förra året och att sannolikheten för att Riddarn ska vara så bra. (Dvs en av ES tre bästa keepers, med en spelförståelse som täcker upp långsamma backar)
Riddarn är lite yvigare vad jag har sett, men mot Timrå borta t.ex. var han ju lysande i positionsspelet.
Låst